AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #1 Skrevet 21. oktober 2023 Hei. Tror egentlig jeg vet svaret på dette men må bare forsikre meg 100% for jeg er livredd for å gjøre noe feil her. Har gjeldsordning og skal betale inn 65% av all bonus og overtid. Fikk 50 000 i bonus i juli. Planen var at jeg skulle betale inn 32 500 til kreditorer etter jul (65%). Fordi bedriften går dårlig (selger) har ikke bonusen blitt «inntjent» som forventet og de trekker nå 12 500 i måneden ut året fom september for å «dekke opp bonusen». (Jeg vet, helt sykt ordning, men de velger å nå kalle det forskudd istedenfor bonus men det er en annen sak). Så, jeg har da fått utbetalt 50 000, og i slutten av året innbetalt de samme 50 000. Da er det riktig at jeg ikke skal betale inn noe til namsmann fordi jeg strengt tatt ikke har fått noe bonus? Anonymkode: 52b0d...b8a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #2 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hei. Tror egentlig jeg vet svaret på dette men må bare forsikre meg 100% for jeg er livredd for å gjøre noe feil her. Har gjeldsordning og skal betale inn 65% av all bonus og overtid. Fikk 50 000 i bonus i juli. Planen var at jeg skulle betale inn 32 500 til kreditorer etter jul (65%). Fordi bedriften går dårlig (selger) har ikke bonusen blitt «inntjent» som forventet og de trekker nå 12 500 i måneden ut året fom september for å «dekke opp bonusen». (Jeg vet, helt sykt ordning, men de velger å nå kalle det forskudd istedenfor bonus men det er en annen sak). Så, jeg har da fått utbetalt 50 000, og i slutten av året innbetalt de samme 50 000. Da er det riktig at jeg ikke skal betale inn noe til namsmann fordi jeg strengt tatt ikke har fått noe bonus? Anonymkode: 52b0d...b8a Dette høres HELT HÅRREISENDE ut fra bedriften sin side! Tviler egentlig på at det er lovlig også, men hva vet jeg. Anonymkode: b4564...a52 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #3 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette høres HELT HÅRREISENDE ut fra bedriften sin side! Tviler egentlig på at det er lovlig også, men hva vet jeg. Anonymkode: b4564...a52 Ja, det er det. De prøvde også å få ansatte til å betale arbeidsgiveravgift ved å trekke fra feriepengene (blant annet). Har bare jobbet der ett år og er redd for å bytte jobb nå som gjeldsordning endelig har kommet på plass. Men neste gang jeg får tilbud om «bonus» kommer jeg til å takke nei for å unngå å havne i denne situasjonen igjen. Anonymkode: 52b0d...b8a
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #4 Skrevet 21. oktober 2023 Vet ikke noe om dette men du kan bytte jobb selv om su har Go. Så lenge du ikke går vesentlig ned i lønn Anonymkode: d80a8...239
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #5 Skrevet 21. oktober 2023 Ville helt klart søkt andre jobber! Utrolig useriøs arbeidsgiver. Det er en usikkerhet du virkelig ikke trenger når du har gjeldsordning. Anonymkode: 43ffa...2ce
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #6 Skrevet 21. oktober 2023 Angående gjeldsordning må du varsle om at det er endringer. Angående den bonusordningen vilme jeg ha sjekket med fagforeningen om det er lov. For jeg kan ikke skjønne at de kan ha lov å betale ut en bonus på forskudd, med forbehold om mulig tilbakekalling av den... Anonymkode: 59f36...123
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #7 Skrevet 21. oktober 2023 Må vel sette av noe til skatt av den summen og? Ville sett året over ett og tatt kontakt da Staten har gjerne en 10% regel, hvis det er endring som er under 10% så gidder de ikke løfte en finger. Gjelder både utgifter og inntekter. Eks. Så gidder de ikke endre gjeldsordningen årlig selvom livsopphold satsene øker Anonymkode: b2f32...429
TBergh Skrevet 21. oktober 2023 #8 Skrevet 21. oktober 2023 Hei TS. Du MÅ orientere din saksbehandler hos namsmannen om dette, og følger det saksbehandleren sier du skal gjøre. Orienteringen må du gjøre skriftlig og dokumentere dette ved å vedlegge lønnsslippene som viser utbetalingen og det senere trekket. Med vennlig hilsen TBergh 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #9 Skrevet 21. oktober 2023 TBergh skrev (1 time siden): Hei TS. Du MÅ orientere din saksbehandler hos namsmannen om dette, og følger det saksbehandleren sier du skal gjøre. Orienteringen må du gjøre skriftlig og dokumentere dette ved å vedlegge lønnsslippene som viser utbetalingen og det senere trekket. Med vennlig hilsen TBergh Hei! Takk for svar. Hvorfor er det så viktig å gjøre dette? Årslønna vil bli den samme. Jeg fikk 50 000 skattefritt ekstra inn, og 50 000 ut igjen. Så totalen vil bli den samme ved årsslutt. Vil ikke dette bli som at jeg feks hadde fått låne 50 000 av en venn og betalt de tilbake igjen..? Anonymkode: 52b0d...b8a
TBergh Skrevet 22. oktober 2023 #10 Skrevet 22. oktober 2023 Hei. Årsaken til at det er viktig å informere er fordi det ikke skal oppstå misforståelser fra kreditors side på et senere stadie. Når/hvis kreditor kontakter namsmannen og påstår at du har tjent kr 50 000,00, da er namsmannen informert. Hvis du ikke informerer namsmannen og kreditor fremsetter påstanden om at du har tjent kr 50 000,00, vil namsmannen mest sannsynlig tro kreditor og du må i ettertid rydde opp i dette. Det er lettere å ta tak i dette nå, enn å måte rydde opp i ettertid. Det er bedre å være føre var enn etter snar. Med vennlig hilsen TBergh 3 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #11 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 timer siden): Hei! Takk for svar. Hvorfor er det så viktig å gjøre dette? Årslønna vil bli den samme. Jeg fikk 50 000 skattefritt ekstra inn, og 50 000 ut igjen. Så totalen vil bli den samme ved årsslutt. Vil ikke dette bli som at jeg feks hadde fått låne 50 000 av en venn og betalt de tilbake igjen..? Anonymkode: 52b0d...b8a Jeg blir mer og mer nysgjerrig på denne bonusavtalen. Har dere fått beskjed om at dere må øke skattetrekket ellers i året med tanke på bonusen? Eller har arbeidsgiver på en annen måte planlagt hvordan de tenkte trekke skatt på bonusen? All bonus er skattepliktig. Nå ender du jo opp med lik årslønn uansett da, men jeg ville sett nøye over inntekt og skatt for å være sikker på at du ikke går på en skattesmell her. Bonusen skulle vært trukket skatt av når den ble betalt ut. Ellers så synes jeg det er helt horribelt av arbeidsgiver å trekke tilbake bonusen og faktisk betale ut 12 500 mindre i lønn i fire måneder, inkludert desember. Dette er en så hårreisende avtale at jeg er ganske sikker på at både VG og NRK er villig til å gi det mye spalteplass. Anonymkode: 59f36...123 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå