AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Hei. Jeg har en sønn som akkurat har begynt på ungdomsskolen. Han klarer seg fint sosialt, er rolig i timene og følger tilsynelatende med. Han får ikke med seg mye av det som skjer av undervisning likevel, derfor spør han alltid meg om jeg kan hjelpe ham/forklare hjemme. Det har også hendt at han har sagt til læreren "kan ikke jeg bare gjøre dette hjemme med mamma isteden"? Han er veldig redd for å ta med feil bøker hjem i forbindelse med lekser, og går dermed med alle bøkene i sekken til en hver tid. Han nekter å ta med mobil og jakke på trening, fordi han kanskje kommer til å miste det der. Dette til tross for at han aldri roter vekk eiendeler på skole eller trening. Men det er jo i grunnen ikke så rart, når han ankommer trening i det han står og går i, og forlater den på samme viset Hjemme er han ukonsentrert, hopper fra aktivitet til aktivitet. Han kan være supergiret på å lese en dag, supergiret på å være på sparkehjul (og snakke nesten kun om det) to dager, herje med lillebror en uke, og plutselig kun være opptatt av gaming. Gaming-situasjoner (eller hvis han ser på tiktok) er de eneste stundene han sitter stille. Ellers er det mye høylydt prating, mye armer og bein, herjing osv. Han snakker på inn og utpust med meg, men med venner er han mer lydhør for hva de også sier, altså han kan virke som han holder igjen den talestrømmen som jeg opplever når jeg er sammen med ham. Han har ikke nære venner, han er godt likt og er alltid sammen med noen, dette vet jeg, men han har aldri noen med seg hjem, og blir ikke bestevenn med noen på et dypere plan. Skolen ser altså ikke noen typiske adhd-symptomer. Men, de ser at han klarer seg så dårlig i et fag at de ønsker å melde opp til PPT for å få fritak for karakter. Greit for meg det altså, men jeg spurte hvilken diagnose de ville utrede for, og det hadde de intet svar på. Er det ikke slik at hvis man skal meldes opp til PPT, så må det være mistanke om en diagnose først? Jeg begynner jo da selvfølgelig å spekulere i diagnoser.. Dette gjelder kun ett fag, de andre klarer han seg ok i, og det er ingen fare for at han har dysleksi. Anonymkode: 2fb49...efb
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Skolens ansatte har vel ikke lov til å spekulere i diagnoser. Man må ikke ha mistanke om diagnose, barnet må bare slite med et eller annet. Anonymkode: 1a141...0bf 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg har ikke peiling på diagnose, men på Vgs tror jeg vi melder med utgangspunkt i konkrete utfordringer eleven har. jeg har forresten møtt for mange elever som har fritak for vurdering i fag på u.skolen, der dette har vært en hvilepute for skolen for å ikke gjøre noe, til at jeg hadde ønsket det for mine fag. Det har bare gjort eleven enda dårligere rustet for videre skole. Anonymkode: 87bc8...373 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg har ikke peiling på diagnose, men på Vgs tror jeg vi melder med utgangspunkt i konkrete utfordringer eleven har. jeg har forresten møtt for mange elever som har fritak for vurdering i fag på u.skolen, der dette har vært en hvilepute for skolen for å ikke gjøre noe, til at jeg hadde ønsket det for mine fag. Det har bare gjort eleven enda dårligere rustet for videre skole. Anonymkode: 87bc8...373 Takk for nyttig svar. Jeg tenker jo at jeg må øve ekstra med ungen hjemme og i samarbeid med skolen her. Er jo ingen vits hvis fritak blir en hvilepute for ungen også. Anonymkode: 2fb49...efb
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Er det andre elever i klassen som heller ikke har utbytte av denne lærerens timer? Anonymkode: b3019...fe3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 Som lærer, så vil jeg anbefale at man ikke gir fritak på et grunnlag i grunnskolen, som det vil være helt umulig å få fritak i på vgs. Det er store forskjeller i regelverket mellom ungdomsskolen, og videregående på dette feltet, og man produserer rett og slett "tapere" på denne måten, ved at de får det i trynet på vgs at de ikke lenger har fritak. Er det snakk om fremmedspråk f.eks, så ikke gjør noe som helst med det, fordi det er ikke fysisk mulig å stryke på ungdomsskolen, og fremmedspråk regnes som bestått så lenge man har hatt faget, trenger ikke engang å ha vært i timen, selv IV regnes som fullført i grunnskolen. Dette gjør at om han f.eks ønsker å gå på studiespes på videregående, så slipper han et ekstra år med fremmedspråk Anonymkode: d8757...d6b 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Er det andre elever i klassen som heller ikke har utbytte av denne lærerens timer? Anonymkode: b3019...fe3 Det vet jeg ikke, men jeg tror ikke det er noe galt med lærerens innsats (Bortsett fra at 30 trettenåringer kan være mye å rekke over i løpet av en time 😅). Hovedproblemet her er egentlig at barneskolen har meldt i overgangssamtalen at ungen har jobbet med kompetansemål under trinnet i mange år. Dette har ikke vi visst om (men vi har visst at han slet i faget) og visstnok burde ikke barneskolen gjort dette uten utredning/ppt. Anonymkode: 2fb49...efb
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Som lærer, så vil jeg anbefale at man ikke gir fritak på et grunnlag i grunnskolen, som det vil være helt umulig å få fritak i på vgs. Det er store forskjeller i regelverket mellom ungdomsskolen, og videregående på dette feltet, og man produserer rett og slett "tapere" på denne måten, ved at de får det i trynet på vgs at de ikke lenger har fritak. Er det snakk om fremmedspråk f.eks, så ikke gjør noe som helst med det, fordi det er ikke fysisk mulig å stryke på ungdomsskolen, og fremmedspråk regnes som bestått så lenge man har hatt faget, trenger ikke engang å ha vært i timen, selv IV regnes som fullført i grunnskolen. Dette gjør at om han f.eks ønsker å gå på studiespes på videregående, så slipper han et ekstra år med fremmedspråk Anonymkode: d8757...d6b Det er snakk om matematikk. Men takk, da skal jeg snakke med ungen, som nå begeistret tenker at "det er vel bare å ta noen tester og få fritak for karakteren" nå😅 Anonymkode: 2fb49...efb
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #9 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Hei. Jeg har en sønn som akkurat har begynt på ungdomsskolen. Han klarer seg fint sosialt, er rolig i timene og følger tilsynelatende med. Han får ikke med seg mye av det som skjer av undervisning likevel, derfor spør han alltid meg om jeg kan hjelpe ham/forklare hjemme. Det har også hendt at han har sagt til læreren "kan ikke jeg bare gjøre dette hjemme med mamma isteden"? Han er veldig redd for å ta med feil bøker hjem i forbindelse med lekser, og går dermed med alle bøkene i sekken til en hver tid. Han nekter å ta med mobil og jakke på trening, fordi han kanskje kommer til å miste det der. Dette til tross for at han aldri roter vekk eiendeler på skole eller trening. Men det er jo i grunnen ikke så rart, når han ankommer trening i det han står og går i, og forlater den på samme viset Hjemme er han ukonsentrert, hopper fra aktivitet til aktivitet. Han kan være supergiret på å lese en dag, supergiret på å være på sparkehjul (og snakke nesten kun om det) to dager, herje med lillebror en uke, og plutselig kun være opptatt av gaming. Gaming-situasjoner (eller hvis han ser på tiktok) er de eneste stundene han sitter stille. Ellers er det mye høylydt prating, mye armer og bein, herjing osv. Han snakker på inn og utpust med meg, men med venner er han mer lydhør for hva de også sier, altså han kan virke som han holder igjen den talestrømmen som jeg opplever når jeg er sammen med ham. Han har ikke nære venner, han er godt likt og er alltid sammen med noen, dette vet jeg, men han har aldri noen med seg hjem, og blir ikke bestevenn med noen på et dypere plan. Skolen ser altså ikke noen typiske adhd-symptomer. Men, de ser at han klarer seg så dårlig i et fag at de ønsker å melde opp til PPT for å få fritak for karakter. Greit for meg det altså, men jeg spurte hvilken diagnose de ville utrede for, og det hadde de intet svar på. Er det ikke slik at hvis man skal meldes opp til PPT, så må det være mistanke om en diagnose først? Jeg begynner jo da selvfølgelig å spekulere i diagnoser.. Dette gjelder kun ett fag, de andre klarer han seg ok i, og det er ingen fare for at han har dysleksi. Anonymkode: 2fb49...efb Min datter (14 år) utredes for ADHD og muligens asperger. Klarer seg ok på skolen. Men har trøbbel med å huske, er ekstremt uryddig, følelsesmessig veldig opp og ned, selvkritisk, har kun en-to venner og er redd for å bli kjent med flere. Sliter sosialt. Livredd for avvisning. Sliter ut klær, sko etc og skjønner ikke selv hvordan det har skjedd. Går ofte hjem fra skolen om hun kjenner seg uttafor. Har tildels insomni. Hun sliter ofte med kommunikasjon som ikke er rett frem/er noe utydelig. Skolen har ikke hatt mistanke om diagnoser men BUP tok meg på sterk alvor. Jeg, mamma, har fått diagnose ADHD kombinert type. Skolen fanget meg aldri opp. Spesielt for jenter er maskering vanlig. Mye ligner på ADHD og mye er normalt. Har han dog ikke funksjonssvikt får han heller ikke diagnose. Anonymkode: 7788a...2e8 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #10 Skrevet 20. oktober 2023 PPT er til hjelp når man ser elever sliter faglig og man systematisk over tid har prøvd å tilpasse til eleven. PPT kan avdekke om det er bedre måter å jobbe på, avdekke om det er noen lærevansker som ligger til grunn. Diagnoser over lærevansker (dysleksi, matematikk vansker og generelle lærevansker) er det BUP som stiller. Anonymkode: e5d0c...05a 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #11 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det er snakk om matematikk. Men takk, da skal jeg snakke med ungen, som nå begeistret tenker at "det er vel bare å ta noen tester og få fritak for karakteren" nå😅 Anonymkode: 2fb49...efb Matematikk er svært vanskelig å få fritak for. Vil tippe at det er dyskalkuli han skal utredes for, men PPT vil alltid kreve at man har prøvd mye før fritak er aktuelt. Med dyskalkuli så har så si alle noen områder de mestrer greit, og da må man prøve å fokusere på disse for å gi en mestringsfølelse. Ved f.eks opptak til videregående og høyere utdanning er det mulig å søke særskilt, og be om at f.eks karakter i matematikk ikke teller i opptaket. Til høyere studier, så vil ofte dette gå igjennom - så sant matematikk ikke er et krav til studiet/eller inkludert på noen som helst måte Husk også at skolene ved eksamenstrekk har stor påvirkning, og man unngår trekk av elever man vet vil slite ekstra pga ulike utfordringer i muntlig + at det er læreren som faktisk legger opp til hva det eksamineres i, og har man en oppegående lærer - så vil den ta hensyn til forutsetningene, og gjøre det mest mulig mestringsbasert. Skriftlig kan rektor godkjenne fritak for på eksamen, hvis det blir et tema en gang. Anonymkode: d8757...d6b 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #12 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Takk for nyttig svar. Jeg tenker jo at jeg må øve ekstra med ungen hjemme og i samarbeid med skolen her. Er jo ingen vits hvis fritak blir en hvilepute for ungen også. Anonymkode: 2fb49...efb Jeg har forresten hatt elever som har gått for karakter 1 i matte(vg 1 yrkesfag) der vi har hatt en avtale om eleven ikke får noen tallkarakter underveis. Jeg, eleven og foresatte har en forståelse for at eleven kommer til å få 1, men eleven skal slippe å føle på det nederlaget hver eneste vurderingssituasjon, og vi har blitt enige om at det bare vil være demotiverende. Jeg har heller hatt samtaler underveis om hvordan det går. I ett av tilfellene gikk det faktisk bedre enn frykta, og eleven fikk 2 både i standpunkt og skriftlig eksamen, så det betyr ikke at vi gir opp håpet og gir opp Anonymkode: 87bc8...373
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #13 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Min datter (14 år) utredes for ADHD og muligens asperger. Klarer seg ok på skolen. Men har trøbbel med å huske, er ekstremt uryddig, følelsesmessig veldig opp og ned, selvkritisk, har kun en-to venner og er redd for å bli kjent med flere. Sliter sosialt. Livredd for avvisning. Sliter ut klær, sko etc og skjønner ikke selv hvordan det har skjedd. Går ofte hjem fra skolen om hun kjenner seg uttafor. Har tildels insomni. Hun sliter ofte med kommunikasjon som ikke er rett frem/er noe utydelig. Skolen har ikke hatt mistanke om diagnoser men BUP tok meg på sterk alvor. Jeg, mamma, har fått diagnose ADHD kombinert type. Skolen fanget meg aldri opp. Spesielt for jenter er maskering vanlig. Mye ligner på ADHD og mye er normalt. Har han dog ikke funksjonssvikt får han heller ikke diagnose. Anonymkode: 7788a...2e8 Dette høres ikke ut som min sønn i det hele tatt, så da er det nok bare at han er litt umoden, virrete og ukonsentrert. Lykke til med din datter ❤️ AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Matematikk er svært vanskelig å få fritak for. Vil tippe at det er dyskalkuli han skal utredes for, men PPT vil alltid kreve at man har prøvd mye før fritak er aktuelt. Med dyskalkuli så har så si alle noen områder de mestrer greit, og da må man prøve å fokusere på disse for å gi en mestringsfølelse. Ved f.eks opptak til videregående og høyere utdanning er det mulig å søke særskilt, og be om at f.eks karakter i matematikk ikke teller i opptaket. Til høyere studier, så vil ofte dette gå igjennom - så sant matematikk ikke er et krav til studiet/eller inkludert på noen som helst måte Husk også at skolene ved eksamenstrekk har stor påvirkning, og man unngår trekk av elever man vet vil slite ekstra pga ulike utfordringer i muntlig + at det er læreren som faktisk legger opp til hva det eksamineres i, og har man en oppegående lærer - så vil den ta hensyn til forutsetningene, og gjøre det mest mulig mestringsbasert. Skriftlig kan rektor godkjenne fritak for på eksamen, hvis det blir et tema en gang. Anonymkode: d8757...d6b Takk for nyttig svar. Vi får se hva vinteren bringer da 🙂 Anonymkode: 2fb49...efb
AprilLudgate Skrevet 20. oktober 2023 #14 Skrevet 20. oktober 2023 (endret) Jeg hadde bedt om utredning ja. Gitt at det gjelder flere enn kun ett fag altså. Endret 20. oktober 2023 av AprilLudgate
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #15 Skrevet 20. oktober 2023 AprilLudgate skrev (3 minutter siden): Jeg hadde bedt om utredning ja. Gitt at det gjelder flere enn kun ett fag altså. Det gjelder kun matematikk. Jeg får bare se det litt an og se hva skolen tenker etter hvert. Han har jo kun gått der i knappe tre måneder. Anonymkode: 2fb49...efb 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #16 Skrevet 20. oktober 2023 Dere kan jo vente til 10. med å søke fritak. Det haster ikke. Så kan dere bruke tid på å utrede og prøve ut tiltak. Det beste er jo om han får lært litt matte. Presse litt på PPT for å få et vedtak om ekstra støtte i matte. Pedagogene på skolen har flere ting de kan prøve. For eksempel mattegruppe med noen få elever som strever, hvor de går igjennom stoffet sakte og grundig. Anonymkode: 9e3cb...795 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #17 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Dere kan jo vente til 10. med å søke fritak. Det haster ikke. Så kan dere bruke tid på å utrede og prøve ut tiltak. Det beste er jo om han får lært litt matte. Presse litt på PPT for å få et vedtak om ekstra støtte i matte. Pedagogene på skolen har flere ting de kan prøve. For eksempel mattegruppe med noen få elever som strever, hvor de går igjennom stoffet sakte og grundig. Anonymkode: 9e3cb...795 Det er vel her jeg har misforstått litt tror jeg. Kan man virkelig gjennom ppt få vedtak om ekstra støtte, selv om barnet ikke har noen diagnose? Det at han er svak i ett fag kan utløse spesialundervisning? Trodde ppt var myye strengere enn det. Men da kan vi jo forsøke å gå den veien 🤗 Anonymkode: 2fb49...efb
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #18 Skrevet 20. oktober 2023 Allmennkunnskap om ADHD er råtten. Det er ikke hva du tror, og det er (potensielt) mye verre enn du kan forestille deg. Symptomene er ikke låst til en typisk konfigurasjon som mange fortsatt tror og endrer seg over tid. Det er spesielt merkbart ved overgang til «neste trinn» i skolen når kravene blir større. Du beskriver nedsatt funksjon sosialt og på skolen, og du beskriver mange typiske ADHD symptomer. Vipper han på stolen på skolen eller ved middagsbordet? Fikler han med ting? Glad i sukker? Anonymkode: f52ce...8c9 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #19 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg synes ikke at dere skal gå med på å søke fritak, før andre ting er prøvd ut først. I mitt tilfelle, hadde jeg fritak i alle teoretiske fag i 9 og 10. Klasse. Noe som hadde vært unødvendig hvis skolen heller bare hadde satt inn tiltak og tilpasset opplæringen ut ifra mine vansker. Det virker som at mange velger å ta den enkleste løsningen for å få eleven igjennom - uten å tenke over hvilke konsekvenser eleven kan få senere. I dag har jeg en bachelorgrad, og jeg begynte i høst på en master i spesped. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Det er vel her jeg har misforstått litt tror jeg. Kan man virkelig gjennom ppt få vedtak om ekstra støtte, selv om barnet ikke har noen diagnose? Det at han er svak i ett fag kan utløse spesialundervisning? Trodde ppt var myye strengere enn det. Men da kan vi jo forsøke å gå den veien 🤗 Anonymkode: 2fb49...efb Rett til spesialundervisning gjelder for de elevene som ikke har eller kan få tilfredsstillende utbytte av den ordinære undervisningen. Eleven må ikke ha en diagnose for å ha rett på spesialundervisning. Vilkåret er kun at eleven ikke får tilfredsstilende utbytte. Men jeg tenker dere bør høre om det er mulig å kunne tilpasse den ordinære undervisningen, før dere vurderer at eleven skal ha spesialundervisning. Når eleven kommer over til videregående skole er det nesten umulig å få fritak. Tenk langssiktig, ikke bare hva som kan være bra for eleven her-og-nå. Det skal være mulig å få igjennom en elev bare ved å tilpasse den ordinære undervisningen, så lenge skolen er villig til å tilpasse undervisningen for eleven. Alle elever har rett til tilpasset opplæring. Jeg slet som bare det med matematikk på videregående skole, fordi jeg hadde hatt fritak på ungdomsskolen - og mistet nærmere 3 år med pensum. Jeg kom opp i skriftlig eksamen på vg3 og strøk, men jeg var heldig å kom meg inn på høyere utdanning - fordi jeg fikk dispensasjon fra GENS pga matematikken. Jeg hadde nesten 4 i snitt da jeg gikk ut av vgs. Anbefaler deg om å lese deg opp på Veilederen Spesialundervisning. Anonymkode: cdb72...fa1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #20 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Allmennkunnskap om ADHD er råtten. Det er ikke hva du tror, og det er (potensielt) mye verre enn du kan forestille deg. Symptomene er ikke låst til en typisk konfigurasjon som mange fortsatt tror og endrer seg over tid. Det er spesielt merkbart ved overgang til «neste trinn» i skolen når kravene blir større. Du beskriver nedsatt funksjon sosialt og på skolen, og du beskriver mange typiske ADHD symptomer. Vipper han på stolen på skolen eller ved middagsbordet? Fikler han med ting? Glad i sukker? Anonymkode: f52ce...8c9 Han vipper ikke, men han sitter urolig, beveger seg mye. Gal etter sukker (men tynn og sterk). Fikler mye ja, men etter han ble større har mobilen på en måte tatt over litt for den fiklingen han gjorde mer av tidligere. Anonymkode: 2fb49...efb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå