Gå til innhold

Mannen mistett jobben rett etter at vi kjøpte bolig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min fikk beskjed om at han skal miste jobben (nedbemanning) noen dager etter at vi signerte kontrakten på den nye boligen vi har kjøpt. Det er første boligen vår, så det er mye som er nytt for oss. Vi har finansieringsbevis men vi har ikke fått pengene fra banken helt enda. Så det jeg lurer på er om vi er nødt til å informere banken om dette? Hvis vi ikke sier noe til baken kan dette bli brukt mot oss senere? Vi har uansett ikke muligheten til å trekke oss fra kjøpet ettersom vi har allerede signert kontrakt osv. Etter vår beregning skal det gå helt greit å betale banken med kun lønna mi og det han skal få av NAV. Men vi håper uansett på at han får ny jobb så fort som mulig. Vi er bare redd for at banken trekker finansieringsbeviset. 

Takk på forhånd! 

Anonymkode: cb511...690

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke fasitsvar her, men dette skjedde med oss da vi kjøpte vår første bolig. Jeg mistet jobben 4 måneder før vi skulle overta nybygg. Jeg sa ikke ifra til banken, men brukte oppsigelsestiden til å spy ut så mange søknader det var menneskelig mulig å få ut samtidig som de var skreddersydd til utlysningene. Jeg rakk å få ny jobb, så jeg gikk rett over i ny jobb dagen etter at jeg var ferdig i den forrige. Hvis det er kort tid til overtakelse, ville jeg nok likevel tatt kontakt med banken. Det lønner seg å spille med åpne kort. Men! Det kan gå veldig bra dette her! Lykke til!

Anonymkode: c48f9...3b6

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg hadde ikke informert. Dere kan sikkert betale ned på lånet selv med 1 hel + 0.6 del av inntektene deres. Søk evt. om avdragsfrihet i ett år mens mannen leter etter en ny jobb.

Noen tilpassninger som skal til. Juster utgiftene mtp. den endrede inntekten, så er dere tilbake til det å ha oversikt over økonomien etter et par uker.

• Liker 6
Skrevet

Hei.

Jeg vil på det sterkeste anbefale at dere orienterer banken om dette. Hvis dette skulle gå galt, vil banken stille spørsmål om hvorfor de ikke ble informert.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 6
  • Nyttig 4
Skrevet
TBergh skrev (4 minutter siden):

Hei.

Jeg vil på det sterkeste anbefale at dere orienterer banken om dette. Hvis dette skulle gå galt, vil banken stille spørsmål om hvorfor de ikke ble informert.

Med vennlig hilsen

TBergh

Har enda til gode at noen spør meg om hvorfor jeg ikke regningene mine. 

Anonymkode: 4e351...c6e

• Liker 7
Skrevet

Ville ikke informert. Det virker som dere vil klare dere på din inntekt og hans nav-penger, og dere har muligheten til avdragsfrihet. Ville søkt jobber i fleng og regnet med at dette ordnet seg.

Anonymkode: cc399...425

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet

Dere har vel strengt tatt ingen opplysningsplikt overfor banken i dette tilfellet – tror jeg...? Arbeidsforholdet var jo OK da kontrakten ble signert, så slik sett har dere deres på det tørre.

Dette blir jo en avveiing: Banken er avhengig av en viss grad av sikkerhet for å innvilge lån, og det spørs om risikoen blir for høy hvis dere kun har en inntekt.

Snu på flisa: Hvis dere varsler banken, og dere mot formodning mister finansieringen, så er dere i økonomisk deep shit. På den annen side: Hvis dere unnlater å si noe (gitt at det ikke er noe i avtalen med liten skrift som krever det), OG dere klarer forpliktelsene, så bryr ikke banken seg. 

Dere må i alle fall ta en edruelig og nøktern vurdering av om boligen må legges ut for salg igjen snarest eller ei. 

Anonymkode: 9ffa3...d4e

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Ville ikke informert. Det virker som dere vil klare dere på din inntekt og hans nav-penger, og dere har muligheten til avdragsfrihet. Ville søkt jobber i fleng og regnet med at dette ordnet seg.

Anonymkode: cc399...425

Avdragsfrihet får du ofte ikke uten at belåningsgraden er under 50-60%, men det avhenger selvsagt av bank og kundeforhold.

Anonymkode: 9ffa3...d4e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Hei.

Litt klønete forklart av meg.

Når det oppstår mislighold av pengekrav og skyldner ikke sier noe, vil kreditorene stille spørsmålet indirekte, ikke ved et konkret spørsmål, ved måten skyldner blir møtt på. Manglende forhandlingsvilje fra kreditors side m.m. Har sett dette i nesten alle de saker jeg har hatt vedrørende gjeldsrådgivning.

Dessuten står det på de aller fleste kreditorers nettsider en passus om hva du bør gjøre hvis du mistenker eller ser at det kan bære galt av sted med økonomien og det vil kunne medføre mislighold.

Håper jeg har gjort meg litt bedre forstått denne gangen.

Med vennlig hilsen

TBergh

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er litt forskjell på regningene dine, og et banklån direkte fra banken. 

Anonymkode: 6a124...950

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Selvfølgelig burde dere være ærlige og informere banken. Jeg fikk finansieringsbevis mens jeg hadde 100% fast jobb. Så sa jeg opp jobben for å være freelanser. Jeg ringte bankkontakten min og sa i fra om det. Finansieringsbeviset fikk jeg beholde, siden jeg har god inntekt og ikke blir arbeidsledig i yrket mitt. Dere mister nok heller ikke finansieringsbeviset. 

Anonymkode: f0e5e...9dc

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Nei, du får ikke spørsmål om hvorfor du ikke betalte regningene, men du kan få spørsmål om hvorfor du ikke sa i fra om endringer/problemer, slik at kreditor kunne vært behjelpelig med løsninger. 

Anonymkode: 4b0ef...0b8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Hvorfor jeg ikke regningene mine??

Anonymkode: eb232...23f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hvorfor jeg ikke regningene mine??

Anonymkode: eb232...23f

Du forstår vel meningen hvis du legger godviljen til?

Det mangler helt klart et ord der, og i denne sammenhengen er det sannsynlig at det ordet er "betaler".

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Du forstår vel meningen hvis du legger godviljen til?

Det mangler helt klart et ord der, og i denne sammenhengen er det sannsynlig at det ordet er "betaler".

Brenner, tenkte jeg. Men betaler høres jo mer riktig ut ja 😅

Anonymkode: fd2b1...361

Skrevet

Jeg hadde ikke sagt fra så lenge dere klarer å betale lånet med din inntekt og arbeidsledighetstrygd. 

Anonymkode: 5acc8...057

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde nok heller ikke varslet og det er mtp at hvis banken trekker lånet og dere blir tvunget til å si i fra dere huset så kan dere plutselig skylde selger et betydelig beløp. Vi solgte et hun for snart to år siden og ble tilkjent nesten 300000,- etter at kjøper trakk seg.

Mannen din får seg helt sikkert en annen jobb. 

Anonymkode: 1ba6c...12b

• Liker 4
Skrevet (endret)

Vanskelig situasjon! 

Endret av Rafibang
Skrevet

TS her! Takk for så mange gode svar. Det er litt vanskelig situasjon ettersom hvis banken trekker finansieringen er vi in BIG TROUBLE. Det er verdt å nevne at mannen min tjener mye mer enn meg (nesten 1 mill) så finansieringen er nok basert mest på lønna hans. Men som sagt har vi fortsatt råd til å betale lånet med lønna mi + dagpenger. Vi har også en buffer på litt over 250k. Kom gjerne med flere råd og meninger, det setter jeg stor pris på. 

Anonymkode: cb511...690

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...