Gå til innhold

'Gave'til middagsvert

flusa

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Rødvin er fint, men ikke ta den billigste. Ikke sett den på bordet eller hentyd at den skal drikkes i selskapet, det er faktisk frekt og er jo da ikke en gave til vertinnen når dere har tenkt til å drikke den selv? 

De fleste som inviterer til middag ordner med drikke som passer til maten de serverer. 

Anonymkode: adc74...9d7

Jeg er litt enig her og det får bare være om noen synes det er snobbete. Det er litt kjipt om de har temperert tre flasker som er supre til kveldens lammegryte og ikke får brukt de..

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Frøkenfryden skrev (2 minutter siden):

Jeg er litt enig her og det får bare være om noen synes det er snobbete. Det er litt kjipt om de har temperert tre flasker som er supre til kveldens lammegryte og ikke får brukt de..

Det er direkte frekt. Nå aner ikke jeg hvordan type mennesker og mat de skal til, men noen foretrekker faktisk skikkelig vin til maten. Å en rødvinsflaske holder ikke til 8 gjester, her holder den til MAKS 3 personer til et måltid. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er direkte frekt. Nå aner ikke jeg hvordan type mennesker og mat de skal til, men noen foretrekker faktisk skikkelig vin til maten. Å en rødvinsflaske holder ikke til 8 gjester, her holder den til MAKS 3 personer til et måltid. 

en rett * skulle det egentlig stå. 1 glass til forrett, 1-2 til hovedrett og eventuelt et glass dessertvin til desserten. Om ikke man serverer likør eller noe annet istede til. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (13 timer siden):

Vi er bedt i middagsselskap,vi skal være 8 personer.

Vi er ikke ofte i slike 'selskapeligheter',så lurer derfor på hva som er 'vanlig'  ;

•er det innafor å ta med et par flasker rødvin til verten,som takk for at vi får komme? (og/eller sette disse på bordet,så alle kan forsyne seg?)

•hva er innafor å ta med ; 1-2 flasker vin eller en 3 liters dunk vin?

Takknemlig for tilbakemeldinger, har som sagt ikke så mye erfaring med slikt,og ønsker å vise at vi setter pris på vertskapet. (Alle gjestene,inkludert vertskapet elsker rødvin.)

Ta gjerne med et par flasker rødvin til verten, men ikke sett dem på bordet (det kan ev. verten gjøre hvis han/hun vil) utpå kvelden). 3 liters dunk passer seg ikke uansett hvor glad gjestene er i rødvin. Hvis det ikke er et "ta med det du selv vil drikke"-selskap, skal du forutsette at verten har ordnet passende drikke til middagen.

Anonymkode: d0156...5fe

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Rødvin er fint, men ikke ta den billigste. Ikke sett den på bordet eller hentyd at den skal drikkes i selskapet, det er faktisk frekt og er jo da ikke en gave til vertinnen når dere har tenkt til å drikke den selv? 

De fleste som inviterer til middag ordner med drikke som passer til maten de serverer. 

Frøkenfryden skrev (10 minutter siden):

Men TS har da ikke sagt at hun skal ha med seg billigst mulig rødvin? Hun har bare sagt ripasso (sikkert fordi hun liker det, og kanskje fordi hun vet at vertskapet som skal få vinen også liker den?).

Anonymkode: 2cb96...bf7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Men TS har da ikke sagt at hun skal ha med seg billigst mulig rødvin? Hun har bare sagt ripasso (sikkert fordi hun liker det, og kanskje fordi hun vet at vertskapet som skal få vinen også liker den?).

Vinen er sikkert ok å ha med. Men jeg ville latt vertskapet bestemme om den åpnes eller ikke hvis ikke det er avtalt at de som gjester ordner kveldens vin. Nettopp for å ta høyde for at de kan ha planlagt. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frøkenfryden skrev (1 minutt siden):

Vinen er sikkert ok å ha med. Men jeg ville latt vertskapet bestemme om den åpnes eller ikke hvis ikke det er avtalt at de som gjester ordner kveldens vin. Nettopp for å ta høyde for at de kan ha planlagt. 

Enig i det.

Problematikken kan for øvrig gå begge veier hadde jeg nær sagt, dvs jeg har opplevd at jeg som gjest har hatt med meg årgangsvin ment som gave til vertskapet, mens de åpnet den til middagen samme kveld (til en rett som virkelig ikke passet til vinen!) fordi de lot til å tro at jeg ellers ville bli fornærmet. Det var slett ikke tilfellet, jeg ble tvert imot svært ille til mote over å måtte være med å drikke den lommevarme lagrede rødvinen til en sommerlett fiskerett. 

Motsatt har jeg flere ganger opplevd litt snurtne gjester da jeg takket pent for vinen de hadde med til meg som vert, mens jeg samtidig åpnet de ulike vinene jeg hadde planlagt til forrett og hovedrett. Forventningene her er ulike i ulike miljøer har jeg inntrykk av.

Så ikke alltid så enkelt dette, rett og slett. :) 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (1 time siden):

Det finnes gode ripassoer ja, men på generelt grunnlag ville de fleste ripassoer blitt kategorisert under hverdagsvin og ikke gavevin. Selvsagt finnes det enkeltflasker som er godt egnet.

Her tar du feil. Ripasso er i det alt vesentlige ikke av de mest fornemme vinene, men Ripasso er definitivt over hverdagsvin. Prismessig er de godt over ordinær Valpolicella Classico) som er hverdagsvinen i distriktet). Og produsenter som Accordini, Quintarelli, Bussola og Dal forbi Romano lager fantastisk Ripasso.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

c_buk skrev (1 time siden):

Hverdagsvin sier ikke noe om at vinen skal drikkes i ukedagene. Men mer om vinen har en profil som egner seg som en ukomplisert hverdagsvin, eller om det er en vin som krever eller fortjener ekstra oppmerksomhet. 

Det fine med å gi en vin utenom em hverdagsvin er at det viser at man har tenkt på vertskapet. Smaken har en profil man vet de liker, vinen har en historie eller at man har kjøpt en vin som man vet egner seg til noe vertskapet liker. 

Det er mer omtanken enn prisen som er styrende da. 

Men ts sier heller ikke noe om hva som skal serveres. Det sies ikke «fancy middag» eller «flere retter av stor kompleksitet». 
Det er altså en reell mulighet for at ts er invitert bort på hjemmelaget lasagne. 

Det meste av gode middager er - hverdagsmat. Laget fra bunnen av, servert med lave skuldre.

Anonymkode: 65ac4...fc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hurra meg rundt. Glad eg ikkje kjenner mange her inne, for eg hadde servert pepsi max til ein kvar middag 😂

Kjøp ei flaske vin å gje i vertinnegåve, ta med eiga drikke i tillegg evt om det er avtalt, eller noko anna godt etande. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Men ts sier heller ikke noe om hva som skal serveres. Det sies ikke «fancy middag» eller «flere retter av stor kompleksitet». 
Det er altså en reell mulighet for at ts er invitert bort på hjemmelaget lasagne. 

Det meste av gode middager er - hverdagsmat. Laget fra bunnen av, servert med lave skuldre.

Anonymkode: 65ac4...fc7

Vinen er jo en gave til verten av middagssleskapet, så hva som serveres er egentlig irrelevant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunello skrev (7 timer siden):

Her tar du feil. Ripasso er i det alt vesentlige ikke av de mest fornemme vinene, men Ripasso er definitivt over hverdagsvin. Prismessig er de godt over ordinær Valpolicella Classico) som er hverdagsvinen i distriktet). Og produsenter som Accordini, Quintarelli, Bussola og Dal forbi Romano lager fantastisk Ripasso.

Enig i at man kan kjøpe en flott ripasso. Og hvis plukket ut med omhu er jeg helt enig i at det er en fin gavevin. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vin er fint. De kan også byttes på Vinmonopolet så om du kjøper "feil" er det ikke noe problem.

Anonymkode: 4b2b2...cda

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

RockyRose skrev (6 timer siden):

Hurra meg rundt. Glad eg ikkje kjenner mange her inne, for eg hadde servert pepsi max til ein kvar middag 😂

Kjøp ei flaske vin å gje i vertinnegåve, ta med eiga drikke i tillegg evt om det er avtalt, eller noko anna godt etande. 

Hvis du hadde servert Pepsi max til meg, så hadde jeg blitt veldig fornøyd😄 Er mer glad i det enn i vin. Så jeg skjønner at jeg ikke har noe i selskap å gjøre😅 og skal jeg bort, så ber jeg de på polet om råd, for selv har jeg ikke peiling på vin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

flusa skrev (23 timer siden):

er det innafor å ta med et par flasker rødvin til verten,som takk for at vi får komme? (og/eller sette disse på bordet,så alle kan forsyne seg?)

Ikke legg opp til det. Som vert skal man egentlig ikke servere vin man får av gjestene i gave. Det er dårlig etikette. Jeg har dog måtte gjort det, men da har det blitt en meget fuktig kveld og vi gikk rett og slett tomme. 

Anonymkode: 7ff28...31f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi tok med 2 flasker vin, 1 tomassi og cato negro.

(vertene liker begge,og satte STOR pris på de!) Vertene er forøvrig familie.

Vinene ble stående på bordet,vi hadde overflod av drikke,både medbrakt og som verten hadde😁

Vellykket kveld❤️

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden jeg er omtrent totalavhold, så hadde noen flasker med vin dessverre blitt stående i mange år .Og gått ut på dato tilslutt. En blomsterbukett eller sjokolade er vel også bra.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

en rett * skulle det egentlig stå. 1 glass til forrett, 1-2 til hovedrett og eventuelt et glass dessertvin til desserten. Om ikke man serverer likør eller noe annet istede til. 

1 flaske vin er da mer enn nok til selskap med 4 stykk.

Anonymkode: 82d4e...be7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sommermor skrev (1 time siden):

Siden jeg er omtrent totalavhold, så hadde noen flasker med vin dessverre blitt stående i mange år .Og gått ut på dato tilslutt. En blomsterbukett eller sjokolade er vel også bra.

Verten foretrekker vin,så derfor var det eneste alternativ ;)

Men takk for tips, vet om andre som hadde satt pris på blomster og konfekt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...