AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #21 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Bytt psykolog for hun hørtes uprofesjonell og snurt ut. Du gjorde ingenting galt Anonymkode: 46096...702 Det får være måte på hva man skal bytte psykolog for. Herregud. Anonymkode: 61a49...f77
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #22 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): At du syns boken er sentral innen feltet betyr ikke at den faktisk er det. Jeg tenker det må være slitsomt som psykolog å hele tiden får pasienter som mener de egentlig kan mer enn deg, vet best hva du burde gjøre og hva du burde lese, og skal belære deg om feltet. Hvis du er så innsiktsfull og dyktig ts, hvorfor behandler du ikke deg selv? Anonymkode: f73e2...ef9 Joda, det er sikkert slitsomt og kjedelig. Men psykologen må jo holde seg profesjonell likevel. Psykologen burde svart pasienten på en skikkelig måte, og ikke angrepet henne på den måten hun gjorde. Og tror du psykologer behandler seg selv, om de går på en smell? Anonymkode: 75e6a...739 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #23 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Joda, det er sikkert slitsomt og kjedelig. Men psykologen må jo holde seg profesjonell likevel. Psykologen burde svart pasienten på en skikkelig måte, og ikke angrepet henne på den måten hun gjorde. Og tror du psykologer behandler seg selv, om de går på en smell? Anonymkode: 75e6a...739 Synes psykologen svarte greit for seg jeg. Anonymkode: 61a49...f77
Gjest Refreng Skrevet 22. oktober 2023 #24 Skrevet 22. oktober 2023 7 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg synes også at det er litt rart å gå til psykologen og si her har du en bok som du bør bruke til å behandle meg. Det er jo ikke opp til pasienten å bestemme det eller å utdanne psykologen. Psykologen er allerede utdannet. Hun er kvalifisert til å behandle deg. Hun har også (antagelig) årevis med erfaring. Du påtar deg et ansvar som ikke er ditt og som du ikke er kvalifisert til å ha. Du som pasient er ikke der for å gå inn i metadiskusjoner med henne om hennes fagfelt. Stille noen spørsmål er ok, spørre hvilke metoder dere skal bruke er ok, men tenker at dette gikk litt for langt. Kanskje du bør legge fra deg roret og la behandleren styre behandlingen. Anonymkode: 286c1...403 Men det betyr jo for så vidt ingenting. Når du jobber med pasienter så skal du ha en forståelse av at mennesker er ulike og uttrykker seg ulikt. Det var åpenbar ikke vondt ment fra TS å ta med boken. Tvert imot viste TS noe som var viktig for henne, på den måten åpnet hun seg for psykologen. Psykologer burde ikke få egoet sitt i fyr bare fordi det skjer slike ting. For noen så er det å forholde seg til det tekniske og kunnskap også en måte å håndtere egne plager på. Selv om TS skulle vært frekk og sa til psykologen at hun ikke kunne noe, så er det fortsatt et uttrykk fra pasienten som kommer av en grunn. Kanskje er det forsvarsmekanisme, kanskje har rett og slett psykologen misforstått eller gjort noe galt der den må akseptere at pasienten har sterke følelser pga det. Dersom man ikke klarer å holde roen såpass en gang, så er ikke psykologyrket det riktige valget. Man kan ikke drive ta alt personlig. Og selv når noe er personlig, så burde man vurdere om pasienten har et poeng og om det kan være lurt å tenke over egen fremgansgmåte og gjøre den bedre. Det er mulighet for å bli en dyktigere behandler.
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #25 Skrevet 22. oktober 2023 Foreslår du etterforskningsstrategier for politiet? Medisinsk litteratur for kirurgen din? Ikke det nei. Da får du tåle å få høre det, selv om det er ubehagelig. Sorry ass. Anonymkode: 61a49...f77 3
Gjest Refreng Skrevet 22. oktober 2023 #26 Skrevet 22. oktober 2023 3 minutter siden, AnonymBruker said: Foreslår du etterforskningsstrategier for politiet? Medisinsk litteratur for kirurgen din? Ikke det nei. Da får du tåle å få høre det, selv om det er ubehagelig. Sorry ass. Anonymkode: 61a49...f77 En jeg kjenner hadde faktisk mer kunnskap om sin sjeldne sykdom enn legen og tok med informasjon til vedkommende. Legen var heldigvis ydmyk nok til å annerkjenne at han naturligvis ikke visste mye om den type sjelden sykdom og var villig til å være åpen for hva pasienten sa, samt lese seg opp. Det for meg vitner om faktisk intelligens
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #27 Skrevet 22. oktober 2023 Refreng skrev (1 minutt siden): En jeg kjenner hadde faktisk mer kunnskap om sin sjeldne sykdom enn legen og tok med informasjon til vedkommende. Legen var heldigvis ydmyk nok til å annerkjenne at han naturligvis ikke visste mye om den type sjelden sykdom og var villig til å være åpen for hva pasienten sa, samt lese seg opp. Det for meg vitner om faktisk intelligens Jada, det skjer, men en random bok kan man ikke forvente at psykogen skal lese. De har sin litteratur og sine kurs. Tro det eller ei. Anonymkode: 61a49...f77 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #28 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): The body keeps the score av Bessel var der Kolk. Anonymkode: 74ef4...2fe Bessel van der Kolk er sentral i feltet, det har du helt rett i. Hvis psykologen reagerte negativt, kan det handle om at vedkommende opplevde at du ba ham/henne lese en bok til neste time og så basere videre behandling på den. Psykologen har ikke nødvendigvis tid til å lese en bok til neste gang. Vedkommende har trolig også en behandlingsteknikk som dere følger. Hvis du ikke syns det gir god effekt, eller du ønsker en annen tilnærming, kan det hende du bør søke hjelp hos en annen. Kanskje kan du skifte behandler der du går. Kanskje må du søke privat for å få det du leter etter. Hvis du bare ville vise en bok du har hatt glede av og som har gitt deg innsikt, uten "krav" om at psykologen skal lese eller endre behandlingsteknikk, kan du kanskje snakke om det i neste time? Fortelle om intensjonen din, beskrive hvordan du opplevde reaksjonen, tematisere det? Anonymkode: 3d3ed...982 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #29 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (19 timer siden): hensikten min kun var å introdusere henne til en viktig bok innen feltet, Hvis denne boken er så fryktelig viktig så burde den vel være kjent i fagmiljøet og hun burde ha hørt om den før tenker jeg? Er du sikker på at den er så viktig? Selv om du synes den er bra så betyr ikke det at den har så mye å bidra med faglig til en person som faktisk er utdannet på området. Forøvrig synes jeg det er veldig rart å faktisk ta med boken. Det hadde jo holdt å si /forfatteren/navnet på boken så kunne hun selv vurdere om det er verdt å lese den. Skjønner godt at hun reagerer, men når det er sagt bør hun selvfølgelig møte deg på en bedre måte. Anonymkode: 7e9d0...66e 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #30 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Synes psykologen svarte greit for seg jeg. Anonymkode: 61a49...f77 Vel, du om det. Jeg jobber med mennesker i sårbare situasjoner, og ville aldri funnet på å svare på en så angripende måte. Anonymkode: 75e6a...739 1
AllahBallah Skrevet 22. oktober 2023 #31 Skrevet 22. oktober 2023 Du må huske at mange psykologer er typisk skoleflinke, men sosialt klønete og preget av en oppvekst der de har vært veldig usikre på seg selv. Skjønner derfor at en psykolog reagerer på denne måten. Du har rokket ved hennes(antar jeg) følelsesliv (og selvfølelse). Den helt profesjonelle måten å reagere på, ville vært å ta imot dine tanker med åpenhet, kanskje satt seg litt inn i det og jobbet med deg deretter. 1
Gjest ti10 Skrevet 22. oktober 2023 #32 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Jeg synes også at det er litt rart å gå til psykologen og si her har du en bok som du bør bruke til å behandle meg. Det er jo ikke opp til pasienten å bestemme det eller å utdanne psykologen. Psykologen er allerede utdannet. Hun er kvalifisert til å behandle deg. Hun har også (antagelig) årevis med erfaring. Du påtar deg et ansvar som ikke er ditt og som du ikke er kvalifisert til å ha. Du som pasient er ikke der for å gå inn i metadiskusjoner med henne om hennes fagfelt. Stille noen spørsmål er ok, spørre hvilke metoder dere skal bruke er ok, men tenker at dette gikk litt for langt. Kanskje du bør legge fra deg roret og la behandleren styre behandlingen. Anonymkode: 286c1...403 Tenkte det samme. Psykologen bør vel ikke vise overfor pasienten at hun blir irritert, men det virker ikke som om TS er åpen for behandling når hun mer eller mindre tipser psykologen om faglitteratur. Det kan lett oppfattes som om TS insinuerer at hun er misfornøyd med psykologens behandling. Så vet vi ikke hva slags bok dette var. Er det virkelig faglitteratur eller mer i selvhjelpskategorien/google-søk?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #33 Skrevet 22. oktober 2023 AllahBallah skrev (1 minutt siden): Du må huske at mange psykologer er typisk skoleflinke, men sosialt klønete og preget av en oppvekst der de har vært veldig usikre på seg selv. Kilde til denne uttalelsen? Anonymkode: 3d3ed...982
Gjest Refreng Skrevet 22. oktober 2023 #34 Skrevet 22. oktober 2023 21 minutter siden, AnonymBruker said: Jada, det skjer, men en random bok kan man ikke forvente at psykogen skal lese. De har sin litteratur og sine kurs. Tro det eller ei. Anonymkode: 61a49...f77 Vi snakker ikke om psykologen skal lese boken eller ikke. Vi snakker om psykologen sin overreaksjon
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #35 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): The body keeps the score av Bessel var der Kolk. Anonymkode: 74ef4...2fe 🫶🤩 Tenkte meg det var denne eller en av Gabor maté sine bøker!! 🙂 Anbefaler den varmt!! Og TS: Ikke ta deg nær av det!! Er terapeut, og Jobber utelukkende fra dette perspektivet!!❤️❤️ https://tidsskriftet.no/2015/02/anmeldelser/kroppen-baerer-traumehistorien Her er den på norsk; https://www.norli.no/boker/dokumentar-og-fakta/familie-og-helse/kroppen-holder-regnskap-1 Anonymkode: 9fdf7...c44 1 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #36 Skrevet 22. oktober 2023 AllahBallah skrev (16 minutter siden): Du må huske at mange psykologer er typisk skoleflinke, men sosialt klønete og preget av en oppvekst der de har vært veldig usikre på seg selv. KJære vene. Dette er en seiglivet myte som mange elsker å tro på, men det er ikke sant. Det er rett ut bare piss. Anonymkode: 61a49...f77 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #37 Skrevet 22. oktober 2023 ti10 skrev (14 minutter siden): Tenkte det samme. Psykologen bør vel ikke vise overfor pasienten at hun blir irritert, men det virker ikke som om TS er åpen for behandling når hun mer eller mindre tipser psykologen om faglitteratur. Det kan lett oppfattes som om TS insinuerer at hun er misfornøyd med psykologens behandling. Så vet vi ikke hva slags bok dette var. Er det virkelig faglitteratur eller mer i selvhjelpskategorien/google-søk? https://tidsskriftet.no/2015/02/anmeldelser/kroppen-baerer-traumehistorien Kom på Norsk i 2022. Anonymkode: 9fdf7...c44 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #38 Skrevet 22. oktober 2023 Refreng skrev (12 minutter siden): Vi snakker ikke om psykologen skal lese boken eller ikke. Vi snakker om psykologen sin overreaksjon Ja, gud, best å bytte psykolog på dagen da vel? Løpe fra ubehageligheten heller enn å komme tilbake, evt å ta det opp? Anonymkode: 61a49...f77 1
Gjest Refreng Skrevet 22. oktober 2023 #39 Skrevet 22. oktober 2023 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja, gud, best å bytte psykolog på dagen da vel? Løpe fra ubehageligheten heller enn å komme tilbake, evt å ta det opp? Anonymkode: 61a49...f77 Hva er det du fabler om?
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #40 Skrevet 22. oktober 2023 Refreng skrev (Akkurat nå): Hva er det du fabler om? Det er jo noen her som sier ts bør bytte psykolog. Anonymkode: 61a49...f77 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå