AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Barnebarnet mitt på 4 år får ikke det han trenger hos mor som har 40% samvær med sønnen sin. Hun spør da barnefar ofte om penger til å betale mat og har ikke råd til å gi han klær og ting han trenger. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Her må min sønn kjøpe alt han trenger hele tiden, mens mor gir ikke tilbake f.eks vintersko, støvler, regntøy osv når han kommer med det til å være ute. Anonymkode: 29f35...99e 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Barnebarnet mitt på 4 år får ikke det han trenger hos mor som har 40% samvær med sønnen sin. Hun spør da barnefar ofte om penger til å betale mat og har ikke råd til å gi han klær og ting han trenger. Hva ville dere gjort i en slik situasjon? Her må min sønn kjøpe alt han trenger hele tiden, mens mor gir ikke tilbake f.eks vintersko, støvler, regntøy osv når han kommer med det til å være ute. Anonymkode: 29f35...99e Hvorfor har hun ikke råd til det? Ville tatt en prat med henne først og fremst. Når man har barn på man faktisk prioritere barna, så om det er noe hun burde prioritere annerledes i hverdagen må hun starte der. Anonymkode: 5e09d...0ac 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 ….. hvis barnet ikke får det den trenger så selvfølgelig skal den andre forelderen stille opp. De må lage en privat avtale/gjennom Nav, angående hvordan de forholder seg til bidrag og eventuelt hvor stor prosent samvær man skal ha. Hvis barnet ikke får det de skal ha er kanskje 40 for mye? Eller mener du KUN økonomisk når du sier barnet ikke får «det det trenger»? Anonymkode: aa806...162 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 Hvis hun prioriterer dårlig mtp økonomien så er det en annen sak, da er det vel familievernkontoret eller andre steder man må oppsøke? Usikker. Anonymkode: aa806...162 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Du skal iallfall ikke gjøre noe. Vi vet ikke hva slags avtale de har om innkjøp eller bidrag, mulig er det din sønn som skal stå for innkjøpene. Han mottar barnetrygd. Anonymkode: 2c610...12a 10
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg hadde gjerne spurt om det var noe som jeg kunne hjelpe til med. Enten for å hjelpe med å få orden på økonomi- kontakte noen som kan hjelpe henne, eller kjøpe en pose mat når det var krise. Det er jo mange som sliter nå. At klær kommer på avveie er jo veldig vanlig når man deler omsorg. Her var det far som ikke kunne levere tilbake ting, ...og jeg som stakk innom far med en pose mat. Det var en periode, så fikk han skikk på seg selv og økonomien. Mer enn skikk, han tjener veldig godt og har mange ansatte. Så jeg tenker at ro deg ned, og ikke lag mer drama enn nødvendig. Kanskje det kan være litt nytte i deg? Det er vel det jeg tenker. Anonymkode: 705ee...6a0 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg hadde gjerne spurt om det var noe som jeg kunne hjelpe til med. Enten for å hjelpe med å få orden på økonomi- kontakte noen som kan hjelpe henne, eller kjøpe en pose mat når det var krise. Det er jo mange som sliter nå. At klær kommer på avveie er jo veldig vanlig når man deler omsorg. Her var det far som ikke kunne levere tilbake ting, ...og jeg som stakk innom far med en pose mat. Det var en periode, så fikk han skikk på seg selv og økonomien. Mer enn skikk, han tjener veldig godt og har mange ansatte. Så jeg tenker at ro deg ned, og ikke lag mer drama enn nødvendig. Kanskje det kan være litt nytte i deg? Det er vel det jeg tenker. Anonymkode: 705ee...6a0 Ja, men dette er snakk om hver gang hun har samvær, så spør hun om penger. Anonymkode: 29f35...99e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 Du skal ikke gjøre noe. Barnets far må vurdere om han vil f.eks søke mer av omsorgen på dette grunnlaget. Anonymkode: c7e23...317 5 1
Hmmmmmm Skrevet 21. oktober 2023 #9 Skrevet 21. oktober 2023 Far må spørre om om han kan komme inn å se etter de klærne han har kjøpt. Noe så irriterende. Jeg skjønner ikke, hvor vanskelig kan det være å sende med det samme tøyet tilbake. 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #10 Skrevet 21. oktober 2023 Ikke gi penger, gi klær. Anonymkode: 2fc12...d05 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #11 Skrevet 21. oktober 2023 Du skal i hvert fall ikke blande deg, dette har du ingenting med. Anonymkode: b4426...95f 2 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #12 Skrevet 21. oktober 2023 Enten prioriterer mor feil og snylter på far, eller hun er fattig. Det vet bare hun. Far bør da søke 80% samvær om det er så ille hun påstår hun ikke har råd til mat til en liten 4åring. Høres rart ut. Er uansett far sitt ansvar. Ikke ditt🙂 Anonymkode: 27dcd...d88 1 3
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #13 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, men dette er snakk om hver gang hun har samvær, så spør hun om penger. Anonymkode: 29f35...99e Det gjorde ex tiø min mann også. Samtidig som hun satt på cafeen jeg jobbet og spiste middag hver dag. Så ikkexsikkert mor har så dårlig råd. Iallefall ble det fort slutt på å låne penger vi aldri fikk tilbake, ved at pengene kom fra meg. Det ble bare en gang det Anonymkode: ab09f...a3d 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #14 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Ja, men dette er snakk om hver gang hun har samvær, så spør hun om penger. Anonymkode: 29f35...99e Han har hovedomsorgen ser det ut som, hva trenger hun penger til hver gang? Han må si jeg kommer innom og henter tingene hans/hennes ved henting/levering. Han kan jo ikke gi henne økonomisk hjelp 40 prosent av mnd. Mulig hun har veldig dårlig råd og han ikke, jeg vet ikke hvordan bidraget er om han har det meste av omsorgen. Men jeg ville ha sendt inn bidrag fastsettelse via nav, da ser han fort om han skal bidra noe økonomisk til mor. Han kan stå for klær og sko og sånt, det gjør jeg her far har kun annhver helg. Men jeg gir ikke penger til far når han skal ha samvær. Hun må jo klare seg selv økonomisk. Og hun kan virke som hun har en rotete økonomi, om hun klarer og rote vekk sko og klær og alt. Jeg ville hatt noen samtaler via familevernskontoret i forhold til dette. Om mor ikke har orden på ting, blr hun søke hjelp hos nav sosial. Dem kan hjelpe henne, og om hun trenger det økonomisk verge. Flere venner som har det. Anonymkode: ee91f...584
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #15 Skrevet 21. oktober 2023 Her må noe skje. Kanskje barnefar kan overta all omsorg frem til mor klarer å prioritere barn? Det kan også være nyttig å se hvor mye mor betaler i barnebidrag, kanskje en lavere sum er bedre hvis hun uansett får pengene tilbake? Anonymkode: 24e1f...95c 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #16 Skrevet 21. oktober 2023 Pleier å være omvendt. Da får mor høre at det er hennes ansvar, som den med hovedomsorgen. Anonymkode: 8ee11...82f 6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #17 Skrevet 21. oktober 2023 Helt normalt her, virker også gjengs rundtom. Mor blir nedsnødd i bidrag,lavere skatt og stønader,men har ikke råd til et par sko. Far som betaler bidrag betaler også mesteparten av driftsutgiftene i tillegg til bidrag uten noe form for offentlig støtte. Bitt det i meg, viktigste er at barnet får en forholdsvis normal oppvekst, så får penger være penger Anonymkode: 8ef22...ba6
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #18 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Ja, men dette er snakk om hver gang hun har samvær, så spør hun om penger. Anonymkode: 29f35...99e Da har hun jo et problem med å styre økonomien, og heller i ingen hemninger med å utnytte barnets far. Har de prøvd familievernkontoret? Når det gjelder klær, ville jeg sett meg om etter brukt som far kan sende med. Anonymkode: 38ccc...2a1 1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #19 Skrevet 21. oktober 2023 Hvis far har mest samvær er det vel og han som skal betale alt av klær osv. Det jeg har lært i tråder om fedre med samvær som ikke kjøper noe iallfall. Den som har minst % skal bare betale bidrag. Anonymkode: a350a...cdc 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #20 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvis far har mest samvær er det vel og han som skal betale alt av klær osv. Det jeg har lært i tråder om fedre med samvær som ikke kjøper noe iallfall. Den som har minst % skal bare betale bidrag. Anonymkode: a350a...cdc Men mat må de stå for selv Anonymkode: 44a2b...43c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå