Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så vondt i kroppen. Beina spesielt. Jeg klarer knapt å gå når når jeg har sittet i ro, kommer meg nesten ikke opp trappa og alt verker. Klarer ikke åpne noe med skrukork. Føler livskvaliteten har sunket tre tusen hakk. 

Skal selvfølgelig til lege for å utelukke andre ting, men jeg tror dette er ammegikt for det kom etter fødsel. Hadde aldri hørt om det før! 

Nå er baby snart 4 mnd og jeg klarer snart ikke mer. Har delammet fra dag 1 grunnet brystreduksjon for noen år tilbake. 
Hvor egoistisk er jeg som vurderer å bare drite i hele ammingen nå?  Vi ammer ikke mye lengre, stort sett på morgen og kveld. (Baby vil ikke ha på dagtid)

Dere som har hatt samme, hvor lenge etter ammeslutt var det over? 

Anonymkode: 38ed6...340

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ammegikt ? Aldri hørt om

Anonymkode: 8de17...522

Skrevet

Har du fått medisiner ? Jeg fikk betennelsesdempende. Klarte ikke bære min egen baby. Ble bedre av det. Klarte nesten ikke å komme meg ut av sengen. Helt grusomt

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har så vondt i kroppen. Beina spesielt. Jeg klarer knapt å gå når når jeg har sittet i ro, kommer meg nesten ikke opp trappa og alt verker. Klarer ikke åpne noe med skrukork. Føler livskvaliteten har sunket tre tusen hakk. 

Skal selvfølgelig til lege for å utelukke andre ting, men jeg tror dette er ammegikt for det kom etter fødsel. Hadde aldri hørt om det før! 

Nå er baby snart 4 mnd og jeg klarer snart ikke mer. Har delammet fra dag 1 grunnet brystreduksjon for noen år tilbake. 
Hvor egoistisk er jeg som vurderer å bare drite i hele ammingen nå?  Vi ammer ikke mye lengre, stort sett på morgen og kveld. (Baby vil ikke ha på dagtid)

Jeg sluttet rundt den tiden pga ryggproblemer. Glad jeg ikke pressa det lenger… Jeg hadde ikke ammegikt (såvidt jeg vet da). Men var sykt godt å få avlastning av andre til å mate (barnefar, besteforeldre). Var også enklere for meg å sitte med babyen i sofaen å gi flaske, eller ha baby i tripp trapp stolen. 

Gir du flaske allerede? Hvis barnet er vant med MME kan du jo også begynne med smaksprøver når baby er 4 mnd. Her gjorde vi det, og fra 6 mnd ga vi porsjoner med fast føde 4 ganger om dagen, da ble det ikke like mye flaske :) 

Anonymkode: 96f45...158

• Liker 1
Skrevet

Det kan like gjerne være fibromyalgi. leddgikt osv. Ville ikke nevnt ammegikt en gang og fått en skikkelig utredning.

Et svangerskap påvirket en kvinnekropp utrolig mye og det er ikke uvanlig at sykdom bryter ut. 

Anonymkode: a3e6b...763

• Liker 2
Skrevet

Absolutt ikke egoistisk. Du har jo allerede ammet i 4 mnd👏 og det høres jo ikke ut som baby er superinterssert heller. Baby er mye mer tjent med at du fungerer som du skal. Anbefaler å høre siste episode av podkasten unntakstilstand, episoden med Vida Lill. Der tar de opp amming kontra mme, og at det er minimalt forskjell på barn som blir ammet og flaskebarn. Delammer selv, og den episoden gjorde at all min dårlige samvittighet forsvant iallefall. Syntes ikke du skal gå å ha vondt når det finnes så gode alternativer❤️

Anonymkode: a737e...0ec

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg ventet for lenge på å gå til lege da jeg hadde dette fordi jeg hadde Googlet at det var noe som het ammegikt. Jeg ble veldig dårlig. Og kunne knapt løfte baby. 

Viste seg at dette var post partum tyeroditt. Problemer med stoffskifte… 

jeg ble frisk med medisin og ammet til barnet var 2

Her må en ikke bare godta ammegikt som diagnose. For det er ikke en reell diagnose 

Anonymkode: 34db7...aaf

Skrevet

Visste ikke at det var noe som het ammegikt... Selv fikk jeg påvist leddgikt da barnet mitt var 6 mnd gammel. Jeg kunne heller ikke løfte eller gå... Skulle ønske det var ammegikt og gikk over, men her er jeg - 17 år senere og fortsatt full av leddgikt...

Anonymkode: b3e79...9b9

Skrevet

Ammegikt er ikke betennelse, det et sannsyligvis kroppens reaksjon på lave østrogenverdier, som kan vise seg ved leddsmerter. Men det er også vanlig at leddgikt starter etter fødsel så det er lurt med legetime for å utelukke. Om du vil slutte å amme er helt opp til deg, men vær obs på at det kan ta en god stund før du er bedre, syklusen og østrogenproduksjonen må ta seg opp først. Og vær forberedt på at legen din ikke kjenner til begrepet ammegikt, dessverre er det alt for lite kunnskap om denne tilstanden blant helsepersonell. Jeg har hatt ammegikt med alle mine tre, men bedre for hvert svangerskap. Plagene var verst i perioden du er i nå og har alltid gitt seg noe under ammeperioden (ammet til rundt 15 mnd på alle), så det kan bli bedre selv om du ikke slutter og.

Anonymkode: aee1f...14a

Skrevet

Her ble det bedre av seg selv, men aldri bra. Ammeslutt gjorde liten forskjell. St Olavs har nasjonalt kompetansesenter for revmatiske sykdommer og svangerskap, så hvis du bor i nærheten kan du prøve med henvisning dit.

Anonymkode: 5210c...9d3

Skrevet

Som de andre sier kan det gå over. Jeg har ikke så mye å komme med av hjelp, men deler min erfaring uansett siden dette med ammegikt er lite kjent, jeg leste om det ved en tilfeldighet selv.

Da jeg ammet barnet mitt hadde jeg utrolig mye smerter. Hadde enormt vondt i alle ledd i kroppen og fingrene, og det kjentes som jeg hadde kuler på fingrene. De tok blodprøver hos legen, og jeg scoret forhøyet på betennelsesindikatorer. Ble derfor henvist videre til sykehus hvor de tok flere tester og ultralyd av leddene. Det var ingen funn, så utredning ble avsluttet.

Ammegikt eller det at jeg ammet ble ikke nevnt av noen. Leste plutselig om det, og da falt brikkene på plass. Da jeg sluttet å amme, ble smertene helt borte.

Sikkert lurt å sjekke uansett, men vil bare si at det kan gå over 😊

Skrevet

En av hovedingrediensene i melk er kalsium. Når du skal produsere melk, trekker kroppen ut kalsium fra skjelettet og cellene for å tilsette dette i melka. 

Hvis du spiser lite kalsium eller opptaket av kalsium fra fordøyelsen er hemmet på grunn av D-vitaminmangel, vil ikke kroppen kunne erstatte uttaket av kalsium fra skjelettet og muskelcellene. 

Da vil du oppleve smerter og ubehag i bein, ledd og muskler. Kroppen prøver å si fra. 

Anonymkode: 61ce5...6e5

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...