AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #1 Skrevet 21. oktober 2023 Noen steder i verden burde man virkelig ikke drikke vannet fra springen. Har du noen gang gjort det allikevel? Ble du syk? Tenker på vannet i for eksempel i sør-øst Asia, eller flere land i sør Amerika, Afrika. Da kan man jo bli veldig syk, men tenker at det kan være lett å glemme seg om man er vandt til å slukke tørsten rett fra springen. Anonymkode: 79a02...3b1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #2 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 21.10.2023 den 5.25): Noen steder i verden burde man virkelig ikke drikke vannet fra springen. Har du noen gang gjort det allikevel? Ble du syk? Tenker på vannet i for eksempel i sør-øst Asia, eller flere land i sør Amerika, Afrika. Da kan man jo bli veldig syk, men tenker at det kan være lett å glemme seg om man er vandt til å slukke tørsten rett fra springen. Anonymkode: 79a02...3b1 Nei. Men det jeg tror de fleste har gjort er å spise salat/rå grønnsaker/frukt, slush etc laget av vannet i slike land. Hjelper lite å ikke drikke vannet fra springen om du så gumler i deg en skål salat med ingredienser skylt i - vannet fra springen, fulgt av bær skylt i vannet fra - springen, med tilbehør et glass cola med isbiter av vann - fra springen. Det er slik mange blir matforgiftet. Av ting skylt i vann. Anonymkode: e3216...d3d 2
Lea Skrevet 23. oktober 2023 #3 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg gjorde det som barn fordi jeg ikke visste bedre og glemte meg bort. Ble ikke dårlig men det var i Europa da. Har ikke vært i utlandet som voksen men hadde ikke gjort det nå.
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #4 Skrevet 23. oktober 2023 Skyllet jordbær i springvannet i utlandet og fikk Shigella mage tarm infeksjon. Det var et mareritt som varte i mange uker. Anonymkode: af269...73c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #5 Skrevet 23. oktober 2023 Ja en gang for 20 år siden på en heisatur til Gran Canaria, vi fikk beskjed både fra besetningen på flyet og av reisebyrået om at det var problemer med vannet i springen. Men etter en fuktig kveld så våknet jeg opp og var vanvittig tørst, hadde ikke vann på flaske så det ble drukket av springen likevel. Det ble to dager med mye oppkast og diare, men det skal sies at etter den gangen så har jeg ikke blitt syk eller reagert på vannet i springen på Kanariøyene. Anonymkode: 5001a...f67 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #6 Skrevet 23. oktober 2023 Ja, men jeg har husket det etter et par slurker. Var heldig, det gikk bra. Fått real matforgiftning to ganger, begge ganger av maten på 4 stjerners hotell i India. Anonymkode: d1b57...41d
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #7 Skrevet 23. oktober 2023 Kan aldri huske å ha hatt noe særlig bevist forhold til det noen gang. Har vært i rundt 50 land og aldri blitt syk heldigvis. Anonymkode: 00313...c43
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #8 Skrevet 23. oktober 2023 Helt sikkert. Og spist mat laget med vann som nok var frarådet. Jeg reiste veldig mye og veldig billig en lengre periode, ble bare ordentlig syk én gang (en e-coliinfeksjon etter å ha logget grundig utenfor allfarvei i Mellom-Amerika). Anonymkode: 606ae...c60 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #9 Skrevet 24. oktober 2023 Ja, eller rettere sagt fra en brønn. Mest av alt var vel egentlig problemet at det var 20 stk + som delte samme flaske. Det ble rett og slett for sosialt vanskelig og frekt å takke nei til det eneste de hadde å servere og det ville satt dem i en form for takknemlighetsgjeld å ikke kunne gi noe tilbake etter at vi hadde hjulpet dem med noe temmelig stort. Så vi tok alle fire en kalkulert risiko, takket pent, drakk oss utørste og skrøt høyt og mye av det utrolig gode vannet i landsbybrønnen. Ingen av oss ble syke. Dette var i Nord-Afrika, langt, langt utenfor folkeskikken og i et område hvor vann er stor mangelvare. Anonymkode: 2c6f5...7c7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #10 Skrevet 25. oktober 2023 Har spist masse frukt i sånne land, men aldri drukket vannet rett fra springet. Ikke vært noe problem. Anonymkode: 26877...735
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #11 Skrevet 28. oktober 2023 Drakk dispenser brus i Egypt en gang, det var ikke lurt for å si det slik. Ble skikkelig salmonella syk, ikke å anbefale. 🤮💩 Anonymkode: ff2c1...d40
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #12 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg altid hører med de som bor der, drikker de vann fra springen så gjør jeg det og. Aldri blitt syk av det. Drakk vann rett fra innsjøer og elver og, men det var langt unna urbane strøk. Aldri blitt syk av det heller. Anonymkode: 202c3...b6c
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #13 Skrevet 28. oktober 2023 Nei aldri skjedd. Men kjøpte meg flaske vann på flyplassen i Stockholm. Ble dårlig i magen. Jeg viste ikke da hva det var. For det kunne jo være maten å. Var dårlig i magen i tre dager. Dag 5 så drakk jeg fra den flaska igjen og ble dårlig i magen enda en gang. Så jeg er overbevist at den flakse vannet var ikke bra. Anonymkode: 44488...6a6
Hareena Skrevet 28. oktober 2023 #14 Skrevet 28. oktober 2023 I veldig mange land er kranvann tilsatt nok klor til at ingen blir syk av det. Det slukker tørsten, men smaker ikke noe bra. Jeg var litt skeptisk da jeg var i Kingston, men vår nye venn rastafarien forsikret oss om at det var helt ok og det stemte. Var faktisk ganske bra vann. 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #15 Skrevet 28. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Jeg altid hører med de som bor der, drikker de vann fra springen så gjør jeg det og. Aldri blitt syk av det. Anonymkode: 202c3...b6c Samme her! Anonymkode: 9a90a...028
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #16 Skrevet 28. oktober 2023 Ikke drukket, men det er lett å glemme seg ved tannpuss e.l., eller få i seg noe i dusjen. Anonymkode: 1178e...44c 1
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #17 Skrevet 28. oktober 2023 Jeg har et ganske robust system og blir sjeldent syk av fremmede bakterier, så jeg trapper opp og tar større sjanser desto lengre jeg er et sted. Var på lengre tur i India, og i de reneste områdene drakk jeg brønnvann, spiste iskrem og oppskåret frukt, uten å bli syk. Venninna mi som jeg reiste sammen med hadde et mye sartere system og ble syk ofte, selv om hun kjørte strengere regler enn meg. Vi er forskjellige, og hver enkelt får prøve seg frem, så mye de tør. Anonymkode: 93466...0cb
AnonymBruker Skrevet 28. oktober 2023 #18 Skrevet 28. oktober 2023 Akkurat vann synes jeg det er lett å huske på å unngå. Kun blitt syk av å drikke vann utenlands én gang som jeg kan huske, og det var på reise i USA. Leide et lite hus på en gård i Midtvesten og ble enormt dårlige, både jeg og kjæresten. Har fått matforgiftning av sushi og Campylobacter av (trolig) kylling i Norge. Og fått matforgiftning i India. Anonymkode: 703a0...301
AnonymBruker Skrevet 31. oktober 2023 #19 Skrevet 31. oktober 2023 Jeg bodde på hotell i Paris som tenåring og kunne ikke fransk, derfor forstod jeg ikke teksten på skiltet der det stod at man ikke måtte drikke vannet. Jeg endte opp med halsbetennelse🤒 Anonymkode: 1b59c...ab9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå