AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #161 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Vi har tre kvarter hver morgen. Jeg kommer ikke til å stå å koke grøt fordi det rett og slett ikke er tid til det. Med mindre det tar 2 minutter, men det gjør det ikke. Det skal skrelles frukt og ha i, som må kjøres i blender, det må tines pumpet morsmelk fra fryseren, grøten er varm å må avkjøles litt. Om konsistensen blir feil må den endres. Vipps, det tok 25 minutter. Anonymkode: abc14...149 Det tar maks 2 minutter å varme grøt som har ligget i bløt over natten. Det tar lenger tid å vente på vannkokeren. Anonymkode: a4049...469 6
velociraptor Skrevet 25. oktober 2023 #162 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Vi er flere helsesykepleiere som stusser på den opprinnelige kronikken som ble gitt ut. Det er mye vi ikke er enige i, bla det som blir oppgitt her, fallet i vekten ved 8 mnd tilknyttet grøt. Som en annen skrev her det er mye som skjer rundt 8 mnd som det er mer sannsynlig er årsaken; mer bevegelse og mindre amming. Jeg synes den første kronikken var uheldig, ikke minst det ensidige fokuset på grøten, det er da mye annet babyene i den alderen spiser. Når det er sagt tenker jeg det er viktig å se hva slags bakgrunn og utdannelse de som gir råd har, det gjelder alt. Det er blitt en tendens at influensere er eksperter på «alt» og uttaler seg uten den riktige kompetansen og DET er en uheldig utvikling. Anonymkode: 81d7f...be1 Det uthevede her er jeg helt enig i, jeg er bare uenig i at alt helsepersonell har god kompetanse på ernæring. Nettopp fordi jeg vet hva slags utdannelse de har. 6 3
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #163 Skrevet 25. oktober 2023 velociraptor skrev (23 minutter siden): Det uthevede her er jeg helt enig i, jeg er bare uenig i at alt helsepersonell har god kompetanse på ernæring. Nettopp fordi jeg vet hva slags utdannelse de har. Bekymringsverdig at nettopp slike som deg driver og akkrediterer helsepersonell og kunnskap. Ernæring handler såvidt ikke bare om inntak av næringsstoffer. Tenker du faller i din egen krav her og som en person med sannsynligvis null kompetanse på området skal sette alt av helsepersonell i samme bås, er jo bare helt blåst. Det har vært flere saker i media knyttet til mødre som fremmer helsefarlige råd både i svangerskap, barnets velbefinnende og bekymringer rundt ernæring og helse. Tro det eller ei, enkelte klarer faktisk ikke se forskjellen på sitt eget behov og barnets behov. Vær så snill å slutt å fremstå så kunnskapsløs. Anonymkode: 345c9...95d 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #164 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Min er 6 mnd og spiser ikke brød enda, ikke frukt og grønt som ikke er mos heller. Så da er det ikke like enkelt. Jeg kan ikke mose fersken og la stå til neste dag. Så kommer det dager da, hvor en glemmer å ta ut mm fra frys, eller er tom. Da må man sette seg ned å pumpe da for å ha råvarer til grøten. Flott at dere andre klarer det, men jeg har ikke bare ett barn. De andre skal og ha frokost og matpakker, hjelp til påkledning og tannstell. Da må jeg faktisk stå opp 05.30 om hjemmelaget grøt skal prioriteres. Anonymkode: abc14...149 Lag opp batcher med most frukt og ha i isbitformer i fryseren. Så tiner du de i grøten mens du lager den. MME/Morsmelk i grøten er strengt talt ikke nødvendig om du ammer/gi flaske før måltidet, noe man helst skal når barnet er 6 mnd. Hvorfor venter du ikke med grøt til du er ferdig med alt morgenstyret? Regner med du er i perm siden baby er så liten, så da kan du vel amme/gi flaske på morgenen og grøt når dere er ferdige med morgenstellet? Anonymkode: f19fb...aa6 2 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #165 Skrevet 25. oktober 2023 Jeg må bare nevne at det å fremme 2-3 års utdannelse om ernæring for helsespl er jo veldig lite gjennomtenkt av Ernæringsmamma. Mener hun at vi skal ha 2-3 års ekstra utdannelse om søvn også? Amming? Barns utvikling motorisk og mentalt? Psykologi? Forebygging av vold? osv osv. Greit at vi i utgangspunktet har for lite om ernæring, men fint å være litt realistisk oppi alt. Anonymkode: 81d7f...be1 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #166 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Lag opp batcher med most frukt og ha i isbitformer i fryseren. Så tiner du de i grøten mens du lager den. MME/Morsmelk i grøten er strengt talt ikke nødvendig om du ammer/gi flaske før måltidet, noe man helst skal når barnet er 6 mnd. Hvorfor venter du ikke med grøt til du er ferdig med alt morgenstyret? Regner med du er i perm siden baby er så liten, så da kan du vel amme/gi flaske på morgenen og grøt når dere er ferdige med morgenstellet? Anonymkode: f19fb...aa6 Jeg er ferdig i permisjon, så derfor er det travelt før jobb. Har også flere barn. De to minste er hos dagmamma (tanten sin). Smart med fruktmos i terninger, men med kabalen som skal gå opp hver morgen ser jeg fortsatt ikke helt hvordan jeg skal rekke å lage grøt. Dere som sier dette tar 2 minutter. Har dere alltid ferdig i kjøleskapet og varmer i mikro? Tar jo 2 minutter bare å finne frem det en trenger. Kjele, øse, visp, frukt, blender, kniv, fjøl, bløtlagt korn, melk, skål osv osv. Anonymkode: abc14...149
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #167 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Jeg er ferdig i permisjon, så derfor er det travelt før jobb. Har også flere barn. De to minste er hos dagmamma (tanten sin). Smart med fruktmos i terninger, men med kabalen som skal gå opp hver morgen ser jeg fortsatt ikke helt hvordan jeg skal rekke å lage grøt. Dere som sier dette tar 2 minutter. Har dere alltid ferdig i kjøleskapet og varmer i mikro? Tar jo 2 minutter bare å finne frem det en trenger. Kjele, øse, visp, frukt, blender, kniv, fjøl, bløtlagt korn, melk, skål osv osv. Anonymkode: abc14...149 Jeg laget en gryte med grøt når jeg først lagde. Frøs ned i isbitformer. Trengte 30 sek på å tine grøten i mikroen, pluss max 30 sek å finne fram en skål og legge isbiten oppi. I begynnelsen håndmelket jeg litt melk oppi for mer kjent smak, men når jeg sluttet med det tok det ikke mer enn ett minutt totalt. Jeg skjønner at ikke alle har fryser, men hvis man har det er hjemmelaget grøt det enkleste i verden. Anonymkode: b4a13...dea 4
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #168 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (44 minutter siden): Jeg er ferdig i permisjon, så derfor er det travelt før jobb. Har også flere barn. De to minste er hos dagmamma (tanten sin). Smart med fruktmos i terninger, men med kabalen som skal gå opp hver morgen ser jeg fortsatt ikke helt hvordan jeg skal rekke å lage grøt. Dere som sier dette tar 2 minutter. Har dere alltid ferdig i kjøleskapet og varmer i mikro? Tar jo 2 minutter bare å finne frem det en trenger. Kjele, øse, visp, frukt, blender, kniv, fjøl, bløtlagt korn, melk, skål osv osv. Anonymkode: abc14...149 istedet for denne lange leksa med unnskyldninger - kan du ikke bare si det som det er? Du gidder ikke. Det er en ærlig sak, det. Men ikke fremstill det som så utrolig vanskelig, for det er det faktisk ikke. Anonymkode: b755e...a06 7
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #169 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er ferdig i permisjon, så derfor er det travelt før jobb. Har også flere barn. De to minste er hos dagmamma (tanten sin). Smart med fruktmos i terninger, men med kabalen som skal gå opp hver morgen ser jeg fortsatt ikke helt hvordan jeg skal rekke å lage grøt. Dere som sier dette tar 2 minutter. Har dere alltid ferdig i kjøleskapet og varmer i mikro? Tar jo 2 minutter bare å finne frem det en trenger. Kjele, øse, visp, frukt, blender, kniv, fjøl, bløtlagt korn, melk, skål osv osv. Anonymkode: abc14...149 Ved å sitte her på KG og klage beviser du for oss alle at du har tid, du prioriterer bare ikke hjemmelaget mat. Vær ærlig med deg selv, bare derfra kan du gjøre endringer. Unnskyldninger hemmer utvikling. Anonymkode: 3e8ec...571 3 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #170 Skrevet 25. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: Jeg er ferdig i permisjon, så derfor er det travelt før jobb. Har også flere barn. De to minste er hos dagmamma (tanten sin). Smart med fruktmos i terninger, men med kabalen som skal gå opp hver morgen ser jeg fortsatt ikke helt hvordan jeg skal rekke å lage grøt. Dere som sier dette tar 2 minutter. Har dere alltid ferdig i kjøleskapet og varmer i mikro? Tar jo 2 minutter bare å finne frem det en trenger. Kjele, øse, visp, frukt, blender, kniv, fjøl, bløtlagt korn, melk, skål osv osv. Anonymkode: abc14...149 Det er virkelig ikke så komplisert, altså. Jeg lager grøt og fruktmos (og grønnsaksmos og quinoa og moste bønner og alt mulig) i store porsjoner når jeg har tid, og fryser ned som isbitterninger. Før jeg legger meg om kvelden tar jeg opp terninger med morsmelk, grøt og frukt til frokosten, forskjellig grønnsaker/potet/bønner/linser/kjøtt til lunsjen i bokser og setter det i kjøleskapet, så er det tint til neste morgen. Far kjører det 30 sek i mikro, kjøler det ned ved å tilsette morsmelk, og vips har baby hjemmelaget mat til frokost og lunsj. Til middag får han det samme som oss. Ja, det er litt mer jobb å lage maten og fryse ned, men jeg bruker altså heller egentiden min om kvelden på å ordne disse tingene med podcast på øret heller enn å se serie/scrolle på mobilen. Anonymkode: 1bb09...be3 2
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #171 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg må bare nevne at det å fremme 2-3 års utdannelse om ernæring for helsespl er jo veldig lite gjennomtenkt av Ernæringsmamma. Mener hun at vi skal ha 2-3 års ekstra utdannelse om søvn også? Amming? Barns utvikling motorisk og mentalt? Psykologi? Forebygging av vold? osv osv. Greit at vi i utgangspunktet har for lite om ernæring, men fint å være litt realistisk oppi alt. Anonymkode: 81d7f...be1 Nei, det er ikke det som er konklusjonen hennes. Manglet noen slides her. Hun skriver jo at denne gruppen har veldig mye annet de må kunne noe om. Løsningen er heller at de må samarbeide med folk med ernæringskompetanse. Anonymkode: 34ea6...f6c 4 1 5
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #172 Skrevet 25. oktober 2023 Oi, nå føler jeg meg som en dårlig mor... Jeg bløtlegger ikke, og bruker heller ikke morsmelk i grøten... Jeg koker opp havremel med svisker, raspet eple og banan, og har i en skje cashewsmør med eventuelt ekstra olivenolje. Høres dette dårlig ut? Hun får leverpostei og lignende, og morsmelk før og etter grøt, så tenkte ikke det var så ille? Anonymkode: d0c1e...d46 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #173 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Oi, nå føler jeg meg som en dårlig mor... Jeg bløtlegger ikke, og bruker heller ikke morsmelk i grøten... Jeg koker opp havremel med svisker, raspet eple og banan, og har i en skje cashewsmør med eventuelt ekstra olivenolje. Høres dette dårlig ut? Hun får leverpostei og lignende, og morsmelk før og etter grøt, så tenkte ikke det var så ille? Anonymkode: d0c1e...d46 Helst bør man bløtlegge minst en time, men "ekspertene" er litt uenige om det også. Bare bra barnemat har skrevet ganske utfyllende om hjemmelagd grøt. Hun selger også eget mel som skal være bedre enn annet, så tar det hun skriver med en liten klype salt. https://www.barebrabarnemat.no/slik-lager-du-hjemmelaget-grot-til-babyen-din/ Kan godt sette det til bløtlegging over natten (jeg setter det i kjøleskap), så er det klart på morgenen. Tror heller ikke det er så farlig hvis barnet har et variert kosthold ellers. Bløtlegging Helsedirektoratet anbefaler at man bløtlegger korn til grøt i minimum 1 time. Å bløtlegge vil si å legge mel eller gryn i litt vann før du koker det. Du trenger ikke å helle av bløtleggingsvannet før du koker det. Dette gjør man for å gjøre jernet mer tilgjengelig for absorpsjon. Men, kornslag som havre og hirse er varmebehandlet i produksjonsprosessen og bløtleggning alene vil sannsynligvis ikke hjelpe så mye på jernopptaket. Du kan lese utfyllende om dette her, men det du bør gjøre er kort fortalt å tilsette en liten skje med et annet mel som ikke er varmebehandlet, slik som spelt eller rug som du kanskje allerede har hjemme når du bløtlegger. Anonymkode: f19fb...aa6 1
AnonymBruker Skrevet 25. oktober 2023 #174 Skrevet 25. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Oi, nå føler jeg meg som en dårlig mor... Jeg bløtlegger ikke, og bruker heller ikke morsmelk i grøten... Jeg koker opp havremel med svisker, raspet eple og banan, og har i en skje cashewsmør med eventuelt ekstra olivenolje. Høres dette dårlig ut? Hun får leverpostei og lignende, og morsmelk før og etter grøt, så tenkte ikke det var så ille? Anonymkode: d0c1e...d46 Høres supert ut. Bløtleggingen er jo for bedre jernopptak, så hvis hun får leverpostei og andre animalske produkter får hun jo jern der som tas veldig godt opp😊 Anonymkode: b4a13...dea 4
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #175 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 16.30): Du shamer jo mødre her, forstår du ikke de andre kommentarene? Gå vekk heller. Hvem bryr seg om det er lettvint???? Samme det vel? La folk gi grøt selvom det er lettvint, hvorfor skal det liksom være så sinnsykt negativt? Anonymkode: dae9c...f62 Lol. Dette innlegget er grunnen til at det skulle vært bedre regulering av hvem som kan formere seg. Anonymkode: 3c766...db5 1
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #176 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 20.15): Var på Babysang, og da var to fedre blitt med i gruppen, han ene hadde en grøtpose til jenta si fordi han hadde kjapp mat klart til jenta for han var på farten, en gruppe på 5 mødre begynte da og snakke om hvor giftig og fælt dette var og hadde sin hjemmelagde grøt mef, wow kjempegøy steminig i rommet da, så aldri disse fedrene igjen på lunsj delen av Babysang Anonymkode: 9c9a6...d22 And of all the things that did not happen, this was the first of those. Anonymkode: 3c766...db5 3
AnonymBruker Skrevet 30. oktober 2023 #177 Skrevet 30. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 23.21): Ferdiggrøten er god og helsefremmende mat for babyer 6mnd+ Den er designet for å være akkurat det. Anonymkode: 8b351...fed Nei 🤣 Den er designet for å koste minst mulig i produksjon, men gi mest mulig i fortjeneste. Google litt rundt Nestlé, du. Anonymkode: 3c766...db5 1 5
liil Skrevet 3. november 2023 #178 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (På 22.10.2023 den 1.56): Det er ikke et dårligere alternativ. Ingen mener det. Anonymkode: b5c5a...5c0 Hvis du kan lese, vil du se at en hel haug med folk bare her mener det. But don't take my (or their) word for it! Har du noen kilder på at ingen mener at det er et dårligere alternativ?
liil Skrevet 3. november 2023 #179 Skrevet 3. november 2023 AnonymBruker skrev (På 23.10.2023 den 22.59): ... mens pulvergrøt har åtte ganger mer per porsjon. Anonymkode: abc14...149 FORDI DET ER TILSATT!!! Tilsett jern i grandisen, sjokomelken, bløtkaka eller hva du bare vil - alt som er tilsatt jern, blir jernrikt. 2 1
Tanuki Skrevet 3. november 2023 #180 Skrevet 3. november 2023 Jeg kjøper pulvergrøt og har ikke dårlig samvittighet av det. Det er jo ikke slik at gråten er det eneste baby spiser, og det er kun for en kort periode. At folk går av skaftet fordi ferdiggrøt klassifiseres som UP viser bare at de ikke greier å skjønne nyanser. Kjøpegrøt er ikke skadlig eller farlig, du kan fint lage egen grøt hjemme uten å spy ut galle til dem som velger annerledes. 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå