Gå til innhold

Slik behandler norske leger hverandre for D-vitaminmangel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den norske kjendislegen Wasim Zahid har delt en video der han forteller at han har fått påvist D-vitaminnivå på 24. Legen hans har satt ham på 50.000 IE D-vitamin pr. uke i seks uker i håp om at det skal bringe nivået tilbake over 50.

Er det noen vanlig dødelige som har fått råd fra lege om å ta 300.000 IE D-vitamin for å kurere D-vitaminmangel? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner ei som hadde med 10.000 ie pr dag i STARTEN, men kun noen få dager og under svært streng oppfølging. 

50.000 i uka i 6 iker hørtes eksternt ut 

Anonymkode: 1a9aa...519

• Liker 1
Skrevet

Kan han ikke bare ta den helvetes tranen sin da? Også minst ett fiskemåltid hver dag.

Anonymkode: 56dbe...4c0

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan han ikke bare ta den helvetes tranen sin da? Også minst ett fiskemåltid hver dag.

Og oppholde seg utendørs med bar hud en 15-30 minutter hver dag, så får man d-vitaminene sine. 

Dagslys, feit fisk/tran. Er ikke så mye som skal til.

• Liker 1
Skrevet

Legen min sa tran ikke er nok. Og at man trenger tilskudd hele året så legen man bor i Norge. Det stemmer forøvrig på meg. 

Anonymkode: ada0b...8af

• Liker 11
Skrevet
Hensatt skrev (27 minutter siden):

Og oppholde seg utendørs med bar hud en 15-30 minutter hver dag, så får man d-vitaminene sine. 

Se første video om det. Det var ikke nok.  

• Liker 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er ikke alltid det er nok heller, faktisk... 

Edith : tilfelle du var ironisk 😅

Endret av AnonymBruker 42
Skrevet
Lonehill skrev (36 minutter siden):

Er det noen vanlig dødelige som har fått råd fra lege om å ta 300.000 IE D-vitamin for å kurere D-vitaminmangel? 

Tror faktisk det var dette jeg selv fikk skrevet ut...  Har ikke lengre esken... 

• Liker 3
Skrevet

Det er ikke verre enn å ta den D-vitaminen man mener man trenger selv, 1ug tilsvarer 40 IE. Så sånne d booster 25ug brusetabeletter er 1000 IE, bare ta 5 om dagen.

Anonymkode: 55ea6...33c

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker 42 skrev (22 minutter siden):

Tror faktisk det var dette jeg selv fikk skrevet ut...  Har ikke lengre esken... 

Opplevde du noen forandring etter behandlingen? 

Skrevet
Hensatt skrev (56 minutter siden):

Det holder ikke å gå ut med bare ansiktet bart i dagslys, så det er jo ikke så enkelt om vinteren når det er mørkt og kaldt.

Anonymkode: e5eed...eab

• Liker 3
Skrevet
Hensatt skrev (59 minutter siden):

Skal ikke så mye til???

Wasim Zahid må ha tilsvarende to og et halvt års anbefalt daglig dose D-vitamin for å ha håp om å øke D-vitaminnivået fra 24 til over 50. 

Jeg synes tvert imot at det høres ut som det SKAL ekstremt mye til. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fisk er så grusomt, tortur.

Anonymkode: fa7cf...c45

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det holder ikke å gå ut med bare ansiktet bart i dagslys, så det er jo ikke så enkelt om vinteren når det er mørkt og kaldt.

Anonymkode: e5eed...eab

Helt riktig og i tillegg så er ikke sola sterk nok nå på vinteren, at en kan få nok D-vitamin av sola.

• Liker 2
Skrevet

Du kan ikke generalisere og si at dette er slik norske leger behandler hverandre for D-vitamin mangel. Du har ett eksempel, ett tilfelle. Wasim Zahid sier i starten av videoen at dette er en behandling som er skreddersydd til ham og at det finnes mange ulike måter å behandle D-vitamin mangel på.

Anonymkode: 19cf0...018

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Legen min sa tran ikke er nok. Og at man trenger tilskudd hele året så legen man bor i Norge. Det stemmer forøvrig på meg. 

En lege fortalte meg at hvis man har for lave D-vitamin-lagre må man ta så mye tran at man får for mye A-vitaminer i seg. Det er nemlig også A-vitaminer i tran. Derfor må man ta D-vitamin-tabletter isteden for å få opp statusen. I tilfellet jeg snakker om, så kunne man ta tran ved siden av. Vet ikke om det gjelder alle tilfeller

• Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Lonehill skrev (8 minutter siden):

Opplevde du noen forandring etter behandlingen? 

Det var ikke det samme i det hele tatt 😅  Fant esken... Benferol 5600 var det jeg fikk. (3 en gang i uken/3 måneder ) Jeg lå lavere enn legen her i utgangspunktet, men jeg var oppe på 50 igjen i sommer (altså noen måneder senere).... Jeg fikk dette i mars eller noe sånt, tro jeg...  

Mindre trøtt og sliten, og huden var mer villig til å ikke bare være heeeeeeeeeeeelt uttørket :vetikke:

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, Lonehill said:

Wasim Zahid må ha tilsvarende to og et halvt års anbefalt daglig dose D-vitamin for å ha håp om å øke D-vitaminnivået fra 24 til over 50. 

Den daglige dosen er visstnok basert på en trykkfeil/kommafeil. Hvis du kan tro det.

50 er det laveste innen normalområdet som går til 100. 24/100 er lavt…

Anonymkode: 27e5a...611

Skrevet

Ikke så uvanlig for mørkhudede som bor i Norden.... er jo bare en 6 ukers kur. Syns det er mer betenkelig av legen å reklamere for reseptpliktige legemidler på kanalen sin. Ikke lov ☝️☝️

Anonymkode: 21baf...b0b

• Liker 2
Skrevet

Mannen min var helt tom for d-vitamin (det sto ingenting på blodprøven). Han fikk en skikkelig hestekur, jeg husker ikke styrken, men det var mange tusener. 

Anonymkode: 598a9...fb7

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...