AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #1 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg vet egentlig ikke hvordan formulere dette, men jeg har et merkelig «problem.» Vi har en gang i blant små middagsgjester, en gang i uka eller to. Ofte forskjellige venner av barna. Men det er ennå ting jeg har reagert på, og det er at de spiser så mye mat. Her forrige dagen hadde vi en åtteåring på besøk, vi skulle spise lakseburger. Jeg hadde stekt opp en til oss hver, pluss en i reserve til mannen som kom hjem litt senere. Denne gutten forsynte seg med en lakseburger, og heiv den nedpå. Mine egne barn kom halvveis i sine før de ble mette og sa stopp. Denne gutten forsynte seg med en burger til, og vips hadde ikke mannen middag. To lakseburgere på en åtteåring. I går hadde vi en sjuåring innom og han ble invitert på taco. Han fylte tre store wraps stappa med innhold og det gikk ned lett. Hva? Jeg blir mett av en wrap, mannen min spiser to. Denne syvåringen tok tre. Selv ble jeg sittende og spise kun grønnsaker, da han tok halvparten av kjøttet. Vi har også ei nabojente på samme alder som er innom rett som det er, og hun også spiser mye mat. Sist hun var her spiste hun seks pannekaker, sånne store, ikke de små. At det går an, tenker jeg. Hvor finner de plass? Mine egne barn på 8, 10 og 13 år spiser maks to pannekaker hver. Er det sånn for deres barn og, eller er mine småspiste? Anonymkode: 6cfa3...ca2 4 2
anonymLala Skrevet 21. oktober 2023 #2 Skrevet 21. oktober 2023 (endret) Noen barn er veldig aktive og spiser langt mer enn hva jeg klarer selv ja. Min niese spiser for 3 voksne😂 . Her ereet snakk om 10 pannekaker (pluss kjeks og is) hvert besøk. Endret 21. oktober 2023 av anonymLala 22 3
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 Populært innlegg #3 Skrevet 21. oktober 2023 Vi voksne spiser mer enn du og mannen din. En lakseburger på en voksen mann? Min spiser 3. Barna våres ligger sånn mellom deres og besøksbarna. Anonymkode: f29d2...e69 63 14
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 Populært innlegg #4 Skrevet 21. oktober 2023 Dette er helt normalt. Det er barn som vokser. At du musespiser er jo kanskje mer unormalt i så måte. Anonymkode: cc250...2fe 78 19
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 Populært innlegg #5 Skrevet 21. oktober 2023 Kanskje du skal dele ut mat neste gang? Sett en skål med tacokjøtt ved hver tallerken, ikke sett frem lakseburgeren som ikke skal spises, osv. Anonymkode: 0bc46...945 66 20
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #6 Skrevet 21. oktober 2023 Folk har ulik metthetsfølelse. Det er også grunnen til at noen legger lettere på seg. Noen har også et høyt aktivitetsnivå. Om «alle» som er på besøk spiser mer enn dere er det kanskje dere som er småspiste. Anonymkode: bf831...075 23 18
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #7 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg syns ikke dette var sjokkerende mengder, du er nok bare heldig og har fått barn som er naturlig småspiste. Det er vanlig å si fra hvor mye det er til hver (en lakseburger, to tacolefser) før man begynner å spise. Da vet barna hva de har å forholde seg til. Anonymkode: d8a06...499 40 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #8 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg syns ikke dette var ekstremt mye. Anonymkode: 7345f...804 40
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #9 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Dette er helt normalt. Det er barn som vokser. At du musespiser er jo kanskje mer unormalt i så måte. Anonymkode: cc250...2fe Haha, musespiser? Jeg er 165 cm og 70 kilo, så ingen fare her. Spiser jeg mer går jeg opp i vekt, og det gidder jeg ikke. 😅 Ts Anonymkode: 6cfa3...ca2 5
Populært innlegg Vera Vinge Skrevet 21. oktober 2023 Populært innlegg #10 Skrevet 21. oktober 2023 (endret) Jeg syns kanskje dere høres småspiste ut. Litt avhengige av hvor mye tilbehør dere spiser til lakseburgeren. Min 5-åring ville typisk spist en hel lakseburger, ikke stoppet halvveis (han er helt slank, for øvrig). Kunne fint spist to, hvis han droppet tilbehøret (men han får ikke to, siden vi sier han må spise grønnsaker også). Men jeg syns det virker veldig passivt av deg, da. Hvorfor setter du fram mat på bordet som uansett skal spares til senere? Du kan også fint dele ut mat på tallerkner, eller si før dere starter hvor mange burgere det er per person. Det er for mye å forvente av alle barn at de skal skjønne sånt av seg selv. Blir litt rart å klage på disse barna i etterkant når du ikke setter noen rammer for måltidet. Endret 21. oktober 2023 av Vera Vinge 77 1 14
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #11 Skrevet 21. oktober 2023 Mine jenter har alltid spist mer enn venninnene, vi har hatt mest musespisere på besøk. Men vi porsjonerer alltid, er det én burger til hver er det det. Anonymkode: 4785c...3fa 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #12 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg syns ikke dette var sjokkerende mengder, du er nok bare heldig og har fått barn som er naturlig småspiste. Det er vanlig å si fra hvor mye det er til hver (en lakseburger, to tacolefser) før man begynner å spise. Da vet barna hva de har å forholde seg til. Anonymkode: d8a06...499 Å? Er det vanlig? Men du nekter dem ikke mer hvis de spør? Ts Anonymkode: 6cfa3...ca2
Heyyah Skrevet 21. oktober 2023 #13 Skrevet 21. oktober 2023 Mine barn er småspiste i perioder, og spiser som en hest i andre perioder. De er aktive med treninger og kamper 4-6 dager i uka, og i tillegg skal de vokse.. Så jeg syns ikke det er rart om de har stor apetitt. Og mine har ikke flere kg på kroppen enn de må heller.. Ser i vennegjengen er det noen som er småspiste (men det er gjerne de som er kresne i matveien), og noen som spiser mye. Så variasjoner er vel helt normalt 🙂 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #14 Skrevet 21. oktober 2023 Vera Vinge skrev (1 minutt siden): Jeg syns kanskje dere høres småspiste ut. Litt avhengige av hvor mye tilbehør dere spiser til lakseburgeren. Min 5-åring ville typisk spist en hel lakseburger, ikke stoppet halvveis (han er helt slank, for øvrig). Kunne fint spist to, hvis han droppet tilbehøret (men han får ikke to, siden vi sier han må spise grønnsaker også). Men jeg syns det virker veldig passivt av deg, da. Hvorfor setter du fram mat på bordet som uansett skal spares til senere? Du kan også fint dele ut mat på tallerkner, eller si før dere starter hvor mange burgere det er per person. Det er for mye å forvente av alle barn at de skal skjønne sånt av seg selv. Blir litt rart å klage på disse barna i etterkant når du ikke setter noen rammer for måltidet. Ja, akkurat han med lakseburgere var en tabbe, men jeg hadde ikke anelse om at han kom til å grabbe til seg den siste som lå der og. Neste gang får jeg legge til siden slik at ingen tar den. Ts Anonymkode: 6cfa3...ca2
Hill83 Skrevet 21. oktober 2023 #15 Skrevet 21. oktober 2023 Man kan fint si .. per - husk det skal være nok kjøttdeig til de andre også. - legg av mat til mannen din fremfor sette den frem. Eller bare lag litt ekstra når du vet de er på besøk. 12 1
mereo Skrevet 21. oktober 2023 #16 Skrevet 21. oktober 2023 Folk spiser ulikt, det gjør også barn. Enten så får du porsjonere ut, si i fra hva mengden er til hver eller passe på å holde igjen mat (hvertfall så mannen fikk middag). 3
Stabbursmusa Skrevet 21. oktober 2023 #17 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Å? Er det vanlig? Men du nekter dem ikke mer hvis de spør? Ts Anonymkode: 6cfa3...ca2 Ikke meg som skrev dette innlegget, men her i huset blir de tilbudt brødskiver, knekkebrød eller frukt hvis de spør om mer. Pleier sjelden å være et problem, lager som regel rikelig med mat, men noen ganger kommer besøket overraskende på. Da gir jeg beskjed om at vi må dele på den maten vi har. 13 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #18 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg kunne spise på den måten da jeg var barn. Vi fikk som regel vanlig norske middager hjemme og jeg likte ikke den maten. Likte ikke kjøttkaker, kjøtt, fisk osv (gjør det fortsatt ikke som voksen og spiser hovedsaklig veganmat som linser og bønner da jeg syntes det smaker mye bedre) Men jeg elsket pannekaker, pizza, spagetti og den slags. Så når vi en sjelden gang fikk det til middag, så spiste jeg kjempemye Jeg tenker at du bare lager veldig god mat, ts. Prøv å lage kjøttkeker med brun saus så skal du se at de ikke spiser så mye... Anonymkode: 2b844...61d 5 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #19 Skrevet 21. oktober 2023 Altså hvem er sjefen? Jeg hadde kjeftet på 8-åringen som forsynte seg uten å spørre. Og tatt maten fra ham. Er man mer sulten kan man få rugbrød. Eller gå hjem til seg selv. Anonymkode: 2d813...be0 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #20 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg vet egentlig ikke hvordan formulere dette, men jeg har et merkelig «problem.» Vi har en gang i blant små middagsgjester, en gang i uka eller to. Ofte forskjellige venner av barna. Men det er ennå ting jeg har reagert på, og det er at de spiser så mye mat. Her forrige dagen hadde vi en åtteåring på besøk, vi skulle spise lakseburger. Jeg hadde stekt opp en til oss hver, pluss en i reserve til mannen som kom hjem litt senere. Denne gutten forsynte seg med en lakseburger, og heiv den nedpå. Mine egne barn kom halvveis i sine før de ble mette og sa stopp. Denne gutten forsynte seg med en burger til, og vips hadde ikke mannen middag. To lakseburgere på en åtteåring. I går hadde vi en sjuåring innom og han ble invitert på taco. Han fylte tre store wraps stappa med innhold og det gikk ned lett. Hva? Jeg blir mett av en wrap, mannen min spiser to. Denne syvåringen tok tre. Selv ble jeg sittende og spise kun grønnsaker, da han tok halvparten av kjøttet. Vi har også ei nabojente på samme alder som er innom rett som det er, og hun også spiser mye mat. Sist hun var her spiste hun seks pannekaker, sånne store, ikke de små. At det går an, tenker jeg. Hvor finner de plass? Mine egne barn på 8, 10 og 13 år spiser maks to pannekaker hver. Er det sånn for deres barn og, eller er mine småspiste? Anonymkode: 6cfa3...ca2 Synes i grunn ikke det var så mye jeg fa Anonymkode: 41da0...78f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå