AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 ...og jeg skjønner ikke hvorfor. I de fleste biler er jo dette automatisk? Eller en liten vridning unna? Veiene er smekkfulle av folk som kjører med tåkelys + kjørelys på samtidig - et forelegg på 3000 kr om dette landet fortsatt hadde hatt UP - og andre som kjører med parkeringslys eller hva det måtte være: Dunkelt fremme, mørkt bak. Hvor vanskelig kan det være? Anonymkode: 66257...009
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Det at det er ulovlig med tåkelys og nærlys samtidig må være den mest tilbakestående loven som noen gang er oppfunnet. Jeg gjør det selv med vilje fordi jeg ser bedre og det gjør at det lyser opp grøftekantene slik at det er lettere å se dyr osv. Denne forklaringen fra Statens Vegvesen er fullstendig hjernedød "Benytter du de derimot sammen med nærlysene, ødelegger de for hverandre og du utsetter deg selv for «selvblending». Det eneste jeg er enig med deg på er baklys på kvelden. Her er jeg enig at det er viktig slik at andre ser deg, men det at tåkelys og nærlys samtidig er farlig, er bare noe tyttebærpolitiet har funnet på. Anonymkode: 9bbe2...720 2
PITTY Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det at det er ulovlig med tåkelys og nærlys samtidig må være den mest tilbakestående loven som noen gang er oppfunnet. Jeg gjør det selv med vilje fordi jeg ser bedre og det gjør at det lyser opp grøftekantene slik at det er lettere å se dyr osv. Denne forklaringen fra Statens Vegvesen er fullstendig hjernedød "Benytter du de derimot sammen med nærlysene, ødelegger de for hverandre og du utsetter deg selv for «selvblending». Det eneste jeg er enig med deg på er baklys på kvelden. Her er jeg enig at det er viktig slik at andre ser deg, men det at tåkelys og nærlys samtidig er farlig, er bare noe tyttebærpolitiet har funnet på. Anonymkode: 9bbe2...720 Helt korrekt. Komplett dustete. Nok en gang ny regel, kun for å ha noe å finne på, og ble nok funnet på i fylla på julebordet hos Statens vegvesen. Tåkelysene gir temmelig svak belysning, og kan umulig blende noe som helst. De er faktisk så svake at tåke/sikt bør være max 2 meter for at ikke nærlys likevel blir det beste alternativet. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Det at det er ulovlig med tåkelys og nærlys samtidig må være den mest tilbakestående loven som noen gang er oppfunnet. Jeg gjør det selv med vilje fordi jeg ser bedre og det gjør at det lyser opp grøftekantene slik at det er lettere å se dyr osv. Denne forklaringen fra Statens Vegvesen er fullstendig hjernedød "Benytter du de derimot sammen med nærlysene, ødelegger de for hverandre og du utsetter deg selv for «selvblending». Det eneste jeg er enig med deg på er baklys på kvelden. Her er jeg enig at det er viktig slik at andre ser deg, men det at tåkelys og nærlys samtidig er farlig, er bare noe tyttebærpolitiet har funnet på. Anonymkode: 9bbe2...720 Slik har det vært i flere tiår. Selvblending er reelt. Jeg kjører nesten utelukkende på europavei. Tåkelys rekker opptil 50m frem. Du kan selv regne ut hvilken reaksjonstid du har da i 80 km/t...i tillegg til at øyne dine vil fokusere rett foran bilen istdf. så langt fremme som du skal i den farten. Dette er selvblending. I tillegg blender du andre. Så mye til "fullstendig hjernedød". Anonymkode: 66257...009 2 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #5 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 16.30): Det at det er ulovlig med tåkelys og nærlys samtidig må være den mest tilbakestående loven som noen gang er oppfunnet. Jeg gjør det selv med vilje fordi jeg ser bedre og det gjør at det lyser opp grøftekantene slik at det er lettere å se dyr osv. Denne forklaringen fra Statens Vegvesen er fullstendig hjernedød "Benytter du de derimot sammen med nærlysene, ødelegger de for hverandre og du utsetter deg selv for «selvblending». Det eneste jeg er enig med deg på er baklys på kvelden. Her er jeg enig at det er viktig slik at andre ser deg, men det at tåkelys og nærlys samtidig er farlig, er bare noe tyttebærpolitiet har funnet på. Anonymkode: 9bbe2...720 Loven er helt på sin plass. Desdverre helt bormalt blant de med minimal kunnskap om lysbryk å tro noe annet. Det eneste som hjelper mot slik kunnskapsmangel er dessverre bøter. Anonymkode: 480dc...2b2 4
PITTY Skrevet 22. oktober 2023 #6 Skrevet 22. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 17.29): Slik har det vært i flere tiår. Selvblending er reelt. Jeg kjører nesten utelukkende på europavei. Tåkelys rekker opptil 50m frem. Du kan selv regne ut hvilken reaksjonstid du har da i 80 km/t...i tillegg til at øyne dine vil fokusere rett foran bilen istdf. så langt fremme som du skal i den farten. Dette er selvblending. I tillegg blender du andre. Så mye til "fullstendig hjernedød". Anonymkode: 66257...009 Så tåkelys er altså sterkere enn nærlys(40 meter.) God Jul. Hva med prinsippet om at jo sterkere lys jo mer reflekteres de i tåken? Da er det vel like greit å demontere disse tåkelysene. Og hvorfor sitter de under de andre lysene dine tror du? For å lyse under tåka, og som bonus blir det desto lavere blending.. Tåkelys lyser normalt max 25 meter. Så mye for den.. Endret 22. oktober 2023 av PITTY
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #7 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 16.30): Det at det er ulovlig med tåkelys og nærlys samtidig må være den mest tilbakestående loven som noen gang er oppfunnet. Jeg gjør det selv med vilje fordi jeg ser bedre og det gjør at det lyser opp grøftekantene slik at det er lettere å se dyr osv. Denne forklaringen fra Statens Vegvesen er fullstendig hjernedød "Benytter du de derimot sammen med nærlysene, ødelegger de for hverandre og du utsetter deg selv for «selvblending». Det eneste jeg er enig med deg på er baklys på kvelden. Her er jeg enig at det er viktig slik at andre ser deg, men det at tåkelys og nærlys samtidig er farlig, er bare noe tyttebærpolitiet har funnet på. Anonymkode: 9bbe2...720 Haha, fortell deg gjerne dette selv for å sove bedre om natta, men de hjelper deg absolutt ingenting når du når en viss hastighet. Grøftelysene, eller tåkelysene lyser opp veien for kort distanse fra bilen. Det du måtte se som er opplyst av lysene, rekker du ikke å stoppe for. I stedet for å være fokusert på det som er langt foran, blir du fokusert på det som er rett foran deg - og det rekker du ikke å reagere for engang. Grøftelysene har en funksjon når det er tåke. De lyser lavt, slik at du ikke blir blendet når lyset reflekteres i tåka, og de lyser bredt for å belyse grøften. Når det er tåke, kjører du også sakte. I lav hastighet har du også mulighet til å stoppe. Så nei, grøftelys i kombinasjon med nærlys er unødvendig under normale forhold. Dessuten forstyrrer det motgående kjøretøy. Anonymkode: 3d53a...ce6 3
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #8 Skrevet 22. oktober 2023 Noen lånte bilen min og de satt på tåkelys. Dagen etter skulle jeg kjøre og viste ikke at de stod på. Mange biler blinket til meg da jeg kjørte. Jeg trodde at jeg hadde fjernlys på 😅 Anonymkode: 66453...88d 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #9 Skrevet 22. oktober 2023 PITTY skrev (12 minutter siden): Så tåkelys er altså sterkere enn nærlys(40 meter.) God Jul. Hva med prinsippet om at jo sterkere lys jo mer reflekteres de i tåken? Da er det vel like greit å demontere disse tåkelysene. Og hvorfor sitter de under de andre lysene dine tror du? For å lyse under tåka, og som bonus blir det desto lavere blending.. Tåkelys lyser normalt max 25 meter. Så mye for den.. Selvblending skjer i all hovedsak ikke på grunn av lysstyrken, men på grunn av lysbildet. Tåkelys lyser opp rett foran og rett på siden foran bilen, og eneste gang det er hjelp i dem er når man kjøres så sakte at man kan stoppe på strekningen de lyser opp. Anonymkode: 480dc...2b2 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #10 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Loven er helt på sin plass. Desdverre helt bormalt blant de med minimal kunnskap om lysbryk å tro noe annet. Det eneste som hjelper mot slik kunnskapsmangel er dessverre bøter. Anonymkode: 480dc...2b2 kanskje det gjelder nye biler, men på min gamle bil mener jeg virkelig oppriktig at jeg får bedre sikt med tåkelys + nærlys samtidig. Det er en gammel bil med halogen lys, så det kan ha noe med saken å gjøre. Så jeg er imot det med bøter. Biler er forskjellig, og ja min bil går gjennom eu kontrollen slik lysene er Anonymkode: 9bbe2...720
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #11 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): kanskje det gjelder nye biler, men på min gamle bil mener jeg virkelig oppriktig at jeg får bedre sikt med tåkelys + nærlys samtidig. Det er en gammel bil med halogen lys, så det kan ha noe med saken å gjøre. Så jeg er imot det med bøter. Biler er forskjellig, og ja min bil går gjennom eu kontrollen slik lysene er Anonymkode: 9bbe2...720 Uansett alder på bilen får du ikke bedre sikt av lys som lyser kortere. Uansett om du mener noe annet. Anonymkode: 480dc...2b2 2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #12 Skrevet 22. oktober 2023 Det største problemet for meg er idiotene som kjører HELT UTEN LYS. Hverken foran eller bak, når det er mørkt! Kjørte innover E18 mot Oslo i dag tidlig, og tok igjen en uten lys i det hele tatt. Klokken 07.00. Det var BEKMØRKT ute! Skjønner ikke…. Anonymkode: 5c5ae...63b 1
PITTY Skrevet 22. oktober 2023 #13 Skrevet 22. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Selvblending skjer i all hovedsak ikke på grunn av lysstyrken, men på grunn av lysbildet. Tåkelys lyser opp rett foran og rett på siden foran bilen, og eneste gang det er hjelp i dem er når man kjøres så sakte at man kan stoppe på strekningen de lyser opp. Anonymkode: 480dc...2b2 Det sistnevnte kjøper jeg, at sikt-strekningen er kort med tåkelys. De lyser jo kun ca 25 meter, nærlys ca 40+ meter. At tåkelysene lyser oppover eller rett forut for bilen, og at reflektorene er dreiet dit, det stemmer ikke med intensjonen til lysene, de skal lyse opp underlaget under tåka og er derfor montert nære bakken. Fjernlys derimot har temmelig rettvinklede lys og gir selvsagt en grusom selvblending i tåka. Nærlysene er asymmetriske, dreier mot høyre. Endret 22. oktober 2023 av PITTY
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #14 Skrevet 22. oktober 2023 PITTY skrev (4 timer siden): Det sistnevnte kjøper jeg, at sikt-strekningen er kort med tåkelys. De lyser jo kun ca 25 meter, nærlys ca 40+ meter. At tåkelysene lyser oppover eller rett forut for bilen, og at reflektorene er dreiet dit, det stemmer ikke med intensjonen til lysene, de skal lyse opp underlaget under tåka og er derfor montert nære bakken. Fjernlys derimot har temmelig rettvinklede lys og gir selvsagt en grusom selvblending i tåka. Nærlysene er asymmetriske, dreier mot høyre. Tåkelysene lyser ikke mer enn 12-15 meter. Tåkelysene er laget for å ha et alternativ i nettopp tåke. Anonymkode: 480dc...2b2
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #15 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): Tåkelysene lyser ikke mer enn 12-15 meter. Tåkelysene er laget for å ha et alternativ i nettopp tåke. Anonymkode: 480dc...2b2 Selvblendingen vi snakker om ved bruk av tåkelys sammen med nærlys er selvblending når det ikke er tåke. Selvblending er nå uansett mest et provlem for en selv. Verre er det at møtende trafikanter også blir blendet av feil lysbruk, spesielt ved våt vegbane. Anonymkode: 480dc...2b2 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #16 Skrevet 22. oktober 2023 PITTY skrev (8 timer siden): Så tåkelys er altså sterkere enn nærlys(40 meter.) God Jul. Hva med prinsippet om at jo sterkere lys jo mer reflekteres de i tåken? Da er det vel like greit å demontere disse tåkelysene. Og hvorfor sitter de under de andre lysene dine tror du? For å lyse under tåka, og som bonus blir det desto lavere blending.. Tåkelys lyser normalt max 25 meter. Så mye for den.. Så det gjør jo selvblendingene bare verre... Anonymkode: 66257...009
AnonymBruker Skrevet 26. oktober 2023 #17 Skrevet 26. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 12.10): Uansett alder på bilen får du ikke bedre sikt av lys som lyser kortere. Uansett om du mener noe annet. Anonymkode: 480dc...2b2 Prøv å kjør min bil og se selv. Største problem er vel alle nye bilene med super blendene laser lys og adaptiv fjernlys som ikke funker! de er livsfarlige Anonymkode: 9bbe2...720
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå