AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Vi har en baby på 8 mnd. Han er veldig vanskelig om natta, våkner flere ganger (kanskje 5 ganger) og sover generelt dårlig. Vanskelig å legge han i vogn på dagtid, mye grining osv. Så har vi min familie som hele tiden maser om at vi må komme på besøk og overnatte. Jeg kjenner meg litt frustrert når jeg prøver å forklare hvordan baby er, og at jeg ser for meg det blir verre ved overnatting. Min familie svarer bare «jaja, det gjør jo ingenting om han ikke sover så mye på natta» etc, men det gjør jo noe for han da dagen blir veldig slitsomt for en trøtt gutt som ikke får til å sove særlig på dagtid At baby sover enda dårligere grunnet nytt sted og inntrykk, og at dagene bare blir slitsom. Hvordan er det egentlig å overnatte med baby på denne alderen for dere andre? Anonymkode: aea6c...33c
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Ville bare svart ærlig som du skriver her, at det er slitsomt for både deg og baby med så vanskelige netter, at dere pr nå har det best hjemme Min familie bor nærmere, men var på sommerferie og bortreist en del første sommer med nr 1 som da var rundt 9-10 mnd. Da var nettene litt bingo, med en del oppvåkninger, så kjente jo at jeg var ganske sliten etter diverse overnattinger på hytteturer osv med familien. Men syns det ble veid opp av at man da fikk avlastning på dagtid og besteforeldre som bidro. MEN hadde det best hjemme hvor man hadde sin rutine og alle hjelpemidler tilgjengelig osv. Anonymkode: 4e60e...ad5 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 Vi overnattet der det passet oss. Han var urolig uansett om natta. Så da kunne vi like så godt leve vårt liv. Vært på hyttetur, hos familie, på hotell. Jeg føler nesten det var enklere, for miljøet var nytt for oss voksne, og man fikk nye inntrykk. Følte jeg stod nesten bedre i det der og da. Har du invitert dem på besøk og overnatting da? Kanskje det kunne vært noe? De vil sikkert bare være med dere og tilbringe tid sammen. Anonymkode: 7e5ba...6ee 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ville bare svart ærlig som du skriver her, at det er slitsomt for både deg og baby med så vanskelige netter, at dere pr nå har det best hjemme Min familie bor nærmere, men var på sommerferie og bortreist en del første sommer med nr 1 som da var rundt 9-10 mnd. Da var nettene litt bingo, med en del oppvåkninger, så kjente jo at jeg var ganske sliten etter diverse overnattinger på hytteturer osv med familien. Men syns det ble veid opp av at man da fikk avlastning på dagtid og besteforeldre som bidro. MEN hadde det best hjemme hvor man hadde sin rutine og alle hjelpemidler tilgjengelig osv. Anonymkode: 4e60e...ad5 Tenker at det er nettopp det som kanskje gjør utslaget på om det er verdt det. Hvis det er mulig å få avlastning på dagtid (kanskje få tatt seg en lur mens besteforeldre passer ungen?), ja da går det jo greiere at nettene er dårlige. Anonymkode: 97ede...62f 2
mereo Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Om du ikke orker, så er det faktisk lov å si det!
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ville bare svart ærlig som du skriver her, at det er slitsomt for både deg og baby med så vanskelige netter, at dere pr nå har det best hjemme Min familie bor nærmere, men var på sommerferie og bortreist en del første sommer med nr 1 som da var rundt 9-10 mnd. Da var nettene litt bingo, med en del oppvåkninger, så kjente jo at jeg var ganske sliten etter diverse overnattinger på hytteturer osv med familien. Men syns det ble veid opp av at man da fikk avlastning på dagtid og besteforeldre som bidro. MEN hadde det best hjemme hvor man hadde sin rutine og alle hjelpemidler tilgjengelig osv. Anonymkode: 4e60e...ad5 Reiser å besøker besteforeldrene med barna uansett om de er urolige om natten, spiller ingen rolle for meg om vi er hjemme hos oss eller ho de , ungen er urolig uansett. Forskjellen er jo at når vi er der så står de gjerne opp med barna på morningen så vi foreldre kan sove ut litt🤭 Anonymkode: 84c4e...95e 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 Min baby sov alltid elendig men det var ikke noen stor forskjell når vi sov et annet sted (ikke noe vi gjorde ofte men var på noen få hytteturer og overnattet hos familie et par ganger) Faktisk hendte det et par ganger at hun sov litt bedre første natta på nytt sted, iallfall på hyttene. Jeg syntes og det å sove et annet sted enn hjemme var et stort stressmoment fordi søvn var så innmari vanskelig. Men det gikk likevel ganske bra de gangene vi gjorde det da Men dro bare "kjente" steder, jeg turte aldri reise feks på hotell, til syden osv der jeg liksom ikke selv visste hvordan det var.. Anonymkode: c8a5b...402 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi har en baby på 8 mnd. Han er veldig vanskelig om natta, våkner flere ganger (kanskje 5 ganger) og sover generelt dårlig. Vanskelig å legge han i vogn på dagtid, mye grining osv. Så har vi min familie som hele tiden maser om at vi må komme på besøk og overnatte. Jeg kjenner meg litt frustrert når jeg prøver å forklare hvordan baby er, og at jeg ser for meg det blir verre ved overnatting. Min familie svarer bare «jaja, det gjør jo ingenting om han ikke sover så mye på natta» etc, men det gjør jo noe for han da dagen blir veldig slitsomt for en trøtt gutt som ikke får til å sove særlig på dagtid At baby sover enda dårligere grunnet nytt sted og inntrykk, og at dagene bare blir slitsom. Hvordan er det egentlig å overnatte med baby på denne alderen for dere andre? Anonymkode: aea6c...33c Ofte er det feil hos foreldre som gjør at barna sover dårlig om natta. Hva er rutinen deres rundt legging og ellers på kvelden og natta med barnet? Anonymkode: d8ca8...c6b 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #9 Skrevet 20. oktober 2023 Det har ikke vært noen utfordring for oss, i hvert fall ikke hvis vi fikk låne en dobbeltseng og jeg sov sammen med babyen. Våre har heller ikke reagert nevneverdig på endringene, det å være og sove på et nytt sted. Men babyer er ikke like, og det er ikke uvanlig at det er slitsomt å sove borte med baby, det ser en jo av svarene her også. Hjelper det å forklare familien nøyaktig hvordan det er? For det er ikke sikkert de forstår helt, kanskje opplevde de det ikke selv med egne babyer, eller så har de glemt det. Anonymkode: 3be5c...d71
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #10 Skrevet 20. oktober 2023 Søvnen var like dårlig samme hvor vi sov. Stressmomentet for meg er det å forstyrre andre med en unge som hyler av full hals på natten. Anonymkode: 65ce9...a76
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #11 Skrevet 21. oktober 2023 Min var litt lik, så eg sa ifrå at det kunne bli bråk på natta ved oppvåkning. Samme respons frå min familie, men da hadde eg sagt ifrå, og dei kan ikkje klage viss dei blei vekt. Eg gjorde vurderinga at det var verdt nokre netter med litt uforutsigbarheit, for den psykiske boosten det har å vere med familien min og ha avlastning. Eg anbefaler iallefall å prøve, så ser du om det blir heilt gale eller går ok. Blir det heilt gale, kanskje familien din forstår litt meir av situasjonen din etterpå? Anonymkode: b9c6d...9e1 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #12 Skrevet 21. oktober 2023 Vi hadde ikke så veldig problemer på natta, men legging var en langtrukken affære, og de første to timene han sov så var det en del oppvåkninger som gjorde at vi måtte fly inn og ut av soverommet. Jeg liker meg aller best hjemme med alt vi trenger tilgjengelig, men det var også hyggelig å møte andre folk I løpet av de første 9 månedene hans var jeg flere ganger på besøk hos foreldrene mine, vi var på flere hytteturer, en gang i Frankrike og bodde fire forskjellige steder i sommerferien. Når jeg var på tur med han alene, var det noen kvelder jeg bare la meg kl åtte for jeg gadd ikke løpe inn og ut av soverommet i en annne etasje. Legging og søvn ble verken bedre eller verre på tur, så jeg vil anbefale deg å prøve hvis du synes det er hyggelig å være sammen med familien din. Det tyngste synes jeg var hvis jeg var på tur uten samboeren til min familie, var at jeg alltid måtte være «på» og ha ansvaret. Selv om min familie er flinke å avlaste, så ble legging, alle hviler på dagen, oppvåkninger og stå tidlig opp min oppgave alene. Anonymkode: 6809a...f9a 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #13 Skrevet 21. oktober 2023 Vi har overnattet masse med vår 7 mnd gamle gutt. Både hos familie, hytteturer, hotell og hurtigrute. Det går som det går. Noen ganger sover alle veldig godt, noen ganger sover baby bra, mens vi voksne får et par timer og av og til sover ingen særlig bra. Av og til er det slitsomt og av og til er det kjempe kjekt. Sånn er livet. Gidder ikke å bli fanget inne bare fordi jeg har fått barn. Vil du se familie så sier du at det kan bety lite søvn på alle og så er alle forberedt på det! Kos dere! Ikke stopp livet fordi barnet sover litt dårlig. Jeg sov kanskje 2 timer på den bitte lille sengen på hurtigruten, men vi storkoste oss med film og god mat uansett. Anonymkode: 3e7cf...884 3
boblevann Skrevet 21. oktober 2023 #14 Skrevet 21. oktober 2023 Min sov dårlig ‘åkke som Spilte ingen rolle hvor vi var eller hvem vi var med. Så er slett ikke sikkert det blir verre på ukjent sted, så sant du er forberedt på at det blir likt. Men om du ikke orker er det fullt forståelig og helt lov å si nei! Er unntakstilstand med baby
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #15 Skrevet 22. oktober 2023 Jeg tror nok dette ligger mer hos dere enn hos baby. Kan godt være at baby sover bedre i egen seng, men det vet dere ikke før dere har prøvd. I verste fall blir det en lang natt med mye uroligheter, men du sier jo at baby er urolig på natta hjemme også. Ville tatt en overnatting med en betingelse om at familien din hjelper deg på dagtid dersom du trenger å sove. Jeg har sovet mye borte med baby, på hytteturer, hos besteforeldrene, på hotell osv, og det har alltid gått helt fint. Sover hos min mor når samboer er på jobbreise, og det er jo egentlig mer luksus enn hjemme, for hun står opp grytidlig av seg selv, så kl 5-6 er hun klar for å ta over baby slik at jeg kan sove ut. Det er også helt greit om du ikke vil overnatte andre steder, men da bør du heller si at DU ikke orker å være andre steder enn hjemme. Det ville vært mer forståelig enn å legge årsaken over på baby uten å ha prøvd det engang. Anonymkode: 7463a...0f5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #16 Skrevet 23. oktober 2023 Si det du sier her. Du tror det blir vanskelig osv, du er sliten så hvis du kommer så må de hjelpe deg. Jeg vil tro de gjerne triller en tur, tar han litt på natten om nødvendig. La de bare prøve/feile så er det ikke verre enn at de kommer med han når han gråter. I sommer hadde vi (jeg) en slitsom periode med lite søvn, grunnet søsken ønsker vi likevel å dra på hytteturer med familie. Det endte med at baby sov bedre enn på lenge, vi hadde ekstra hender å spille på og det var egentlig ganske greit! Da satt jeg med like følelser som deg, grudde med fryktelig og energien var på 0. Anonymkode: 71b1c...04c
kløverpiken Skrevet 23. oktober 2023 #17 Skrevet 23. oktober 2023 Vi hadde liknende utfordringer som deg, og for oss ble det som du frykter - enda verre om vi sov borte. Og gjerne i flere netter etter at vi kom hjem også, siden baby brukte noen netter på å bli trygg i sine vante rutiner. Det er mange som ikke skjønner hvor slitsomt det er å være SÅ søvndepriverte, og ikke forstår hvor desperat man blir etter å få det med søvnen til å funke. Fort gjort å si at det ikke er så farlig, når man ikke står i samme situasjonen selv. Anbefaler å være ærlig og å stå for det du mener. Selv «ofret» jeg og mannen oss litt for andre, for å møte deres forventninger, og i etterkant har vi funnet ut at det gjør vi ikke igjen om vi får et barn til 😊 Lykke til med alt 🫶🏼
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #18 Skrevet 23. oktober 2023 Min sov uansett hvor vi var, så levde helt normalt. Blir jo litt dumt om dere ikke kan gjøre det. Besteforeldre (på begge sider) er jo så nær familie at man kan være helt ærlige. Enten si at dere ikke orker sånn som det er nå. Eller si at dere vil prøve. Kanskje de kan hjelpe til en natt, sånn at dere kan sove? Anonymkode: 31b8c...41b
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #19 Skrevet 23. oktober 2023 Gjør det som DU føler er rett for dere. Er det å vente med å reise - så venter du. Har du lyst å forsøke så gjør du det. Lytt til deg selv. Verken du eller barnet er tjent med at du gjør ting for at andre skal være fornøyd ❤️ Anonymkode: 72a81...c0c
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #20 Skrevet 23. oktober 2023 Vi lot være. Rett og slett. For ja, babyer blir fort ekstra urolige om noe er Uvanlig. Som et nytt sted, en ny seng, rutinene blir forstyrret av "velmenende besteforeldre", osv. Og det var MER enn kav nok som det var. Sover babyen dårlig, blir han ekstra grinete. Sover babyen dårlig, sover VI dårlige - og blir ekstra grinete... Så nei. Vi lot være. Svigermor var fryktelig såra og vonbroten over at vi ikke kom til dem på den vanlige sommer-turen. Men da vi kom året etter, gjorde hun knapt annet enn å klage over hvor grinete ungen var, hvor dårlig hun hadde sovet fordi han hadde kavet om natten - to etasjer under der hun sov.. osv.. Anonymkode: 7a608...668 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå