flusa Skrevet 21. oktober 2023 #1 Del Skrevet 21. oktober 2023 Vi er bedt i middagsselskap,vi skal være 8 personer. Vi er ikke ofte i slike 'selskapeligheter',så lurer derfor på hva som er 'vanlig' ; •er det innafor å ta med et par flasker rødvin til verten,som takk for at vi får komme? (og/eller sette disse på bordet,så alle kan forsyne seg?) •hva er innafor å ta med ; 1-2 flasker vin eller en 3 liters dunk vin? Takknemlig for tilbakemeldinger, har som sagt ikke så mye erfaring med slikt,og ønsker å vise at vi setter pris på vertskapet. (Alle gjestene,inkludert vertskapet elsker rødvin.) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #2 Del Skrevet 21. oktober 2023 Jeg hadde tatt med enten en god vinflaske av litt kvalitet, eller en blomsterbukett. Hadde ikke satt vin på bordet til alle, hadde gitt vinen til verten, så kunne verten bestemt hva som skulle skje med den😊 Anonymkode: 1a069...dab 16 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Frøkenfryden Skrevet 21. oktober 2023 #3 Del Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg hadde tatt med enten en god vinflaske av litt kvalitet, eller en blomsterbukett. Hadde ikke satt vin på bordet til alle, hadde gitt vinen til verten, så kunne verten bestemt hva som skulle skje med den😊 Anonymkode: 1a069...dab Enig! Hvis blomst.. helt klar til å smakkes i vann. Eller potte. Stress å snitte og styre når man står med middag til 8😳 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
flusa Skrevet 21. oktober 2023 Forfatter #4 Del Skrevet 21. oktober 2023 Takk for tips, da tar vi med oss et par flasker Ripasso🤗 (Vinen skal forøvrig nytes i kveld😁) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #5 Del Skrevet 21. oktober 2023 37 minutter siden, flusa said: Takk for tips, da tar vi med oss et par flasker Ripasso🤗 (Vinen skal forøvrig nytes i kveld😁) da ville jeg kanskje tatt med én flaske, av høyere kvalitet/mer spennende. intet vondt om ripasso, men er det ikke mer "gave" å gi en ekstra god? noe man ikke hadde kjøpt seg selv? går du for ripasso så ikke velg de altfor søte -mange av dem er det -dersom den skal være til maten, mye de ikke paser så godt til. Anonymkode: 5cf07...5ac 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #6 Del Skrevet 21. oktober 2023 Blomsterbukett (ikke fra bensinstasjon eller dagligvarebutikk!), konfekteske eller vin (en flaske av en litt dyrere sort, ikke kartong eller flere flasker billig-vin). Men aldri vin hvis dere ikke er 100 % sikre på at vertskapet drikker vin. Og vinen settes ikke på bordet, vertskapet har kanskje allerede kjøpt inn vin som passer til det som skal serveres. Det er vertskapet som bestemmer om/når vinen skal åpnes. Det samme gjelder egentlig også konfekt. Vertskapet bestemmer, men de fleste vil nok åpne eska og servere til kaffe etter middagen. Den eneste gangen det er innafor å sette vinflaskene du har med på bordet, er hvis det er en fest av den typen der alle tar med egen drikke. Anonymkode: 43b4f...34e 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #7 Del Skrevet 21. oktober 2023 Ville tatt med en flaske vin/sprudle, og eventuelt sjokolade/konfekt. Ikke sett det på bordet. Siden det er gave til verten, så må verten bestemme😊 Anonymkode: 48af1...93e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #8 Del Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): da ville jeg kanskje tatt med én flaske, av høyere kvalitet/mer spennende. intet vondt om ripasso, men er det ikke mer "gave" å gi en ekstra god? noe man ikke hadde kjøpt seg selv? går du for ripasso så ikke velg de altfor søte -mange av dem er det -dersom den skal være til maten, mye de ikke paser så godt til. Anonymkode: 5cf07...5ac Ripasso er en fin gave, og ts kan jo gi vinen hun selv ønsker. Hva som kan nytes til mat eller ikke, kommer helt ab på smak og behag + hva som serveres. Ikke sikkert vinen skal nytes til maten heller, kanskje verten har andre drikkevarer som skal serveres da. Anonymkode: 48af1...93e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 21. oktober 2023 #9 Del Skrevet 21. oktober 2023 Vin, men ikke som skal drikke samme kveld (med mindre verten har spurt om det på forhånd). Som vert har man planlagt drikke som passer til maten, og da er det faktisk litt irriterende når noen drar opp andre drikkevarer som alternativer. Og som andre har skrevet. Heller én god flaske enn flere middelmådige som gave. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest ti10 Skrevet 21. oktober 2023 #10 Del Skrevet 21. oktober 2023 Frøkenfryden skrev (7 timer siden): Enig! Hvis blomst.. helt klar til å smakkes i vann. Eller potte. Stress å snitte og styre når man står med middag til 8😳 Helst potte, for selv om jeg synes det er veldig kjekt med buketter, er det ofte et styr å finne en passende vase hvis man ikke har så godt utvalg av vaser (og hvem har egentlig det?). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 21. oktober 2023 #11 Del Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ripasso er en fin gave, og ts kan jo gi vinen hun selv ønsker. Hva som kan nytes til mat eller ikke, kommer helt ab på smak og behag + hva som serveres. Ikke sikkert vinen skal nytes til maten heller, kanskje verten har andre drikkevarer som skal serveres da. Anonymkode: 48af1...93e Det finnes gode ripassoer ja, men på generelt grunnlag ville de fleste ripassoer blitt kategorisert under hverdagsvin og ikke gavevin. Selvsagt finnes det enkeltflasker som er godt egnet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #12 Del Skrevet 21. oktober 2023 c_buk skrev (7 minutter siden): Det finnes gode ripassoer ja, men på generelt grunnlag ville de fleste ripassoer blitt kategorisert under hverdagsvin og ikke gavevin. Selvsagt finnes det enkeltflasker som er godt egnet. Hjelpes - selv jeg som drikker mer vin til maten på ukedager enn de fleste opererer ikke med "hverdagsvin" altså. Helt fint med ripasso som gave, bevare meg vel! Folk må roe litt ned. Man kan stresse opp vertskapet ved å ha med en altfor flott dyr vin også (been there, done that). Anonymkode: 2cb96...bf7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 21. oktober 2023 #13 Del Skrevet 21. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hjelpes - selv jeg som drikker mer vin til maten på ukedager enn de fleste opererer ikke med "hverdagsvin" altså. Helt fint med ripasso som gave, bevare meg vel! Folk må roe litt ned. Man kan stresse opp vertskapet ved å ha med en altfor flott dyr vin også (been there, done that). Anonymkode: 2cb96...bf7 Hverdagsvin sier ikke noe om at vinen skal drikkes i ukedagene. Men mer om vinen har en profil som egner seg som en ukomplisert hverdagsvin, eller om det er en vin som krever eller fortjener ekstra oppmerksomhet. Det fine med å gi en vin utenom em hverdagsvin er at det viser at man har tenkt på vertskapet. Smaken har en profil man vet de liker, vinen har en historie eller at man har kjøpt en vin som man vet egner seg til noe vertskapet liker. Det er mer omtanken enn prisen som er styrende da. Endret 21. oktober 2023 av c_buk 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #14 Del Skrevet 21. oktober 2023 flusa skrev (6 timer siden): Takk for tips, da tar vi med oss et par flasker Ripasso🤗 (Vinen skal forøvrig nytes i kveld😁) Hvordan vet du at vinen skal nytes i kveld? Jeg regner jo med at vertskapet allerede har sørget for vin som passer til maten de skal servere. Anonymkode: fe60b...5bc 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #15 Del Skrevet 21. oktober 2023 c_buk skrev (38 minutter siden): Det finnes gode ripassoer ja, men på generelt grunnlag ville de fleste ripassoer blitt kategorisert under hverdagsvin og ikke gavevin. Selvsagt finnes det enkeltflasker som er godt egnet. Slutt a din snobb Anonymkode: aa71f...cd0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maskinfører Skrevet 21. oktober 2023 #16 Del Skrevet 21. oktober 2023 Ja vin er innenfor om vedkommende er glad i å lage mat så får du vurdere om det er noe som trengs i tillegg 😀 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
c_buk Skrevet 21. oktober 2023 #17 Del Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Slutt a din snobb Anonymkode: aa71f...cd0 Å nei, jeg ble kalt snobb fordi jeg bryr meg om vin. Jeg skal ta meg sammen og bli et bedre menneske. Kanskje jeg skal bestille inn noen pinneviner og Black Tower mens jeg er i gang. 😅 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #18 Del Skrevet 21. oktober 2023 c_buk skrev (14 minutter siden): Å nei, jeg ble kalt snobb fordi jeg bryr meg om vin. Jeg skal ta meg sammen og bli et bedre menneske. Kanskje jeg skal bestille inn noen pinneviner og Black Tower mens jeg er i gang. 😅 Jeg bryr meg også om vin, mer enn de fleste. Det hindrer meg imidlertid ikke i å ha litt gangsyn og bry meg om mennesker samtidig. Anonymkode: 2cb96...bf7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #19 Del Skrevet 21. oktober 2023 Fin ripasso til vertinnegave: https://www.aperitif.no/pollisten/produkt/accordini-acinatico-valpolicella-ripasso-classico-superiore,78969 Anonymkode: 2cb96...bf7 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #20 Del Skrevet 21. oktober 2023 Rødvin er fint, men ikke ta den billigste. Ikke sett den på bordet eller hentyd at den skal drikkes i selskapet, det er faktisk frekt og er jo da ikke en gave til vertinnen når dere har tenkt til å drikke den selv? De fleste som inviterer til middag ordner med drikke som passer til maten de serverer. Anonymkode: adc74...9d7 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå