AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Hei på dere Har hatt mange betalingsanmerkninger. Alt ble betalt. De har oppdatert scoret mitt i dag, etter den siste anmerkning ble slettet fra Løsøreregisteret osv. Den står på 16.. Men samtidig de sier, at tidligere registrert anmerkning påvirker ikke din score. Lønna min har økt siden 2022, har ingen bil lønn, ingen kredittkort, ingen boliglånn. Er dette mulig da? Får man boliglån med kredittscore 16 da? Anonymkode: 4ac46...624
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Du kommer ikke til å få lån med en score under 30. Det som skal til for å øke scoren er stabil inntekt over tid (altså flere år), ikke hyppige flyttinger, lav gjeld ifht inntekt, evt formue og høyere alder. Anonymkode: 9cf00...b62
Million Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg jobbet med dette tidligere, og kredittsjekket daglig mennesker i forbindelse med jobben. Scoresystemet vi brukte hadde score fra 0 til 100. I løpet av alle de årene jeg jobbet der, så jeg kun EN eneste gang en person med kredittscore full pott på 100. Det var en gammel man i 80 årene, han hadde bodd samme sted i mange år, hadde hatt samme passe gode inntekten og hadde stabil formue og egen bolig. Stabilitet med andre ord. Det teller mye statistisk sett. Å flytte ofte trekker for eksempel ned kredittscoren din, fordi det er et kjent statistisk fenomen at dårlige betalere flytter ofte. Sannsynligvis fordi de tror de kan flytte fra regningene sine og prøver å komme seg unna kreditorer, eller de må flytte hver gang de har droppet å betale husleie for lenge hvert sted osv. Det er for kort tid siden du fikk høyere inntekt, og du har ikke rukket å bygge deg opp en stabil statistikk. Det tar tid å oppnå en god kredittscore. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Du kommer ikke til å få lån med en score under 30. Det som skal til for å øke scoren er stabil inntekt over tid (altså flere år), ikke hyppige flyttinger, lav gjeld ifht inntekt, evt formue og høyere alder. Anonymkode: 9cf00...b62 Kan kreditsjekke meg på jobb, ved score 16 står det (bør kontrolleres) har fast inntekt Anonymkode: 4ac46...624
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Million skrev (18 minutter siden): Jeg jobbet med dette tidligere, og kredittsjekket daglig mennesker i forbindelse med jobben. Scoresystemet vi brukte hadde score fra 0 til 100. I løpet av alle de årene jeg jobbet der, så jeg kun EN eneste gang en person med kredittscore full pott på 100. Det var en gammel man i 80 årene, han hadde bodd samme sted i mange år, hadde hatt samme passe gode inntekten og hadde stabil formue og egen bolig. Stabilitet med andre ord. Det teller mye statistisk sett. Å flytte ofte trekker for eksempel ned kredittscoren din, fordi det er et kjent statistisk fenomen at dårlige betalere flytter ofte. Sannsynligvis fordi de tror de kan flytte fra regningene sine og prøver å komme seg unna kreditorer, eller de må flytte hver gang de har droppet å betale husleie for lenge hvert sted osv. Det er for kort tid siden du fikk høyere inntekt, og du har ikke rukket å bygge deg opp en stabil statistikk. Det tar tid å oppnå en god kredittscore. Lønna min har blitt bedre siden 2022, fast inntekt, ingen betalingsanmerkninger. ved en kredittsjekk står det at det bør kontrolleres. Samboeren min har over 50 score… Anonymkode: 4ac46...624
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Du kommer ikke til å få lån med en score under 30. Det som skal til for å øke scoren er stabil inntekt over tid (altså flere år), ikke hyppige flyttinger, lav gjeld ifht inntekt, evt formue og høyere alder. Anonymkode: 9cf00...b62 Jeg har hatt score 25 i årevis selv om jeg aldri har betalt en eneste regning for seint, eller noen sinne hatt forbrukslån eller betalt ett øre i rente på kredittkort. Har ikke flyttet på 7 år, har huslån på under 60% sammen med samboer. Har ca 600 000 oppspart og eier to gjeldfrie biler, og en gjeldsfri campingvogn verdt ca 300 000, er midt i 50-årene og har to hjemmeboende barn under 18. Det pussige er at jeg aldri har hatt problemer med å få eller refinansiere boliglån. Har heller ikke hatt problemer med å få kredittkort. Selv om scoren altså er bare 25. Så hvordan forklarer du det? Anonymkode: cc388...227
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg har hatt score 25 i årevis selv om jeg aldri har betalt en eneste regning for seint, eller noen sinne hatt forbrukslån eller betalt ett øre i rente på kredittkort. Har ikke flyttet på 7 år, har huslån på under 60% sammen med samboer. Har ca 600 000 oppspart og eier to gjeldfrie biler, og en gjeldsfri campingvogn verdt ca 300 000, er midt i 50-årene og har to hjemmeboende barn under 18. Det pussige er at jeg aldri har hatt problemer med å få eller refinansiere boliglån. Har heller ikke hatt problemer med å få kredittkort. Selv om scoren altså er bare 25. Så hvordan forklarer du det? Anonymkode: cc388...227 Glemte å si at jeg har inntekt på 800 000. Anonymkode: cc388...227
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Jeg har hatt score 25 i årevis selv om jeg aldri har betalt en eneste regning for seint, eller noen sinne hatt forbrukslån eller betalt ett øre i rente på kredittkort. Har ikke flyttet på 7 år, har huslån på under 60% sammen med samboer. Har ca 600 000 oppspart og eier to gjeldfrie biler, og en gjeldsfri campingvogn verdt ca 300 000, er midt i 50-årene og har to hjemmeboende barn under 18. Det pussige er at jeg aldri har hatt problemer med å få eller refinansiere boliglån. Har heller ikke hatt problemer med å få kredittkort. Selv om scoren altså er bare 25. Så hvordan forklarer du det? Anonymkode: cc388...227 så det er fortsatt en sjanse for meg 🙈😝 Anonymkode: 4ac46...624
Million Skrevet 20. oktober 2023 #9 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Lønna min har blitt bedre siden 2022, fast inntekt, ingen betalingsanmerkninger. ved en kredittsjekk står det at det bør kontrolleres. Samboeren min har over 50 score… Anonymkode: 4ac46...624 Ja, men poenget mitt i innlegget ovenfor var altså stabilitet over tid. Det gir bedre score. Du snakker jo om forbedringer bare fra i fjor. Det er jo bare ett år. Har du for eksempel flyttet flere/mange ganger siste 10 år? Det teller med i scoren du får. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #10 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (52 minutter siden): Jeg har hatt score 25 i årevis selv om jeg aldri har betalt en eneste regning for seint, eller noen sinne hatt forbrukslån eller betalt ett øre i rente på kredittkort. Har ikke flyttet på 7 år, har huslån på under 60% sammen med samboer. Har ca 600 000 oppspart og eier to gjeldfrie biler, og en gjeldsfri campingvogn verdt ca 300 000, er midt i 50-årene og har to hjemmeboende barn under 18. Det pussige er at jeg aldri har hatt problemer med å få eller refinansiere boliglån. Har heller ikke hatt problemer med å få kredittkort. Selv om scoren altså er bare 25. Så hvordan forklarer du det? Anonymkode: cc388...227 Hvordan er det mulig? Jeg går på AAP og har kredittkort og et lite forbrukslån. Jeg har kredittscore på 41. Anonymkode: 9fd48...9c0
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #11 Skrevet 20. oktober 2023 Million skrev (31 minutter siden): Ja, men poenget mitt i innlegget ovenfor var altså stabilitet over tid. Det gir bedre score. Du snakker jo om forbedringer bare fra i fjor. Det er jo bare ett år. Har du for eksempel flyttet flere/mange ganger siste 10 år? Det teller med i scoren du får. Bor i samme plass i 8 år Anonymkode: 4ac46...624
Million Skrevet 20. oktober 2023 #12 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Bor i samme plass i 8 år Anonymkode: 4ac46...624 Da er det altså ikke det som trekker mest ned på kredittscoren din, men andre faktorer som teller med. Som nevnt kan hopp i inntekt faktisk trekke ned scoren, selv om hoppet er OPPOVER i inntekt. Igjen, stabilitet over tid er det som teller for en god kredittscore...
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #13 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg er ingen ekspert, men fins det ikke to skalaer? Anonymkode: 06037...223
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #14 Skrevet 20. oktober 2023 Million skrev (20 minutter siden): Da er det altså ikke det som trekker mest ned på kredittscoren din, men andre faktorer som teller med. Som nevnt kan hopp i inntekt faktisk trekke ned scoren, selv om hoppet er OPPOVER i inntekt. Igjen, stabilitet over tid er det som teller for en god kredittscore... Derfor syns jeg at de bor sjekkes. det står ved en kredittsjekkk «16 - kontroll» Anonymkode: 4ac46...624
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #15 Skrevet 20. oktober 2023 Million skrev (3 timer siden): Da er det altså ikke det som trekker mest ned på kredittscoren din, men andre faktorer som teller med. Som nevnt kan hopp i inntekt faktisk trekke ned scoren, selv om hoppet er OPPOVER i inntekt. Igjen, stabilitet over tid er det som teller for en god kredittscore... kan det ikke også være om man har flere kredittkort. De telles selv om de står i null. Hvis man har kredittkort med f.eks 50 000 så blir 50 000 regnet som gjeld? jeg fikk endret kredittscoren min da jeg avsluttet et kredittkort jeg ikke brukte og en konto som jeg også ikke hadde hatt i bruk på mange år. Anonymkode: 9fd48...9c0 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #16 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): kan det ikke også være om man har flere kredittkort. De telles selv om de står i null. Hvis man har kredittkort med f.eks 50 000 så blir 50 000 regnet som gjeld? jeg fikk endret kredittscoren min da jeg avsluttet et kredittkort jeg ikke brukte og en konto som jeg også ikke hadde hatt i bruk på mange år. Anonymkode: 9fd48...9c0 Hello! i siste 3/4 året jeg har hatt dårlige betalingsanmerkninger pga utbetalte krav. Nå alt er nedbetalt. De sier at betalings anmerkningene kan ikke påvirke kredittscore ditt.. well ot does! Hadde alltid fast lønn, faktisk jeg tjent mye mer nå enn 2023.. og da score kom opp på 16.. håper de kan ta en kredittvurdering av meg/oss.. Anonymkode: 4ac46...624
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #17 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hello! i siste 3/4 året jeg har hatt dårlige betalingsanmerkninger pga utbetalte krav. Nå alt er nedbetalt. De sier at betalings anmerkningene kan ikke påvirke kredittscore ditt.. well ot does! Hadde alltid fast lønn, faktisk jeg tjent mye mer nå enn 2023.. og da score kom opp på 16.. håper de kan ta en kredittvurdering av meg/oss.. Anonymkode: 4ac46...624 2022* mente jeg Anonymkode: 4ac46...624
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #18 Skrevet 20. oktober 2023 Hvor står kredittscore? Anonymkode: b847c...53f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #19 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvor står kredittscore? Anonymkode: b847c...53f Jeg sjekket på minexperian. Jeg fikk ikke opp noe sted der jeg kunne trykke for å "se din kredittscore", men jeg hadde et gjenpartsbrev etter noen som hadde sjekket kreditten min og da har jeg 480 poeng som var middels risiko. På dun&bradstreet kostet det 49,- kroner å kredittsjekke seg selv så det hoppet jeg glatt over. Eller du kan sjekke på defero Anonymkode: 9fd48...9c0
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #20 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Jeg sjekket på minexperian. Jeg fikk ikke opp noe sted der jeg kunne trykke for å "se din kredittscore", men jeg hadde et gjenpartsbrev etter noen som hadde sjekket kreditten min og da har jeg 480 poeng som var middels risiko. På dun&bradstreet kostet det 49,- kroner å kredittsjekke seg selv så det hoppet jeg glatt over. Eller du kan sjekke på defero Anonymkode: 9fd48...9c0 Ja, jeg har mulighet å sjekke på jobb ved dun&bradstreet, der står 16score Anonymkode: 4ac46...624
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå