AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #1 Skrevet 21. oktober 2023 Snart halloween! Gleder du deg? Irriterer du deg? Anonymkode: 2e312...6fa
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #2 Skrevet 21. oktober 2023 Som voksen har jeg ingenting til overs for halloween. Men elsket det som barn og mine barn elsker det. Så gjør det beste ut av det. Anonymkode: 9bc73...fbe 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #3 Skrevet 21. oktober 2023 Aldri hatt noe forhold til det, unntatt at jeg har skjært ut gresskarlykt bare for gøy. Feirer ikke, slukker ikke lys, kommer ingen hit uansett. Anonymkode: 50310...d7b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #4 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg HATER Halloween!! Blir så forbannet hver gang det kommet noen drittunger på døra i allskens tullete kostymer. Holder på eksplodere hver gang jeg ser alt tullet i butikkene nå også, det er jo bare noe stort tull hele greia! Anonymkode: 64706...b87 1 1
skreppamedleppa Skrevet 21. oktober 2023 #5 Skrevet 21. oktober 2023 Elsker halloween som voksen uten barn. Små barn på døren kan jeg styre meg for men det er jo en del av pakken, men nå jobber jeg seint så får bare med meg etterslepet som er helt greit. Men halloween i seg selv synes jeg bidrar til å lyse opp høsten litt. Jeg var ungdom da vi begynte å feire halloween, hadde det veldig kjekt med skrekkfilmer, snop, litt skrekk og gru. Som voksen har jeg tatt med meg litt av den stemningen og har alltid en halloween helg hjemme hos meg med venner med pynt, skrekkfilmer, snop, gresskar utskjæringer og vi har det veldig koselig og det er en del av høsten for meg slik norske epler er en del av høsten. Jobber også en plass med noen fantastiske kolleger hvor vi har halloween fest, og det er en utrolig hyggelig greie. Så jeg gleder meg storveis og synes det er skikkelig digg å se halloween pynt i butikkene. 7
Phoenix Heart Skrevet 21. oktober 2023 #6 Skrevet 21. oktober 2023 Bryr meg ikke om Halloween, det er bare noe amerikansk vås. 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #7 Skrevet 21. oktober 2023 Gleder jeg meg til Halloween? Både ja og nei. Jeg gleder meg til 1 november, for da er det over. Så jo fortere det blir 31 oktober, jo fortere er det over 😅 Jeg hater Halloween, ser alltid frem til det er over. Anonymkode: b56b4...57d 1 2
Gjest Adobyen Skrevet 21. oktober 2023 #10 Skrevet 21. oktober 2023 Det kommer ingen her, og det passer meg fint
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #11 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Anonymkode: d2f89...015 Har aldri hatt slutty halloween før. Har så lyst!!! Men det gir ikke mening å ha det med vennene jeg har, som ikke bryr seg om halloween i det hele tatt. Halloween er litt trist, får super FOMO vert år. Anonymkode: e26d0...576 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #12 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg digger Halloween jeg. I år skal jeg kle meg ut som heks og kvelden går til å se skrekkfilmer samt løpe ut på gangen hver gang det ringer på for å dele ut godis til alle småmonstere. Vi pleier vel å få sikkert 50-70 unger på døra hver Halloween og jeg elsker å skremme alle som ringer på Anonymkode: 97464...f63 3 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #13 Skrevet 21. oktober 2023 Nei, Halloween, Valentines etc er bare tull og har lite i Norge å gjøre. Det er kun importert av handelsstanden for å tjene penger. Så sikter det seg mest inn på kvinner som er mest opptatt av å kle seg ut og bruke penger på unødvendige ting. Anonymkode: c6e78...668 1 2
Bombasi Skrevet 21. oktober 2023 #14 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg har ikke barn selv, så har egentlig ingen forhold til Halloween. Annet enn at ungdommer kan være plagsomme og gjøre fanterier, men det har heldigvis roet seg etter at jeg begynte å skru av lysene og late som om at jeg ikke er hjemme. Så det er min nye, faste tradisjon på Halloween. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #15 Skrevet 21. oktober 2023 Elsker halloween. Middag med ungen og besteforeldrene, ut å gå i pyntet gate, hjem å se film og spise godteri. Og selvsagt tenne lys for de vi har mistet. Anonymkode: 18369...87f 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #16 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, Halloween, Valentines etc er bare tull og har lite i Norge å gjøre. Det er kun importert av handelsstanden for å tjene penger. Så sikter det seg mest inn på kvinner som er mest opptatt av å kle seg ut og bruke penger på unødvendige ting. Anonymkode: c6e78...668 Kirka har allehelgens-gudstjeneste i oktober... Anonymkode: 18369...87f 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #17 Skrevet 21. oktober 2023 Ja, det gjør jeg. Kunne bare ønske Halloween var en greie når jeg selv var ung, for det hadde jeg hatt mye gøy med. Halloween appellerer til det kreative i folk etter min mening. (Ikke folk som lager spetakkel da.) Anonymkode: c6c60...1d5 1
skreppamedleppa Skrevet 21. oktober 2023 #18 Skrevet 21. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Nei, Halloween, Valentines etc er bare tull og har lite i Norge å gjøre. Det er kun importert av handelsstanden for å tjene penger. Så sikter det seg mest inn på kvinner som er mest opptatt av å kle seg ut og bruke penger på unødvendige ting. Anonymkode: c6e78...668 Ang handelstanden og det kapitalistiske rundt det: du feirer vel jul eller? Halloween når ikke julen til anklene engang når det gjelder handelstanden så om du virkelig mener det du skriver så feirer du ikke jul. Ang halloween i seg selv Påstand Halloween er en amerikansk tradisjon vi har importert til Norge. Kommentarer på Facebook. Facebook, 30.10.2017 Konklusjon Halloween kommer av «All Hallow Even», eller på norsk «allehelgensaften» - som markeres 31. oktober. Datoen er forbundet med det okkulte gjennom en rekke sagn og historier - noen med tilknytning til Norge. Irske og skotske utvandrere tok med seg tradisjonene til USA, der de blandet med meksikanske dødsymboler, inspirerte til kostymefester på 1870-tallet. Dette utviklet seg videre til dagens halloween-feiring med zombie-utkledninger og «knask eller knep». Med røtter i romersk mytologi, keltisk nyttårsfeiring, kristen helgendyrkelse og middelaldersk hekseprosess er det delvis feil å påstå at halloweenfeiringen er en tradisjon som opprinnelig kommer fra USA. Påstanden er delvis feil. https://forskning.no/partner-kulturhistorie-uit-norges-arktiske-universitet/hvorfor-feirer-vi-halloween/533583 https://www.faktisk.no/artikler/zlx9z/halloween-er-en-amerikansk-tradisjon-vi-har-importert-til-norge https://snl.no/halloween https://forskning.no/partner-kulturhistorie-uit-norges-arktiske-universitet/hvorfor-feirer-vi-halloween/533583 Halloween slik populær kultur kjenner den har nok blitt utformet i USA og at den fikk sitt inntog på 2000 tallet ble nok godt hjulpet av Harry Potter effekten men røttene til tradisjonen kommer både fra Irland, Norge, heksebrenning, det okkulte, allehelgensaften, den meksikanske Día de los Muertos- hvor de virkelig har utkledning og fest i gatene for både barn og voksne. Dagen har historiske koplinger til både hekser, drap og det hinsidige. Også for flere hundre år siden var det vanlig å dele ut noe å knaske på den siste dagen i oktober. Og skjærte ut ansikter i neper og beter med lys i istedenfor gresskar. Men som med jul og påsken forandrer faktisk tradisjonene seg noe etter hvert. Men så snart vi ønsker å ha det bittelitt gøy her i Norge så mister jo folk hodene sine aldeles "nei vi skal ikke ha det noe gøy i våre gater, det er ikke meningen at vi her i Norge skal gjøre noe gøy, det er ikke det Norge er til for"... Også tenker jeg at vi har oktoberfest som kommer fra Tyskland, vi har en tsjekkisk julefilm som nr 1 her i Norge (Askepott,) juletreet tradisjon kommer fra Tyskland. Påskeharen kommer fra Tyskland. Så nei alt vi adopterer kommer ikke fra USA. Men vi er en globalisert verden for lengst og tar til oss nye (og gamle) tradisjonener for nye generasjoner på tvers av landegrenser. Sånn vil det nok være med tradisjonene. De er ikke så fastlåst innenfor en kultur som vi liker å tro alltid. Men det er helt ok å ikke like Halloween altså Men at det er fordi den er adoptert fra et annet land blir bare en tullete ynnskyldning da vi adopterer ting fra andre land hele tiden som hamburgere, taco, juletre osv. Endret 21. oktober 2023 av skreppamedleppa 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #19 Skrevet 21. oktober 2023 Ser at det blir nevnt at kirken feirer allehelgen i norge. Og det er sant. Men dette skjer helgen etter Halloween. Allehelgen søndag i år er 5 november. https://www.kirken.no/allehelgen Og hele greia er jo noe anneledes enn Halloween slik det er blitt til. Føler Allehelgen minner meg mer om Dia De Los Muertos (dog noe mindre fargerikt her 😅). Men tanken bak; å huske de døde føler jeg er en likhet. Jeg liker ikke Halloween, dette at alt skal være skummelt. Jeg blir spammet ned av trailere på skrekkfilmen, uansett hvor mye jeg prøver å si at jeg ikke er interessert. Netflix ol. drar også opp skrekk sjangeren, noe jeg skulle ønske jeg kunne direkte filtrere bort som «ønsker ikke å se de grusomme bildene som representerer filmene». Fremsiden av «Smile» er jo helt forferdelig å se på, og er nok til å gi meg mareritt. Det å misses de døde synes jeg er en fin ting. Tenne lys, og ja huske de. Men all den der skrekk greia, den kunne vi godt unlatt å adoptere inn i Norge 😕 Anonymkode: b56b4...57d 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #20 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, Halloween, Valentines etc er bare tull og har lite i Norge å gjøre. Det er kun importert av handelsstanden for å tjene penger. Så sikter det seg mest inn på kvinner som er mest opptatt av å kle seg ut og bruke penger på unødvendige ting. Anonymkode: c6e78...668 Akkurat det er tull da. Du kan fint lage et kostyme av noe du har i hus og lage litt hjemmelaget snacks. Det er akkurat hva man gjør det til. Anonymkode: 50310...d7b 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå