Gå til innhold

Maskerer barnet mitt ADHD?

Fremhevede innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Jeg synes ikke at dere skal gå med på å søke fritak, før andre ting er prøvd ut først.

I mitt tilfelle, hadde jeg fritak i alle teoretiske fag i 9 og 10. Klasse. Noe som hadde vært unødvendig hvis skolen heller bare hadde satt inn tiltak og tilpasset opplæringen ut ifra mine vansker. Det virker som at mange velger å ta den enkleste løsningen for å få eleven igjennom - uten å tenke over hvilke konsekvenser eleven kan få senere.

I dag har jeg en bachelorgrad, og jeg begynte i høst på en master i spesped.

Rett til spesialundervisning gjelder for de elevene som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære undervisningen. Eleven må ikke ha en diagnose for å ha rett på spesialundervisning. Vilkåret er kun at eleven ikke får tilfredsstilende utbytte. Men jeg tenker dere bør høre om det er mulig å kunne tilpasse den ordinære undervisningen, før dere vurderer at eleven skal ha spesialundervisning.

Når eleven kommer over til videregående skole er det nesten umulig å få fritak. Tenk langssiktig, ikke bare hva som kan være bra for eleven her-og-nå. Det skal være mulig å få igjennom en elev bare ved å tilpasse den ordinære undervisningen, så lenge skolen er villig til å tilpasse undervisningen for eleven. Alle elever har rett til tilpasset opplæring.

Jeg slet som bare det med matematikk på videregående skole, fordi jeg hadde hatt fritak på ungdomsskolen - og mistet nærmere 3 år med pensum. Jeg kom opp i skriftlig eksamen på vg3 og strøk, men jeg var heldig å kom meg inn på høyere utdanning - fordi jeg fikk dispensasjon fra GENS pga matematikken. Jeg hadde nesten 4 i snitt da jeg gikk ut av vgs.

Anbefaler deg om å lese deg opp på Veilederen Spesialundervisning.

Anonymkode: cdb72...fa1

Tusen takk, dette skal jeg sjekke ut!

Anonymkode: 2fb49...efb

Videoannonse
Annonse
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker said:

Han vipper ikke, men han sitter urolig, beveger seg mye. Gal etter sukker (men tynn og sterk). Fikler mye ja, men etter han ble større har mobilen på en måte tatt over litt for den fiklingen han gjorde mer av tidligere.

En smarttelefon fungerer som en smokk for mennesker med ADHD, eller «pacifier» som det heter på Engelsk. Det samme gjelder gaming på PC eller konsoll.

Hvordan bruker han penger? 

Har dere ADHD i familien?

Jeg synes det du beskriver er nok til å mistenke ADHD, så jeg ville fått ham utredet av en spesialist.

Det var ingen som oppdaget min ADHD, og den første konsekvensen for meg var når jeg ikke kom inn på den VGS jeg ønsket.

Anonymkode: f52ce...8c9

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

En smarttelefon fungerer som en smokk for mennesker med ADHD, eller «pacifier» som det heter på Engelsk. Det samme gjelder gaming på PC eller konsoll.

Hvordan bruker han penger? 

Jeg synes det du beskriver er nok til å mistenke ADHD, så jeg ville fått ham utredet av en spesialist.

Det var ingen som oppdaget min ADHD, og den første konsekvensen for meg var når jeg ikke kom inn på den VGS jeg ønsket.

Pengene brenner i lommen🤣🙈 jeg har en fetter med adhd, og faren til gutten sier selv at han tror han selv har add, men han han har aldri blitt utredet.  Takk for tips! Kanskje vi skal ta dette videre!

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du trenger mer før du blir overbevist kan du se noen forelesninger fra en av verdens fremste forskere på ADHD: 

https://m.youtube.com/@russellbarkleyphd2023.

Takk, det skal jeg. Men jeg må bare spørre om en siste ting siden det virker som du har god peiling 😅 Dette er en gutt som har god kontroll på følelsene sine. Han har aldri rast og skreket, aldri slåss eller sånt. Egentlig har han alltid hatt uvanlig stålkontroll på dette virker det som. Kan man ha adhd likevel? Han hadde en veldig grei lærer i småskolen, hun lot ham gå runder rundt pulten eller løpe runder i skolegården hvis han trengte det i skoledagen, så det kan jo selvfølgelig ha hjulpet da.. 🤔 

Han sier selv at det som skjer rundt ham i klasserommet tar all fokus, feks skjermen til en på siden eller børsting av hår hos en jente lenger fremme, du skjønner, og at det derfor er lettere å ta oppgavene igjen hjemme med meg uten fortyrrelser.. 🤔 Men jeg har liksom hatt inntrykk av at barn med adhd raser rundt, blir lett sinte, er utrolige vanskelige med lekser osv.. Lekser er jo forsåvidt kun enkelt nå på u-skolen da, fordi han er opptatt av gode karakterer. På barneskolen var det vanskelig med lekser.

Skrevet

Har en sønn som fikk Adhd-diagnose denne uken. Han er det motsatte av hyperaktiv og impulsiv så han har nok mer det som tidligere ble kalt Add. Hans utfordringer er konsentrasjon og indre uro. Han har også problemer med å passe klokken, venter med alt til i siste liten.

Han rister alltid på en fot og er utålmodig under samtaler pga. konsentrasjonen.
Han har alltid hatt mange venner og er veldig sosial. På ungdomsskolen hadde han både toere og seksere, gjorde det bare bra i de fagene han likte.

Han har aldri vært glad i søtsaker eller vært agressiv. 
Overgangen fra u.skole til videregående var veldig vanskelig, taklet ikke mer ansvar/større forventninger. Han er konflikssky og redd for konfrontasjoner fra lærere. 
Som foreldre trodde vi først ikke at han hadde Adhd bare at han var en veldig distré tenåring, men han ønsket selv en utredning. Det var da vi skjønte at problemet kanskje var større enn vi oppfattet det. At han hadde skjult det litt for oss.

Siste del av utredningen gjøres hos psykiater. Psykiateren mente at siden han scoret veldig høyt på IQ testen i første del av utredningen så kunne det være at han hadde maskert symptomene sine i mange år. Kanskje gikk han under radaren hos lærerne også siden han gjorde det veldig bra i enkelte fag. Lærerne sa alltid at han var en drømmer som ofte «fjernet» ut i timene uten å mistenke noe annet siden han var smart og sosial. 

Anonymkode: 08afb...859

Skrevet

Jeg tro han ville ha nytte av en utredning av evnenivå, spesifikke lærevansker, konsentrasjonsevne, korttidsminne, prosesseringshastighet etc. Kanskje er alt ok, da har man noen svar der. Kanskje er det utslag på noe som man kan tilrettelegge for.

Anonymkode: 4ad2a...b38

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Kan man ha adhd likevel?

Det korte svaret er ja.

Det lange svaret:

ADHD forstyrrer utviklingen av forskjellige funksjoner i hjernen. Samarbeidet mellom disse funksjonene (og andre deler av hjernen) er det som gir mennesker evnen til å regulere egen oppførsel. En person med ADHD har derfor nedsatt evne til å regulere egen oppførsel (selv-regulering) og får derfor nedsatt funksjonsevne på forskjellige livsområder. (Dette er en forenkling.)

En av disse funksjonene er ansvarlig for regulering av følelser. Jeg hadde mye problemer med dette som barn, men mine hyperaktive symptomer var mye mindre synlig.

Det er også disse funksjonene som er ansvarlige for evnen til å velge hva man fokuserer på, som du beskriver han sliter med i klasserommet.

Mye av behandlingen av ADHD handler om å tilrettelegge for personen så de kan fungere så godt som mulig. For eksempel, en lærer som lar eleven gå rundt pulten eller løpe litt i skolegården, eller at man får hjelp med skolearbeid hjemme i roligere omgivelser kan bidra til et lavere symptomutrykk.

En person med høy IQ vil gjøre mye tilrettelegging automatisk, men ikke alle disse løsningene er like gode eller gjennomtenkt. Dette kan føre til nye utfordringer senere i livet, feks at man må "maskere" at man har begynt å slite med noe man alltid har fått til automatisk. Et barn eller ungdom med udiagnostisert ADHD tror de er som alle andre.

