Gå til innhold

Når kan man egentlig blande seg inn i barnas klesvalg....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, lurer på dette med hvor mye man skal la barna bestemme av "uviktige" ting og klesvalg. Ungen er seks år. 

Hun liker å fikse håret selv, men det ser jo ikke ut og blir bustete og rart. Jeg får ikke lov. 

Jeg kan bestemme at hun skal ha på uteklær og ordentlige klær, men nøyaktig hva som passer sammen og hva som ser bra ut er jo ikke viktig, og det har hun sterke meninger om. 

Hun motsetter seg alt av stell og kos og omsorg, varme og gode klær av fin kvalitet, så de viktige kampene er det jeg ser nødt til å ta.. Som tannpuss, leggetid og at vi skal ha sunn mat til middag. 

Men det er surt, for jeg har brukt mye penger på gode klær i farger jeg trodde hun likte fordi hun sa det, som hun nekter å bruke. Mormoren har strikket flotte gensere til henne i Yndlingsfargen hennes, men hun har nektet å prøve. 

Idag med 3 varmegrader, grått vær og vind hadde hun nok gått ut i plastkjolen fra ekstra leker om hun hadde fått velge..

Hadde hun bare prøvd det settet jeg kjøpte til henne i deilig, mykt og bevegelig stoff så hadde hun elsket det, men nei. 

(har sluttet å kjøpe klær uten henne, har henne alltid med) 

Når er det egentlig greit at man blander seg inn? 

Anonymkode: eba95...fa0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I barnehagen/skolen bestemmer foreldrene. Hjemme bestemmer hun. 

La henne være ute i plastkjolen, ta med jakke og bukse. Hun ombestemmer seg kjapt nok og lærer at varme klær er viktig ute.  

Anonymkode: 788c2...873

Skrevet

Jeg er streng på det der, ja det er barn men trenger ikke se helt crazy ut likevel. 
jeg legger frem to antrekk de får velge mellom, er de ikke fornøyd bestemmer jeg.

jakke får de velge mellom det som passer til antrekket og så finner jeg lue/pannebånd sm passer

Anonymkode: 4086f...bf0

• Liker 1
Skrevet

Er nok lurt å ta henne med på shopping ja. Og ellers ville jeg nok som deg, valgt kampene med omhu. Klærne skal være tilpasset vær og anledning, men akkurat farge og kombinasjoner er mindre viktig.

Jeg reagerte mer på at hun motsetter seg all form for kos, stell og omsorg. Har hun alltid vært sånn? 

Anonymkode: 580af...c8b

• Liker 2
Skrevet

Du og din mor får legge ut de klærne hun absolutt ikke bruker for salg og legge de pengene i en tur på spa for deg og din mor.

Så lenge du stopper barnet i å gå ut i plastkjolen i 3grader og vind så tenker jeg du er på riktig spor. At dere to har milevis forskjell i hva dere synes passer sammen og hva som er en normal fin frisyre er helt normalt, og det får du nok bare innfinne deg med. Så ja, følg med at tannpussen blir skikkelig, at hun dusjer og skifter klær minst 2 ganger pr uke + ekstra om hun er utsatt for lukt/skitt/svette, at hun bruker sko og yttertøy etter vær og temperaturforhold, resten må du nok bare la være mismatch samme hvor mye det ergrer deg.

• Liker 1
Skrevet

Vi har fokus på å øve ungene opp til å tenke konsekvensene av valg de tar. Så vi øver på å sjekke været, vurdere hvilke klær som passer når. Det eldste barnet har lett for å ta imot våre tanker, og ber gjerne om råd. Der er det enkelt. Det yngste barnet har mer motstand, og må erfare selv. Vi lar henne gjøre det, selv om hun både ender opp med å fryse, svette, se rar ut på håret og med fiffige kleskombinasjoner. 

Har satt ned foten på tre ting; joggebukse er ikke festklær, klærne og ungen må være rene og hele, og pysj hører ikke hjemme på skolen. Det handler om respekt for den som ber inn til fest, og at jeg ikke ønsker at de ansatte på skolen skal bli bekymret for omsorgen vi gir.

Sørger for at det er varme klær tilgjengelig når hun angrer på at hun ikke tok på jakke, men hun 

Anonymkode: be8d2...290

• Liker 1
Skrevet

Jeg bestemmer hva slags type klær min snart 6-åring skal ha på, f.eks. at hun skal ha ull eller bambus innerst nå, men legger meg ikke oppi hvorvidt det hun tar på matcher, om hun vil bytte ut det jeg har lagt frem i noe tilsvarende eller om hun vil ta på noe over undertøyet som jeg syns ser klumpete og varmt ut (enten så er hun ikke enig, eller så finner hun ut av det).

Men jeg kjenner igjen problemet med fint tøy som ikke blir brukt. Og til det så sier jeg gjerne at ok, men hvis du ikke skal bruke denne, så må jeg selge den eller gi den til kusinen hennes. Da pleier hun å ville bruke det likevel. Og ellers så gjør jeg som jeg sa.  

Anonymkode: 64e81...e45

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hei, lurer på dette med hvor mye man skal la barna bestemme av "uviktige" ting og klesvalg. Ungen er seks år. 

Hun liker å fikse håret selv, men det ser jo ikke ut og blir bustete og rart. Jeg får ikke lov. 

Jeg kan bestemme at hun skal ha på uteklær og ordentlige klær, men nøyaktig hva som passer sammen og hva som ser bra ut er jo ikke viktig, og det har hun sterke meninger om. 

Hun motsetter seg alt av stell og kos og omsorg, varme og gode klær av fin kvalitet, så de viktige kampene er det jeg ser nødt til å ta.. Som tannpuss, leggetid og at vi skal ha sunn mat til middag. 

Men det er surt, for jeg har brukt mye penger på gode klær i farger jeg trodde hun likte fordi hun sa det, som hun nekter å bruke. Mormoren har strikket flotte gensere til henne i Yndlingsfargen hennes, men hun har nektet å prøve. 

Idag med 3 varmegrader, grått vær og vind hadde hun nok gått ut i plastkjolen fra ekstra leker om hun hadde fått velge..

Hadde hun bare prøvd det settet jeg kjøpte til henne i deilig, mykt og bevegelig stoff så hadde hun elsket det, men nei. 

(har sluttet å kjøpe klær uten henne, har henne alltid med) 

Når er det egentlig greit at man blander seg inn? 

Anonymkode: eba95...fa0

Been there! Jeg har innimellom (og fortsatt) godtatt mange rare kombinasjoner, men stortsett ikke inngått kompromisser når det gjelder å ha varme nok klær. Mitt barn er nå 10 år og kampene om uteklær er stortsett over, men hun kan fortsatt komme i merkelige kombinasjoner som prikkete genser og stripete bukse, og selv synes hun ser flott ut. Noen ganger svelger jeg kameler og godtar det, men andre ganger veileder jeg litt «du skal ikke heller ta denne genseren da. Den er så fin sammen med den buksa» (istedenfor å si at den genseren hun har valgt, ikke passer). Satser på at smaken bedrer seg om et par år.

Anonymkode: cfbe9...dec

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Vi har fokus på å øve ungene opp til å tenke konsekvensene av valg de tar. Så vi øver på å sjekke været, vurdere hvilke klær som passer når. Det eldste barnet har lett for å ta imot våre tanker, og ber gjerne om råd. Der er det enkelt. Det yngste barnet har mer motstand, og må erfare selv. Vi lar henne gjøre det, selv om hun både ender opp med å fryse, svette, se rar ut på håret og med fiffige kleskombinasjoner. 

Har satt ned foten på tre ting; joggebukse er ikke festklær, klærne og ungen må være rene og hele, og pysj hører ikke hjemme på skolen. Det handler om respekt for den som ber inn til fest, og at jeg ikke ønsker at de ansatte på skolen skal bli bekymret for omsorgen vi gir.

Sørger for at det er varme klær tilgjengelig når hun angrer på at hun ikke tok på jakke, men hun 

Anonymkode: be8d2...290

Gjør det litt sånn her også. Klærne skal være rene, hele og ikke altfor skrukkete. Det er forskjell på hverdag og fest, og det er forskjell på det vi bruker på dagtid og det vi sover i. 

Anonymkode: cfbe9...dec

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...