Gå til innhold

Fornærmet psykolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelp, jeg har åpenbart dypt fornærmet psykologen min.

Vi har i det siste diskutert tilnærmingen til traumebehandling. Siden jeg har lest en del om temaet, nevnte jeg forleden en bok/forfatter som anses som veldig sentral innen feltet. Denne hadde hun ikke hørt om. Sist time tok jeg med boken, da jeg tenkte det kunne være intetessant for henne å ta en titt på den. Dette ble, mildt sagt, dårlig mottatt, med spørsmål om jeg mente at jeg var bedre enn henne, om jeg hintet om at hun var en dårlig behandler, at hun ikke visste hva hun drev med etc. Jeg svarte, som saken er, at hensikten min kun var å introdusere henne til en viktig bok innen feltet, uten videre baktanker. Jeg leser en del, og har ofte gjort det samme ovenfor andre. 

Opplys meg: Har jeg gjort noe fryktelig galt her? 

Anonymkode: 74ef4...2fe

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så uprofesjonelt av psykologen din. Synes ikke du gjorde noe galt. 

Anonymkode: c6a65...ef7

• Liker 13
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Den psykologen høres en smule psyko ut. Tror eg ville byttet. Du har ikke gjort noe galt.

Minner meg om en lege eg hadde. Kunne ikke komme til avtalt legetime da eg stod fast grunnet flystreik. Avtalte med legekontoret at vi kunne ta det over telefon igjen istedenfor.

Når legen ringte meg hadde han en spydig kommentar om eg liksom var for viktig til å møte opp. 

Anonymkode: 990fb...881

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hvor i landet holder denne psykologen til? 
Veldig uprofesjonell, hun vil ikke jeg ende opp hos. Skal starte behandling snart.

Anonymkode: 467f1...57b

• Liker 1
Skrevet

Ville byttet psykolog, og har hun noen over seg ville jeg varslet om hvordan hun holder på.

Dyktige fagpersoner opprettholder sin faglige nysgjerrighet, åpenhet, ydmykhet og oppdaterer seg.

Den psykologen du går hos kunne nok ha trengt å gå i litt flere timer i behandling selv, og ikke minst hatt kollegastøtte-samtaler i tillegg.

Anonymkode: 84684...a59

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Hm. Kan oppfattes både som uprofesjonelt, men også ikke. Det kan være hun oppriktige lurte på om du tenker du er bedre enn henne, og om du synes du får lite utbytte av timene. Svarene du avga kan være en pekepinn på dine personlighetstrekk blant annet.

Hva mener du, TS? Føler du at du er "bedre" enn henne? Det var jo en baktanke ved at du tok med deg boka - du ønsker å opplyse henne om et tema, og det betyr indirekte at du mener hun tar feil, og at du har rett. 

Jeg vet ikke hvordan hun stilte disse spørsmålene. Var hun nøytral og rolig - eller var kroppsspråket anspent? Om det var sistnevnte så mener jeg det er uprofesjonelt. Hun skal ikke påføre deg sine egne såre følelser. Det kan være vanskelig å ikke reagere spontant om man er opprørt/fornærmet, men som psykolog/psykiater skal man alltid opptre nøytralt. Ved noen tilfeller kan de vise omsorg, men utenom det skal de være "flate". Timen handler om dine følelser, ikke hennes. 

Det er riktig og viktig at du er deg selv. Derfor var det ikke galt å ta med boka. Det var det du ønsket å gjøre. Men er det slik at du ønsker å endre hennes mening rundt et tema? Da er det heller bedre å bytte psykolog. Hvordan skal du dra nytte av behandlingen om du er skeptisk til hennes tilnærming? 

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
5 hours ago, Cornix said:

Hm. Kan oppfattes både som uprofesjonelt, men også ikke. Det kan være hun oppriktige lurte på om du tenker du er bedre enn henne, og om du synes du får lite utbytte av timene. Svarene du avga kan være en pekepinn på dine personlighetstrekk blant annet.

Hva mener du, TS? Føler du at du er "bedre" enn henne? Det var jo en baktanke ved at du tok med deg boka - du ønsker å opplyse henne om et tema, og det betyr indirekte at du mener hun tar feil, og at du har rett. 

Jeg vet ikke hvordan hun stilte disse spørsmålene. Var hun nøytral og rolig - eller var kroppsspråket anspent? Om det var sistnevnte så mener jeg det er uprofesjonelt. Hun skal ikke påføre deg sine egne såre følelser. Det kan være vanskelig å ikke reagere spontant om man er opprørt/fornærmet, men som psykolog/psykiater skal man alltid opptre nøytralt. Ved noen tilfeller kan de vise omsorg, men utenom det skal de være "flate". Timen handler om dine følelser, ikke hennes. 

Det er riktig og viktig at du er deg selv. Derfor var det ikke galt å ta med boka. Det var det du ønsket å gjøre. Men er det slik at du ønsker å endre hennes mening rundt et tema? Da er det heller bedre å bytte psykolog. Hvordan skal du dra nytte av behandlingen om du er skeptisk til hennes tilnærming? 

Kan si det slik at hun var snurt, anspent og på høgget, ja. Kan legge til at det var fredag, så mulig hun var sliten og lei. Jeg liker kunnskap, idéer og å se ting fra ulike perspektiver. Vi har ofte kommet inn på disse temaene tidligere, og opplever ikke at vi er helt uenige, men kanskje heller at vi vekter ting litt forskjellig. Mest av alt er det en bok som anses som å være et hovedverk innen feltet, og som har blitt bejublet for å tilføre feltet viktig kunnskap. Og som har preget min måte å se ting på, noe jeg forklarte var hensikten min med å vise henne boken. Så noen motivasjon om å vise meg "bedre enn henne" håper jeg ikke ligger bak. Mer i retning av, "her er det jeg lener meg på i forståelsen av dette, og det er basert på solid kunnskap og ikke tull".

• Liker 2
Gjest Refreng
Skrevet

Er det noe mange leger og psykologer tåler dårlig, så er det handlinger og ord som stiller spørsmål ved dyktigheten deres. Det trigger egoene deres noe voldsomt. Mange leger og psykologer har for store egoer. De er vant til å ha gode karakterer og få bra skussmål i skolen og universitet. Noen av dem ser på seg selv som smartere og bedre enn andre på grunn av at de har vært gjennom et vanskelig, hardt kjør. Men, de er ikke alltid så smarte, derfor kan egoet være mye høyere enn deres faktiske evner. De ser på forslag til forbedringer fra underlegne pasienter som at ignorante pasienter stiller spørsmål ved DEM og DERES overlegenhet. Og det skal de ha seg frabedt! De har jo gått mange år på skole, du er bare en pasient, kanskje uten utdanning! Hvordan våger du å tro at du kan noe??

Noe sånt

(Det er selvsagt noen som ikke har disse egoproblemene, men via jobben har jeg møtt urovekkende mange som har egoproblemer innen disse yrkene)

Gjest Refreng
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan si det slik at hun var snurt, anspent og på høgget, ja. Kan legge til at det var fredag, så mulig hun var sliten og lei. Jeg liker kunnskap, idéer og å se ting fra ulike perspektiver. Vi har ofte kommet inn på disse temaene tidligere, og opplever ikke at vi er helt uenige, men kanskje heller at vi vekter ting litt forskjellig. Mest av alt er det en bok som anses som å være et hovedverk innen feltet, og som har blitt bejublet for å tilføre feltet viktig kunnskap. Og som har preget min måte å se ting på, noe jeg forklarte var hensikten min med å vise henne boken. Så noen motivasjon om å vise meg "bedre enn henne" håper jeg ikke ligger bak. Mer i retning av, "her er det jeg lener meg på i forståelsen av dette, og det er basert på solid kunnskap og ikke tull".

Er du villig til å si hva boka heter, kanskje jeg vil lese den

Skrevet

Jeg har møtt typen innenfor bupp ang barna mine, en der kom jeg ikke med en bok men sa noe omen diagnose. Det kunne ikke jeg vite noe om, hun var utdannet psykolog tross alt. Så måtte ikke komme der.

men kan du ikke spørre henne, hvorfor ble du så fornærmet og tok det personlig? Si det igjen at du ikke hadde noen baktanker, og hennes reaksjon var litt merkelig. Og anbefalle en bok kan umulig være skadelig, selv psykologer bør jo lese litt forskjellig innen for fagfeltet nå og da mener jeg. Si at denne boken fascinerte deg og du mulig ønsket og diskutere ting rundt deg og hva det sto i boka. Hva hun sier ut fra det, da hadde jeg vurdert om dette var behandleren for meg om det ikke gikk og rette på. En nærtagende psykolog hadde ikke vært noe for meg, men er min dårlig erfaring fra hun på bupp. 

Anonymkode: 590e6...408

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Refreng said:

Er du villig til å si hva boka heter, kanskje jeg vil lese den

The body keeps the score av Bessel var der Kolk.

• Liker 2
Gjest Refreng
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker said:

The body keeps the score av Bessel var der Kolk.

Takk

Skrevet

At du syns boken er sentral innen feltet betyr ikke at den faktisk er det. Jeg tenker det må være slitsomt som psykolog å hele tiden får pasienter som mener de egentlig kan mer enn deg, vet best hva du burde gjøre og hva du burde lese, og skal belære deg om feltet. Hvis du er så innsiktsfull og dyktig ts, hvorfor behandler du ikke deg selv?

Anonymkode: f73e2...ef9

• Liker 8
  • Nyttig 3
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

At du syns boken er sentral innen feltet betyr ikke at den faktisk er det. Jeg tenker det må være slitsomt som psykolog å hele tiden får pasienter som mener de egentlig kan mer enn deg, vet best hva du burde gjøre og hva du burde lese, og skal belære deg om feltet. Hvis du er så innsiktsfull og dyktig ts, hvorfor behandler du ikke deg selv?

Legger ved bokhandleromtalen av boken nedenfor. Forfatteren har forøvrig vært svært sentral i utviklingen av traumeforskningen siden 1970-tallet. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bessel_van_der_Kolk#Career

THE INTERNATIONAL BESTSELLER - OVER 3 MILLION COPIES SOLD'Dr. van der Kolk's masterpiece combines the boundless curiosity of the scientist, the erudition of the scholar, and the passion of the truth teller' Judith Herman, author of Trauma and Recovery The effects of trauma can be devastating for sufferers, their families and future generations. Here one of the world's experts on traumatic stress offers a bold new paradigm for treatment, moving away from standard talking and drug therapies and towards an alternative approach that heals mind, brain and body.'Fascinating, hard to put down, and filled with powerful case histories. . . . the most important series of breakthroughs in mental health in the last thirty years' Norman Doidge, author of The Brain that Changes Itself 'An astonishing and important book. The trauma Bible. I cannot recommend it enough for anyone struggling with...well...anything' Tara Westover

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Dette. Jeg driver ikke og forteller profesjoner og yrker jeg ikke er utdannet innen hva de egentlig burde lese og gjøre. Det skulle tatt seg ut. Synes det er rimelig freidig gjort, og nei, psykologen er ikke psyko som noen her påstår. 

Anonymkode: 61a49...f77

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Ville byttet psykolog, og har hun noen over seg ville jeg varslet om hvordan hun holder på.

Dyktige fagpersoner opprettholder sin faglige nysgjerrighet, åpenhet, ydmykhet og oppdaterer seg.

Den psykologen du går hos kunne nok ha trengt å gå i litt flere timer i behandling selv, og ikke minst hatt kollegastøtte-samtaler i tillegg.

Anonymkode: 84684...a59

For et tåpelig og usaklig svar. 

Anonymkode: 61a49...f77

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (29 minutter siden):

Legger ved bokhandleromtalen av boken nedenfor. Forfatteren har forøvrig vært svært sentral i utviklingen av traumeforskningen siden 1970-tallet. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bessel_van_der_Kolk#Career

THE INTERNATIONAL BESTSELLER - OVER 3 MILLION COPIES SOLD'Dr. van der Kolk's masterpiece combines the boundless curiosity of the scientist, the erudition of the scholar, and the passion of the truth teller' Judith Herman, author of Trauma and Recovery The effects of trauma can be devastating for sufferers, their families and future generations. Here one of the world's experts on traumatic stress offers a bold new paradigm for treatment, moving away from standard talking and drug therapies and towards an alternative approach that heals mind, brain and body.'Fascinating, hard to put down, and filled with powerful case histories. . . . the most important series of breakthroughs in mental health in the last thirty years' Norman Doidge, author of The Brain that Changes Itself 'An astonishing and important book. The trauma Bible. I cannot recommend it enough for anyone struggling with...well...anything' Tara Westover

Jordan Peterson har også bøker på besteselgerlisten, han er likevel kontroversiell. Søkte forøvrig opp denne karen, han ble faktisk sparket fordi han behandlet sine kvinnelige kolleger dårlig, Lovely. 

• Liker 4
Skrevet

Bytt psykolog for hun hørtes uprofesjonell og snurt ut.

Du gjorde ingenting galt

Anonymkode: 46096...702

• Liker 1
Skrevet

Det høres umiddelbart ut som en veldig overreaksjon, men det kommer jo også an på hvordan det ble lagt fram, og ikke minst hvor mange andre pasienter hun opplever liknende ting fra. Ganske mange helsearbeidere er nok relativt lei av å treffe på pasienter som tilsynelatende tror at et googlesøk veier like tung som mange års høyere utdanning og erfaring.

Jeg leser mye psykologibøker og diskuterer det innimellom med psykologen min (som synes det både er lurt og litt morsomt  at jeg er så interessert), både på personlig og generelt grunnlag, men jeg ville aldri tatt mede bok til ham, med mindre han spesifikt ba om det - det kan veldig fort oppfattes som litt belærende, selv om det ikke er ment sånn. 

• Liker 5
Skrevet

Jeg synes også at det er litt rart å gå til psykologen og si her har du en bok som du bør bruke til å behandle meg. Det er jo ikke opp til pasienten å bestemme det eller å utdanne psykologen. Psykologen er allerede utdannet. Hun er kvalifisert til å behandle deg. Hun har også (antagelig) årevis med erfaring. Du påtar deg et ansvar som ikke er ditt og som du ikke er kvalifisert til å ha. Du som pasient er ikke der for å gå inn i metadiskusjoner med henne om hennes fagfelt. Stille noen spørsmål er ok, spørre hvilke metoder dere skal bruke er ok, men tenker at dette gikk litt for langt. Kanskje du bør legge fra deg roret og la behandleren styre behandlingen.

Anonymkode: 286c1...403

• Liker 3
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...