Gå til innhold

Kronen svekker seg stadig, dollaren over 11 kr nå

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi trenger flere saftige renteøkninger! 

image.thumb.jpeg.04fe1361475d139f1149455b8e3ad7f9.jpeg

Anonymkode: c894e...ae9

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen fare, de kommer.

Anonymkode: 63228...4e4

• Liker 1
Skrevet

Slapp av, det blir nok verre. Jeg tror ikke politikere og Norges Bank er fornøyde før to tredjedeler av kroneverdien er borte, og dollaren er bare dobbelt så dyr som den var nå. Vi er på god vei da, for krona synker stadig flere promille i døgnet selv om man skulle trodd at ballongen allerede var tom på dette tidspunktet. Det er heller ikke oppe til debatt, altså er det en ønsket utvikling. Vi er nå langt fattigere enn landene vi helst liker å sammenligne oss med.

Anonymkode: c22f1...93e

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen voksne på jobb hos Norges bank. Galskap å ha så lav rente når inflasjonen er så høy og krona då svak.

Anonymkode: 82d54...b73

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Slapp av, det blir nok verre. Jeg tror ikke politikere og Norges Bank er fornøyde før to tredjedeler av kroneverdien er borte, og dollaren er bare dobbelt så dyr som den var nå. Vi er på god vei da, for krona synker stadig flere promille i døgnet selv om man skulle trodd at ballongen allerede var tom på dette tidspunktet. Det er heller ikke oppe til debatt, altså er det en ønsket utvikling. Vi er nå langt fattigere enn landene vi helst liker å sammenligne oss med.

Ja! Lønna vår - min, din, alles lønn - har blitt halvert i løpet av ti år. Halvert! Vi må droppe denne elendige valutaen, eventuelt pegge mot euro. 

Anonymkode: 73935...7a2

• Liker 1
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Ja! Lønna vår - min, din, alles lønn - har blitt halvert i løpet av ti år. Halvert! Vi må droppe denne elendige valutaen, eventuelt pegge mot euro. 

Det er planen? Høyre/Ap vil ha euro og eu-medlemskap?

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det er planen? Høyre/Ap vil ha euro og eu-medlemskap?

Hva tenker  du er alternativet? At krona kjøres enda mer i dass, og at vi parallelt med dette blir stadig fattigere?

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke bare drit at valutaen er lav. Vi blir jo mer konkurransedyktige der ute. Er det ikke genialt nå når vi står foran en ekstra utfordrende omstilling fra å ha en helt olje og oljeservice dominert økonomi?

Lønnen vår er kanskje halvert i verdi i Danmark og i USA, men det har ikke vært slik innenlands? 34,6% økning på ti år? 

Vi importerer litt inflasjon ved at varer og tjenester fra utlandet blir dyrere. Vi er en svært gjeldstynget befolkning og det bedrer seg litt ved at inflasjon gjør lånene mindre verdt. Verden går heller ikke under om forbruket går litt ned. 

Alt går bra så lenge vi har kontroll på arbeidsløsheten. Beholder folk jobbene sine, så går det bra. Det er derfor bra at rentene ikke settes opp altfor fort og altfor mye. Det er allerede litt smertefullt i deler av økonomien. 

Jeg synes egentlig de balanserer dette fint.

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, A new man said:

Det er ikke bare drit at valutaen er lav. Vi blir jo mer konkurransedyktige der ute. Er det ikke genialt nå når vi står foran en ekstra utfordrende omstilling fra å ha en helt olje og oljeservice dominert økonomi?

Lønnen vår er kanskje halvert i verdi i Danmark og i USA, men det har ikke vært slik innenlands? 34,6% økning på ti år? 

Vi importerer litt inflasjon ved at varer og tjenester fra utlandet blir dyrere. Vi er en svært gjeldstynget befolkning og det bedrer seg litt ved at inflasjon gjør lånene mindre verdt. Verden går heller ikke under om forbruket går litt ned. 

Alt går bra så lenge vi har kontroll på arbeidsløsheten. Beholder folk jobbene sine, så går det bra. Det er derfor bra at rentene ikke settes opp altfor fort og altfor mye. Det er allerede litt smertefullt i deler av økonomien. 

Alt med måte. Jeg kjenner personlig ingen som tjener på dette (fordi jeg bor i Oslo-området). Mange jobber derimot i bedrifter som er avhengige av import. Samtlige har mer utrygge jobber enn tidligere. Euroen er nå 15-20% dyrere enn mange bedrifter budsjetterte med for 2023 og fremdeles økende, og man kan jo bare tenke seg til hvor ødeleggende det er for forutsigbarheten. Det er vanskelige betingelser å jobbe under.

Vi importerer ikke bare litt inflasjon. Vi importerer andres inflasjon og må legge på valutatillegget for kollapsende krone, som er enda større. På mange varer snakker vi om opp mot 25% ekstra prisøkning i Norge bare de to siste årene, og krona var allerede da kjempesvak. Prisnivået i Norge er svært høyt sammenlignet med de fleste vestlige land, men kjøpekraften er langt ned på lista. Vi har den minst stabile og forutsigbare valutaen i den siviliserte verden.

• Liker 1
Skrevet

Det blir vel slik når det ikke produseres noe som kan selges eller det må importeres.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Alt med måte. Jeg kjenner personlig ingen som tjener på dette (fordi jeg bor i Oslo-området). Mange jobber derimot i bedrifter som er avhengige av import. Samtlige har mer utrygge jobber enn tidligere. Euroen er nå 15-20% dyrere enn mange bedrifter budsjetterte med for 2023 og fremdeles økende, og man kan jo bare tenke seg til hvor ødeleggende det er for forutsigbarheten. Det er vanskelige betingelser å jobbe under.

Vi importerer ikke bare litt inflasjon. Vi importerer andres inflasjon og må legge på valutatillegget for kollapsende krone, som er enda større. På mange varer snakker vi om opp mot 25% ekstra prisøkning i Norge bare de to siste årene, og krona var allerede da kjempesvak. Prisnivået i Norge er svært høyt sammenlignet med de fleste vestlige land, men kjøpekraften er langt ned på lista. Vi har den minst stabile og forutsigbare valutaen i den siviliserte verden.

Ja, alt med måte. Det er nettopp det jeg synes de gjør ganske bra. 
Økes rentene, så vil jo bedriftene kjenne det også, ikke bare direkte for egen finansiering, men kundene vil få vesentlig mindre kjøpekraft.

For bedrifter avhengig av import og innenlandsk salg vil det uansett bli ille? 
Enten dyre innkjøp eller ikke få solgt noe? Jeg tenker at det første kanskje er det minste av to onder, men det blir litt spekulasjon fra min side. 

Skrevet

Det er mye altså. Jeg var liksom "alltid" vant til at 1 USD var omkring 6 - 7 NOK før.

Tror dere vi kommer tilbake dit igjen?

Skrevet
12 minutter siden, Callisto83 said:

Det er mye altså. Jeg var liksom "alltid" vant til at 1 USD var omkring 6 - 7 NOK før.

Jeg tviler. Krona har falt som en stein i ti år uten at noen med påvirkningskraft har brydd seg. Viljen er ikke der. Ingen vil debattere det. Det oppfatter nok markedet også, som dermed sørger for ytterligere nedgang pga. forventninger om at dette vil fortsette.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Dette var jo noe alle sa under siste EU avstemmning at Euro var en bedre og mer stabil valuta en NOK som jo er en lilleputt valuta som det spekuleres hardt i, 

Her er vi med en stor dose "we told you"

Endret av NakenPanda
  • Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg tviler. Krona har falt som en stein i ti år uten at noen med påvirkningskraft har brydd seg. Viljen er ikke der. Ingen vil debattere det. Det oppfatter nok markedet også, som dermed sørger for ytterligere nedgang pga. forventninger om at dette vil fortsette.

NOK er veldig avhengig av oljeprisen og det du refererer til er historiske høye oljepriser over lang tid som dyttet ned USD til under 6 NOK, og det er heller ikke normalt.

Inflasjon over tid gjør at vi nå har betydelig lavere oljepris en fram til 2013-14 da Brent blend oljepris kollapset relativt fort

Verden ser på oss som et ekstremt rikt land som bruker masse panger på tull og som hat lite framtidsverdi, derfor er NOK veldig bundet til oljeprisen. Dvs landet har ingen framtid uten oljen som skuffer inn penger til politikere som kun diskuterer luksusproblemer. Dette gjelder begge sider i poletikken dessverre.

Historiske data olje brent blend vs NOK siste 25 år:

image.png.baef4bd5472718288318e3d55c80f69c.png

Endret av NakenPanda
Skrevet
11 minutter siden, NakenPanda said:

NOK er veldig avhengig av oljeprisen og det du refererer til er historiske høye oljepriser over lang tid som dyttet ned USD til under 6 NOK, og det er heller ikke normalt.

Inflasjon over tid gjør at vi nå har betydelig lavere oljepris en fram til 2013-14 da Brent blend oljepris kollapset relativt fort

Verden ser på oss som et ekstremt rikt land som bruker masse panger på tull og som hat lite framtidsverdi, derfor er NOK veldig bundet til oljeprisen. Dvs landet har ingen framtid uten oljen som skuffer inn penger til politikere som kun diskuterer luksusproblemer. Dette gjelder begge sider i poletikken dessverre.

Historiske data olje brent blend vs NOK siste 25 år:

image.png.baef4bd5472718288318e3d55c80f69c.png

Problemet er at krona i liten grad følger oljeprisen lenger. Før fikk nordmenn kompensert for høy oljepris gjennom sterkere valuta, slik at vi også fikk glede av at Norge tjente godt. Nå synker krona uansett, som gjør at kun staten tjener godt når oljeprisen er kurant mens innbyggerne merker prisoppgangen 100% i tillegg til at synkende krone presser opp prisen ytterligere.

Krona fulgte oljeprisen ned til 30$ fatet, men mens oljeprisen normaliserte seg holdt krona seg nær det laveste nivået i årene framover. I det siste har vi sett en ny kollaps, og krona synker enten oljeprisen går opp eller ned. Oljeprisen er 12-15$ høyere enn i juli, og til tross for dette er dollaren 11% dyrere enn på sitt laveste da. Ingen andre land, hverken vestlige eller oljeproduserende, kan vise til like svak valuta. Det er unikt og uforklarlig, for det som brukes som forklaringer biter i mindre eller ingen grad på andre sammenlignbare lands valutaer.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Problemet er at krona i liten grad følger oljeprisen lenger. Før fikk nordmenn kompensert for høy oljepris gjennom sterkere valuta, slik at vi også fikk glede av at Norge tjente godt. Nå synker krona uansett, som gjør at kun staten tjener godt når oljeprisen er kurant mens innbyggerne merker prisoppgangen 100% i tillegg til at synkende krone presser opp prisen ytterligere.

Krona fulgte oljeprisen ned til 30$ fatet, men mens oljeprisen normaliserte seg holdt krona seg nær det laveste nivået i årene framover. I det siste har vi sett en ny kollaps, og krona synker enten oljeprisen går opp eller ned. Oljeprisen er 12-15$ høyere enn i juli, og til tross for dette er dollaren 11% dyrere enn på sitt laveste da. Ingen andre land, hverken vestlige eller oljeproduserende, kan vise til like svak valuta. Det er unikt og uforklarlig, for det som brukes som forklaringer biter i mindre eller ingen grad på andre sammenlignbare lands valutaer.

Den er veldig avhangig av oljeprisen, den følger ikke slavisk hverandre, spesielt med såpass stor inflasjon som vil har nå men det er absolutt den sterkeste faktoren. 

Grunnen til at det er litt mindre splitt mellom USD og oljepris i dag er at 90 dollar olje i dag er BETYDELIG lavere enn for 12 år siden når vi så samme pris. 

1) 90 dollar per barrel er i dag mindre lønnsom siden produksjons kostnadene har gått opp over tid pga vanskligere tilgjengelige olje reservoarar.

2) Sterk inflasjon siste årene (og dermed i snitt høyere en normalt siste 10 år)

Så selv om Norge tjener enorme penger på olje (mye pga svak krone siden den handles i USD og vi betaler i NOK) er det i forhold til resten av verden betydelig mindre verdt, og bransjen som driver norsk økonomi utfordres av både politikere og folket selv, og det er dermed sterk tvil hvor lenge dette vil vare. Da er det klart ingen har noe tro på NOK, ie svak med oljepris som ikke er spesielt høy målt i USD

Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Å se grafene over NOK vs andre valutaer - store som små, stabile som ustabile - er faktisk rystende. Det burde riste både politikere og sentralbanken ut fra handlingslammelsen. Men sentralbanken kan forsåvidt ikke gjøre så mye, så lenge de ikke har mandag til å påvirke kronekursen.

NakenPanda skrev (1 time siden):

Dette var jo noe alle sa under siste EU avstemmning at Euro var en bedre og mer stabil valuta en NOK som jo er en lilleputt valuta som det spekuleres hardt i, 

Her er vi med en stor dose "we told you"

Jeg hadde dessverre ikke stemmerett da. Jeg synes det burde være en ny EU-avstemning. Dessverre torpederes dette av Sp. Som egentlig er synd, de ville nok fått mange stemmer på det. 🤣 Men det vi trenger, er en ordentlig debatt om krona, og følgene av det som skjer. Vi må legge bort sentimentalitet om egen valuta. Og vi må tørre å ta diskusjonen om det er riktig at sentralbanken ikke skal ha som mål å ha en viss kronekurs (det var det før - før det kun ble inflasjonsprosenten som var målet). 

Callisto83 skrev (8 timer siden):

Nei. Men jeg har et håp om rundt 9. 

A new man skrev (9 timer siden):

De eneste som tjener på dette er eksportbedrifter, og hvorfor det? Fordi de i praksis betaler de ansatte mindre i lønn. Synes du at det i bunn og grunn er en god ting? For absolutt alle andre er det negativt, inkludert alle bedrifter som importerer varer (mange), alle som spiser mat (alle!), og alle som kjøper importerte varer (alle!). 

Jeg ser mørkt på norsk økonomi framover. Svært mørkt. Jeg investerer alle sparepengene i utlandet, fordi jeg hverken har tro på NOK eller norske bedrifter. Dessverre. 

Skrevet

Mandat* i første avsnitt over, ikke mandag 🤣🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...