Gå til innhold

Lag på lag eller varmt yttertøy

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har alltid vært en tilhenger av lag på lag, men i det siste har jeg hørt at stadig flere anbefaler å spare dette til vinteren. Istedenfor skal man gå tidligere over til varmt yttertøy. Grunnen er at innetemperaturen stort sett er stabil uavhengig av utetemperstur, og at lag på lag dermed blir unødvendig varmt inne. 

Hva gjør dere? 

Anonymkode: fadc5...179

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tynnt ullundertøy inne blir ikke for varmt nei. 

Så tar man på mellomlag og noe skallplagg ute, i tillegg til votter, lue og sko med noe for. 

Anonymkode: c3d0a...040

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg har alltid vært en tilhenger av lag på lag, men i det siste har jeg hørt at stadig flere anbefaler å spare dette til vinteren. Istedenfor skal man gå tidligere over til varmt yttertøy. Grunnen er at innetemperaturen stort sett er stabil uavhengig av utetemperstur, og at lag på lag dermed blir unødvendig varmt inne. 

Hva gjør dere? 

Vinterdress ute nå blir unødvendig stor og klumpete. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Vinterdress ute nå blir unødvendig stor og klumpete. 

For mange barn er det mindre klumpete med vinterdress enn lag på lag som gjør bevegeligheten vanskelig. Spesielt når foreldrene ikke tar høyde for flere lag i den ytterste størrelsen.

Anonymkode: 4b9f1...e13

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva gjør dere? 

Man går vel ikke med flere lag på seg inne uansett?🤔

Vi bruker ullundertøy og ullsokker hjemme nå. Barnet bruker vinterdress eller parkdress (kommer helt an på temperaturen), og ull til mellomlag. 

Anonymkode: 248ef...6d4

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man går vel ikke med flere lag på seg inne uansett?🤔

Vi bruker ullundertøy og ullsokker hjemme nå. Barnet bruker vinterdress eller parkdress (kommer helt an på temperaturen), og ull til mellomlag. 

Ser jeg ikke presiserte dette i innlegget. Mente i barnehage og på skolen. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

For mange barn er det mindre klumpete med vinterdress enn lag på lag som gjør bevegeligheten vanskelig. Spesielt når foreldrene ikke tar høyde for flere lag i den ytterste størrelsen.

Lag på lag betyr ullundertøy, fleece eller ull som mellomlag og skallklær, regntøy eller vinterdress ytterst etter været. 

Men mange misforstår dette og bruker mye annet rart og klumpete i materialer og tykkelser  som ikke er egnet til innerste lag og mellomlag. Samt kjøpet tunge vinterdresser. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Lag på lag betyr ullundertøy, fleece eller ull som mellomlag og skallklær, regntøy eller vinterdress ytterst etter været. 

Men mange misforstår dette og bruker mye annet rart og klumpete i materialer og tykkelser  som ikke er egnet til innerste lag og mellomlag. Samt kjøpet tunge vinterdresser. 

Eks strømpe i bomull, joggebukse og fleecebukse over. Det blir bare helt feil og er ikke trelags prinsippet. 

• Liker 1
Skrevet

Ser jeg ikke presiserte dette i innlegget. Mente i barnehage og på skolen. 

Ja, og igjen. Ullundertøy holder inne, også har man dress og mellomlag tilgjengelig i barnehagen. Kommer jo helt an på vær og klima der dere bor da, ift hvordan klær som skal brukes nå😅

Skrevet

ULL. Ikke send ungene i bomull og jeans nå. Ullundertøy på barnehagebarnet, ullundertøy + joggebukse på skolebarnet (de sitter mer i ro), ull til mellomlag og dress/ yttertøy etter temperatur og klima. 

Skrevet

Jeg var kanskje utydelig, men det var mitt poeng også. At de fleste bruker alt oppå alt og tror at det er bedre. Inne bør man bruke et lag uansett gitt at temperaturen er normal og at det ikke spares på oppvarming.

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker dette avhenger veldig av barnet. 8 åringen vår blir fort varm, så for han er det bedre med vinterdress og ikke ull. 6 åringen derimot blir ikke plaget av å bruke ull inne, og da trenger han bare en skalljakke når han drar på skolen (har utebukse på skolen ved behov). 

Anonymkode: 7ae8a...f41

Skrevet

Tynt ullundertøy inne, tykt eller tynt ull som mellomlag avhengig av temperatur og skalltøy. 

Anonymkode: 0a3fb...d88

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg tenker dette avhenger veldig av barnet. 8 åringen vår blir fort varm, så for han er det bedre med vinterdress og ikke ull. 6 åringen derimot blir ikke plaget av å bruke ull inne, og da trenger han bare en skalljakke når han drar på skolen (har utebukse på skolen ved behov). 

Men ungen har vel klær under vinterdressen?😅 

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Men ungen har vel klær under vinterdressen?😅 

Haha, selvsagt. Men kun bukse og genser. Ikke noe ull eller andre "varme" plagg

Skrevet

Slik gjør vi det. Orker ikke ullbuksebarn hele vinteren, så vi bruker strømpebukse og en hverdagskjole med vinterdress over når de skal ut slik tempraturen er nå.

Anonymkode: b0695...c34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...