Gå til innhold

Hvilken metode bruker psykologen min?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han sier at han ikke bruker en spesiell metode, hva er det da?

Timene er egentlig som samtaler. Jeg tar opp noe og så snakker vi om det. Vi prøver ikke å forandre tanker eller kjenne på følelser elns. Ingen hjemmeoppgaver og ingen spesiell plan. 

Anonymkode: 2bb2c...5c0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Virker som han har rett da, og at han heller fungerer som en samtalepartner enn en psykolog.

Anonymkode: c2589...371

Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Virker som han har rett da, og at han heller fungerer som en samtalepartner enn en psykolog.

Anonymkode: c2589...371

Men jeg synes det hjelper. Er ikke det litt rart da?

• Hjerte 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Nei? Hvorfor skulle det være rart?

Anonymkode: a88c3...de1

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hva er det det hjelper for? Har du noen diagnose?

Anonymkode: 50c2d...39b

Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hva er det det hjelper for? Har du noen diagnose?

Anonymkode: 50c2d...39b

Kompleks ptsd og depresjon. 

Skrevet

Det å bare ha en å snakke med om vanskelige ting kan gjøre veldig mye.

Anonymkode: ad2d5...202

• Liker 1
Skrevet

Det er ikkje uvanleg at terapeutar nyttar seg av fleire metodar/tilnærming i møte med klienten. Så det kan vera ei blanding.

• Liker 2
Skrevet
Capazitet skrev (5 minutter siden):

Det er ikkje uvanleg at terapeutar nyttar seg av fleire metodar/tilnærming i møte med klienten. Så det kan vera ei blanding.

Ja, det kan nok stemme. Men blanding av hva? Jeg synes det er veldig interessant og er redd for at om jeg spør han så høres jeg bare kritisk ut. 

Skrevet

Kan til dømes vera ein blanding av psykoterapi og kognitiv åtferdspsykologi. Alt etter kva pasienten treng der og då.

Skrevet

Behandling uten mål er ikke behandling, bare prat og ofte bortkastet tid.

Det er utvilsomt nice å snakke med en nøytral person med taushetsplikt, men den nice følelsen forsvinner når du mister tilgang på behandleren…

Anonymkode: 5e637...530

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Behandling uten mål er ikke behandling, bare prat og ofte bortkastet tid.

Det er utvilsomt nice å snakke med en nøytral person med taushetsplikt, men den nice følelsen forsvinner når du mister tilgang på behandleren…

Anonymkode: 5e637...530

Har gått i terapi før og opplevd det meningsløst, men ikke nå. Derfor lurer jeg på hva slags metode det er. 

Skrevet
Capazitet skrev (26 minutter siden):

Kan til dømes vera ein blanding av psykoterapi og kognitiv åtferdspsykologi. Alt etter kva pasienten treng der og då.

Men kognitiv terapi vektlegger vel å endre tanker og følelser? Tidligere terapeuter som har brukt den metoden har vært veldig opptatt av skjema, hva jeg følte, hva jeg gjorde, alternative tanker som kunne passet osv. Det opplevde jeg kun som slitsomt og masete og uten effekt.

Psykologen min gjør ikke sånn. Han bare snakker. Noen ganger spør han feks om jeg har opplevd lignende før/følt lignende før og får meg til å sammenligne de situasjonene osv. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Har gått i terapi før og opplevd det meningsløst, men ikke nå. Derfor lurer jeg på hva slags metode det er. 

Det trenger ikke å være en spesiell metode. Det viktigste er kjemien du har med psykologen!

Anonymkode: 1b572...a08

• Liker 1
Skrevet

Det er vanlig å benytte ulike metoder for å utforske forskjellige temaet, i samtaleterapi. At metoden ikke merkes så godt tyder på en erfaren psykolog. Det hjelper å bearbeide tanker og opplevelser, og å snakke sammen på bestemte måter gjør at man kommer videre fra det ståstedet man har der og da.

Anonymkode: 5c645...3af

• Hjerte 1
Skrevet

Mulig det er mer som støttesamtaler? 
Jeg går også i behandling for kompleks ptsd, men det er intens traumebearbeiding med emdr. Går gjennom flashback etter flashback, finner sammenhenger og får tilgang til følelser. Samt mye behandling for dissosiativ lidelse. Det er fryktelig slitsomt og intenst, men det hjelper, og jeg har mindre flashbacks og mindre dissosiering. Begynner å få det bedre. Håper du får ordentlig behandling som også virker på sikt. Jobber dere ikke med ptsd-symptomene i det hele tatt??

Anonymkode: e481b...f8c

• Liker 1
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Han sier at han ikke bruker en spesiell metode, hva er det da?

Timene er egentlig som samtaler. Jeg tar opp noe og så snakker vi om det. Vi prøver ikke å forandre tanker eller kjenne på følelser elns. Ingen hjemmeoppgaver og ingen spesiell plan. 

Men gjør du noe for å bedre livet ditt utenfor psykologtimene?

Jeg går til psykolog og får ingen hjemmeoppgaver. Men jeg gjør ting for å bedre livet mitt. Jeg søker f.eks jobb og går på jobbintervjuer og deler av grunnen til depresjonen min er nettopp at jeg er arbeidsløs og har forderdelig økonomi.  Jeg jobber for å få livet jeg ønsker. Og det hadde ikke hatt noen hensikt om psykologen skulle prøve å gjøre meg fornøyd med å være arbeidsløs eller ha en forferdelig økonomi. 

Anonymkode: 80ae8...ed0

Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

Det er vanlig å benytte ulike metoder for å utforske forskjellige temaet, i samtaleterapi. At metoden ikke merkes så godt tyder på en erfaren psykolog. Det hjelper å bearbeide tanker og opplevelser, og å snakke sammen på bestemte måter gjør at man kommer videre fra det ståstedet man har der og da.

Anonymkode: 5c645...3af

Ja! Det er akkurat sånn. Noen ganger hører jeg meg selv svare på et spørsmål han stiller og bare forstår ting på en annen måte. Veldig rart. Ofte gjør det at tankerekken fortsetter lenge etter timen, noe som er veldig interessant og lærerikt. 

AnonymBruker skrev (36 minutter siden):

Mulig det er mer som støttesamtaler? 
Jeg går også i behandling for kompleks ptsd, men det er intens traumebearbeiding med emdr. Går gjennom flashback etter flashback, finner sammenhenger og får tilgang til følelser. Samt mye behandling for dissosiativ lidelse. Det er fryktelig slitsomt og intenst, men det hjelper, og jeg har mindre flashbacks og mindre dissosiering. Begynner å få det bedre. Håper du får ordentlig behandling som også virker på sikt. Jobber dere ikke med ptsd-symptomene i det hele tatt??

Anonymkode: e481b...f8c

Vi finner også sammenhenger. Jeg synes det er rart at du skriver «håper du får ordentlig behandling». Dette er jo ordentlig behandling? Jeg er fornøyd! 

Jeg har prøvd emdr tidligere, der var ikke noe for meg. Ikke kognitiv terapi heller. 

Selvsagt jobber vi med ptsd symptomer. Vi snakker om triggere og følelser og flashbacks og skam - alt sammen. 

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Men gjør du noe for å bedre livet ditt utenfor psykologtimene?

Jeg går til psykolog og får ingen hjemmeoppgaver. Men jeg gjør ting for å bedre livet mitt. Jeg søker f.eks jobb og går på jobbintervjuer og deler av grunnen til depresjonen min er nettopp at jeg er arbeidsløs og har forderdelig økonomi.  Jeg jobber for å få livet jeg ønsker. Og det hadde ikke hatt noen hensikt om psykologen skulle prøve å gjøre meg fornøyd med å være arbeidsløs eller ha en forferdelig økonomi. 

Anonymkode: 80ae8...ed0

Når du stiller dette spørsmålet virker det som du tror jeg er misfornøyd med psykologen min. Det er jeg ikke. Og jeg forstår ikke helt hvorfor du oppfatter det slik. Og hvis du ikke oppfatter det slik forstår jeg ikke hvorfor du stiller spørsmålet. 

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ikke sikkert han rendyrker en metode, han kan bruke ulike tilnærminger ettersom hva han mener passer for deg. Om du får noe ut av timene er det mindre viktig hvilken tilnærming behandleren din har. Hva gjør at du vil vite akkurat det?

Anonymkode: cab8b...04e

• Liker 3
Skrevet

Jeg har gått til psykolog i over ett år nå, og vet fremdeles ikke hva alt hun gjør heter. Når jeg tenker på det nå så er det vel en blanding av kognitiv terapi, psykoedukasjon og nå nylig EMDR. Jeg har prøvd EMDR hos en annen behandler tidligere, uten effekt, men nå synes jeg det hjelper. Tror det er viktig å ha en god relasjon til behandler og at du virkelig stoler på vedkommende - iallfall var det viktig for at jeg skulle få noe ut av EMDR ☺️

Anonymkode: 147d1...fbf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...