AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg har en depresjon fra før, men i perioden november til mars blir den kraftig forverret. Snøen som kommer, det er kaldt, mørkt, slaps over alt, ingen sted å parkere bilen, må måke, alltid våt, alltid is - føler meg bare innestengt og med mangel på kontroll over tilværelsen og jeg hater det! Jeg har bare lyst til å gå i hi og sitte i sofaen og spise eller sove, men på grunn av hunden min må jeg ut minst tre ganger om dagen uansett. Er det andre som har det sånn? Finnes det noe å gjøre med det? Flytte til Vestlandet? Bor på Sørlandet nå. Om de bare hadde kunnet brøyte veiene her skikkelig, men Neida, bare en stripe midt i veien og de kommer ikke før dagen omtrent er slutt 🙄 Anonymkode: eca3a...a2b 1 8 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Nei, vestlandet er vått, mørkt og kaldt, jeg savner østlandet på vinteren. Anonymkode: 288a1...236 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 Det er noe sannhet i det at man har det som man tar det. Jo mer tid du bruker på å hate noe, lage lister over det du misliker mest og fokusere på det, jo mer plass får det i livet ditt. Jeg liker heller ikke vinteren, men jeg sitter ikke og gnurer og gruer for noe jeg ikke kan unngå. Det ville gjort ting verre enn de behøver å være. Anonymkode: 17cce...7ba 2 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 Har bodd både sør, vest og nå øst. Øst har den beste vinteren - ingen tvil! Aller verst er det kanskje på sørlandet, der blåser det hele tiden. Anonymkode: b09f4...036 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Finn deg en hobby som innebærer snø. Alpint, langrenn etc. man må ha noe å se frem til om vinteren, ellers kan det bli tussig Anonymkode: 96d2a...9e2 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg synes vinteren er vakker, men har litt lite polstring så jeg fryser heeeele tiden ... Anonymkode: 8f382...aae 2
Baktus2024 Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 stålsette seg og ha noe å se frem til..våren og sommeren..den prisen er verdt å betale. livet består ikke av en perlesnor av positive opplevelser..det vet alle voksne mennesker..spørsmålet er hvilken pris du er villig til å betale for det positive..ha det litt guffent om vinteren, desto større opplevelser av å høre og se naturen våkne opp sammens med deg ..inn i en varmebølge av en sesong.. nyter overgangen fra sommer til senhøst med sine klare og velduftende kvelder til forberedelsene og ny stålsetting for et nytt kapittel med gode følelser... ingentig er gratis. 1 2
Stina234 Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 Liker heller ikke vinteren, lengter hele vinterhalvåret på sommeren, men er ikke deprimert av det 3
Baktus2024 Skrevet 20. oktober 2023 #9 Skrevet 20. oktober 2023 Er det ike deilig å se frem til noe ..jo 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #10 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg bor i Bergen, nært sentrum og her er det maks 7 dager med snø hvert år. Passer meg utmerket at de første vår-spirene kommer i januar, da føles ikke våren så langt unna. Anonymkode: b33b4...3c4 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #11 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg er som deg og har bosatt meg på Østlandet for å få «minst mulig vinter». Jeg hater hvor mørkt det er, kaldt det er, dritt å kjøre bil, måking, glatte veier - og dyr strøm. Jeg tror nok som noen sier her at man må finne på noe for å distrahere seg selv og ha det gøy, heller enn å fokusere på det som er dritt. Haha, når jeg tenker meg om er det sikkert på grunn av mørketids-sinne at heavy metal ble til 😂 Anonymkode: 78570...d48 2
Million Skrevet 20. oktober 2023 #12 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg er ingen fan av vinter, jeg heller, og bare går og venter på at snøen skal forsvinne. Men heldigvis er det ikke så ille at jeg blir fysisk dårlig av det, kvalm. Jeg misliker vinter, ja, men det går på et vis. Håper du kommer deg gjennom det, ts 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #13 Skrevet 20. oktober 2023 Vestlandet ? Alstå du ønsker deg snø en dag, så smelter snøen og det blir isete. Så blir det kanskje opphold en dag eller to, så snør det igjen. Og det samme gjentar seg angående isete veger. Noen vintre er det mye snø her. Men utfordringen da er at en vet ikke når det er slutt på å snø. Jeg har opplevd snø i midten av mai her. Så flytter du til Vestlandet er det ustabilt vær med mye nedbør året rundt du møter. Og du kan heller ikke være trygg på at sommeren blir så fin som den bruker å være på Sørlandet. 14 grader og regn i ukevis frister sikkert like mye i juli som snø frister i november. Akkurat nå er det nydelig vær med sol fra skyfri himmel, helt magisk. Men 4 årstider på en dag er heller normalen Anonymkode: fc63d...6ec 4 2
Morpheus Skrevet 20. oktober 2023 #14 Skrevet 20. oktober 2023 Søk på jobber i Spania, Hellas osv. Så kan du flytte dit etterhvert. Det hender det er noen norske jobber innenfor telefonsalg osv. der. Men med dårlig lønn.
Antiviruset Skrevet 20. oktober 2023 #15 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jeg bor i Bergen, nært sentrum og her er det maks 7 dager med snø hvert år. Passer meg utmerket at de første vår-spirene kommer i januar, da føles ikke våren så langt unna. Anonymkode: b33b4...3c4 Med snø ja Men vi har da mer en nok av "nullføre" som tilsier at det regner og så fryser på, og slik gjentar dagene seg helt frem til i mai. Norge har dette klimaet og kulde, snø, slaps og regn er noe som foregår fra november til mai i store deler av landet. Østlandet har da finere somre i alle fall stort sett. Men jeg kunne ikke tenke meg å bo der av den grunn. Det har med hvor man har vokst opp og har kontaktnettet sitt. Somre som er gode må man faktisk kjøpe seg i form av en syden tur av og til, og det er noe som man gleder seg til hvert eneste år. Varm god stabil sommer finnes ikke i Norge i lengden uansett. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #16 Skrevet 20. oktober 2023 Snø gjør en mørk årstid som vinteren mye lysere, om det er det fysiske mørket du føler plager deg. Det er enda mørkere uten snø. Helt svart. Jeg har bodd på vestlandet (mye) og østlandet (noen få år). På vestlandet er det ofte mer regn og vind, og da også en del blank is. Dette varierer selvsagt fra sted til sted, men etter min erfaring er det altfor mye ustabilt vær til at vestlandet har en fin og koselig vinter. Østlandet f.eks. har mye mer snø, men det gjør det lysere å se til, og også lettere å forholde seg til været. Jeg vil heller måke snø enn å skli rundt på isføre, både til fots og i bil. Bor selv langs kysten nå og det er mye vanskeligere, etter min mening, å bo her enn når jeg bodde på østlandet - selv om østlandet gjerne har litt kaldere vintre enn det vi har her på kysten. Det som hjelper meg er å fokusere på noe jeg gleder meg til. Jul er noe jeg gjør til en veldig stor greie hvert år. Jeg pynter tidlig (tidlig desember) og pynter med alt jeg elsker. Masse masse varme farger og levende lys (eventuelt batterilys, har samme effekt), koser meg med julemat og gløgg, julebrus o.l. Det gjør jeg til ca. midten av januar (tyvende dag jul, som er fra gammelt av den aller siste fristen til å kaste ut jula). Når jeg har kommet så langt, fokuserer jeg på at dagene nå blir lysere og varmere for hver dag som går, og nettene litt kortere. At vi nærmer oss snart en måned siden sola snudde og at vi allerede da merker forskjell. Så da fokuserer jeg på å prøve å nyte det jeg kan av vinteren som er igjen, med litt mer dagslys enn tidligere. Lage litt snølykter (ja, som voksen), tenne godt med lys inne, drikke varm te/kakao ved vinduet, tenne opp i ovnen, samtidig som jeg følger nøye med på alt av tidlige vårtegn. Jeg liker også å ta meg litt vinterferie bare for å få noen dager til å hvile og slappe av midt oppi det hele. Så på Mars begynner jeg virkelig å se flere vårtegn, med mye lysere dager, mindre snø, mere mildvær. Jeg begynner å se litt mer gress og trær komme til synet. Så kommer plutselig påsken, og jeg pynter, koser meg med påskegodt, og gjør det aller beste ut av den tiden også. Også er plutselig våren her, og jeg er overlykkelig for å ha overlevd nok en vinter. Så for meg hjelper det å virkelig bestemme meg for å fokusere på at det positive. Tviholde på det jeg synes er koselig og fint. Og da spesielt jula, den holder jeg fast i med et dødsgrep så lenge jeg overhodet kan. Det samme gjelder alt det positive jeg nevnte over. Anonymkode: df39c...0f9 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #17 Skrevet 20. oktober 2023 Takk for alle svar! Synes det var veldig fint å lese alle sammen. For ordens skyld er jeg ikke deprimert av vinteren, men blir mer deprimert om vinteren. Men ja, det er jo helt sant at det ikke hjelper å sitte og gnure på det, jeg bare klarer ikke å skjønne hvordan jeg skal holde dette ut på en god måte og kanskje finne noen lyspunkter, altså rett og slett snu denne depressive tankerekken. Anonymkode: eca3a...a2b 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #18 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Takk for alle svar! Synes det var veldig fint å lese alle sammen. For ordens skyld er jeg ikke deprimert av vinteren, men blir mer deprimert om vinteren. Men ja, det er jo helt sant at det ikke hjelper å sitte og gnure på det, jeg bare klarer ikke å skjønne hvordan jeg skal holde dette ut på en god måte og kanskje finne noen lyspunkter, altså rett og slett snu denne depressive tankerekken. Anonymkode: eca3a...a2b Sjekk D-vitaminnivået ditt, jeg fikk bukt med vinterdepresjon da jeg begynte å ta tilskudd. Jeg liker fortsatt ikke vinter og kulde og mørketid, men er ikke deprimert om vinteren mer. Anonymkode: 24e55...475 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #19 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg har prøvd alt i fra medisiner til lyslampe og ikke en dritt har funka. Enten må jeg bare akseptere depresjonen og holde ut.. eller så må jeg reise til varmere strøk. Da blir depresjonen borte med en gang ☀️ Anonymkode: de690...53b 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #20 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg er motsatt. Arbeidet tidligere 5 år i Spania, savnet norsk høst/vinter hver bidige dag. Jeg er sur hele sommeren, hjelper ikke akkurat med pollenallergi heller🙈 Anonymkode: 948cd...c39 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå