Gå til innhold

Slik behandler norske leger hverandre for D-vitaminmangel

Lonehill

Anbefalte innlegg

Den norske kjendislegen Wasim Zahid har delt en video der han forteller at han har fått påvist D-vitaminnivå på 24. Legen hans har satt ham på 50.000 IE D-vitamin pr. uke i seks uker i håp om at det skal bringe nivået tilbake over 50.

Er det noen vanlig dødelige som har fått råd fra lege om å ta 300.000 IE D-vitamin for å kurere D-vitaminmangel? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner ei som hadde med 10.000 ie pr dag i STARTEN, men kun noen få dager og under svært streng oppfølging. 

50.000 i uka i 6 iker hørtes eksternt ut 

Anonymkode: 1a9aa...519

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan han ikke bare ta den helvetes tranen sin da? Også minst ett fiskemåltid hver dag.

Anonymkode: 56dbe...4c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kan han ikke bare ta den helvetes tranen sin da? Også minst ett fiskemåltid hver dag.

Og oppholde seg utendørs med bar hud en 15-30 minutter hver dag, så får man d-vitaminene sine. 

Dagslys, feit fisk/tran. Er ikke så mye som skal til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min sa tran ikke er nok. Og at man trenger tilskudd hele året så legen man bor i Norge. Det stemmer forøvrig på meg. 

Anonymkode: ada0b...8af

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (27 minutter siden):

Og oppholde seg utendørs med bar hud en 15-30 minutter hver dag, så får man d-vitaminene sine. 

Se første video om det. Det var ikke nok.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er ikke alltid det er nok heller, faktisk... 

Edith : tilfelle du var ironisk 😅

Endret av AnonymBruker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lonehill skrev (36 minutter siden):

Er det noen vanlig dødelige som har fått råd fra lege om å ta 300.000 IE D-vitamin for å kurere D-vitaminmangel? 

Tror faktisk det var dette jeg selv fikk skrevet ut...  Har ikke lengre esken... 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke verre enn å ta den D-vitaminen man mener man trenger selv, 1ug tilsvarer 40 IE. Så sånne d booster 25ug brusetabeletter er 1000 IE, bare ta 5 om dagen.

Anonymkode: 55ea6...33c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker 42 skrev (22 minutter siden):

Tror faktisk det var dette jeg selv fikk skrevet ut...  Har ikke lengre esken... 

Opplevde du noen forandring etter behandlingen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (56 minutter siden):

Det holder ikke å gå ut med bare ansiktet bart i dagslys, så det er jo ikke så enkelt om vinteren når det er mørkt og kaldt.

Anonymkode: e5eed...eab

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hensatt skrev (59 minutter siden):

Skal ikke så mye til???

Wasim Zahid må ha tilsvarende to og et halvt års anbefalt daglig dose D-vitamin for å ha håp om å øke D-vitaminnivået fra 24 til over 50. 

Jeg synes tvert imot at det høres ut som det SKAL ekstremt mye til. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fisk er så grusomt, tortur.

Anonymkode: fa7cf...c45

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det holder ikke å gå ut med bare ansiktet bart i dagslys, så det er jo ikke så enkelt om vinteren når det er mørkt og kaldt.

Anonymkode: e5eed...eab

Helt riktig og i tillegg så er ikke sola sterk nok nå på vinteren, at en kan få nok D-vitamin av sola.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ikke generalisere og si at dette er slik norske leger behandler hverandre for D-vitamin mangel. Du har ett eksempel, ett tilfelle. Wasim Zahid sier i starten av videoen at dette er en behandling som er skreddersydd til ham og at det finnes mange ulike måter å behandle D-vitamin mangel på.

Anonymkode: 19cf0...018

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Legen min sa tran ikke er nok. Og at man trenger tilskudd hele året så legen man bor i Norge. Det stemmer forøvrig på meg. 

En lege fortalte meg at hvis man har for lave D-vitamin-lagre må man ta så mye tran at man får for mye A-vitaminer i seg. Det er nemlig også A-vitaminer i tran. Derfor må man ta D-vitamin-tabletter isteden for å få opp statusen. I tilfellet jeg snakker om, så kunne man ta tran ved siden av. Vet ikke om det gjelder alle tilfeller

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Lonehill skrev (8 minutter siden):

Opplevde du noen forandring etter behandlingen? 

Det var ikke det samme i det hele tatt 😅  Fant esken... Benferol 5600 var det jeg fikk. (3 en gang i uken/3 måneder ) Jeg lå lavere enn legen her i utgangspunktet, men jeg var oppe på 50 igjen i sommer (altså noen måneder senere).... Jeg fikk dette i mars eller noe sånt, tro jeg...  

Mindre trøtt og sliten, og huden var mer villig til å ikke bare være heeeeeeeeeeeelt uttørket :vetikke:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Lonehill said:

Wasim Zahid må ha tilsvarende to og et halvt års anbefalt daglig dose D-vitamin for å ha håp om å øke D-vitaminnivået fra 24 til over 50. 

Den daglige dosen er visstnok basert på en trykkfeil/kommafeil. Hvis du kan tro det.

50 er det laveste innen normalområdet som går til 100. 24/100 er lavt…

Anonymkode: 27e5a...611

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke så uvanlig for mørkhudede som bor i Norden.... er jo bare en 6 ukers kur. Syns det er mer betenkelig av legen å reklamere for reseptpliktige legemidler på kanalen sin. Ikke lov ☝️☝️

Anonymkode: 21baf...b0b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen min var helt tom for d-vitamin (det sto ingenting på blodprøven). Han fikk en skikkelig hestekur, jeg husker ikke styrken, men det var mange tusener. 

Anonymkode: 598a9...fb7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...