AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Del Skrevet 20. oktober 2023 Håpe jeg poster på riktig plass. Long story short. Var 8+5 på vei i går, tidlig ultralyd: ingen hjertelyd og et alt for lite foster (uke 6). Fikk beskjed om at det var dødt. Fikk likevel beskjed om å ta blodprøve. I dag, sorgens dag. Fikk jeg svar at hcgen var så høy som 126 000. Det var såpass høyt at gynekologen ville være 110 % sikker før jeg kunne begynne med selve aborten. Jeg må ta ny blodprøve på mandag. Trodde hcg-en skulle bli lavere med et dødt foster? Dvs, elendig ultralyd, grei blodprøve. Jeg har egentlig Ingen forhåpninger da jeg vet når jeg ble gravid osv. Jeg fikk jo beskjed om "ikke levedyktig". Noen som har opplevd lignende? Anonymkode: 8c294...e0f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 20. oktober 2023 #2 Del Skrevet 20. oktober 2023 Nei ikke nødvendigvis, så lenge det er "noe der" som ikke er støtt ut vil hcg opprettholdes i det minste i en viss grad i forhold til når embryo er utstøtt og hcg synker. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Del Skrevet 20. oktober 2023 Jeg hadde økende hcg selv med dødt foster. Altså en missed abortion. Istedenfor å bare ta ny blodprøve, ville jeg bedt om en ultralyd om en uke for å være sikker. Anonymkode: d833f...794 6 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lotte123 Skrevet 20. oktober 2023 #4 Del Skrevet 20. oktober 2023 Ts her. Kjedelig at det blir dratt sånn ut. Vil ikke ha det lille håpet som egentlig ikke er der. Skulle tro gynekologen visste at hcgen kan øke med et dødt foster. Jaja, får bare vente.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Del Skrevet 20. oktober 2023 lotte123 skrev (2 minutter siden): Ts her. Kjedelig at det blir dratt sånn ut. Vil ikke ha det lille håpet som egentlig ikke er der. Skulle tro gynekologen visste at hcgen kan øke med et dødt foster. Jaja, får bare vente.. Regner med de tar hcg for å se om den går nedover eller ikke. De fleste missed abortions ordner seg selv bare man venter lenge nok, men det er det jo svært få som ønsker. Er helt forferdelig å vente, og du kan selvfølgelig be om å få startet aborten på mandag ❤️ om du er helt sikker på at 8+5 stemmer, så skal det veldig mye til at det er et normalt svangerskap uansett. Og så høy hcg samsvarer jo ypperst sjeldent med å bare være i uke 6. ❤️ Anonymkode: d833f...794 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lotte123 Skrevet 20. oktober 2023 #6 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Regner med de tar hcg for å se om den går nedover eller ikke. De fleste missed abortions ordner seg selv bare man venter lenge nok, men det er det jo svært få som ønsker. Er helt forferdelig å vente, og du kan selvfølgelig be om å få startet aborten på mandag ❤️ om du er helt sikker på at 8+5 stemmer, så skal det veldig mye til at det er et normalt svangerskap uansett. Og så høy hcg samsvarer jo ypperst sjeldent med å bare være i uke 6. ❤️ Anonymkode: d833f...794 Ja, forstår, men da betyr det vel egentlig at den KAN gå opp, og det er fortsatt er dødt foster? Er jo egentlig sikker. Fikk positiv test 16.september. Men når både jordmor og gynekolog ber meg om å vente, gjør jeg det.. Eller er det noen som ser et håp her? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #7 Del Skrevet 20. oktober 2023 Er du helt sikker du hadde eggløsning når du tror? At du var 8 uker på vei? Anonymkode: c9515...549 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lotte123 Skrevet 20. oktober 2023 #8 Del Skrevet 20. oktober 2023 Ikke helt sikker på dato,men rundt 5.september, trodde jeg.. Evt noen dager senere.. Positiv test 16. Sep. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #9 Del Skrevet 20. oktober 2023 lotte123 skrev (21 minutter siden): Ja, forstår, men da betyr det vel egentlig at den KAN gå opp, og det er fortsatt er dødt foster? Er jo egentlig sikker. Fikk positiv test 16.september. Men når både jordmor og gynekolog ber meg om å vente, gjør jeg det.. Eller er det noen som ser et håp her? Den kan gå opp, ja! Min gikk bare oppover. Hør på gyn og jordmor. Hos meg oppdaget de egentlig MA på ultralyd i uke 7, men de ville ha kontroll etter 11 dager igjen for å være sikre. Da hadde hcg allikevel steget, men ingen utvikling på foster ❤️ Anonymkode: d833f...794 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #10 Del Skrevet 20. oktober 2023 Kroppen produserer hcg selv om fosteret er død. Den kan stige en god stund før den så flater ut og begynner å synke. Min steg fremdeles 2.5uke etter fosteret døde ved begge mine MA. Anonymkode: e3450...c32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lotte123 Skrevet 20. oktober 2023 #11 Del Skrevet 20. oktober 2023 Føler sorgen blir utsatt med denne ventetiden før ny blodprøve. Blodprøve føles veldig unødvendig 😬 men tørr ikke unngå det heller. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #12 Del Skrevet 20. oktober 2023 Jeg hadde en BO (blighted ovulum) som vil si at egget sluttet å leve rett etter at det koblet seg til livmoren, men kroppen min "skjønte ikke" at det ikke var noe barn der. Så jeg hadde stadig økende HCG til det ble oppdaget i uke 13 og jeg måtte ta medisinsk abort. Anonymkode: acfd8...ce6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lotte123 Skrevet 20. oktober 2023 #13 Del Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Jeg hadde en BO (blighted ovulum) som vil si at egget sluttet å leve rett etter at det koblet seg til livmoren, men kroppen min "skjønte ikke" at det ikke var noe barn der. Så jeg hadde stadig økende HCG til det ble oppdaget i uke 13 og jeg måtte ta medisinsk abort. Anonymkode: acfd8...ce6 Skjønner. Høres ut som den blodprøven min er helt unødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #14 Del Skrevet 22. oktober 2023 Ja, jeg har opplevd det samme. Fikk oppdaget missed abortion i uke 7, hadde høy hcg og måtte ta ny ultralyd og blodprøve etter en uke. Verdens lengste uke, og jeg var heeelt sikker på EL-tidspunkt da jeg hadde vært hos privat gyn og sett eggløsning. Etter ny ultralyd ble det konstanterer at det ikke var levedyktig, og jeg var mentalt forberedt på en medisinsk abort. Jeg ble derimot veldig satt ut da jeg måtte ta nye blodprøver og gyn måtte drøfte saken for å finne «veien videre for meg». Hvilke andre veier fantes enn å ta en abort??? Ja, gyn vet at det at HCG kan stige ved dødt foster, og at dette ikke nødvendigvis er positivt. Det gyn også vet, som veldig få av oss andre vet, er at stigende høy HCG også kan indikere andre sjeldne, men svært alvorlige ting, og dette MÅ utelukkes før de velger vei videre. Jeg hadde HCG på 130 000, og det viste seg at grunnen for den litt rare behandlingen jeg fikk skyldtes at de mistenkte blæremola. Eneste mulighet jeg hadde var en kirurgisk utskrapning for å være sikker for at alt ble fjernet, og for å kunne vevsteste abortrestene for blæremola. Bare fordi de mistenker det, betyr ikke at du har det, men de sier ikke alt de tenker før de er sikre på veien videre for deg. Det er ikke sikkert at dette gjelder deg, men vit at det ikke er sikkert at vi vet alt de tenker og vurderer, og det tenker jeg er greit, for vi trenger kanskje ikke vite det før det er en realitet. Hvis det skulle vise seg at du får en liknende erfaring som meg, så vit at det fortsatt kan gå bra. Seks uker etter abort fikk jeg svar på vevsprøven, og det viste seg at det ikke var blæremola likevel. I de seks ukene jeg ventet fikk jeg derimot fantastisk oppfølging. Masse lykke til. Jeg vet at dette er tungt å tøft å stå i, ta vare på deg selv og jeg krysser fingrene for at det går bra med deg 💜 Anonymkode: 30453...4ad 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #15 Del Skrevet 22. oktober 2023 Har selv hatt flere MA, men da har det alltid vært to leger for og bekrefte at fosteret er dødt. Så lenge det er der så vil nok HCG slå ut. Når man er kort på vei og legen usikker så er det rart de ikke vil vente en uke for og se om dette stemmer. Du kan være kortere på vei enn du tror Anonymkode: 407c5...093 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #16 Del Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 15.35): Håpe jeg poster på riktig plass. Long story short. Var 8+5 på vei i går, tidlig ultralyd: ingen hjertelyd og et alt for lite foster (uke 6). Fikk beskjed om at det var dødt. Fikk likevel beskjed om å ta blodprøve. I dag, sorgens dag. Fikk jeg svar at hcgen var så høy som 126 000. Det var såpass høyt at gynekologen ville være 110 % sikker før jeg kunne begynne med selve aborten. Jeg må ta ny blodprøve på mandag. Trodde hcg-en skulle bli lavere med et dødt foster? Dvs, elendig ultralyd, grei blodprøve. Jeg har egentlig Ingen forhåpninger da jeg vet når jeg ble gravid osv. Jeg fikk jo beskjed om "ikke levedyktig". Noen som har opplevd lignende? Anonymkode: 8c294...e0f Det er alltid lurt og ta ny blodprøve og ultralyd. Dette fordi man kan være kortete på vei en det man tror. Positiv test den 16 sept kan tyde på at du er kortere også. Jeg trodde selv engang jeg var lengre m, hadde det samme som deg og uken etter hadde både hcg steget ennå mere og et bankene hjerte. Men en ting pass på ang svangerskap i eggstokkene også. Men uansett hvor vondt det er, så er det en grunn for dem dobbeltsjekker. Jeg har vært borti flere historie om det man har trodd har vært et svangerskap som har vært over, men ikke er det. Selv da jeg mistet i ma, og da var jeg 9 nesten 10 uker vi så ingen foster men fostersekken og alt var der, så valgte vi og vente en uke. Anonymkode: 54150...ec9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Summeer Skrevet 22. oktober 2023 #17 Del Skrevet 22. oktober 2023 Jeg har også hatt BO, og måtte gå i tre uker med utredning før det brått endte i en massiv styrtblødning på vei opp trappa til leiligheten vår 3. etg. HCG steg i de tre ukene, og de så «noe» på ul hver gang, så de kunne ikke konkludere før kroppen plutselig ordnet opp, rundt uke 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lotte123 Skrevet 22. oktober 2023 #18 Del Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja, jeg har opplevd det samme. Fikk oppdaget missed abortion i uke 7, hadde høy hcg og måtte ta ny ultralyd og blodprøve etter en uke. Verdens lengste uke, og jeg var heeelt sikker på EL-tidspunkt da jeg hadde vært hos privat gyn og sett eggløsning. Etter ny ultralyd ble det konstanterer at det ikke var levedyktig, og jeg var mentalt forberedt på en medisinsk abort. Jeg ble derimot veldig satt ut da jeg måtte ta nye blodprøver og gyn måtte drøfte saken for å finne «veien videre for meg». Hvilke andre veier fantes enn å ta en abort??? Ja, gyn vet at det at HCG kan stige ved dødt foster, og at dette ikke nødvendigvis er positivt. Det gyn også vet, som veldig få av oss andre vet, er at stigende høy HCG også kan indikere andre sjeldne, men svært alvorlige ting, og dette MÅ utelukkes før de velger vei videre. Jeg hadde HCG på 130 000, og det viste seg at grunnen for den litt rare behandlingen jeg fikk skyldtes at de mistenkte blæremola. Eneste mulighet jeg hadde var en kirurgisk utskrapning for å være sikker for at alt ble fjernet, og for å kunne vevsteste abortrestene for blæremola. Bare fordi de mistenker det, betyr ikke at du har det, men de sier ikke alt de tenker før de er sikre på veien videre for deg. Det er ikke sikkert at dette gjelder deg, men vit at det ikke er sikkert at vi vet alt de tenker og vurderer, og det tenker jeg er greit, for vi trenger kanskje ikke vite det før det er en realitet. Hvis det skulle vise seg at du får en liknende erfaring som meg, så vit at det fortsatt kan gå bra. Seks uker etter abort fikk jeg svar på vevsprøven, og det viste seg at det ikke var blæremola likevel. I de seks ukene jeg ventet fikk jeg derimot fantastisk oppfølging. Masse lykke til. Jeg vet at dette er tungt å tøft å stå i, ta vare på deg selv og jeg krysser fingrene for at det går bra med deg 💜 Anonymkode: 30453...4ad Oi, dette var vond lesing. Blødde du i starten, siden de mistenkte det? Eller var det bare høye hcg-tall? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lotte123 Skrevet 22. oktober 2023 #19 Del Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det er alltid lurt og ta ny blodprøve og ultralyd. Dette fordi man kan være kortete på vei en det man tror. Positiv test den 16 sept kan tyde på at du er kortere også. Jeg trodde selv engang jeg var lengre m, hadde det samme som deg og uken etter hadde både hcg steget ennå mere og et bankene hjerte. Men en ting pass på ang svangerskap i eggstokkene også. Men uansett hvor vondt det er, så er det en grunn for dem dobbeltsjekker. Jeg har vært borti flere historie om det man har trodd har vært et svangerskap som har vært over, men ikke er det. Selv da jeg mistet i ma, og da var jeg 9 nesten 10 uker vi så ingen foster men fostersekken og alt var der, så valgte vi og vente en uke. Anonymkode: 54150...ec9 Skjønner ikke at jeg ikke kan være så langt på vei. Siste menstruasjon var 20.august.. Jeg skjønte ikke helt det du skrev i slutten.. Hvordan gikk det da dere ventet en uke i uke 9-10? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lotte123 Skrevet 22. oktober 2023 #20 Del Skrevet 22. oktober 2023 Summeer skrev (4 minutter siden): Jeg har også hatt BO, og måtte gå i tre uker med utredning før det brått endte i en massiv styrtblødning på vei opp trappa til leiligheten vår 3. etg. HCG steg i de tre ukene, og de så «noe» på ul hver gang, så de kunne ikke konkludere før kroppen plutselig ordnet opp, rundt uke 14 Så fælt at du måtte vente så lenge. Det ser jeg ikke for meg går an! Hos meg fant de et foster som var på str med 6 uker, men ingen hjertelyd.. Skulle jo tro at hvis et mirakel skjer, så kan de se hjertelyd om noen dager.. Håper det går fort! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå