AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #1 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg målte for første gang blodsukkeret mitt i dag og resultatet ble 11,1. det skal sies at jeg målte like etter jeg hadde inntatt en kanelbolle og en kopp te til frokost. Er dette normalt? Skal også sies at jeg har vært unormalt sliten de siste 6-7 mnd, har gått opp i vekt (noe jeg aldri har gjort før) og er tørst på natta. Er i 30-årene Anonymkode: e21ff...aa9
Honey Dew Skrevet 21. oktober 2023 #2 Skrevet 21. oktober 2023 Dra og få målt hba1c. Hvorfor er det bare kvinner du vil høre fra? Menn kan også få diabetes. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #3 Skrevet 21. oktober 2023 Diabetes skiller ikke mellom kjønn. Kan være diabetes ja. Her trengs det legetime. Anonymkode: 19298...295 2
TK3 Skrevet 21. oktober 2023 #4 Skrevet 21. oktober 2023 Egentlig bare fordi det er kvinneguiden 😂 Men mottar gjerne svar fra menn også❤️ Hva er hba1c?
C-girl Skrevet 21. oktober 2023 #5 Skrevet 21. oktober 2023 TK3 skrev (1 minutt siden): Egentlig bare fordi det er kvinneguiden 😂 Men mottar gjerne svar fra menn også❤️ Hva er hba1c? Hba1c er langtidsblodsukker. Men 11,1 rett etter måltid er ikke noe høyt. Er det derimot på samme nivå etter 2 timer så er det greit å gå til lege. Hadde du hatt diabetes så hadde du gått ned i vekt ikke opp. 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #6 Skrevet 21. oktober 2023 C-girl skrev (1 minutt siden): Hba1c er langtidsblodsukker. Men 11,1 rett etter måltid er ikke noe høyt. Er det derimot på samme nivå etter 2 timer så er det greit å gå til lege. Hadde du hatt diabetes så hadde du gått ned i vekt ikke opp. Det med vekta er helt feil, det er diabetes type 1, som ikke produserer insulin, de kan gå ned i vekt. diabetes type 2 er insulinresistens, altså alt for mye insulin, som kroppen ikke klarer å bruke. Insulin hjelper kroppen med å lagre fett, dermed vi du gå opp i vekt hvis du er insulinresistent. Tørste er også ett tegn på diabetes, gå til legen å få målt langtidsblodsukker. Har du ett blodsukkerapparat tilgjengelig, kan du måle på morgnen, før du spiser, rett etter du har spist, og 2 timer etterpå, da ser du hvordan kroppen takler karbohydrater. hvis du har diabetes, kan jeg anbefale ett lavkarbo kosthold. Anonymkode: 52734...07e
TK3 Skrevet 21. oktober 2023 #7 Skrevet 21. oktober 2023 Takk for nyttige svar! Hvordan funker lavkarbo mtp. høyt kolesterol? Har hatt ganske høyt i et par år. Jeg får bestille meg en legetime på mandag for å sjekke det ut nærmere
Honey Dew Skrevet 21. oktober 2023 #8 Skrevet 21. oktober 2023 TK3 skrev (26 minutter siden): Takk for nyttige svar! Hvordan funker lavkarbo mtp. høyt kolesterol? Har hatt ganske høyt i et par år. Jeg får bestille meg en legetime på mandag for å sjekke det ut nærmere Det finnes medisiner mot høyt kolesterol.
TK3 Skrevet 21. oktober 2023 #9 Skrevet 21. oktober 2023 Kolesterolmedisiner er ikke bra, så unngår helst det
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå