Gå til innhold

Hvorfor går du til psykolog

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har (etter anbefaling av fastlegen), gått til samtaler på et lavterskel tilbud via kommunen (trengte ingen henvisning). Har snakket med en sykepleier den tiden jeg har vært der. Dette var et kortsiktig tilbud som nå blir avsluttet pga stor pågang. Hatt én samtale med psykolog der, og ble anbefalt å søke videre behandling hos psykolog via dps. 
Jeg dro derfor til legen for å få henvisning. Han sa jeg ikke var «psyk» nok og valgte derfor å ikke henvise meg. 
Jeg ønsker hjelp i fht angst/depresjon og har vært sykemeldt snart et halvt år. Dette er noe jeg har vært plaget med i mange år.
Av hvilke årsaker går dere til psykolog? Er dere «veldig» (p)syke? Nå står jeg liksom helt uten behandling…

Anonymkode: c8b17...a94

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg går til pykolog fordi jeg er kvinne og ikker er skapt for å fungere i dagens kultur og samfunn slik det er lagt opp og fremstår i dag. Dette gjør med rådvill, ulykkelig og gir meg dårlig livskvalitet da livet ikke blir slik jeg så for meg og ønsker.

Anonymkode: c10f3...3bc

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg har overlevd en barndom og ungdomsår med mye misbruk, dysfunksjon familie. Det gjekk bra i tidlig voksenliv før det ikke gjekk så bra. Begynte å ruse meg, var deprimert, solgte kroppen min. Flyttet inn i en leilighet hvor jeg hadde truffet huseier igjennom å selge meg selv så det var mye rart som skjedde i den leiligheten. Så fikk jeg jobb som bartender, flyttet. Og det meste gjekk greit igjen (selvfølgelig mye fyll i bartender jobben men ikke noe dramatisk). Så kom han tidligere husverten innom jobben, begynte å trakassere, gjorde innbrudd i den leiligheten jeg da hadde. Det sente meg rett ned i rus igjen, mye fyll. Etter å ha levd slik med rus, depresjon, selvskading i 3 år gjekk jeg til fastlegen og sa jeg var på bra vei til å gjøre en av to ting: enten henge meg eller drikke meg selv ihjel. Fikk da psykolog innenfor rusmedisin og det er nå 3 år siden. Har hatt den samme fantastiske psykologen siden, vært på traume kurs som har hjulpet mye, fått en ny jobb hvor jeg jobber med dyr, og har det innimellom tøft men stort sett bra. Men kommer nok til å gå til poliklinikk ennda en stund til (ikke dps). 

Anonymkode: 2f544...dd7

• Hjerte 2
Skrevet

Jeg er autist og har angst, ocd, tilbakevendende depresjon og kptsd komorbid. Er tilbake på dps nå etter flere år hvor jeg fungerte greit. Fikk en kraftig fødselsdepresjon med påfølgende selvmordsforsøk. Nå prøver jeg å holde meg i livet for barnets del.

Anonymkode: 54894...6db

• Hjerte 2
Skrevet

Tapte huset pga spillegalskap som jeg i tillegg hadde holdt skjult for familien. Enorm skam og anger da huset måtte selges og jeg måtte legge kortene på bordet for familien. 

Anonymkode: 3957a...044

Skrevet

Jeg har C-PTSD og lever et liv med veldig mye dissosiasjoner. Det er sånn jeg overlever symptomtrykket av å være i livet. Jeg har ingen forhistorie med hverken alkohol eller sterkere midler, men har vært igjennom overgrep av alle slag, mobbing igjennom hele skolegangen, og diverse annet. 
Jeg er alvorlig somatisk syk i tillegg, så det er sammensatt kan en si. Har også spiseforstyrrelser, og sliter med selvskading. 

For meg har mye vært «normalen», så jeg har trengt tid på bare det å forstå at det ikke er meg det er noe galt med, men det jeg har vært igjennom. Det er enda vanskelig, men ja.. Jeg føler mye er min feil, og forstår at det må ha vært vanskelig å ha et barn med mange utfordringer som krever mye helsehjelp. At jeg var et barn med hjelpebehov har gjort at folk har tatt seg til rette på min kropp. Som voksen og også syk er det vanskelig å sette grenser for egen kropp, når jeg må ha mye hjelp og oppfølging. Fastlegen tar seg av alt fastlegen kan ta seg av for å sette meg i færrest mulig situasjoner, men jeg må naturlig nok også gå til andre, og er en del innlagt på sykehus også, så ikke lett å kunne sette de grensene når det er så glidende overganger. 

Jeg har vært for syk i mange år nå til tøffere hjelp, både somatisk, og psykisk, men nå har et team av folk rundt meg lagt en plan for flere år fremover, så får vi se. Blitt lovet mer hjelp før, også er det noe som skjer.. 

Jeg føler ofte andre har det verre, men fått høre at det jeg har vært igjennom er ekstremt. Jeg er der at jeg kan tenke på så mange ting som folk kan ha vært igjennom som jeg har sluppet unna. Jeg tror kanskje andre også kan tenke det, mens andre igjen ikke forstår presset på psykiatrien. Det er vanskelig å vite her hva du trenger, men det er ihvertfall sikkert at det ikke alltid er så lett å få timer på dps. Presset på kommunene er også stort. Kan du notere ned hva du sliter med sånn veldig konkret og vise til fastlegen? Og at du er sykemeldt over tid burde tale i din favør om at du trenger hjelp for å komme tilbake i jobb. Mulig den som følger den opp ifht sykemelding kan påvirke til at ihvertfall en henvisning blir sendt? Jeg er selv nå ufør, men har jobbet litt og hadde da oppfølging med både nav og jobb som sykemeldt, og begge parter var interessert i å få meg tilbake til jobb. Om du trenger behandling for å få det til, så trengs der en henvisning, men dessverre ikke sikkert du får hjelp da. 

Håper det løsner for deg, og jeg sender deg en klem 💛

Anonymkode: 43af0...732

Skrevet

Kompleks ptsd og depresjon, i perioder suicidal. 

Fastlegen din høres fjern ut, kan du bytte? Sykemeldt et halvt år, men ikke syk nok for psykolog? Be han sende henvisningen, vær litt streng. 

Anonymkode: 796b9...542

Skrevet

Fordi jeg nylig mistet min mann gjennom14 år til den helvetes kreften, og jeg må komme meg ut av sjokket og finne mening med livet igjen💔

Anonymkode: 9e330...384

Skrevet

Fikk henvisning fra fastlegen fordi jeg har slitt med angst og depresjon i flere år, og nå var kommet til et punkt der jeg brukte alt jeg hadde på å være i jobb og. mor for mine små, så jeg. klarte ikke å sove på natta mer. Var så ufattelig sliten, og fikk ikke fred for tankekjøret. Er nå under utredning for ADHD, og føler at brikkene begynner å falle mer på plass. 

Anonymkode: b3d79...ba9

Skrevet

Gikk 3 år i ukentlig behandling hos psykolog. Fikk diagnosen kompleks ptsd etter en barndom med vold og omsorgssvikt. 

Anonymkode: ea2e6...5ec

Skrevet

Jeg fikk «komme til» med en henvisning som kun gikk på depresjon. Fastlegen skrev moderat, psykiateren jeg etter hvert kom til endret til alvorlig. Usikker på om det egentlig stemmer, men er takknemlig for hjelp. Gått ukentlig i noen måneder nå.

Anonymkode: 6415b...3ed

Skrevet

Har vært litt av og på DPS, ruspoliklinikken etc. 

Jeg hadde/har evt en mild grad emosjonelt ustabil personlighetsforstyrrelse, har bipolar lidelse type 2, rusavhengighet og asperger syndrom. Mistenker også ADHD noe test i 2018 gav indikasjon for med anbefaling om å utrede videre, men det ble aldri gjort. 

Har hatt en noe vanskelig oppvekst med mobbing og dysfunksjonelt hjem, psykisk vold fra kjæreste gjennom 9 år, fysisk vold, forfølgelse og innbrudd fra annen kjæreste pluss noen overgrep. Har vært mye innlagt i akuttpsykiatrien og noe på DPS. 

Skrevet

Fikk behandling for fobi og angst. Jeg var ganske syk når jeg ble henvist. Det var vanskelig å få i seg mat, sov dårlig, gråt mye når jeg var våken. Var 80% sykemeldt.

Anonymkode: fcd2f...685

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Jeg har (etter anbefaling av fastlegen), gått til samtaler på et lavterskel tilbud via kommunen (trengte ingen henvisning). Har snakket med en sykepleier den tiden jeg har vært der. Dette var et kortsiktig tilbud som nå blir avsluttet pga stor pågang. Hatt én samtale med psykolog der, og ble anbefalt å søke videre behandling hos psykolog via dps. 
Jeg dro derfor til legen for å få henvisning. Han sa jeg ikke var «psyk» nok og valgte derfor å ikke henvise meg. 
Jeg ønsker hjelp i fht angst/depresjon og har vært sykemeldt snart et halvt år. Dette er noe jeg har vært plaget med i mange år.
Av hvilke årsaker går dere til psykolog? Er dere «veldig» (p)syke? Nå står jeg liksom helt uten behandling…

Fordi jeg har k-ptsd med sekundær dissosiering,kronisk anoreksi,kraftig ocd og tilbakevendende tunge depresjoner.

Anonymkode: f316a...480

Skrevet

PTSD, tilbakevendende depressiv lidelse og blandet utviklingsforstyrrelse i spesifikke ferdigheter. Jeg vil ikke kalle meg «psyk», selv om jeg har betydelig funksjonssvikt. Fungerer bra i perioder, veldig dårlig i andre perioder. 

Jeg går på AAP, venter svar på uføretrygd søknad. Men jeg tar også en mastergrad på fulltid. 

Anonymkode: 635f9...d5a

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hva scorer du på MADRS og hvordan utarter angsten seg?

Anonymkode: f316a...480

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...