Det er altså indiviuelle forskjeller på hvilke symptomer som er mest fremtrende, men det er også forskjell på hvilke symptomer som er mest fremtrende basert på hvilket miljø eller situasjon en person med ADHD befinner seg i, og hvilke krav som stilles til vedkommede. (Krav i forhold til jevnaldrende alder er spesielt relevant.)

Det er sistnevnte som er grunnen til at man ikke lenger skal bruke ADD, eller type-betegnelsene "kombinert", "hyperaktiv" og "uoppmerksom". Fordi det er så stor variasjon i symptomutrykk over tid/sted er alle mennesker med ADHD er reelt sett kombinert type. (ADD er forøvrig det gamle navnet på ADHD.)

Det er selvfølgelig forvirrende at man må oppfylle kriteriene for en av disse 3 type-betegnelsene for å bli diagnostisert, men det skal betegnes som presentasjoner (som i presentasjon av symptomer) og ikke typer.

Som et eksempel - Anonym 859 skriver at sønnen har fått ADHD diagnose nylig, men at sønnen antageligvis har det som het ADD før fordi han er "det motsatte av impulsiv og hyperaktiv". Samtidig beskriver Anonym 859 at sønnen sliter med "indre uro" og "rister alltid på en fot og er utolmodig i samtaler".

"Indre uro" er en kombinasjon av impulsivitet og uoppmerksomhet. Risting på fot er hyperaktivitet. Utolmodighet er en kombinasjon av impulsivitet og uoppmerksomhet. Så selv om sønnen til 859 har mest utfordringer relatert til oppmerksomhet, har han også symptomer på impulsivitet og hyperaktivtitet.

Roten for alle symptomene er det samme - nedsatt evne til å selv-regulere på grunn forstyrret utvikling av noen hjernefunksjoner. (Igjen en forenkling for å få frem poenget.)

Et typisk sted man oppdager impulsivitet hos noen som "ikke har noe impulsivitet"-ADHD er hvis de begynner å kjøre bil eller introduserer de for rusmidler eller sex.

• Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Jeg synes ikke at dere skal gå med på å søke fritak, før andre ting er prøvd ut først.

I mitt tilfelle, hadde jeg fritak i alle teoretiske fag i 9 og 10. Klasse. Noe som hadde vært unødvendig hvis skolen heller bare hadde satt inn tiltak og tilpasset opplæringen ut ifra mine vansker. Det virker som at mange velger å ta den enkleste løsningen for å få eleven igjennom - uten å tenke over hvilke konsekvenser eleven kan få senere.

I dag har jeg en bachelorgrad, og jeg begynte i høst på en master i spesped.

Rett til spesialundervisning gjelder for de elevene som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære undervisningen. Eleven må ikke ha en diagnose for å ha rett på spesialundervisning. Vilkåret er kun at eleven ikke får tilfredsstilende utbytte. Men jeg tenker dere bør høre om det er mulig å kunne tilpasse den ordinære undervisningen, før dere vurderer at eleven skal ha spesialundervisning.

Når eleven kommer over til videregående skole er det nesten umulig å få fritak. Tenk langssiktig, ikke bare hva som kan være bra for eleven her-og-nå. Det skal være mulig å få igjennom en elev bare ved å tilpasse den ordinære undervisningen, så lenge skolen er villig til å tilpasse undervisningen for eleven. Alle elever har rett til tilpasset opplæring.

Jeg slet som bare det med matematikk på videregående skole, fordi jeg hadde hatt fritak på ungdomsskolen - og mistet nærmere 3 år med pensum. Jeg kom opp i skriftlig eksamen på vg3 og strøk, men jeg var heldig å kom meg inn på høyere utdanning - fordi jeg fikk dispensasjon fra GENS pga matematikken. Jeg hadde nesten 4 i snitt da jeg gikk ut av vgs.

Anbefaler deg om å lese deg opp på Veilederen Spesialundervisning.

Anonymkode: cdb72...fa1

Fritak fra vurdering vil ikke si fritak fra undervisning. Så i dette tilfelle gjorde nok dessverre ungdomsskolen din en stor feil. 

Anonymkode: c65d1...9ca

Skrevet
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei. Jeg har en sønn som akkurat har begynt på ungdomsskolen. Han klarer seg fint sosialt, er rolig i timene og følger tilsynelatende med. Han får ikke med seg mye av det som skjer av undervisning likevel, derfor spør han alltid meg om jeg kan hjelpe ham/forklare hjemme. Det har også hendt at han har sagt til læreren "kan ikke jeg bare gjøre dette hjemme med mamma isteden"? Han er veldig redd for å ta med feil bøker hjem i forbindelse med lekser, og går dermed med alle bøkene i sekken til en hver tid. Han nekter å ta med mobil og jakke på trening, fordi han kanskje kommer til å miste det der. Dette til tross for at han aldri roter vekk eiendeler på skole eller trening. Men det er jo i grunnen ikke så rart, når han ankommer trening i det han står og går i, og forlater den på samme viset :P

Hjemme er han ukonsentrert, hopper fra aktivitet til aktivitet. Han kan være supergiret på å lese en dag, supergiret på å være på sparkehjul (og snakke nesten kun om det) to dager, herje med lillebror en uke, og plutselig kun være opptatt av gaming. Gaming-situasjoner (eller hvis han ser på tiktok) er de eneste stundene han sitter stille. Ellers er det mye høylydt prating, mye armer og bein, herjing osv. Han snakker på inn og utpust med meg, men med venner er han mer lydhør for hva de også sier, altså han kan virke som han holder igjen den talestrømmen som jeg opplever når jeg er sammen med ham. Han har ikke nære venner, han er godt likt og er alltid sammen med noen, dette vet jeg, men han har aldri noen med seg hjem, og blir ikke bestevenn med noen på et dypere plan. 

Skolen ser altså ikke noen typiske adhd-symptomer. Men, de ser at han klarer seg så dårlig i et fag at de ønsker å melde opp til PPT for å få fritak for karakter. Greit for meg det altså, men jeg spurte hvilken diagnose de ville utrede for, og det hadde de intet svar på. Er det ikke slik at hvis man skal meldes opp til PPT, så må det være mistanke om en diagnose først? Jeg begynner jo da selvfølgelig å spekulere i diagnoser.. :P Dette gjelder kun ett fag, de andre klarer han seg ok i, og det er ingen fare for at han har dysleksi. 

Ser flere o tråden nevner dyskalkuli,men har man det ville problemene med matte begynne veldig tidlig på barneskolen. Jeg falt ut når vi begynte med gangetabellen det vil si tredje klasse. Pluss at ved dyskalkuli er det ikke kun matte som er problematisk. Vi har gjerne utfordringer med høyre og venstre,retningssans,tidsbergning osv.Du kan lese mere her.

https://nhi.no/familie/barn/dette-er-dyskalkuli/?page=4

Anonymkode: 6fd11...a37

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fritak fra vurdering vil ikke si fritak fra undervisning. Så i dette tilfelle gjorde nok dessverre ungdomsskolen din en stor feil. 

Anonymkode: c65d1...9ca

Som mattelærer i Vgs har jeg dessverre sett det alt for ofte, at når en elev har fått fritak for vurdering har skolen latt være å sette inn andre tiltak for å prøve å få eleven til å følge læreplan for u.skolen. 

Anonymkode: 87bc8...373

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

som det nevnes her: arv er helt vesentlig, om ingen av foreldre eller tante/onkler har adhd, så er sjansen liten for at din heller har det..

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Anonymkode: f7af3...e54

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2023 den 17.23):

som det nevnes her: arv er helt vesentlig, om ingen av foreldre eller tante/onkler har adhd, så er sjansen liten for at din heller har det..

Anonymkode: f7af3...e54

Far har add, jeg har selv en bror med aspberger og en fetter som ble diagnostisert med adhd l voksen alder.

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 21.10.2023 den 14.02):

Det korte svaret er ja.

Det lange svaret:

ADHD forstyrrer utviklingen av forskjellige funksjoner i hjernen. Samarbeidet mellom disse funksjonene (og andre deler av hjernen) er det som gir mennesker evnen til å regulere egen oppførsel. En person med ADHD har derfor nedsatt evne til å regulere egen oppførsel (selv-regulering) og får derfor nedsatt funksjonsevne på forskjellige livsområder. (Dette er en forenkling.)

En av disse funksjonene er ansvarlig for regulering av følelser. Jeg hadde mye problemer med dette som barn, men mine hyperaktive symptomer var mye mindre synlig.

Det er også disse funksjonene som er ansvarlige for evnen til å velge hva man fokuserer på, som du beskriver han sliter med i klasserommet.

Mye av behandlingen av ADHD handler om å tilrettelegge for personen så de kan fungere så godt som mulig. For eksempel, en lærer som lar eleven gå rundt pulten eller løpe litt i skolegården, eller at man får hjelp med skolearbeid hjemme i roligere omgivelser kan bidra til et lavere symptomutrykk.

En person med høy IQ vil gjøre mye tilrettelegging automatisk, men ikke alle disse løsningene er like gode eller gjennomtenkt. Dette kan føre til nye utfordringer senere i livet, feks at man må "maskere" at man har begynt å slite med noe man alltid har fått til automatisk. Et barn eller ungdom med udiagnostisert ADHD tror de er som alle andre.

Det er altså indiviuelle forskjeller på hvilke symptomer som er mest fremtrende, men det er også forskjell på hvilke symptomer som er mest fremtrende basert på hvilket miljø eller situasjon en person med ADHD befinner seg i, og hvilke krav som stilles til vedkommede. (Krav i forhold til jevnaldrende alder er spesielt relevant.)

Det er sistnevnte som er grunnen til at man ikke lenger skal bruke ADD, eller type-betegnelsene "kombinert", "hyperaktiv" og "uoppmerksom". Fordi det er så stor variasjon i symptomutrykk over tid/sted er alle mennesker med ADHD er reelt sett kombinert type. (ADD er forøvrig det gamle navnet på ADHD.)

Det er selvfølgelig forvirrende at man må oppfylle kriteriene for en av disse 3 type-betegnelsene for å bli diagnostisert, men det skal betegnes som presentasjoner (som i presentasjon av symptomer) og ikke typer.

Som et eksempel - Anonym 859 skriver at sønnen har fått ADHD diagnose nylig, men at sønnen antageligvis har det som het ADD før fordi han er "det motsatte av impulsiv og hyperaktiv". Samtidig beskriver Anonym 859 at sønnen sliter med "indre uro" og "rister alltid på en fot og er utolmodig i samtaler".

"Indre uro" er en kombinasjon av impulsivitet og uoppmerksomhet. Risting på fot er hyperaktivitet. Utolmodighet er en kombinasjon av impulsivitet og uoppmerksomhet. Så selv om sønnen til 859 har mest utfordringer relatert til oppmerksomhet, har han også symptomer på impulsivitet og hyperaktivtitet.

Roten for alle symptomene er det samme - nedsatt evne til å selv-regulere på grunn forstyrret utvikling av noen hjernefunksjoner. (Igjen en forenkling for å få frem poenget.)

Et typisk sted man oppdager impulsivitet hos noen som "ikke har noe impulsivitet"-ADHD er hvis de begynner å kjøre bil eller introduserer de for rusmidler eller sex.

Dette var oppklarende og på mange måter en lettelse å lese. Jeg har fått mye kritikk for at jeg feks "lar" ham snakke mens resten av familien feks ser på farmen. Han klarer ikke å sitte stille og se et program eller en film sånn som de andre barna i familien, så han sitter enten og prater med meg, eller han tar frem telefonen hvis han merker at det blir irritasjon rundt det. Da holder han seg stille og kan følge med på programmet samtidig. Eller jeg dropper programmet, tar ham med meg på en gåtur og lar ham snakke uforstyrret i en times tid😆 altså vi har jo en samtale og han lytter til det jeg sier også, men du skjønner hva jeg mener. Det funker også bra, og han er mer rolig når han kommer inn igjen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...