Gå til innhold

Tips til å gå ned i vekt når man har travelt familieliv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så jeg må ned i vekt. Nermere seg 130kg og jeg er 175 høy. Jeg har mann og barn så vansklig å skulle veie og telle alt. Ofte ikke jeg som lager middag og jeg ønsker ikke barna skal vite eller bli påvirket av at jeg er på slankern. Vansklig å vite hva som er wn person, er sånn jeg har gjort det før. Bestemt meg for sammensetning av måltidet, grønsaker og ta magrere alternativer. Nå føles alt helt uoverkommelig og vet ikke hvor jeg skal starte. Kanskje bare planlegge en kostholsplan men trenger hjelp til ideer.

Anonymkode: b606c...fc0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kan hende at det rett og slett kan handle om måltidsbegrensning? Du kan spise det samme som før, men mindre til hvert måltid? Det pleier jeg å gjøre når jeg må "justere litt" innimellom. Jeg ser at måltidene har en tendens til å vokse større enn de trenger å være. Det funker gull for meg (men jeg spiser ellers greit og variert altså) :) 

Anonymkode: a1de9...b2f

• Liker 2
Skrevet (endret)

Frokost og lunsj: havregrøt?

Middag: Lag ferdige middager når du har tid i helgene til kun deg selv som du kan ta opp av fryseren å varme i mikroovnen? Om ungene spør så si at mamma må spise litt annerledes enn dem for å få bedre helse. Legens ordre😅 (må gå an å ta en hvit løgn her om legen ikke har sagt noe). 

Alt av snacks er kun bær/ grønnsaker fremover👍

Kutt ut alt av brus. Drikk kun kaffe og vann. 

Endret av Fighter83
Skrevet

En større porsjon grønnsaker, mye mindre av poteter/ris/pasta. Spis magert, rent kjøtt og fisk. Ikke pølser, karbonader og fiskeboller. 

Kutt ut ett måltid. For eksempel dropp å spise kveldsmat. Drikk vann, kutt ut juice, brus og andre kaloriholdige drikker.

Nulltoleranse for kjeks, kaker, chips og godteri. 

Anonymkode: 30c58...dcf

• Liker 2
Skrevet

Ta eierskap over det du kan, altså mat du selv lager eller hvor mye du spiser samt hvor mye du er i bevegelse. 

Anonymkode: 37390...808

• Liker 1
Skrevet

Hva med 

å holde deg til 4 måltider per dag

spis alltid fra en liten tallerken

legg ned bestikket etter hver tygge

tygg godt

og drikk bare vann

Du kan jo begynne der og se hva som skjer. 

Skrevet

Kutt ut frokost. Vurder om du har økonomi til å få medisinsk behandling (wegovy e.l.).

Anonymkode: 2a55e...957

Skrevet

Spis mindre til hvert måltid, la alltid litt være igjen f.eks. Spis sakte og drikk et helt glass vann før måltid. 

Det er ikke farlig å være sulten, bli venn med sulten, og ikke la den kontrollere deg. Du bestemmer når du skal spise.

Spis frukt når du er fysen, f.eks appelsiner, kiwi, bær... Eller tyggisen med fruktsmak.

Anonymkode: 3e2a2...2d0

• Liker 2
Skrevet

Jeg veide 122 kg i mars, nå veier jeg 102, og jeg er ikke ferdig altså.

Jeg har ikke gjort noen endringer som ikke er forenelig med familieliv. Jeg har spist meg mett, men jeg har spist mer grønnsaker og mindre pasta/ris og sauser.

Til frokost spiser jeg knekkebrød med cottage cheese og sukkerfritt jordbærsyltetøy. Eller knekkebrød med egg og kaviar, makrell i tomat eller avokado og tomat. Viktig å få proteiner inn, da holder man seg mett lenger. Knaskegulrøtter og epler er fint hvis man er sulten mellom måltidene (eller til måltidene), det samme er Skyr (masse proteiner, lite kalorier).

Når vi har taco tar jeg kanskje en lefse med innhold. Er jeg mer sulten, dropper jeg lefsa og spiser bare kjøtt og grønnsaker. Har kun lettgulost i hus nå, bruker kesam eller drømmelett. Til ungene sier jeg bare at jeg ikke har lyst på en lefse til (blank løgn, jeg digger tortillalefser, men akkurat det kan de liksom ikke si noe på).

Det aller, aller viktigste jeg har gjort er allikevel å droppe sjokolade- og potetgullspising i uka. Jeg har lov på fredag og lørdag, men jeg tar det i skåler og tar ikke hele posen eller hele sjokoladeplata inn i stua.

Og ikke drikk kalorier. Jeg drikker sukkerfri brus, det hjelper skikkelig for meg, men tenk på alt av juice, kaffer osv.

Du kan helt fint få til dette, men du kan ikke snu alt på en gang. Du må begynne med en ting eller to, og ta bedre valg over tid. Det er ikke gjort over natta!

Anonymkode: f5923...55d

• Liker 3
  • Nyttig 4
Skrevet

Jeg foreslår meal prep. Lag store porsjoner med lunsj og middag og porsjoner det ut i porsjoner hvor du har regnet ut kaloriinnholdet på forhånd. Sparer både tid og kalorier i en travel hverdag.

Anonymkode: c5b6f...90b

Skrevet

Jo, en ting til man kan gjøre etter hvert som man blir vant til å ha mer stabilt blodsukker som man jo får når man spiser mer riktig: lag deg et tidspunkt om kvelden du ikke spiser etter (jeg spiser i 95% av tilfellene aldri etter middag i hverdagene), og eventuelt (avhengig av logistikk i heimen og på jobb) et tidspunkt du ikke spiser FØR om morgenen. Når blodsukkeret mitt ble mer stabilt har det i 9 av 10 tilfeller aldri vært noe problem å kutte frokosten og ikke spise før lunsj. De dagene jeg føler at jeg MÅ ha mat før det, så spiser jeg, men jeg velger riktig type mat og prøver igjen dagen etter.

Skrevet

Drikk mer vann, ikke drikk noe som har kalorier i seg, Drikk vann før hvert måltid. Spis mindre porsjoner. Ta en gang, ikke spis mer enn planlagt. Ha et spisevindu på eks 15 timer, da får du nattfaste. Jeg har spisevindu mellom 09-18. gir meg ikke lov til å spise etter det på kvelden. Kun drikke vann. 

Anonymkode: 2a290...d91

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Drikk mer vann, ikke drikk noe som har kalorier i seg, Drikk vann før hvert måltid. Spis mindre porsjoner. Ta en gang, ikke spis mer enn planlagt. Ha et spisevindu på eks 15 timer, da får du nattfaste. Jeg har spisevindu mellom 09-18. gir meg ikke lov til å spise etter det på kvelden. Kun drikke vann. 

Jeg skrev feil. Et mindre spisevindu på eks 9 timer sku det stå så man får nattfaste på 15 timer😉 

Skrevet

Jeg jobber med det samme som deg. Først og fremst; ikke tenk på noen matvarer som forbudt, da vil du sannsynligvis begynne å crave dem. Jobb heller med begrensinger på visse type matvarer og øk på mer andre typer.  Feks. bergenes sausen til middagen, men øk på med grønnsaker. 

Spis nok til de faste måltidene, så du ikke begynner å småspise mellom måltidene. Det at folk sier du må spise mindre kan fort bli veldig feil, om det å spise mindre betyr at du blir sulten og begynner å crave mat (særlig søtt). Igjen; begrens kaloririke matvarer, og kjør på med kalorifattige matvarer. Velg matvarer som holder deg mett lenge. For eksempel havregrøt. Om du lar havregrynene ligge i vannet gjennom natten, går det svært fort å lage seg grøt på morgenen😊 

Og dra til legen for å sjekke om du har noen mangler i vitaminer og mineraler. 

Anonymkode: 2a819...416

Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Så jeg må ned i vekt. Nermere seg 130kg og jeg er 175 høy. Jeg har mann og barn så vansklig å skulle veie og telle alt. Ofte ikke jeg som lager middag og jeg ønsker ikke barna skal vite eller bli påvirket av at jeg er på slankern. Vansklig å vite hva som er wn person, er sånn jeg har gjort det før. Bestemt meg for sammensetning av måltidet, grønsaker og ta magrere alternativer. Nå føles alt helt uoverkommelig og vet ikke hvor jeg skal starte. Kanskje bare planlegge en kostholsplan men trenger hjelp til ideer.

Jeg har tre små barn, ett med store hjelpebehov. En mann som jobber laaaange  dager. Alt av husarbeid og oppfølging av barn faller på meg i ukedager. Jeg har rett og slett nedprioritert meg selv så til de grader etter at barna kom, og har derfor lagt på meg MYE. Jeg var på det tyngste 90 kg, men er bare 160 høy. 

Jeg bestemte meg for at nok er nok, som du nå ha gjort. Men jeg klarte ikke å dra det helt i land alene. Tok derfor kontakt med fastlegen, etter jeg var begynt på livsstilsendringen og fikk utskrevet wegovy. Den har hjulpet meg til å fortsette på løpet med endring , ved at den tok vekk deler av sultfølelsen og jeg ble fortere mett. Det var derfor mye enklere å holde kaloriinntaket svært lavt pr dag (kuttet ut alt av godteri, bakst, brus, alkohol osv)- noe som førte til at vekten tikket nedover. 

Men dette er ikke levedyktig i det lange løp, så jeg kombinerte det med å øke min kunnskap og kosthold og ernæring , skape sunne og levedyktige matvaner for hele husholdningen. Jeg staret å trene. Og litt er faktisk bedre enn ingenting. Så ble 10 min trening hver dag, tilslutt til 1 time hver dag. Og etterhvert som vekten var der den skulle, så begynte jeg sakte å introdusere noe av det jeg kuttet ut, men da i moderate og mer bevisste mengder. 

Jeg anbefaler derfor å ta kontakt med fastlegen å be om hjelp. Sette seg konkrete og levedyktige mål og gjerne koble på en ernæringsfysiolog eller sette seg godt inn i kosthold og ernæring selv. Jeg kan anbefale boken til Marit kolby : hva og når skal vi spise? 

• Liker 1
Skrevet

En ting til: er du aktiv TS? Altså går turer eller trener på noen måte? Hvis ikke start der. Det er to ting som gjelder når man vil ned i vekt, det man putter inn og det man jobber av.. Det spiller mindre rolle akkurat HVA du spiser kontra hvor mye, hvor sent og hvor mye du faktisk beveger deg der pulsen er høyere enn vanlig. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jo, en ting til man kan gjøre etter hvert som man blir vant til å ha mer stabilt blodsukker som man jo får når man spiser mer riktig: lag deg et tidspunkt om kvelden du ikke spiser etter (jeg spiser i 95% av tilfellene aldri etter middag i hverdagene), og eventuelt (avhengig av logistikk i heimen og på jobb) et tidspunkt du ikke spiser FØR om morgenen. Når blodsukkeret mitt ble mer stabilt har det i 9 av 10 tilfeller aldri vært noe problem å kutte frokosten og ikke spise før lunsj. De dagene jeg føler at jeg MÅ ha mat før det, så spiser jeg, men jeg velger riktig type mat og prøver igjen dagen etter.

Dette er noe av det jeg har gjort før. Spiste middag i 17 tiden og så sen frokost/brunsj. Var mye mindre fysen da

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Hvis å gå ned i vekt blir et prosjekt du må bruke masse tid på, vil du ikke klare det. Så med mindre dere spiser veldig usunt til vanlig, fortsetter du bare å spise den samme maten som før, men mindre, og kutter ut eventuell spising (og drikking av drikke med sukker) mellom måltider. 

Skrevet

Du trenger ikke telle kalorier og veie ting, i alle fall ikke i starten når du har en del kilo du skal ned.

Begynn med å redusere porsjonene dine. Det er alt. 

Så kan du begynne å spise sunnere når du har kontroll på mengdene, bytte ut til bedre alternativer.

Når du eventuelt har gått ned en god del kilo og stagnerer på vekta, da kan du vurdere å telle kalorier kanskje et par uker. Men det trengs ikke for å komme i gang. Jeg justerer selv kun ned middagsmengden når jeg skal ned 3-4 kg, jeg er inaktiv pga sykdom og det gir likevel utslag.

Anonymkode: 18a5f...c5e

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

En ting til: er du aktiv TS? Altså går turer eller trener på noen måte? Hvis ikke start der. Det er to ting som gjelder når man vil ned i vekt, det man putter inn og det man jobber av.. Det spiller mindre rolle akkurat HVA du spiser kontra hvor mye, hvor sent og hvor mye du faktisk beveger deg der pulsen er høyere enn vanlig. 

Var mye mer aktiv før, 20 tusen skritt om dagen men nå er jeg mye mindre aktiv. Flytta til bygda og ble avhengi av bil, før gikk jeg over alt siden ting var i gåavstand. Nå må jeg gjøre bevist innsats.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...