AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Booket profesjonell fotograf, snakket om forventninger og hva jeg ønsker. Får bildene etter fem dager og ingen er sånn super bra. På flere bilder var barnet hvit/uklar på venstre side, hen forsvant bakgrunnen og var ikke i fokus i det hele tatt, på et par bilder ser hen ikke inn i kamera en gang, bildene var overredigerte, barnet likblek, og jeg var ikke fornøyd i det hele tatt. Jeg sa klart i fra at jeg ikke var fornøyd. Jeg får 5 bilder inkludert i en pris på 1500 kr, men det var kanskje kun to stk. som var ok, men ikke fantastiske bra. Fotografen var uenig med meg, men dette betaler jeg ikke for altså. Var det riktig av meg å si i fra og hva hadde dere gjort? Som profesjonell fotograf, så synes jeg man kan bruke litt lenger tid enn 5 dager på å redigere bildene. Bryllupsfotografer kan jo bruke flere måneder. Tanker?? Anonymkode: f260e...e90
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Sjekket du ikke tidligere arbeid på forhånd? Litt vanskelig å klage da, men forstår deg jo. Anonymkode: 96d0a...e12 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 5 dager på å redigere noen bilder av barn er mer enn nok. Bryllupsfotografer som bruker ukesvis på å redigere bilder har jo tatt tusenvis av bilder på 12timer. Det tar lang tid å gå igjennom, finne de beste variantene og så redigere. De bruker neppe månedsvis men har annet arbeid i mellom som gjør at de ikke har tid til å se igjennom bildene hver dag. Så det er ikke antall dager fotografen har brukt på redigering, mer enn at hen kanskje bare ikke er en flink fotograf. Hadde du ikke sett tidligere arbeid før du ansatte ? Du kan evt. be om de uredigerte versjonene. Anonymkode: 3fc4d...b2c 12 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 Du synes fotografen burde bruke mer enn fem dager? Merkelig utsagn... Anonymkode: c8805...b1a 13 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 For 1500kr sier det seg selv at fotografen ikke kan bruke mer enn 5 dager på redigering 😅Har du sett på andre bilder fotografen har tatt? Er dette stilen fotografen har? Anonymkode: 3471c...b47 12
I Grosny Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Booket profesjonell fotograf, snakket om forventninger og hva jeg ønsker. Får bildene etter fem dager og ingen er sånn super bra. På flere bilder var barnet hvit/uklar på venstre side, hen forsvant bakgrunnen og var ikke i fokus i det hele tatt, på et par bilder ser hen ikke inn i kamera en gang, bildene var overredigerte, barnet likblek, og jeg var ikke fornøyd i det hele tatt. Jeg sa klart i fra at jeg ikke var fornøyd. Jeg får 5 bilder inkludert i en pris på 1500 kr, men det var kanskje kun to stk. som var ok, men ikke fantastiske bra. Fotografen var uenig med meg, men dette betaler jeg ikke for altså. Var det riktig av meg å si i fra og hva hadde dere gjort? Som profesjonell fotograf, så synes jeg man kan bruke litt lenger tid enn 5 dager på å redigere bildene. Bryllupsfotografer kan jo bruke flere måneder. Tanker?? Anonymkode: f260e...e90 1500 kroner, det er 1200 + moms minus utgifter. Da skal ikke fotografen bruke mer enn maks en halvtime på å redigere for å tjene noe som helst. To gode bilder er ikke dårlig. Det er litt vanskelig det med uttrykk og redigering når du bruker en fotograf som har helt andre visuelle preferanser enn deg. Endret 20. oktober 2023 av I Grosny 13
Arkana Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 (endret) Fem dager på å redigere bildene er ikke lite så akkurat dette stusser jeg over at du reagerer på. Når skolefotografene har vært på skolen får vi bildene i løpet av uka, og da er det altså 700 barn (+ selve skolen, skolegården, lærerne osv) som er fotografert. Du kan ikke sammenligne bryllupsfotografering med fotografering av ett enkelt barn. Det er to helt forskjellige ting. Ikke bare foregår omtrent alle bryllup innenfor få måneder slik at de har veldig mye å gjøre på én gang, men fotografen tar også veldig mange flere bilder av et bryllup enn under en barnefotografering og man har litt andre krav til bryllupsbildene også. Forventer du virkelig å få samme service for 1500 kr som en bryllupsfotografering til 20-30 000? Når det er sagt har dere selvfølgelig lov til å klage og hva fotografen mener om bildene er sånn sett uvesentlig. Jeg ville foreslått at dere får en ny fotografering. Endret 20. oktober 2023 av Arkana 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 1500kr for 5 bilder og fotografering? Det var billig. Sjekket du noe referanser i forkant? Anonymkode: f6fd9...105 13
totti_1 Skrevet 20. oktober 2023 #9 Skrevet 20. oktober 2023 (endret) Fp Endret 20. oktober 2023 av totti_1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #10 Skrevet 20. oktober 2023 Hva mener du med "så synes jeg man kan bruke litt lenger tid enn 5 dager på å redigere bildene". Du kan umulig mene hele arbeidsdager? Ingen gidder bruke 5 arbeidsdager for å få betalt 1500. For at dette skal være lønnsomt for fotografen kan han maks bruke en time på etterarbeid. Selve fotoseansen tok sikkert minst en time eller to også. Den stakkars fotografen er allerede i underskudd med den prisen. Tror du har litt for store forventninger til den prisen. Anonymkode: 3aedb...a29 6 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #11 Skrevet 20. oktober 2023 Oi, 1500 var kjempebillig! Jeg fatter ikke hva du tenker som mener at noen skal bruke mange dager på å redigere bilder når det er en jobb til 1500 kroner? Som flere over skriver så tar bryllupsfotografer flere tusen bilder, det blir overhodet ikke sammenlignbart. Dette kan du ikke ha tenkt igjennom. Når det gjelder kvaliteten på bildene er det en annen sak, hvordan var disse bildene sammenliknet med andre arbeider fra denne fotografen som du har sett? Det er absolutt lov å klage på varer og tjenester man ikke er fornøyd med, spesielt dersom det er et stort avvik mellom portfolio og faktisk leveranse. Jeg er profesjonell fotograf og det er umulig for meg å si noe om kvaliteten på bilder uten å ha sett dem først, men det er klart at om barnet forsvinner i bakgrunnen er noe feil. Ble bildene tatt i studio eller utendørs? Forsøk også å se bildene på andre skjermer, det *kan* være at skjermen du først så bildene på er for lys, og at bildene derfor ser utbrente ut. Er de faktisk utbrente (helt hvite i partier) er dette en fototeknisk feil, og absolutt noe du kan klage på. Anonymkode: a3f0d...b6f 3 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #12 Skrevet 20. oktober 2023 Er fotorafwn profesjonell? Eller hobbyfotograf som prøver å tjene penger på bilder? Har du sett på bilder fotgrafen har tatt tidligere? Å fotografere barn er utfordrende. De barna er ikke tålmodige, og krever fotograf med barnetekke, og enda er det ikke sikkert de lykkes. Derfor er det veldig vanlig at barn ikke ser rett i kamera på bilder, fordi de ofte blir avledet et annet sted. Det høres jo ut som over eksponerte bilder her. Men mulig det er den nye stilen som er brukt her Anonymkode: 4135d...6cf
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #13 Skrevet 20. oktober 2023 1500 kroner er jo ekstremt billig, her synes jeg du forventer for mye. Anonymkode: 40c56...4e2 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #14 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Booket profesjonell fotograf, snakket om forventninger og hva jeg ønsker. Får bildene etter fem dager og ingen er sånn super bra. På flere bilder var barnet hvit/uklar på venstre side, hen forsvant bakgrunnen og var ikke i fokus i det hele tatt, på et par bilder ser hen ikke inn i kamera en gang, bildene var overredigerte, barnet likblek, og jeg var ikke fornøyd i det hele tatt. Jeg sa klart i fra at jeg ikke var fornøyd. Jeg får 5 bilder inkludert i en pris på 1500 kr, men det var kanskje kun to stk. som var ok, men ikke fantastiske bra. Fotografen var uenig med meg, men dette betaler jeg ikke for altså. Var det riktig av meg å si i fra og hva hadde dere gjort? Som profesjonell fotograf, så synes jeg man kan bruke litt lenger tid enn 5 dager på å redigere bildene. Bryllupsfotografer kan jo bruke flere måneder. Tanker?? Anonymkode: f260e...e90 Nå koster jo også bryllupsfotografi veldig mye mer (betalte 30 000 for mange år siden, og da fikk vi "vennepris"), så du kan jo ikke forvente samme etterarbeidet på noen som helst måte. Anonymkode: 7a3b2...25a
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #15 Skrevet 20. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Sjekket du ikke tidligere arbeid på forhånd? Litt vanskelig å klage da, men forstår deg jo. Anonymkode: 96d0a...e12 Selvfølgelig gjorde jeg det. Ingen som bestiller en fagperson, om det så er fotograf eller murer uten å sjekke referanser eller tidligere arbeid. Ts Anonymkode: f260e...e90 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #16 Skrevet 20. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: 5 dager på å redigere noen bilder av barn er mer enn nok. Bryllupsfotografer som bruker ukesvis på å redigere bilder har jo tatt tusenvis av bilder på 12timer. Det tar lang tid å gå igjennom, finne de beste variantene og så redigere. De bruker neppe månedsvis men har annet arbeid i mellom som gjør at de ikke har tid til å se igjennom bildene hver dag. Så det er ikke antall dager fotografen har brukt på redigering, mer enn at hen kanskje bare ikke er en flink fotograf. Hadde du ikke sett tidligere arbeid før du ansatte ? Du kan evt. be om de uredigerte versjonene. Anonymkode: 3fc4d...b2c Selvfølgelig gjorde jeg det. Ingen som bestiller en fagperson, om det så er fotograf eller murer uten å sjekke referanser eller tidligere arbeid. Ts Anonymkode: f260e...e90
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #17 Skrevet 20. oktober 2023 43 minutter siden, AnonymBruker said: Er fotorafwn profesjonell? Eller hobbyfotograf som prøver å tjene penger på bilder? Har du sett på bilder fotgrafen har tatt tidligere? Å fotografere barn er utfordrende. De barna er ikke tålmodige, og krever fotograf med barnetekke, og enda er det ikke sikkert de lykkes. Derfor er det veldig vanlig at barn ikke ser rett i kamera på bilder, fordi de ofte blir avledet et annet sted. Det høres jo ut som over eksponerte bilder her. Men mulig det er den nye stilen som er brukt her Anonymkode: 4135d...6cf Hobbofotograf som har det som eneste jobb. Har vunnet pris før. Ts Anonymkode: f260e...e90
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #18 Skrevet 20. oktober 2023 44 minutter siden, AnonymBruker said: Oi, 1500 var kjempebillig! Jeg fatter ikke hva du tenker som mener at noen skal bruke mange dager på å redigere bilder når det er en jobb til 1500 kroner? Som flere over skriver så tar bryllupsfotografer flere tusen bilder, det blir overhodet ikke sammenlignbart. Dette kan du ikke ha tenkt igjennom. Når det gjelder kvaliteten på bildene er det en annen sak, hvordan var disse bildene sammenliknet med andre arbeider fra denne fotografen som du har sett? Det er absolutt lov å klage på varer og tjenester man ikke er fornøyd med, spesielt dersom det er et stort avvik mellom portfolio og faktisk leveranse. Jeg er profesjonell fotograf og det er umulig for meg å si noe om kvaliteten på bilder uten å ha sett dem først, men det er klart at om barnet forsvinner i bakgrunnen er noe feil. Ble bildene tatt i studio eller utendørs? Forsøk også å se bildene på andre skjermer, det *kan* være at skjermen du først så bildene på er for lys, og at bildene derfor ser utbrente ut. Er de faktisk utbrente (helt hvite i partier) er dette en fototeknisk feil, og absolutt noe du kan klage på. Anonymkode: a3f0d...b6f Tenkte 14 dager jeg. Jeg har apple på alle mine produker (mac, telefon, ipad) og lyset er det samme. Det er helt hvite partier. Bildene ble tatt utendørs og sola treffer barnet i ansiktet flere ganger. De ser ikke ut som bildene på profilen hennes. Jeg ble skuffet. Jeg klagde og fotografen ble sur. Ts Anonymkode: f260e...e90
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #19 Skrevet 20. oktober 2023 47 minutter siden, AnonymBruker said: Hva mener du med "så synes jeg man kan bruke litt lenger tid enn 5 dager på å redigere bildene". Du kan umulig mene hele arbeidsdager? Ingen gidder bruke 5 arbeidsdager for å få betalt 1500. For at dette skal være lønnsomt for fotografen kan han maks bruke en time på etterarbeid. Selve fotoseansen tok sikkert minst en time eller to også. Den stakkars fotografen er allerede i underskudd med den prisen. Tror du har litt for store forventninger til den prisen. Anonymkode: 3aedb...a29 Fotograferingen tok 45 min utendørs. Ts Anonymkode: f260e...e90
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #20 Skrevet 20. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: 1500kr for 5 bilder og fotografering? Det var billig. Sjekket du noe referanser i forkant? Anonymkode: f6fd9...105 Selvfølgelig gjorde jeg det. Ingen som bestiller en fagperson, om det så er fotograf eller murer uten å sjekke referanser eller tidligere arbeid. Ts Anonymkode: f260e...e90
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå