Gå til innhold

Går det fint å ha små barn og hest?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vurderer hest på helfôr etterhvert. Har en sønn på 1,5 og er gravid med andremann. Tenker barna skal få bli litt eldre før en eventuell hest kommer, men har jo som regel hver kveld for meg selv når sønnen min sover, så tid er det jo nok av. Er det veldig stressende for dere småbarnsforeldre å ha hest?

Anonymkode: f918e...e0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo ikke etterlate barna alene på kvelden, så da er du prisgitt en partner som stiller opp. Synes denne dette er greit og dere har økonomi til det, kjør på.

Anonymkode: a1380...63e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mange venner med barn som har hest. Tror du enten må ha hestene hjemme eller ha en grei partner som er hjemme når ungene har lagt seg. 

Alternativet er en stall der fôring er inkludert, så du kan variere litt mer og dra og ri på dagtid (hvis det passer med jobb) eller ettermiddag før barna legger seg. Da er du ikke så låst hvis partner vil bruke en kveld borte. 

Anonymkode: 3b79f...f1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg hadde hest hjemme funket det fint, etter at vi flyttet og må leie plass så må jeg vente til barna er større. Har dere greie arbeidstider og støttende samboer så kjør på! Egentid er viktig ❤️

Anonymkode: b225a...2d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte gi meg på det prosjektet. Ble for mye styr da jeg begynte å jobbe igjen, jeg var sliten på ettermiddag/kveld og det var barna også og jeg hadde konstant dårlig samvittighet ovenfor både barna og hesten. Etterhvert ble der fritidsaktiviteter på ettermiddagene og enda mindre tid til hesten😬 så det gikk ikke.

Anonymkode: b6202...b53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville ha funnet en stall eller god utegang hvor det meste er inkludert i leia slik at du bruker tid på hesten og ikke bare stallarbeid. Deretter ville jeg også ha sørget for å finne en ukomplisert hest som ikke er et prosjekt som vil trenge tonnevis av oppfølging, men som du kan kose deg med uten å tenke opptrening. 

En annen idé kan være å finne en flink fôrrytter. Jeg har selv hest på fôr og jeg betaler litt mindre enn andre i området gjør for å ha hest på fôr, men så stiller jeg også opp hvis eier plutselig trenger mer avlastning. Har hatt samme avtale i ti år nå og den er veldig lukrativ for begge parter, jeg betaler akkurat så lite og har frie nok tøyler til at jeg ønsker å ha samme hesten i mange år fremover og eier vet at hun har en fôrrytter som kjenner hest og stall inn og ut og som stiller opp ved behov. Fin ordning for begge parter :)

Anonymkode: 41afe...2f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja og nei. Nå har jeg en hest som kan få et par dager fri i slengen eller en rolig uke uten noen større problemer enn at han i verste fall trenger ti minutter i longe før jeg rir igjen, og det er ikke stress. Tar hesten etter leggetid. 

Da jeg hadde hest som absolutt ikke kunne få fri, var det stress.

Anonymkode: cccf4...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle småbarnsforeldre jeg kjenner som har prøvd seg på dette, har gitt det opp igjen. De ser at det blir alt for lite tid til hesten, og mer styr og dårlig samvittighet enn det er verdt...

Når barna blir større og får hesteinteresse selv og vil være med, er det lettere. 

Anonymkode: 47567...67a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke hest, men jeg har småbarn. 
1) En er som ingen, og to er som ti. Jeg syntes det var ganske nedlatende da min sjef (trebarnsmamma) sa det til meg da jeg hadde ett barn. To barn senere skjønner jeg hva hun mente. Jeg skjønte det da jeg satt med to barn (to år mellom barna) som ikke sov, og jeg var desperat av søvnmangel. Dette varte ganske lenge… Ikke bare babytiden.

2) Du sier du vil vente litt - når barna blir litt eldre, legger de seg senere, og aktiviteter begynner gjerne når de begynner på barneskolen. Pluss x antall hyggekvelder, avslutninger, bursdager, foreldresamtaler og foreldremøter. Dette tar vanvittig mye tid. 
3) Barnehagevirus. x1000

Fritid har vært ikke-eksisterende for oss, i alle fall. Vi kunne aldri hatt hest. Og selv om de sover, så må jo noen være hjemme med barna når de sover. Skal faren deres gjøre det hver bidige kveld, mens du får holde på med hest? Hva med helgene? Det er vanvittig mye mer travelt med to enn med en. Jeg ville ventet MINST til minstemann var tre år, og så ville jeg vurdert det da. 

Anonymkode: fd7e0...4c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...