AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #21 Del Skrevet 21. oktober 2023 Dere burde fått hjelp av en atferdskonsulent før barnet kom. Nå står dere i en situasjon hvor noe kan skje i perioden hvor dere trener det vekk. Og, en hund med sterk ressursforsvar man kan aldri stole helt på selv med grundig trening. Disse tendensene kan komme frem igjen ganske raskt. Ungen er bare 14mnd, så den har fortsatt flere år igjen hvor den vil løpe rundt med mat i hendene, og da kan ting skje fort. Det var kanskje bare en liten skrape nå, men senere kan det bli verre. Avliv eller omplasser. Forsøker dere omplassering, så vær veldig ærlige om ressursforsvaret og at den ikke er trygg rundt barn om det er mat eller leker i nærheten. Anonymkode: a4143...786 2 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #22 Del Skrevet 21. oktober 2023 Omplassering eller avlivning. Er ikke noe å lure på engang. Flaks at det gikk så bra denne gangen. Neste gang kan det gå mye værre. Har folk glemt hendelsen 2021? Der en liten gutt mistet livet. Anonymkode: 98751...722 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #23 Del Skrevet 21. oktober 2023 Men herregud, få hunden vekk!!! Barn over dyr, alltid. Det er ekstremt uansvarlig å i det hele tatt vurdere noe annet, og "bare lite bitt" osv er hinsides å argumentere med, atferden er der og neste gang kan det være katastrofalt. Anonymkode: c356c...12e 5 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #24 Del Skrevet 21. oktober 2023 Dere kan hvertfall ikke beholde hunden. Blir ikke noe trivelig om hunden plutselig river leppa av ungen eller det som verre er fordi dere er så glad i den. En sånn hund har ingenting i et hus med barn å gjøre. Anonymkode: 05a10...90a 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gliffy Skrevet 21. oktober 2023 #25 Del Skrevet 21. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Det er ikke flere alternativ her. en hund som biter et barn kan faktisk ikke leve i en verden sammen med barn. avliv. hilsen en som har tatt samme valget. Anonymkode: 91548...f1b Omplassering kan være et bra alternativ. Jeg har selv en hund med ressursforsvar, og det er fullt ut håndterbart men det er en dårlig match med barn. Hunden kan nok helt fint bo it hjem uten barn. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #26 Del Skrevet 21. oktober 2023 For oss hadde det vært avliving eller omplassering hvor den aldri må omgås barn. Vi har en hund rundt 11 kg. Snill, rolig, lydig og har ikke et sånt ressursforsvar, men han har andre problemer: Han går ikke overens med nye hunder eller barn. Hundene og barna vi har vært med fra vi fikk han går fint, eller de vi møtte det første året, men ellers ikke. Han oppsøker de ikke, men trekker seg unna og knurrer hvis noen blir for nærgående. Derfor lar vi heller ingen ukjente barn eller hunder komme nær nok. Nå har vi egne barn, og har en på to år og en på 9 mnd. Det har gått veldig fint, og leker vi på gulvet så er han gjerne med, men vi er alltid der. Hvis han legger seg ned så får ikke barna nærme seg, for det liker han ikke, så vi passer alltid på. Barna er så små at de ikke selv kan ta riktig hensyn i øyeblikket, så vi vet at vi må passe på at situasjonene ikke oppstår. Til tross for at vi er på vakt så kan uhell skje, spesielt med en hund som vår eller deres. For min del er jeg redd de kan få «blod på tann» hvis et bitt allerede har skjedd, og jeg kunne ikke levd med at det skjedde igjen hvis hunden min allerede hadde bitt. Det hadde vært tøft og vanskelig å stå i hvis det skjedde hos oss, for det er jo vi som hadde sviktet, og han hadde på en måte bare beskyttet seg selv i en sårbar situasjon. Likevel kunne vi ikke beholdt han, og konsekvensen hadde blitt avliving eller omplassering. Anonymkode: 8709e...599 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #27 Del Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Godt tips om kastrering. Ellers må dere bare fortsette å jobbe med dette. Oppsøk profesjonell hjelp. Sørg for hunden har et sted å trekke tilbake til uten barnet har tilgang. Hadde ikke avlivd, men omplassert om dere ikke får i orden dette. Barn og hund skal jo uansett aldri være i lag uovervåket. Anonymkode: 08398...8e8 Dette skjedde jo under overvåkning. Hunden er ikke trygg i hus med barn mens man "trener". Den må vekk. Anonymkode: a3554...67e 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #28 Del Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Dette skjedde jo under overvåkning. Hunden er ikke trygg i hus med barn mens man "trener". Den må vekk. Anonymkode: a3554...67e Ja, men de innrømmet feil og var for passive. De leste ikke hundens kroppspråk når den trakk seg unna og derfor sa hunden ifra tydeligere når det første dempende signalet ble gitt. Anonymkode: 08398...8e8 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #29 Del Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ja, men de innrømmet feil og var for passive. De leste ikke hundens kroppspråk når den trakk seg unna og derfor sa hunden ifra tydeligere når det første dempende signalet ble gitt. Anonymkode: 08398...8e8 Og sannsynligheten for at det skjer igjen er skyhøy, og risikoen for en verre skade tilsvarende høy. Anonymkode: a3554...67e 3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #30 Del Skrevet 21. oktober 2023 Her har du tilrettelagt for at hunden skal feile. Når det er sagt så synes jeg ikke at hund med ressursforsvar og barn passer sammen. Ville omplassert. Anonymkode: dc1ff...e49 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Norja Skrevet 22. oktober 2023 #31 Del Skrevet 22. oktober 2023 For hundens del, så ville jeg omplassert. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #32 Del Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 timer siden): Tilleggsinfo: det var et lite bitt. Blødde ikke, men mer som en klemskade/skrap hvor det så ut som det kun var blodutredelse under huden på en måte. Men var bitemerke på begge sidene av hånden, så var ikke bare tannen som skrapte. Anonymkode: be767...047 Det var ikke verre nei, nei da så. Seriøst? Hva om det skjer engang til og det blir blod eller dypere bitt. Man kan Ihvertfall ikke ha disse to i nærheten av hverandre om hunden er sånn. Jeg ville omplassert den om det var mulig, er ikke sikkert dere må avlive. Men jeg hadde ikke turt og lengre ha den i familien med barn tilstede. Greit man er gla i hunden men hadde ikke nølt en sec seøv hvor vondt det var. Hunden måtte fått nye eiere uten barn og som har mulighet til og ta tak i problemet og opplære den. Anonymkode: 257a8...14f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #33 Del Skrevet 22. oktober 2023 Jeg har vokst opp med hund og katt og har blitt bitt av alle type dyr (inkludert hest). Men ting var kanskje annerledes før. Man måtte lære ungene å omgås dyrene for både vi og de løp rundt ganske fritt! Jeg personlig stoler ikke på noe dyr rundt mitt barn og ville aldri latt hunden min være alene med barnet eller latt henne leke, være for ivrig eller komme for nærme barnet. Dette fordi det er et dyr. Uansett hvor snill og grei du tenker at det er så er det et dyr som reagerer på instinkter. Når barnet blir eldre er det annerledes. Jeg synes det å avlive er totalt uaktuelt da dette er deres skyld. Dere kan omplasserer hunden istedenfor. Jeg er litt usikker på hvor godt dere leser hundespråk mtp at barnet deres ble bitt mens dere var tilstede. Så her tenker jeg at det er en menneskelig svikt som har oppstått da dere burde vite at man aldri aser opp en hund inne med et barn tilstede. Forstår dere ikke dette så burde dere kanskje gi hunden et nytt hjem ja. Anonymkode: 6bb7a...c00 2 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #34 Del Skrevet 22. oktober 2023 Herregud, folk her er alltid rett på avliving. Dere har har driti dere ut med å 1- ikke gjøre noe med adferden til hunden og 2- latt denne episoden skje. Omplasser den heller til noen uten barn da eventuelt? Ikke drep et dyr for noe sånt Anonymkode: 663c7...50b 2 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #35 Del Skrevet 22. oktober 2023 Personlig er det for meg helt absurd at du i det hele tatt spør. Hunden må vekk umiddelbart! Barnet ditt kommer til å bli enda raskere om kort tid og de har ikke noen form for konsekvenstenking før de er eldre. Jeg ville ikke hatt den hunden i hus ett minutt til!!!!! Anonymkode: af5db...ca8 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 22. oktober 2023 #36 Del Skrevet 22. oktober 2023 Dette er noe som dere helt fint kunne jobbet med hvis det bare var voksne i huset. Men med et så lite barn blir det vanskelig. Det vil kreve fullstendig kontroll og overvåking til enhver tid, noe som er bortimot praktisk umulig med et så lite barn. Jeg synes ikke dette er noe som fortjener avlivning, heller omplassering til noen som ikke har små barn og som har erfaring (og er villig til å ta på seg jobben) med ressursforsvar. 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #37 Del Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg har vokst opp med hund og katt og har blitt bitt av alle type dyr (inkludert hest). Men ting var kanskje annerledes før. Man måtte lære ungene å omgås dyrene for både vi og de løp rundt ganske fritt! Jeg ble også bitt (rispet) som barn. En baby på 14mnd kan ikke lære hunderegler, han må fotfølges sammen med hunden. Jeg synes at mange i denne tråden sauser sammen risping og angrep. Selv en liten hund som angriper kan skape stor skade. En hund som risper angriper ikke. Det at en hund risper et menneske (annet enn ulykkestilfelle ifbm lek) betyr normalt at den har prøvd å eskalere. «Ikke gjør det der. Det er vondt/skummelt/mitt/…». Den føler at den har sendt alle verdens signaler som har blitt ignorert og rispet betyr «nå mener jeg alvor». Det _kan_ selvsagt også være en mentalt syk hund, eller en som har fått banket normal eskalering ut av seg. Men at en hund risper betyr ikke at den er «gal» eller en tikkende bombe. Det er et alvorlig varsko om at noe ikke er bra med hund, folk eller (mer sannsynlig) måten hund og folk er mot hverandre. Anonymkode: a9791...c0d 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tipaa Skrevet 22. oktober 2023 #38 Del Skrevet 22. oktober 2023 For begges skyld så omplasser til noen voksne uten småbarn/barnebarn. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #39 Del Skrevet 22. oktober 2023 Barn overgår alt. Det er verken ungen eller hunden sin feil at de bor i samme hus, men en av de må ut. Hunden er uansett ikke god i hodet når dere vet han alltid har vært et problem. Anonymkode: 801d7...637 4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tanuki Skrevet 22. oktober 2023 #40 Del Skrevet 22. oktober 2023 Tror jeg ville valgt å omplassere om jeg var dere, syntes det er litt voldsomt å rope om avlivning i denne situasjonen. Har selv hatt en hund som bet barnet vårt, men en ganske annen situasjon. Vi valgte å beholde hunden og det gikk fint, men vi jobbet også mye med den. I din situasjon ville jeg ikke tatt sjansen på å beholde. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå