AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Hei! Jeg synes det er vanskelig å planlegge og sørge for å spise næringsrikt til både frokost, lunsj og middag (eventuelt et måltid til inni der hvis det er nødvendig), samtidig som denne maten også skal være mettende. Trenger hjelp til en frokost og lunsj som er næringsrik, sunn og metter godt. Frokost spiser jeg før jeg drar på skolen i 7-tiden, og lunsj er i 11-tiden. Hva kan jeg lage meg som gjør at jeg ikke bruker altfor mye tid på kjøkkenet, men som også metter lenge? Har forstått at det må være en viss andel proteiner og fett sammen med karbohydrater for at man skal bli mett. Men sliter med å finne gode løsninger som funker i en travel hverdag, og som gjør at jeg ikke føler at jeg er sulten igjen med en gang! Tåler ikke gluten så godt, så prøver å styre mest mulig unna dette. Hva lager du til frokost og lunsj som funker i hverdagen og som metter lenge? Noen tips? Takknemlig for alle svar!😁 Anonymkode: c6d21...ac3 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 havregrøt med 2-3 skjeer cottage cheese blandet i, rørte jordbær som er tyknet med chiafrø som topping, og hakkede mandler. Masse fiber og proteiner. Anonymkode: 125d2...533 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 Fokuserer selv på raske måltider med mye protein og lite karbo. Går mye av dette: YT proteinpudding sjokolade, Synnøve Gresk yoghurt gjerne med tilsatt ristet nøtter, eggerøre, Oliven-Bønnesalat fra Plantego', stekt egg med avokado og tomat, ferdigstekt og krydret kylling i biter (kjøpes ferdig), varmrøkt laks, ferdig stekt og marinert scampi Anonymkode: cfe00...a2b 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 Havregryn til frokost, samtidig kan du koke egg som du tar med deg til lunsj. Funker fint på knekkebrød f.eks. Anonymkode: deb46...d6e 2
exictence Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Blanding av havregryn og forskjellige frø med noen frosne bær, banan og naturell biola 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #6 Skrevet 22. oktober 2023 Min go-to frokost i hverdagen er kjøleskapsgrøt. Blander 2 dl havregryn, 2 ss chiafrø, 2 dl gresk yoghurt eller cottage cheese (helst en dl av hver), og 2 dl melk. Noen ganger har jeg oppi en porsjon myseproteinpulver med vaniljesmak også, hvis ikke, valgfri søtning etter smak. Tilsetter også noe frukt/bær (frosne funker fint) og lar stå i kjøleskapet over natta. Toppes gjerne med frisk frukt/bær og noe crunchy (gjerne hakka nøtter). Dette blir to store porsjoner (holder til meg, mannen og toåringen), men du kan såklart dele opp som du vil. Kan fint legge det i glass og ta med på farta også. Blir mye mer protein, og holder meg mett mye lengre, enn bare havregrøt f.eks. Og liker at det kan lages i forveien så frokosten er klar når jeg står opp. Ellers liker jeg å ha noe go-to proteinrikt i kjøleskapet som kan bli del av en lunch også. Det kan være eggemuffins, tunfisksalat, kyllingrester, varmrøkt makrell eller laks f.eks. Så legger man til noe grønnsaker, og knekkebrød eller quinoa eller hva du enn liker og har. Anonymkode: 9ae7f...903 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #7 Skrevet 22. oktober 2023 Spiser mye av dette: Kjøleskapsgrøt av 1 dl havregryn, 2 ss chiafrø, 1 dl yoghurt, 1 dl melk. Topper med frukt/bær og litt hakkede nøtter. Omelett av 2 egg, med noe ost og grønt. Gjerne salat og kanskje litt avokado til. 2 skiver med speilegg, gjerne med avokado under egget. Knekkebrød med mye frø frø med egg (2 egg fordelt på 3 knekkebrød). Salat med noe kjøtt (kylling, skinke), kanskje noe bønner/pasta/ris/quinoa, diverse grønt, ost, kanskje noe olje, eventuelt egg. Middagsrester. Bananpannekaker av 2 egg, ca. 1 dl havregryn, 1 banan. Lapper av 2 ss cottage cheese, 4 ss havregryn, 2 egg. Spiser med frukt eller bær. Havregrøt av 1 dl havregryn og 2-3 dl melk. Har i en raus ss cottage cheese, topper med litt nøtter. Legg merke til at alle måltidene inneholder minst en god proteinkilde og en fettkilde. Det er heller ikke sånn at man trenger å tenke typiske "logiske måltider", man kan f.eks. også spise noen ostestaver, et egg og litt frukt og grønt. Anonymkode: 73adf...f02 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #8 Skrevet 22. oktober 2023 Har omsider funnet ut av en frokost som VIRKELIG holder for meg er: 1 most banan, 1 egg, en neve havregryn (vet kkke hvor mye jeg bruker der). Blander det sammen med litt kanel, og steker små lapper i stekepanna. Tar bare et par minutter. Jeg har sukker på, men syltetøy osv er sikkert like godt. Jeg har en jobb i renhold, så er aktiv hele dagen. Jeg har stor apetitt og blir fort sulten igjen. Dette er den eneste frokosten jeg har følt som gjør at sulten ikke gnager en time før lunsj. Til lunsj er det best for meg å spise mye forskjellig. For eks 1 - 2 brødskiver, en yoghurt, en banan, litt (grov) kjeks, te og vann. Anonymkode: 3a6f9...a16 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #9 Skrevet 23. oktober 2023 Havre og chiagrøt kokt på soyamelk toppet med hjemmelaget nøttesmør og banan Dette brødet med hummus/avocado/peanøttsmør og banan. 2,5 dl linfrø 9,5 dl varmt vann 2 flate ts uraffinert havsalt 2,5 dl gresskarkjerner 2,5 dl solsikkekjerner 2,5 dl valgfritt glutenfritt mel 3,5 dl revet kokos 5 flate ss hampfrø 4 flate ss Fiberhusk 1.Bland alt godt i en bolle 2. Smør to brødformer eller kle dem med bakepapir. 3. Fordel deigen i de to formene, og stryk den flat med en slikkepott. 4. Stek på rist på nederste rille til gyllenbrune i omtrent 45 minutter, legg evt over et matpapir siste ti minutter, så de blir gjennomstekt uten å bli for mørkebrune. Anonymkode: 6edb5...79c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #10 Skrevet 23. oktober 2023 Frokost - Granola med yoghurt naturell og cottage cheese Lunsj - Omelett med salat til. Evt også en brødskive eller et knekkebrød hvis du trenger litt mer mat. Anonymkode: 189e7...451
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #11 Skrevet 24. oktober 2023 Spiser nesten alltid havregrøt til frokost, med cottage cheese, proteinpulver og syltetøy. Synes også knekkebrød med makrell i tomat eller tunfisk med cottage cheese på toppen metter bra. Anonymkode: 463b1...edd
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #12 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 16.40): Tåler ikke gluten så godt, så prøver å styre mest mulig unna dette. Hvor flink er du til å holde deg unna den maten du ikke tåler? Ubehandlet kan slikt gi sultfølelse og følelse av at man aldri blir mett, fordi kroppen er underærnert. Anonymkode: 657ea...6a9 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #13 Skrevet 24. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvor flink er du til å holde deg unna den maten du ikke tåler? Ubehandlet kan slikt gi sultfølelse og følelse av at man aldri blir mett, fordi kroppen er underærnert. Anonymkode: 657ea...6a9 det gjelder vel bare de som har cøliaki, at de blir underernærte fordi ødelagte tarmtotter gjør at kroppen ikke klarer å ta opp næringen i maten. Når TS skriver at h*n ikke "tåler gluten så godt", tolker jeg det ikke som cøliaki, for en cøliaker tåler ikke gluten i de hele tatt. Glutenintoleranse hemmer vel ikke næringsopptaket slik som cøliaki gjør, såvidt jeg har forstått, fordi det bare er cøliaki som ødelegger tarmtottene. Anonymkode: 125d2...533 1
AnonymBruker Skrevet 24. oktober 2023 #14 Skrevet 24. oktober 2023 Fiber balance knekkebrød (3 stk) med cottage cheese (godt lag!) og Lerum jordbærsyltetøy uten sukker. Samt et par knaskegulrøtter og en neve mandler. Holder meg som regel mett til lunsj. Anonymkode: 78957...fd8
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #15 Skrevet 26. oktober 2023 Tusen takk for så mange gode forslag! Kan jeg lage grøt som dere beskriver her kvelden før, sette den i kjøleskapet og varme den opp til frokost dagen etter?☺️ Anonymkode: c6d21...ac3
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #16 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 timer siden): Tusen takk for så mange gode forslag! Kan jeg lage grøt som dere beskriver her kvelden før, sette den i kjøleskapet og varme den opp til frokost dagen etter?☺️ Anonymkode: c6d21...ac3 Du kan,men jeg synes i hvert fall ikke det er noe godt. Det går jo uansett raskt å lage grøt om morningen Anonymkode: 6edb5...79c 1
AnonymBruker Skrevet 29. oktober 2023 #18 Skrevet 29. oktober 2023 Kan si hva jeg pleier å spise da. Frokost; Skorper med melk. Og en kopp te(uten sukker eller annet søtt) . Gjerne frukt til mellommåltid, men spiser ikke alltid det. Lunsj: naturell yoghurt, litt banan, blåbær, annen frukt eller bær , og musliblanding. Middag neste. Om jeg ikke trener, spiser jeg ikke mer enn litt nøtter og frukt etter eller mellom måltidene. Trener jeg etter middag, så spiser jeg gjerne litt kveldsmat. For ellers er jeg veldig sulten når jeg legger meg. Anonymkode: b3d56...dce
Pooh Skrevet 29. oktober 2023 #19 Skrevet 29. oktober 2023 On 10/26/2023 at 7:15 AM, AnonymBruker said: Tusen takk for så mange gode forslag! Kan jeg lage grøt som dere beskriver her kvelden før, sette den i kjøleskapet og varme den opp til frokost dagen etter?☺️ Anonymkode: c6d21...ac3 Ja, går helt greit det. Jeg gjør det nesten hver dag.
Daisy-love Skrevet 30. oktober 2023 #20 Skrevet 30. oktober 2023 Her går det også i havregrøt, både kald og varm. Har i chiafrø, og proteinpulver. Jeg lager på en kombinasjon av soyamelk og vann siden jeg ikke tåler kumelk. Tåler du kumelk er cottage cheese et godt tilslag for mer protein i. Om dagen har jeg dilla på havregrøt med revet gulrot og banan i. Da får jeg opp volumet. Lager ellers som vanlig med havregryn, chiafrø, proteinpulver og soyamelk/vann. Har også i kanel og søtning. Topper gjerne med bær. Jeg lager min i mikroen. Gulrot kan du rive for noen dager og ha i en boks i kjøleskapet. Om du foretrekker varm grøt over kjøleskapsgrøt, men vil ha det enda lettere på morgenen kan du lage ferdig en skål med havregrøt med litt mer væske i som står i kjøleskapet (ikke varme den på kvelden) som du putter i mikroen om morgenen. Ser du spør om det, og det funker fint. Jeg liker ikke å varme opp ferdiglaget grøt, men noen liker det også. Du kan også bake havregrøt i stekovnen for flere dager. Sett folk gjøre det, men jeg har ikke drevet med det selv. Grøt kan også tas med i termos, eller en kan ta med seg kjøleskapsgrøt. Topping bør tas med i en boks på siden så den ikke blir vassen. Mange føler frøknekkebrød metter godt. Vet det finnes glutenfrie. Kan toppes med proteinrikt pålegg, og ha f.eks en rå gulrot til. Mellommåltid funker frukt, men vil en ha mer proteinrikt så har en en håndfull mandler, med f.eks agurk, små tomater, gulrot som er enkelt. Noen biter med gulost om du er hjemme. Cottage cheese eller gresk yoghurt med bær er godt mellommåltid hjemme. Jeg blander selv proteinpulver i planteyoghurt samme hvilken type, fordi jeg liker det. Jeg kan selv godt ta en burger med noe grønt til som lunsj eller litt større mellommåltid hjemme. Har ferdig stekt i fryseren. Da får jeg litt ekstra protein før jeg skal trene, eller være lengre på farten. En trenger egentlig ikke så mye fokus på protein, men personlig så merker jeg at jeg har mer å gå på om jeg spiser litt protein, og/eller litt større volum. Vi er ulike da. Jeg er ikke redd for karbs, og spiser gjerne både druer og banan daglig, og føler det er gode tilskudd for meg når jeg er på farten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå