AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Er usikker på om dette er rett forum, men handler i utgangspunktet om vennskap så bruker dette. Har havnet i en ganske lei diskusjon, eller kanskje krangel, med en god venninne. Hun og mannen må pga fertilitetsproblemer (hos henne, om det har noe å si) søke om IVF for å få barn. Hun luftet sin frusterasjon om dette til meg, og jeg har selvfølgelig full forståelse for at dette er leit. Uenigheten oppsto da hun uttrykte sinne over at hun og mannen måtte sende inn politiattest. Hun mente det var urettferdig siden de som får barn på naturlig vis ikke må vise politiattest, at det er "urettferdig", og følte seg mistenkeliggjort og "som en kriminell". Jeg sa at jeg forstår det er et slitsomt ekstraelement i en allerede slitsom prosess, men at jeg syntes det er bra at det er en sikkerhetsventil på plass. Dette falt ikke i god jord. Politiattesten det gjelder heter "barneomsorgsattest" og det som kommer på den er narkotika, vold, drap, grovt ran og seksualforbrytelser. Jeg har en jobb hvor jeg må levere samme attest, og er selv i en situasjon hvor min mann og jeg vurderer IVF (fertilitetsproblemet ligger hos meg). Jeg er altså ikke ukjent med hva det dreier seg om. Jeg prøvde så godt det lot seg gjøre å holde samtalen rolig, men min venninne var ganske opprørt over at jeg var uenig og mente at "dette forsto jeg ingenting av". Jeg svarte da at jeg må levere samme attest for å kunne jobbe i yrket jeg er utdannet til, og at som potensiell IVF-søker må levere samme attest der også. For å holde det kort, så er mitt synspunkt at så lenge man trenger hjelp for å produsere barn, så har de som gir hjelpen et ansvar for å sørge for at de som får hjelp også er i stand til å ta vare på et barn på en god måte. Jeg mener at alle som trenger hjelp skal få den, men at det da også er behov for en sikkerhetsventil. Dette er en kort og klinisk versjon, det jeg sa til min venninne var langt mer medmenneskelig og pakket inn (men budskapet det samme). Min venninnes argument er at det er urettferdig at hun skal "sjekkes" når det ikke er noen kontroll på de som får barn naturlig. Både min venninne og hennes mann jobber i yrker hvor de må levere utfyllende politiattest, så dét er ikke problemet. Venninnen min er nå sur på meg, og jeg vil gjerne høre hva dere tenker? Anonymkode: 2ea0a...0e1 8 5
Gjest lurær Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg tenker at jeg er enig med deg i selvfølgeligheten til at det skal leveres en politiattest. Men jeg forstår hennes frustrasjon i det at det kan føles urettferdig. Det er ikke lett å stå i den sårbare situasjonen der man er prisgitt andre for å kunne få barn. Og i tillegg må bevise seg egnet. Men hun kommer nok rundt når det har sunket litt inn. Hun er nok egentlig ikke sint på deg, men på systemet.
norw Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 Nesten så en slik attest bare bør være et minimum. Kanskje man til og med bør igjennom en ytterligere vurdering, men det blir fort komplisert. 3 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg holder med deg. Om hun ikke forstår så er det HUN som mangler kunnskap. Hun er heldig for at de ikke krever IQ-test i tillegg... Anonymkode: 38934...3d9 10 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg tenker at utgangspunktet ditt fot en uenighet er unødig av deg og lite sympatisk. Hvem har rett, spørr du. Er det egentlig så viktig? Dere er venner med forskjellige meninger og utgangspunkt for det dere mener. Hvem som har rett burde ikke bety noe. Det som er viktig er at dere begge kan vise hverandre respekt og forstå at dere i denne saken har forskjellige meninger. Anonymkode: 27448...570 7 4 2
lillevill Skrevet 21. oktober 2023 #6 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Venninnen min er nå sur på meg, og jeg vil gjerne høre hva dere tenker? Er det poeng i å diskutere med henne da, og er det viktig hvem som har rett? Har du glemt å faktisk være nyskjerrig på hennes opplevelse her og bare latt det være i fokus fordi hun var opprørt? Hun ble sikkert lei seg for at du var mer intressert i å ha fram meningen din og "hvem som har rett" enn å være nyskjerrig på hva hun følte. Hun følte seg tross alt som en skurk og urettferdig behandlet oppi det at det er så vanskelig å bli gravid. Jeg hadde bare latt henne fått klage og så prøvd å forstå. Det er er ikke sånne følsomme situasjoner det er viktig "hvem som har rett" det er viktig å se venninna si i hva hun føler. Og lytte. Jeg synes du var ganske klumsete her. 7 2 4
lillevill Skrevet 21. oktober 2023 #7 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg tenker at utgangspunktet ditt fot en uenighet er unødig av deg og lite sympatisk. Hvem har rett, spørr du. Er det egentlig så viktig? Dere er venner med forskjellige meninger og utgangspunkt for det dere mener. Hvem som har rett burde ikke bety noe. Det som er viktig er at dere begge kan vise hverandre respekt og forstå at dere i denne saken har forskjellige meninger. Anonymkode: 27448...570 Dette Og så har jeg forstått i voksen alder at en diskusjon blir veldig tom når personen man snakker med bare er intressert i hvem som har rett. Når man er det, så lytter man ikke, man er ikke intressert eller nyskjerrig på hvorfor den andre mener det hen gjør og ikke intressert i å utvide eget syn basert på hva man lærer. Når begge drives av ego og stolthet så lærer man ingenting. "hvem har rett" er ikke viktig. "hjelp meg å forstå" er mye viktigere. 2 1 2
Gjest Refreng Skrevet 21. oktober 2023 #8 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg tror for henne så handler det hovedsaklig om at hun føler dette er en frustrerende prosess som tar tid og gjør at de må vente lengre. Hun føler at det er urettferdig at de må vente ekstra tid på å begynne pga denne attesten, og at de som prøver på "ordentlig" slipper den slags ventetid og kan bare begynne uten Det handler ikke egentlig om det logiske ved å luke ut dårlige mennesker
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #9 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Er usikker på om dette er rett forum, men handler i utgangspunktet om vennskap så bruker dette. Har havnet i en ganske lei diskusjon, eller kanskje krangel, med en god venninne. Hun og mannen må pga fertilitetsproblemer (hos henne, om det har noe å si) søke om IVF for å få barn. Hun luftet sin frusterasjon om dette til meg, og jeg har selvfølgelig full forståelse for at dette er leit. Uenigheten oppsto da hun uttrykte sinne over at hun og mannen måtte sende inn politiattest. Hun mente det var urettferdig siden de som får barn på naturlig vis ikke må vise politiattest, at det er "urettferdig", og følte seg mistenkeliggjort og "som en kriminell". Jeg sa at jeg forstår det er et slitsomt ekstraelement i en allerede slitsom prosess, men at jeg syntes det er bra at det er en sikkerhetsventil på plass. Dette falt ikke i god jord. Politiattesten det gjelder heter "barneomsorgsattest" og det som kommer på den er narkotika, vold, drap, grovt ran og seksualforbrytelser. Jeg har en jobb hvor jeg må levere samme attest, og er selv i en situasjon hvor min mann og jeg vurderer IVF (fertilitetsproblemet ligger hos meg). Jeg er altså ikke ukjent med hva det dreier seg om. Jeg prøvde så godt det lot seg gjøre å holde samtalen rolig, men min venninne var ganske opprørt over at jeg var uenig og mente at "dette forsto jeg ingenting av". Jeg svarte da at jeg må levere samme attest for å kunne jobbe i yrket jeg er utdannet til, og at som potensiell IVF-søker må levere samme attest der også. For å holde det kort, så er mitt synspunkt at så lenge man trenger hjelp for å produsere barn, så har de som gir hjelpen et ansvar for å sørge for at de som får hjelp også er i stand til å ta vare på et barn på en god måte. Jeg mener at alle som trenger hjelp skal få den, men at det da også er behov for en sikkerhetsventil. Dette er en kort og klinisk versjon, det jeg sa til min venninne var langt mer medmenneskelig og pakket inn (men budskapet det samme). Min venninnes argument er at det er urettferdig at hun skal "sjekkes" når det ikke er noen kontroll på de som får barn naturlig. Både min venninne og hennes mann jobber i yrker hvor de må levere utfyllende politiattest, så dét er ikke problemet. Venninnen min er nå sur på meg, og jeg vil gjerne høre hva dere tenker? Anonymkode: 2ea0a...0e1 Hvem som har rett er jo uviktig. Det er veldig merkelig av deg å gå inn i en slik diskusjon med noen som er på et såpass emosjonelt sted. 100% unødvendig å begi seg utpå det og du burde kunne tenkt deg til at dette ikke var en samtale som gikk på det rasjonelle aspektet. Anonymkode: e5e8f...8a5 3 4
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #10 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg tenkte hennes reaksjon på dette antagelig bunner i at hun i utgangspunktet (forståelig nok) syns det er urettferdig at hun ikke kan få barn naturlig. Og at det kanskje blir enda mer unaturlig om man også må levere denne attesten? Skjønner tanken hennes i at man ikke trenger det om det gjøres på den naturlige måten, hun skal jo bare få litt hjelp for å gjøre det som "alle" andre, men så kreves det noe ekstra som andre ikke trenger. Jeg forstår også kontrollen over dette av helsevesenet og tenker det er et lite krav å møte med en politiattest. Anonymkode: 59635...607 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #11 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg er helt enig at det er viktig, alt for mange dårlige foreldre i verden. Samtidig så har jeg full forståelse for at det er frustrasjon for henne. Hun er midt opp i det, å dette er enda en prosess som gjør til at det tar lenger tid for de å få barnet de ønsker. Jeg vet du sa du at dere vurderer ivf dere også. Men pr nå er ikke dere midt i prosessen å klarer da lettere å ha et syn på det utenfra, mens hun står midt i det med prosessen som gjør at det tar lenger tid. Anonymkode: 4c33d...72c 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #12 Skrevet 21. oktober 2023 Flere gode refleksjoner her. Dette handler ikke om å ha rett, det handler om at din venninne allerede er i en sårbar situasjon og trenger deg oppi det. Hun trenger å bli møtt med forståelse uansett om du mener det er riktig eller feil at slikt kreves. her tenker jeg du burde gå til venninna di og si du har reflektert rundt det, og at du forstår det er vanskelig å bli møtt med alt ekstra som kommer i situasjonen Anonymkode: 9adb7...3be 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #13 Skrevet 21. oktober 2023 Dette hadde jeg ikke gått inn i en diskusjon på. Hun er sårbar, og jeg hadde jattet med for å ikke gjøre henne mer frustrert og fortvilet. Som venninne ville jeg her følt at min oppgave var å støtte henne i hennes følelser. Selve saken er ikke viktig. Anonymkode: e68c8...527 1 2 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #14 Skrevet 21. oktober 2023 Helt enig med deg. Det offentlige kan ikke bistå med å produsere barn inn i poensiell omsorgssvikt og skadelige oppvekstvilkår. Rart at hun ikke skjønner det av seg selv Anonymkode: 08de9...83f 10 1
Miaiai Skrevet 21. oktober 2023 #15 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg skjønner både henne og deg her. Dette ville jeg om det kom opp flere ganger, jeg skjønner det er kjipt og har forståelse for det, men sånn er det. Du har jo uansett ingenting og frykte her. Så ville jeg lagt den ballen dø. Hun føler sterkt rundt dette, du gjør ikke. Men er jo ikke sikkert det er den attesten som er det som egentlig er det store problemet, men det det går utover. Mere det føles så urettferdig og ikke kunne klare og få barn, så må man levere attest i tilegg. Mens så finnes det mennesker der ute som får barn uten problemer og som ikke er gode mot disse barna. Så tror nok det er det som mulig er problemet her, ikke at det må sendes attest. Og akuratt der skjønner jeg problemet, har tenkt tanken selv jeg og jeg har ikke måtte ha hjelp eller problemer med og få barn heller. Så om dette er det største problemet dere har i vennskapet, så gi henne litt sympati selv om du ikke føler det helt på samme måte. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #16 Skrevet 21. oktober 2023 Enig med deg, men tenker at det ikke er alltid at det passer å si meningen sin. Den samtalen med din venninne var et slikt tilfelle der det ikke passet. Anonymkode: 4f1ac...aa4 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #17 Skrevet 21. oktober 2023 Synes det skal være rom for å flagge uenighet, men det er ikke nødvendig å gå inn i en diskusjon. Om du gikk inn for å få henne til å forstå din side så var dette unødvendig. Anonymkode: 282fc...1fb 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #18 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg fatter ikke at dette er noe venninnen gidder å henge seg opp i. Som ts skriver leverer venninnen allerede politiattest pga jobb, så hun vil uansett ikke stå i en situasjon hvor slik attest er til hinder for å få ivf. Jeg synes generelt at vi i dagens samfunn er omgitt av persilleblad. Alt man greier å bli krenket av... (Jeg har selv stått i det å være ufrivillig barnløs, så det mangler ikke på empati for dét.) Anonymkode: a21eb...dba 7 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #19 Skrevet 21. oktober 2023 Jeg er enig med deg. Men: "hvem har rett" er feil fokus. Hun har rett i å føle det hun føler. Du kan ikke argumentere bort frustrasjonen hennes, eller være opptatt av å vinne, dette er ikke en skoledebatt, men å snakke om følelser. Du kan møte en person med forståelse for at de føler som de føler om noe, selv om dette "noe" bare er en av livets realiteter eller noe du er enig i. Anonymkode: 633ea...2cc 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #20 Skrevet 21. oktober 2023 Hun snakker med deg for å få støtte, du gjør samtale om til en debatt om etikk. Jeg har samme syn som deg, men håper jeg ville vært en bedre venninne i en slik situasjon Anonymkode: f60a8...ec8 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå