AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Hvis man i 2 år har vært i utlandet i 5 måneder i hvert av de to årene, hva skjer da på begynnelsen av år 3? Altså mtp folketrygd etc? Og hva med samme tilfellet som over, men med 7 måneder i utlandet i hvert av de to siste årene? Mister man automatisk medlemskap på begynnelsen av år 3? Ser også at opphold inntil 2 måneder i hvert kalender år ikke regnes som opphold i utlandet, så betyr det at om man bor i Norge i år 3, og er borte en måned etter de tre eksemplene over, så er man fortsatt medlem? Har reist en del, derfor jeg lurer. Ønsker ikke å miste medlemskapet senere. Anonymkode: ca897...6fd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Hvor står det at opphold inntil to måneder ikke regnes med? Anonymkode: 84e3f...ab6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Hvor står det at opphold inntil to måneder ikke regnes med? Anonymkode: 84e3f...ab6 Husker ikke hvor jeg har lest det, ikke nødvendigvis i sammenheng med dette. Men er vel fordi folk kan dra på ferie i 5 uker uten at det blir regnet som et «fravær» fra Norge Anonymkode: ca897...6fd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Husker ikke hvor jeg har lest det, ikke nødvendigvis i sammenheng med dette. Men er vel fordi folk kan dra på ferie i 5 uker uten at det blir regnet som et «fravær» fra Norge Anonymkode: ca897...6fd Når du skriver -ser også at.... Da må du vel huske hvor du har lest det. Anonymkode: 2ac1c...a3a
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Når du skriver -ser også at.... Da må du vel huske hvor du har lest det. Anonymkode: 2ac1c...a3a Men det er jo ikke akkurat poenget med tråden her.. Anonymkode: ca897...6fd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg har googla litt og det eneste jeg finner relatert til at opphold inntil to måneder i utlandet ikke regnes med, er på UDIs nettsider om permanent oppholdstillatelse. Altså ikke relatert til medlemsskap i folketrygden. Vet ikke om det er det du har lest om? Det hadde jo vært rart om man kunne reist fire ganger i året og oppholdt seg i utlandet hver gang i 2 måneder minus en dag. Jeg reiser også mye og har lest en del om reglene. Jeg var fast bestemt på at det sto på NAV sine nettsider at man kunne være i utlandet i inntil 12 måneder i en 24 måneders periode. Nå ser jeg at det ikke står noe om akkurat det. Mulig det er fjernet. Hvis ikke har jeg nok drømt det. Det hadde i alle fall hvert lettere å forholde seg til. Nå synes jeg det er ganske uklare regler. Hva hvis man f. eks. er i utlandet fire måneder i år og åtte måneder til neste år? Men du spør om hva forskjellen er på å være i utlandet i fem måneder i to år på rad, og i syv måneder i to år på rad. Forskjellen er vel at i sistnevnte risikerer du å miste medlemsskapet. Hvis de oppdager det. De har jo ikke noe system som varsler dem om dette. Jeg hadde selvsagt aldri turt å ta sjansen. Anonymkode: 84e3f...ab6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Jeg har googla litt og det eneste jeg finner relatert til at opphold inntil to måneder i utlandet ikke regnes med, er på UDIs nettsider om permanent oppholdstillatelse. Altså ikke relatert til medlemsskap i folketrygden. Vet ikke om det er det du har lest om? Det hadde jo vært rart om man kunne reist fire ganger i året og oppholdt seg i utlandet hver gang i 2 måneder minus en dag. Jeg reiser også mye og har lest en del om reglene. Jeg var fast bestemt på at det sto på NAV sine nettsider at man kunne være i utlandet i inntil 12 måneder i en 24 måneders periode. Nå ser jeg at det ikke står noe om akkurat det. Mulig det er fjernet. Hvis ikke har jeg nok drømt det. Det hadde i alle fall hvert lettere å forholde seg til. Nå synes jeg det er ganske uklare regler. Hva hvis man f. eks. er i utlandet fire måneder i år og åtte måneder til neste år? Men du spør om hva forskjellen er på å være i utlandet i fem måneder i to år på rad, og i syv måneder i to år på rad. Forskjellen er vel at i sistnevnte risikerer du å miste medlemsskapet. Hvis de oppdager det. De har jo ikke noe system som varsler dem om dette. Jeg hadde selvsagt aldri turt å ta sjansen. Anonymkode: 84e3f...ab6 Grunnen til at jeg tok opp det med 2 måneder ikke regnes som opphold er mtp det tredje året. Altså si at jeg var i utlandet i 7 måneder i to år )altså 7 mnd i hvert år i 2 år) og så er permanent i Norge året etter. Men ønsker en ferietur til Kroatia på 4 uker i løpet av det året. Hadde det også blitt regnet som opphold i utlandet og da gjort at jeg mistet medlemskapet i folketrygden? Reglene er jo en smule forvirrende. Men slik som ting er nå er jeg langt under grensene, men tenker i forhold til fremtiden. Ønsker ikke å få trøbbel pga en misforståelse Anonymkode: ca897...6fd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Grunnen til at jeg tok opp det med 2 måneder ikke regnes som opphold er mtp det tredje året. Altså si at jeg var i utlandet i 7 måneder i to år )altså 7 mnd i hvert år i 2 år) og så er permanent i Norge året etter. Men ønsker en ferietur til Kroatia på 4 uker i løpet av det året. Hadde det også blitt regnet som opphold i utlandet og da gjort at jeg mistet medlemskapet i folketrygden? Reglene er jo en smule forvirrende. Men slik som ting er nå er jeg langt under grensene, men tenker i forhold til fremtiden. Ønsker ikke å få trøbbel pga en misforståelse Anonymkode: ca897...6fd Men hvis du er i utlandet i sju måneder i to år på rad vil du jo miste medlemsskapet uansett, dersom det oppdages. Hva har det med å reise i fire uker året etter å gjøre? Da var du jo allerede over grensa før reisen til Kroatia? Akkurat der er jo ikke reglene forvirrende, det står ganske klart at det er maksimalt seks måneder i hvert av to påfølgende år. Anonymkode: 84e3f...ab6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #9 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg mistet folketrygden fra dag 1, da jeg skulle ha et opphold på 10 mnd borte fra Norge. Selv om jeg søkte om å beholde den og frivillig betale inn. Andre i akkurat samme situasjon beholdt den, men hadde da annen hjemstedkommune i Norge. (Sør Europa). Opplevde reglene som veldig rotete, og å forholde seg til nav utland som krevende og frustrerende. Veldig lang ventetid, og vanskelig å få svar på enkle spørsmål. Jeg valgte privat helseforsikring i utlandet, for denne perioden. Kanskje er det enklere for dem som ikke jobber i utlandet? Hører jo om folk på nav som bor i Spania i årevis, og som fremdeles har folketrygd. Har ikke noe imot det, men synes bare det var veldig rart at jeg og en venninne fikk totalt ulike "resultat" av søknadene. Vi har samme jobb, og jeg søkte om å beholde folketrygden før hun gjorde det. Anonymkode: cbfec...02c
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #10 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Men hvis du er i utlandet i sju måneder i to år på rad vil du jo miste medlemsskapet uansett, dersom det oppdages. Hva har det med å reise i fire uker året etter å gjøre? Da var du jo allerede over grensa før reisen til Kroatia? Akkurat der er jo ikke reglene forvirrende, det står ganske klart at det er maksimalt seks måneder i hvert av to påfølgende år. Anonymkode: 84e3f...ab6 Tror du misforstår litt. Snakker jo om å bo permanent i Norge før man mister medlemskapet. Og eksemplet med reisen til Kroatia er jo i det tredje året mens man bor og jobber i Norge. Ikke rett etter som en del av de 7 månedene man er bortreist. Det er snakk om to år hvor man kan være borte i over 6 mnd. Blir jo rart om man da mister medlemskapet selv før den tiden har utgått. Men på det sikre siden vil jeg være i Norge permanent selv før slutten at det andre kalender året, for å være på den sikre siden. Men lurer jo da på om man ikke kan bevege seg ut av landet i det hele tatt i år 3.. Anonymkode: ca897...6fd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #11 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Jeg mistet folketrygden fra dag 1, da jeg skulle ha et opphold på 10 mnd borte fra Norge. Selv om jeg søkte om å beholde den og frivillig betale inn. Andre i akkurat samme situasjon beholdt den, men hadde da annen hjemstedkommune i Norge. (Sør Europa). Opplevde reglene som veldig rotete, og å forholde seg til nav utland som krevende og frustrerende. Veldig lang ventetid, og vanskelig å få svar på enkle spørsmål. Jeg valgte privat helseforsikring i utlandet, for denne perioden. Kanskje er det enklere for dem som ikke jobber i utlandet? Hører jo om folk på nav som bor i Spania i årevis, og som fremdeles har folketrygd. Har ikke noe imot det, men synes bare det var veldig rart at jeg og en venninne fikk totalt ulike "resultat" av søknadene. Vi har samme jobb, og jeg søkte om å beholde folketrygden før hun gjorde det. Anonymkode: cbfec...02c Hverken jobber eller bor i utlandet. Har et sted i Norge. Og får ikke utbetalt noe fra andre lands trygd el l. Så i mitt tilfelle er det vel mer snakk om å bare ikke være for mye i utlandet. Anonymkode: ca897...6fd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #12 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tror du misforstår litt. Snakker jo om å bo permanent i Norge før man mister medlemskapet. Og eksemplet med reisen til Kroatia er jo i det tredje året mens man bor og jobber i Norge. Ikke rett etter som en del av de 7 månedene man er bortreist. Det er snakk om to år hvor man kan være borte i over 6 mnd. Blir jo rart om man da mister medlemskapet selv før den tiden har utgått. Men på det sikre siden vil jeg være i Norge permanent selv før slutten at det andre kalender året, for å være på den sikre siden. Men lurer jo da på om man ikke kan bevege seg ut av landet i det hele tatt i år 3.. Anonymkode: ca897...6fd Misforstår jeg? Jeg leser det du skriver slik: År 1: Sju måneder i utlandet År 2: Sju måneder i utlandet År 3: Fire uker i utlandet. Du skal fortsatt være bosatt i Norge, og ønsker å unngå å miste medlemsskapet i folketrygden. Hva er det jeg ikke har forstått? Hvis det jeg nå skrev er riktig forstått, kan du jo miste medlemsskapet allerede etter år 2, fordi du er i utlandet i sju måneder i to år på rad, når grensa er seks måneder. Anonymkode: 84e3f...ab6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #13 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men hvis du er i utlandet i sju måneder i to år på rad vil du jo miste medlemsskapet uansett, dersom det oppdages. Hva har det med å reise i fire uker året etter å gjøre? Da var du jo allerede over grensa før reisen til Kroatia? Akkurat der er jo ikke reglene forvirrende, det står ganske klart at det er maksimalt seks måneder i hvert av to påfølgende år. Anonymkode: 84e3f...ab6 Tror jeg misforsto deg litt har ikke vært så mye borte at jeg skal være utmeldt. Er under 6 mnd. Skjønner kanskje at du mente at om jeg allerede har vært ute av Norge mer enn 6 mnd er jeg utmeldt automatisk og at tidspunktet på året ikke har noe å si. Men som sagt, har ikke vært såpass mye i utlandet. Anonymkode: ca897...6fd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #14 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Misforstår jeg? Jeg leser det du skriver slik: År 1: Sju måneder i utlandet År 2: Sju måneder i utlandet År 3: Fire uker i utlandet. Du skal fortsatt være bosatt i Norge, og ønsker å unngå å miste medlemsskapet i folketrygden. Hva er det jeg ikke har forstått? Hvis det jeg nå skrev er riktig forstått, kan du jo miste medlemsskapet allerede etter år 2, fordi du er i utlandet i sju måneder i to år på rad, når grensa er seks måneder. Anonymkode: 84e3f...ab6 Nei, har ikke vært så mye borte. skrev en kommentar til deg over denne da jeg tror jeg skjønte hva misforståelsen går ut på. Som sagt, ikke vært mer enn 6 mnd borte. De eksemplene er hypotetiske siden jeg prøver å finne at hva jeg bør gjøre og hva som vil være konsekvensene Anonymkode: ca897...6fd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #15 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nei, har ikke vært så mye borte. skrev en kommentar til deg over denne da jeg tror jeg skjønte hva misforståelsen går ut på. Som sagt, ikke vært mer enn 6 mnd borte. De eksemplene er hypotetiske siden jeg prøver å finne at hva jeg bør gjøre og hva som vil være konsekvensene Anonymkode: ca897...6fd Nei, jeg trodde ikke at du allerede hadde vært så mye i utlandet, eller at du var utmeldt. Jeg forsto at det var snakk om et hypotetisk tilfelle i framtiden. Jeg mente at dersom du i ditt hypotetiske tilfelle i framtiden allerede hadde vært ute av landet syv måneder i to år på rad, ville ikke reisen i år tre være relevant, da du allerede i år to ville vært over grensa. Man må holde seg innenfor seks måneder per år om man skal reise i to eller flere år på rad. Anonymkode: 84e3f...ab6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #16 Skrevet 20. oktober 2023 Reglene gjelder fra år til år. Syns de er greie å forholde seg til. Norge i 7-8 mnd, deretter utlandet i 4-5 mnd for min del. Alt for å slippe den jævla vinteren, mørkret og speilhålke her til lands i månedsvis. Anonymkode: 086a9...de0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #17 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Reglene gjelder fra år til år. Syns de er greie å forholde seg til. Norge i 7-8 mnd, deretter utlandet i 4-5 mnd for min del. Alt for å slippe den jævla vinteren, mørkret og speilhålke her til lands i månedsvis. Anonymkode: 086a9...de0 Uff, ja! Anonymkode: ca897...6fd
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #18 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (37 minutter siden): Nei, jeg trodde ikke at du allerede hadde vært så mye i utlandet, eller at du var utmeldt. Jeg forsto at det var snakk om et hypotetisk tilfelle i framtiden. Jeg mente at dersom du i ditt hypotetiske tilfelle i framtiden allerede hadde vært ute av landet syv måneder i to år på rad, ville ikke reisen i år tre være relevant, da du allerede i år to ville vært over grensa. Man må holde seg innenfor seks måneder per år om man skal reise i to eller flere år på rad. Anonymkode: 84e3f...ab6 Takk for svar skjønner hva du mener nå Anonymkode: ca897...6fd
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå