Gå til innhold

Legge gulv før eller etter kjøkken blir satt opp?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Får anbefalt forskjellige ting- hva er korrekt?? 🤷🏻‍♀️

Anonymkode: 77300...de0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Begge deler er vel innafor?

Det føles mer «ordentlig» å gjøre det. Det finnes to forskjellige typer mennesker. De som drar frem klesskap for å male veggen bak og de som ikke gjør det. Er du en av de som klarer å leve uten å tenke på at det ikke er malt der, så ville jeg latt være. Samme greia her. 

Hvis du vil endre litt på kjøkkenet, flytte et benkeskap eller noe i ettertid, så er det jo dumt om du ikke har gulv, altså laminatgulv/parkett, under der.

Men det vil nesten uansett bli fargenyanser mellom gulv som har vært i solen/i bruk og det som har vært under deler av kjøkkenet. Da kan du jo like gjerne spare på noen kvm gulv i boden, så du kan legge ut mer siden hvis det blir behov for det? 

Det er jo liten vits med dyrt gulv under kjøkkenskap da. Ok å spare de pengene. Det vil jo aldri synes at der ikke er gulv under der hvis du har sokkellister eller sokkelskap på kjøkkenet. 

Vi valgte etter en helhetsvurdering å ikke få det lagt innunder. De folka vi hadde inne var dyre nok, og hysterisk dyre på endringsmeldinger. 

Anonymkode: fa7b9...152

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingenting som er helt korrekt, det er litt smakssak, og det er fordeler og ulemper. 

Jeg la gulv først. 
1: det er mye lettere legge gulv i ett tomt rom. 
2: hvis jeg skal gjøre om på kjøkkenløsningen, så er gulvet der, jeg slipper finne flere gulvplater som er i samme merke/farge. 
3: jeg foretrekker at det er glatt under skapene, slik at jeg kan vaske og støvsuge, uten at det ligger en kant der som møkk kan samle seg på. 

Det som er negativt er at hvis jeg får skade på gulvet, så må det også byttes under kjøkkeninnredningen, eller det vil bli en kant der. 

Anonymkode: b7dc0...b6f

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det var veldig rart og mislikte sterkt at vi ikke skulle ha parkett under kjøkkenbenken og kjøkkenøya, det er noe med å vite at det ikke er der 😅 Jeg fikk beskjed om at det ikke skulle være det. Ikke for å spare penger men fordi det er sånn det er riktig å gjøre det. Før har vi hatt parkett under, men det var da vi ikke hadde fagfolk.

Anonymkode: cb68d...b6f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter det jeg har lært skal/bør gulvet (parkett/laminat) legges etter at kjøkkenet er montert. Det går under sokkelen og vil ikke vise.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg syntes det var veldig rart og mislikte sterkt at vi ikke skulle ha parkett under kjøkkenbenken og kjøkkenøya, det er noe med å vite at det ikke er der 😅 Jeg fikk beskjed om at det ikke skulle være det. Ikke for å spare penger men fordi det er sånn det er riktig å gjøre det. Før har vi hatt parkett under, men det var da vi ikke hadde fagfolk.

Anonymkode: cb68d...b6f

Ikkesant!! Det plager vettet av meg som har mild OCD å vite at det ikke er gulv der😆 

Anonymkode: 77300...de0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer ann på gulvet så her bør du avklare dette med de som har solgt deg materialene.  Men som regel så skal ikke gulv legges under innredningen.  Den er veldig tung og får gulvbordene til å bøyes, spesielt laminat. Monterer du innredningen på ferdiglagt gulv så mister du garantien på gulvet. Gulvet legges inntil sokkelbena som er noen cm innenfor sokkelisten. 

Det et derfor viktig at du justerer sokkelbena slik at du tar høyde for at innredningen står på uferdig gulv mens sokkelisten står på ferdig gulv. Da må du måle tykkelsen på gulvet inkl det du skal ha under bordene for eksempel filter/ teppe eller lignende. 

Mvh kjøkkenselger 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må følge instruksjone til gulvet, vårt skal legges etter, og hadde vi lagt gulvet først hadde garantien blitt brutt. 

Skjønner ikke helt problemet med å legge det etter? Skal vi flytte kjøkkenbenken har vi mye mer arbeid foran oss enn en liten flekk som trenger mer gulv. 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer an på gulvet. Flytende gulv som laminat trenger å kunne bevege seg ørlite grann. Legger du det først og så monterer alle kjøkkenskapene osv oppå det, vil det ikke kunne bevege seg noe som helst, og dermed kan det oppstå sprekker i skjøtene, og det vil du ikke ha. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det er utgått regel at man ikke skal legge gulv under kjøkken, fordi begrunnelse er jo at kjøkkenet er tungt. Men ingenting er tungt for laminatgulv på et bra underlag, og dagens kjøkken festes i veggen og har ikke nødvendigvis sin fulle vekt på gulvet.

Anonymkode: 39af0...154

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på kjøkkeninnredningen og type gulv. 

Ville iallfall ikke spurt på KG og tatt en avgjørelse utifra svarene der. Ta heller kontakt med en fagperson som vet hvilke type kjøkken, hvordan det skal monteres og i tillegg hvilke type gulv dere skal ha

Anonymkode: 9c2f4...2a3

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...