Gå til innhold

Datingkultur, Tinder, Parringsideologi, Høyverdi og Lavverdi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Denne burde alle se. En svært interessant podkast om bl.a. menn og kvinners parringspsykologi.

Anonymkode: 087e1...261

• Liker 1
  • Nyttig 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Den er spot on, men kommer til å få kvinnene her inne til å gå helt i vranglås og komme med sine anekdotiske bevis om at «sånn er det ikke for meg». Slik som hver gang vitenskap dukker opp her inne

Anonymkode: 932f9...693

• Liker 9
Skrevet

Det finns ingenting som putter alle i en lik bås. Når alt kommer til alt så bryr jeg meg rett og slett ikke hva som er min strategi eller noen andres. Lever livet mitt, blir forelsket her, mister forelskelsen der, blir keen på en her, der der og der, men så var alle feil osv. Livet går sin gang uansett og det ganger deg bedre å gå ut å leve det kstede for å prøve å forstå et marked fullt av folk, når du uansett ikke skal verken dele livet med hele gjengen eller møte dem. 

Gå inn for å forstå individene du dater. 

Om du ikke er en forsker? Uansett ikke bruk det til å grav deg ned hvertfall, orker ikke se videoen skal lage pizza, chille og glemme alt styret folk driver med.

Anonymkode: 67083...e11

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det finns ingenting som putter alle i en lik bås. Når alt kommer til alt så bryr jeg meg rett og slett ikke hva som er min strategi eller noen andres. Lever livet mitt, blir forelsket her, mister forelskelsen der, blir keen på en her, der der og der, men så var alle feil osv. Livet går sin gang uansett og det ganger deg bedre å gå ut å leve det kstede for å prøve å forstå et marked fullt av folk, når du uansett ikke skal verken dele livet med hele gjengen eller møte dem. 

Gå inn for å forstå individene du dater. 

Om du ikke er en forsker? Uansett ikke bruk det til å grav deg ned hvertfall, orker ikke se videoen skal lage pizza, chille og glemme alt styret folk driver med.

Ok, men hvorfor leser du da Kvinneguidens Singelliv og dating?

• Liker 3
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Den er spot on, men kommer til å få kvinnene her inne til å gå helt i vranglås og komme med sine anekdotiske bevis om at «sånn er det ikke for meg». Slik som hver gang vitenskap dukker opp her inne

Den videoen der er heller ikke vitenskap lol

Anonymkode: 466b8...dc0

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet

Ble litt langt, men enig i at strategien bli kjent før sex er smart. Når det kommer til forelskelse så er dette en kjemisk reaksjon som skjer i kroppen og jeg har ikke kontroll. Det slår meg som lyn fra klar himmel. Hver gang. Jeg ønsker denne følelsen og forelskelsen, jeg ønsker ikke å velge med hodet og så opparbeide meg kjærlighet. Kjærlighet har jeg for familie,venner, kollegaer osv. Og jeg kan helt sikkert opparbeide kjærlighet for en msnn jeg blir kjent med over tid. Men kjærlighet er ikke nok til forhold for meg, jeg trenger forelskelsen i tillegg og den styrer jeg ikke.

Anonymkode: 411b9...3b2

• Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker said:

Den videoen der er heller ikke vitenskap lol

Anonymkode: 466b8...dc0

Joda, det henvises hele veien til forskning.

Men det kunne jo ikke du vite, da du ikke har sett videoen.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Vitenskap og vitenskap.

At kvinner her går i vranglås er nok en overdrivelse.

Det jeg tror skjer, er at svært mange kvinner på ingen måte kjenner igjen disse «fenomenene» fra sitt eget liv, sine venner eller kollegaer.

Det blir fra tid til annen opprettet tråder her som omhandler tematikk om at kvinner søker «status», penger, menn med makt, menn med «statusjobber», osv osv. kvinner i dag blir ikke sammen med menn som har lavere utdannelse, eller yrker av lavere «status». 

Disse trådene blir utelukkende opprettet av menn, og kategorisk motsagt av kvinner. Det er ganske interessant. Noen ganger går det så langt at menn her uttaler at de som motsier disse tesene enten lyver, eller ikke vet bedre. Det er faktisk ganske absurd.

På et diskusjonsforum som dette, så er det personlige erfaringer, kunnskap om seg selv og sitt nettverk man forholder seg til. Hva obskure artikler i the observer refererer fra en eller annen amerikansk sosiologistudien med 609 respondenter, er og blir uinteressant. Det betyr ikke at man går i vranglås. Det betyr bare at det trådstarter forsøker å formidle, ikke gir gjenklang hos den «vanlige», norske kvinne.

Kan avslutte med en ren anekdotisk referanse. Min kone er høyere utdannet en meg og tjener mer en meg. Det samme kan jeg si om mange av våre venner og kollegaer også. Dette er hverdagen vi kjenner. Dette er hverdagen vi refererer til.

• Liker 9
  • Nyttig 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ok, men hvorfor leser du da Kvinneguidens Singelliv og dating?

Er på kvinne guiden fordi jeg er ensom å trodde naivt at det kunne føre med seg å bli kjennt med folk.

Singelliv og dating, fordi jeg generelt liker å snakke om livet og fordi jeg egentlig bryr meg om at dere skal få det bra, selv om jeg samtidig er møkk lei av den samme regla igjen og igjen og igjen. 

Det har bare blitt en uvane og både lese og svare. 

• Liker 2
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvsagt klarer ikke kvinner å erkjenne eller forstå at dette i aller høyeste grad gjelder dem enten de vil eller ikke. Kvinner er ikke akkurat kjent for å ha voldsomt god selvinnsikt og mange/de fleste er ikke spesielt rasjonelle av seg. Slik er kvinnelig natur, og så er det selvsagt også kvinners natur å benekte virkeligheten når den ikke stemmer overens med deres fantasiverden, noe som er ganske ofte.

Anonymkode: f73f4...b24

• Liker 3
  • Nyttig 8
Skrevet

Nå har jeg hørt på denne lange snutten og har vel fått bekreftet endel hypoteser jeg har hevdet og fått litt forklaringer på hvorfor.

Ser også at vi er i en brytningstid, og at samfunnet må endre litt holdning på flere områder skal ting gå seg til.

Spennende podcast.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Selvsagt klarer ikke kvinner å erkjenne eller forstå at dette i aller høyeste grad gjelder dem enten de vil eller ikke. Kvinner er ikke akkurat kjent for å ha voldsomt god selvinnsikt og mange/de fleste er ikke spesielt rasjonelle av seg. Slik er kvinnelig natur, og så er det selvsagt også kvinners natur å benekte virkeligheten når den ikke stemmer overens med deres fantasiverden, noe som er ganske ofte.

Anonymkode: f73f4...b24

😂 Fantastisk. Klassetrolling.

Anonymkode: 738f8...d24

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg er kvinne og jeg har bare sett frem til ca 40 min., men jeg må si at jeg ble veldig positivt overrasket. Veldig interessant, likte særlig informasjonen om disse forskjellige parringssystemene som har utviklet seg over millioner av år og som kan brukes til å forklare dette med lavstatus- og høystatusmenn. For meg maker det i alle fall veldig sense.

Når det er sagt tror jeg ofte grunnen til at kvinner rygger når vi møter menn som snakker om temaer slik som dette er at man plukker opp på at det typisk er mye underliggende frustrasjon, sinne og noen ganger til og med hat i mennene som snakker om disse temaene. Mulig det er en slags seksuell frustrasjon eller maktesløshet som utvikler seg til aggresjon.

Dette føler jeg ikke er til stede i det hele tatt når disse to snakker, tvert i mot opplever jeg de som forståelsesfulle, varme og mer genuint interesserte i å forstå. For mange menn er det ikke slik, de virker ofte mer opptatt av å overbevise, å presse frem sine poeng for nærmest å dominere og undertrykke slik at de kan få det de vil ha. For meg som kvinne leses dette som manglende selvkontroll, mer dyrisk, noe som gjør at jeg blir redd for at mannen vil ønske å fjerne min frie vilje slik at han kan bruke meg til å føle seg litt bedre med seg selv.

Det er ekstremt slitsomt som kvinne og måtte kjempe mot en dominerende og frustrert mann for å beskytte seg selv og sine egne ønsker. Kvinner flest liker å bli intuitivt forstått slik at de bare kan hengi seg å la mannen lede, men det er umulig dersom mannen er frustrert og misfornøyd med sin egen status quo - for da leser han ikke lenger signaler. Han vil bare ha det han tror vil få ham til å føle seg bedre. Det virker som om mange av dere som kommenterer her ikke ser det perspektivet.

Jeg som kvinne er i stor grad veldig følelsesstyrt og jeg føler gjerne det de mennene jeg snakker med føler. Det er slik jeg avgjør om jeg vil ha de inn i meg eller ikke. Hvis jeg ikke liker det de føler inne i seg selv, vil jeg jo ofte prøve å få de vekk, og da gjør jeg det ved enten å stikke av eller ved å bli vrang, vanskelig og uenig med alt mannen sier. Systemet mitt sier bare nekt, nope, vekk, du er ikke trygg. Dette kan jeg selvfølgelig undertrykke og skjule i en setting der det ikke passer seg, men dersom en mann viser direkte seksuell interesse og jeg føler disse følelsene er det vanskelig å ikke frese.

Anonymkode: 7c8e9...f08

• Nyttig 6
Skrevet

Synes det var en veldig bra podcast fra to reflekterte menn. Befriende fritt for å snakke ned kvinner, men med en objektiv og saklig synsing om kjønnsmarkedet. Den røde tråden er at menn må konkurrere, og at konkurransen er hard.

Fra en kvinnes perspektiv her så tenker jeg at vi jenter også veldig tidlig  lærer oss å inntre i denne konkurransen, i alle fall for å få et forhold. Dette ved  å ha det best optimale utseendet, være slankest, flinkest og veldig perfekte. Vi må være skoleflinke og vellykkede vi også. Kosmetisk kirurgi tyr vi lett til for å korrigere eventuelle småe bryster eller smale lepper. Alt skal være bra perfekt. Dertil så ønsker en gunst fra den optimale mannen. Og ja, der er noen krav. Mest av alt må han mest viktig være; hyggelig, noe kjekk (gjør ikke noe om han er litt mindre kjekk enn oss)  ambisiøs og populær. Slik er det bare. Alt skal være mest mulig perfekt.

Interessant å diskutere datingkultur! Det hadde vært fint å diskutere den uten å polarisere kjønn, eller å gjøre noen til syndebukk. Slike diskusjoner strander oftest i det her, dessverre. 

Anonymkode: daff0...6a8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

podcast=vitenskap. Er det dette som kalles man math?

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Helene1982 skrev (6 timer siden):

podcast=vitenskap. Er det dette som kalles man math?

Neida, men han har vel forsket litt og prater litt rundt det. 

Ble det så du hørte på den?

• Liker 1
Skrevet
Flintis skrev (2 minutter siden):

Neida, men han har vel forsket litt og prater litt rundt det. 

Ble det så du hørte på den?

Er du gal? Jeg hørte litt og spolte mye.

• Liker 1
Skrevet
Helene1982 skrev (26 minutter siden):

Er du gal? Jeg hørte litt og spolte mye.

Det ble så jeg hørte på den. Den er litt lang da.

Skrevet

Sammendrag av den første knappe timen jeg gadd å se med dobbel fart:

• Pickupartisteri funker ikke i virkeligheten.
  • Det finnes få solide undersøkelser som underbygger skjevheten i tilbud og etterspørsel på datingmarkedet (og all forskning som refereres til på dette området er fra USA).
  • Det eneste fellestrekket «høyverdi-menn» har er at de lykkes på datingmarkedet.
  • Norske menn betaler inn mer til velferdsstaten enn de får utbetalt, mens kvinner får i snitt utbetalt 12 000 000 mer enn de betaler inn, men i følge SSB ­skyldes dette ­hovedsaklig i forskjeller i lønnsinntekt, ikke utbetalt velferd.

Anonymkode: 8f196...4a3

• Liker 2
Skrevet

Er det virkelig så normalt for kvinner å jage menn som er så utrolig flotte og kjekke? Han nåsåen over mener tydeligvis at siden en kvinne han snakket med holdt på sånn, og aldri fant en kjæreste, så er dette så aktuelt å ta opp i en podcast. 

Jeg kjenner bare en dame som jager etter veldig flotte menn, menn som hun aldri har sjans på. Og hun er p syk. Så jeg vet ikke jeg. 

De andre jeg kjenner ønsker empatiske normale menn. Ikke glætte falske kjeltringer. 

Anonymkode: 60e02...280

• Liker 1
  • Nyttig 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...