Gå til innhold

Barnet mitt kom hjem fra samvær og fortalte noe helt merkelig!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Barnet mitt bor 90% av tiden hos meg (mor) samværet med far er annenhver helg. Far har ny kjæreste, og plutselig i helgen presterte ho at datteren min kunne bare kalle henne mamma hvis hun ville. Skal man ta det opp eller ikke?

Anonymkode: 014f6...cc2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ikke så merkelig? Litt korttenkt kanskje siden ungen har en fungerende mor (deg), men tanken bak var sikkert god. 

Anonymkode: fe2a6...60e

• Liker 8
Skrevet

Ikke ta det opp. Si til barnet at det må hun bestemme selv, hva hun vil. Gjetter at hun fortsetter å kalle deg mamma, og henne "Lise".

Og det er kjemperart at kjæresten sa det til barnet....

Anonymkode: 72ef4...426

• Liker 13
Skrevet

Barnet har allerede en mor, så det blir litt feil.

Nå vet ikke jeg hvor gammel datteren din er, men jeg ville heller tatt praten med henne først og latt være å gjøre noe mer ut av det foreløpig.

Anonymkode: 33ef8...bd7

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Barnet mitt bor 90% av tiden hos meg (mor) samværet med far er annenhver helg. Far har ny kjæreste, og plutselig i helgen presterte ho at datteren min kunne bare kalle henne mamma hvis hun ville. Skal man ta det opp eller ikke?

Anonymkode: 014f6...cc2

Så lenge barnet er der så sjeldent , og kanskje er veldig lite ( naivt ?) , hadde jeg bare svart barnet «du kan kalle henne mamma nr 2. fint at stemor ønsker god relasjon , men barnet har bare en mor , å det er du❤️ . Ville ikke tatt dette opp med bonus -mor , ikke gi det noe fokus , da det gjelder kun 10% av barnets tilværelse . 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er da ikke så merkelig? Litt korttenkt kanskje siden ungen har en fungerende mor (deg), men tanken bak var sikkert god. 

Det er veldig merkelig at en NY kjæreste sier at barnet kan kalle henne mamma 

Anonymkode: 44e3f...194

• Liker 11
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Selvfølgelig er det merkelig! Iallfall så lenge barnet ikke SELV har spurt!

Anonymkode: 27ad2...785

• Liker 2
Skrevet

Kjenner jeg blir sint på dine vegne. Folk her inne er i hvert fall myyye rausere enn meg! Jeg hadde blitt trist om en annen dame plutselig skulle kalles mamma. Finn på noe annet hyggelig, men ikke mamma. Avhengig av relasjonen til far hadde jeg nok nevnt at jeg helst ikke vil at noen andre skal kalles mamma. ALDRI har jeg opplevd noen av mine venner kalle steforeldre for mamma eller pappa dersom de allerede har en av hver. 

Anonymkode: 4e304...b5b

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Dette er helt på jordet spør du meg. Jeg ble stemor til ei jente på 15 år. Jeg sa at du har en mor, så si bare navnet mitt.

• Liker 2
  • Hjerte 2
Skrevet

Du er mamma! Jeg hadde blitt forbannet.

Anonymkode: 2b005...909

• Liker 2
Skrevet

Tror jeg hadde ledd det litt vekk og sagt at «Lise tøyset sikkert bare, du har jo en mamma alt!». Jeg bruker å være ganske raus, men den hadde jeg ikke godtatt sånn helt uten videre. Om det var barnets idé, og/eller det var et mer langvarig forhold med felles barn hadde det blitt noe annet. Får være måte på å skulle markere seg fra dag én.

Anonymkode: f5297...9b3

• Liker 5
Skrevet

Du kan jo si til din datter at" det var hyggelig sagt av ss men det er en regel at man har en mamma og en pappa, om man ikke er adoptert for eksempel.Ss heter Ss gjør hun ikke? Da er det det vi skal kalle henne. Du kan gi henne en klem og si tusen takk og at hun er snill men at du har bare en mamma. "

Anonymkode: a8ec2...e36

• Liker 4
Skrevet

Samme hendte her, jeg ble skikkelig rasende! Da jeg tok det opp forklarte bonusmor (som den gangen var helt ny inne i bildet) at jenta på fire hadde glemt seg da hun var midt i noe og ropte «mamma,» og så blitt flau da hun oppdaget at hun hadde sagt feil. Bonus var klok og sa at det ikke gjorde noe, de skjønte hvem hun mente og hun kunne kalle henne hva hun vil.

Nå, mer enn ti år senere, kalles bonus fortsatt med fornavn og jeg mamma og ingen er i tvil om hvem som er mamma og hvem som er gift med pappa. 

Anonymkode: c9df0...a61

• Liker 5
  • Hjerte 6
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I hvilken verden er ikke dette merkelig? 

Anonymkode: c59ef...352

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Nå er jeg veldig nyskjerrig på hvor ny denne kjæresten er. Men jeg vil si det er innafor å ta det opp med dem. Dette er jo ikke noe barnet selv har tatt opp og da kan de la være å gjøre det også.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Utover å snakke med barnet og åpne for undring rundt tema (hva barnet tenker om det og hvordan barnet følte det), så tror jeg ikke jeg ville hatt noe fokus på det.

Som nevnt over er barn usystematiske og uforutsigbare når de gjenforteller, så det er ikke alltid alle detaljene blir helt med.

Anonymkode: 2c42a...f83

• Liker 3
Skrevet

For at dem skal få den beskjeden om at dem kan kalle en stemor mamma, så er det ikke hvem som helst.  Annhver helg mamma, nei. Du sier kjæreste, da antar jeg dem ikke har vært så lenge sammen eller bodd sammen heller. Veldig kjedelig om denne nye mammaen flytter om 1 år eller det er slutt om ikke alt for lenge. Skal barnet kalle neste mamma også da. Du er mamma så synes det og kalle en og hvet mamma, det bør være da litt mere stabilt over en stun. Jeg har vært borti tidligere venniner, ingen kontakt i dag. Var ikke lange tiden så sa dem kall han pappa der er pappa, dette var noen som hadde mange forhold og byttet dem raskt. Om barnet selv valgte og kalle ny stemor mamma er en ting, men ikke en som ser barnet såpass lite kommer og ymter frem på at det er helt innenfor 

Anonymkode: 6dbd1...a56

Skrevet

Hvorfor skal du ta det opp? Alle vet at du er barnets mor. har det noe å si hva hun kaller stemor? Og du trenger heller ikke si noe til datteren din. Det er hun som bestemmer hva hun kaller menneskene hun har i livet sitt. Virker som du føler deg truet og det er veldig merkelig hvis hun bare er hos far og stemor 10% av tiden.

Anonymkode: f8213...12a

• Liker 2
Skrevet

Det er bare du som skal kalles for mamma ja, så det må jo stoppes at hun blir kalt det. Fortell datteren din det først, og så ringer du faren hennes og sier at kun du skal kalles mamma. End of discussion! 

Anonymkode: 1e95f...e0b

Skrevet

Hvor lenge har denne selverklærte «mamma nr.2» vært inne i bildet egentlig? Veldig taktløst, selv hvis datteren din har vokst opp med denne damen, og hun etter 15 år ønsker nærmere kontakt ved å få en annen «tittel» enn navnet sitt. 

Anonymkode: 2b56b...f66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...