Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Baby 6mnd får grøt til frokost sammen med en smaksprøve av diverse. Nå skal vi begynne med måltid nr 2, men aner ikke hva det bør være. Når jeg googler får jeg opp frukt, grønnsak, men jeg tenkte mer på måltider. Ikke ingredienser. 

Noen med enkle og gode oppskrifter til baby? 

Vi voksne spiser etter han har lagt seg, så det er ikke ett alternativ at han spiser "det samme som oss" om dere skjønner 😅 

Har vurdert å bare kjøpe middags-glass, men ser at det fort blir dyrt. Ikke spiser han så store måltider heller, så blir en del waste.

Anonymkode: 2d153...7a4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lagde store porsjoner av forskjellige middager, frukt og bananpannekaker.

Frøs ned muddag/frukt i isbit former, og tok opp for hvert måltid. I starten car det bare en isbit.

Anonymkode: 3d07a...6ca

• Liker 3
Skrevet

Tomat, kikerter, litt tørket aprikos(økologisk), eple, kanel. Kok og finmos. 

Anonymkode: 1b4a0...084

• Liker 2
Skrevet

Ville bare passet på å lage nok av det du lager til middag og gi han dagen etter, er jo veldig enkelt. 

Anonymkode: d2d5e...cd1

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

min fikk en del moste grønnsaker i starten :)

most avokado 

omelett/eggerøre 

de fleste ting kan moses eller stavmikses (om du helst vil gi mos)

pasta+kjøtt+tomat

potet+kjøtt+brun saus

potet+kylling+grønnsaker

kjøtt som skal moses bør vel kokes mørt først, eller bruk karbonadedeig. min likte feks lam godt. ta i litt usaltet smør så får maten bedre konsistens og baby får litt fett:)

Anonymkode: 9f6e5...311

Skrevet

fiskekaker var og favoritt her

all fisk er jo lett å mose og blande med litt potet og gulrot + smør.

søtpotet kan spises alene eller blandes med alt.

• Liker 1
Skrevet

En baby på 6 mnd skal lære seg å spise fast føde, ikke spise seg mett på det. Det er supert for en baby å få en brokkolikvast å utforske, eller en mangostein, en kokt gulrot (delt i to på langs) etc. Den trenger ikke å få hele måltider til å begynne med.

Anonymkode: 45641...837

Skrevet

Vi brukte mye fisk, avokado med ulike nøtter, kokte grønnsaker, kjøtt i staver delt slik at fiberretningen delte stavene opp i passe biter, og skiver med mykt pålegg.

Anonymkode: 9c033...4a8

Skrevet

Hvis man vil gi glass med mat fra butikken så holder forresten de fleste glassene et døgn i kjøleskap. Bare ikke ta en skje som baby har spist på nedi glasset. Så når vi ga glass så tok vi bare ut en liten porsjon på tallerken og satte glasset i kjøleskapet og ga en ny liten porsjon dagen etter og så kastet vi evnt det lille som ble igjen.

Når vi laget selv frøs vi ned i små porsjoner så det var lett å ta opp en liten porsjon :) 

Skrevet

Det er lurere å gi ingredienser, altså enkeltråvarer fremfor hele retter når de er så små. Da utvikler de smakssansene sine.

Anonymkode: 8ec15...c19

Skrevet

Jeg lager bare noe av det vi har til middag, slit at vi spiser tilsvarende det samme. Lager litt ekstra slik at vi har i fryseren de dagene vi har middager som ikke kan tilbys baby. 
Her om dagen hadde vi søtpotet til middagen, da tok jeg unna noen biter som jeg kokte sammen med en gulrot og kjørte i stavmikseren. 
Jeg hater å stå på kjøkkenet så det å stå timesvis for lage mat til kun baby er ikke aktuelt for min del, så det er dette som funker for meg. Andre tilbringer søndagen på kjøkkenet for å lage mat for kommende uke, og det funker også for noen!

Anonymkode: 68b15...65d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...