velociraptor Skrevet 22. oktober 2023 #81 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Det er ikke et dårligere alternativ. Ingen mener det. Hvis du som sagt mener at du sitter på informasjon som alle andre ikke vet noe om, så bør du kanskje bli med i den debatten offisielt. Anonymkode: b5c5a...5c0 For alt du vet er jeg med i den offentlige debatten 😇 Og jo, selvsagt mener mange det er dårligere, men det betyr ikke dårlig, langt mindre farlig. Det er imidlertid B-team alternativet. Akkurat som at kneipbrød er dårligere enn hjemmebakt grovbrød. Men nå synes jeg det å gi grøt flere ganger per dag, sånn mange gjør, er mye verre, samme om den er hjemmelaget, enn om man gir to-tre grøtmåltider per uke og disse er kjøpegrøt, men resten av måltidene består av kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, frukt og bær. 5 4
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #82 Skrevet 22. oktober 2023 Jeg har både lagd hjemmelaget grøt og brukt kjøpegrøt, og det har vært gjort år etter år. Man skal vite at det er ganske strenge krav til barnemat i Norge. Og om en foreldre henger seg på og lage hjemmelaget grøt uten og sette seg skikkelig inn i hva den bør bestå av kan det også være dirkete farlig. Min fikk melkeallergi som liten så jeg lagde hjemmelaget uten og vite noe særlig hadde fått beskjed om og bruke det og det, ikke at jeg måtte tilsette visse fettkilder i tilegg, så han sleit skikkelig og gå opp i vekk. Det var såpass lenge siden også, så var jo ikke så lett og Google seg frem som det er i dag. Anonymkode: eb376...5e4 1
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #83 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Det er ikke et dårligere alternativ. Ingen mener det. Hvis du som sagt mener at du sitter på informasjon som alle andre ikke vet noe om, så bør du kanskje bli med i den debatten offisielt. Anonymkode: b5c5a...5c0 eh, jo, det er mange som mener at kjøpegrøt er et dårligere alternativ. Anonymkode: b755e...a06 6
AnonymBruker Skrevet 22. oktober 2023 #84 Skrevet 22. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 20.42): Noe så ufint. Å ingen tok dem i forsvar når meggene begynte tenker jeg? Anonymkode: e903f...72e Nei ingen faktisk, kanskje de andre som tenkte som meg bare måpte, for man kunne ikke skjønne at voksne kunne sitte å holde på sånn, eller om de var for opptatt med eget barn og mating/legging Anonymkode: 9c9a6...d22 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #85 Skrevet 23. oktober 2023 17 hours ago, AnonymBruker said: eh, jo, det er mange som mener at kjøpegrøt er et dårligere alternativ. Anonymkode: b755e...a06 Jeg ser ikke at du har lagt ut noe kilder på det. Anonymkode: b5c5a...5c0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #86 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg ser ikke at du har lagt ut noe kilder på det. Anonymkode: b5c5a...5c0 hva skal du med kilder på at mange synes det? det er mange bare i denne tråden som synes det. det er jo det som er utgangspunktet for hele debatten - at det ble skrevet en kronikk om at mange synes kjøpegrøt er et dårligere alternativ. Anonymkode: b755e...a06 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #87 Skrevet 23. oktober 2023 22 hours ago, velociraptor said: For alt du vet er jeg med i den offentlige debatten 😇 Og jo, selvsagt mener mange det er dårligere, men det betyr ikke dårlig, langt mindre farlig. Det er imidlertid B-team alternativet. Akkurat som at kneipbrød er dårligere enn hjemmebakt grovbrød. Men nå synes jeg det å gi grøt flere ganger per dag, sånn mange gjør, er mye verre, samme om den er hjemmelaget, enn om man gir to-tre grøtmåltider per uke og disse er kjøpegrøt, men resten av måltidene består av kjøtt, fisk, egg, grønnsaker, frukt og bær. Det er ingen i den debatten som mener at kjøpegrøt er et dårligere alternativ enn hjemmelaga nå. De som mente det har ombestemt seg. Har du en link i så fall? Anonymkode: b5c5a...5c0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #88 Skrevet 23. oktober 2023 1 hour ago, AnonymBruker said: hva skal du med kilder på at mange synes det? det er mange bare i denne tråden som synes det. det er jo det som er utgangspunktet for hele debatten - at det ble skrevet en kronikk om at mange synes kjøpegrøt er et dårligere alternativ. Anonymkode: b755e...a06 Jeg snakker om de som er med i debatten i media. Fagfolk som skriver kronikker med fullt navn. Ikke folk på KG. Les det jeg skriver. Hvem i debatten i media nå mener at kjøpegrøt er et dårligere alternativ? Anonymkode: b5c5a...5c0 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #89 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg snakker om de som er med i debatten i media. Fagfolk som skriver kronikker med fullt navn. Ikke folk på KG. Les det jeg skriver. Hvem i debatten i media nå mener at kjøpegrøt er et dårligere alternativ? Anonymkode: b5c5a...5c0 jeg svarte på en påstand om at "ingen" mener det. Det var ikke tatt den type forbehold eller presiseringer som du kommer med nå. Les det du selv skriver, du. Anonymkode: b755e...a06 1 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #90 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Jeg snakker om de som er med i debatten i media. Fagfolk som skriver kronikker med fullt navn. Ikke folk på KG. Les det jeg skriver. Hvem i debatten i media nå mener at kjøpegrøt er et dårligere alternativ? Anonymkode: b5c5a...5c0 Det handler vel mer om signaleffekt. Av influensere som nå har uttalt seg har jeg ALDRI fått inntrykk tidligere at kjøpegrøt er ok. Tvert imot har de vært veldig harde på hvorfor de er imot hele matindustrien og nevnt giftstoffer og sukkermengde i produktene. Anonymkode: abc14...149
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #91 Skrevet 23. oktober 2023 11 minutter siden, AnonymBruker said: jeg svarte på en påstand om at "ingen" mener det. Det var ikke tatt den type forbehold eller presiseringer som du kommer med nå. Les det du selv skriver, du. Anonymkode: b755e...a06 Jeg skrev dette: "Ta det med ro, kjøpegrøt er trygt. Du trenger ikke gi det hvis du ikke vil. Nå sier jo til og med disse to bloggerene Ida og Maja at kjøpegrøt er helt trygt. Så alle er jo enige til slutt, selv de med utdannelse. Det er ingen med kompetanse som lenger går ut og mener at kjøpegrøt er farlig. Men hvis du mener at du innehar like god eller bedre kompetanse enn disse og sitter på informasjon som de har oversett, så bør du kanskje skrive en kronikk om det. " I en samtale så må man jo forholde seg til det som er sagt tidligere også. Men da er vi vel egentlig enige da? Ingen med kompetanse på området mener at kjøpegrøt er farlig eller et dårligere alternativ lenger. Folk på KG som mener noe er ikke fagfolk. De kan mene hva de vil, men deres meninger bør ikke ilegges vekt i en faglig diskusjon. Nå har også helsedirektoratet lagt ut informasjon om kjøpegrøt og hjemmelaget på Facebook (helsedirektoratet- helsen din). Dette er uttalelse fra fagfolk. Og disse bloggerne som alle stoler så mye på er helt enige i den uttalelsen. Men hvis du eller noen andre sitter på informasjon som er annerledes enn det helsedirektoratet kommer med, så er det kanskje på tide å gå ut i media med det. Ingen stoler på "anonyme" brukere på KG. (Altså folk som ikke går ut med fullt navn og yrke/ utdanning) Anonymkode: b5c5a...5c0 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #92 Skrevet 23. oktober 2023 16 minutter siden, AnonymBruker said: Det handler vel mer om signaleffekt. Av influensere som nå har uttalt seg har jeg ALDRI fått inntrykk tidligere at kjøpegrøt er ok. Tvert imot har de vært veldig harde på hvorfor de er imot hele matindustrien og nevnt giftstoffer og sukkermengde i produktene. Anonymkode: abc14...149 "Det må være mulig å lage hjemmelaget mat på lik linje som at det er helt greit å kjøpe ferdig babygrøt og. Begge deler er bra, og det må foreldre føle seg trygge på." -Maja Skogstad, hjemmelaget babygrøt- influenser https://www.vg.no/nyheter/i/rl2BMm/ida-gran-jansen-om-babygroet-debatten-foeles-som-en-heksejakt Ida Gran Jansen sier også noe lignende. Bare å ta et googlesøk så finner du det. De har snudd i debatten og mener ikke lenger at kjøpegrøt ikke er trygt. Anonymkode: b5c5a...5c0
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #93 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg skrev dette: "Ta det med ro, kjøpegrøt er trygt. Du trenger ikke gi det hvis du ikke vil. Nå sier jo til og med disse to bloggerene Ida og Maja at kjøpegrøt er helt trygt. Så alle er jo enige til slutt, selv de med utdannelse. Det er ingen med kompetanse som lenger går ut og mener at kjøpegrøt er farlig. Men hvis du mener at du innehar like god eller bedre kompetanse enn disse og sitter på informasjon som de har oversett, så bør du kanskje skrive en kronikk om det. " I en samtale så må man jo forholde seg til det som er sagt tidligere også. Men da er vi vel egentlig enige da? Ingen med kompetanse på området mener at kjøpegrøt er farlig eller et dårligere alternativ lenger. Folk på KG som mener noe er ikke fagfolk. De kan mene hva de vil, men deres meninger bør ikke ilegges vekt i en faglig diskusjon. Nå har også helsedirektoratet lagt ut informasjon om kjøpegrøt og hjemmelaget på Facebook (helsedirektoratet- helsen din). Dette er uttalelse fra fagfolk. Og disse bloggerne som alle stoler så mye på er helt enige i den uttalelsen. Men hvis du eller noen andre sitter på informasjon som er annerledes enn det helsedirektoratet kommer med, så er det kanskje på tide å gå ut i media med det. Ingen stoler på "anonyme" brukere på KG. (Altså folk som ikke går ut med fullt navn og yrke/ utdanning) Anonymkode: b5c5a...5c0 du siterer et annet innlegg enn det jeg svarte på. Du må gjerne kverulere videre, men det er jo nokså meningsløst å prøve å få meg til å forsvare et poeng jeg ikke har fremmet, for det kommer jeg naturlig nok ikke til å gjøre. Anonymkode: b755e...a06
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #94 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): "Det må være mulig å lage hjemmelaget mat på lik linje som at det er helt greit å kjøpe ferdig babygrøt og. Begge deler er bra, og det må foreldre føle seg trygge på." -Maja Skogstad, hjemmelaget babygrøt- influenser https://www.vg.no/nyheter/i/rl2BMm/ida-gran-jansen-om-babygroet-debatten-foeles-som-en-heksejakt Ida Gran Jansen sier også noe lignende. Bare å ta et googlesøk så finner du det. De har snudd i debatten og mener ikke lenger at kjøpegrøt ikke er trygt. Anonymkode: b5c5a...5c0 Ja NÅ sier hun det. Men dette har hun aldri gitt signaler for tidligere, tvert imot har ordbruk ol vært svært fordømmende som fører til at foreldre uten kunnskap sulter babyene sine på næringsfattig grøt fremfor kjøpegrøt. Anonymkode: abc14...149 2
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #95 Skrevet 23. oktober 2023 10 minutter siden, AnonymBruker said: du siterer et annet innlegg enn det jeg svarte på. Du må gjerne kverulere videre, men det er jo nokså meningsløst å prøve å få meg til å forsvare et poeng jeg ikke har fremmet, for det kommer jeg naturlig nok ikke til å gjøre. Anonymkode: b755e...a06 Det er da ikke min feil. Nå har jeg uansett forklart hva jeg mente, så da kan du forholde deg til det. Anonymkode: b5c5a...5c0
velociraptor Skrevet 23. oktober 2023 #96 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er ingen i den debatten som mener at kjøpegrøt er et dårligere alternativ enn hjemmelaga nå. De som mente det har ombestemt seg. Har du en link i så fall? Anonymkode: b5c5a...5c0 De har vel «ombestemt seg» på grunn av den stygge heksejakten der de ble beskyldt for å være grunnen til at inkompetente imbesile foreldre slanker babyene sine . AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg snakker om de som er med i debatten i media. Fagfolk som skriver kronikker med fullt navn. Ikke folk på KG. Les det jeg skriver. Hvem i debatten i media nå mener at kjøpegrøt er et dårligere alternativ? Anonymkode: b5c5a...5c0 Ingen, for om man sier det blir man satt i gapestokk, å si at ferdigmat er dårligere enn mat laget på rene råvarer er nå like kontroversielt som å kle seg ut som blackface på Halloween. AnonymBruker skrev (46 minutter siden): "Det må være mulig å lage hjemmelaget mat på lik linje som at det er helt greit å kjøpe ferdig babygrøt og. Begge deler er bra, og det må foreldre føle seg trygge på." -Maja Skogstad, hjemmelaget babygrøt- influenser https://www.vg.no/nyheter/i/rl2BMm/ida-gran-jansen-om-babygroet-debatten-foeles-som-en-heksejakt Ida Gran Jansen sier også noe lignende. Bare å ta et googlesøk så finner du det. De har snudd i debatten og mener ikke lenger at kjøpegrøt ikke er trygt. Anonymkode: b5c5a...5c0 De har mest sannsynlig snudd fordi det brutale mediekjøret ble for voldsomt. Det er ikke verdt det. Folk får fore opp barna sine nestlé, toro, safari-yoghurt og kneipbrød og så får de bare få livstilssykdommer. AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Ja NÅ sier hun det. Men dette har hun aldri gitt signaler for tidligere, tvert imot har ordbruk ol vært svært fordømmende som fører til at foreldre uten kunnskap sulter babyene sine på næringsfattig grøt fremfor kjøpegrøt. Anonymkode: abc14...149 Tull, er det noe hun har vært veldig tydelig på er det at man skal gi skikkelig mat - det er omtrent kun ferdiggrøt-gjengen som gir grøt som eneste mat i tillegg til melk. At noen tolker «spis variert mat av rene råvarer» og «lag grøten selv med f.eks. hirse, morsmelk, eggeplomme, aprikos og en smørklatt» til å bety «lag grøt av hirse og vann og gi kun det» er virkelig ikke formidler sin feil. 3 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #97 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 22.33): Vi trenger produkter som kjøpegrøt. At man selv er ressurssterk kvinne med nok fritid til å lese seg opp på næringsstoffer babyer trenger og tid til å lage flere hjemmelagede måltider til ett barn, gjør ikke det til en god løsning for kvinner generelt. Og vi trenger løsninger som fungerer for kvinner generelt så barna er trygge. Overvekten av kvinner er travle, har flere barn og veldig mange har ikke kunnskap nok til å spesialtilpasse mat til særegne behov som babyer på 6mnd + har. Det er unødvendig å ta folat under svangerskap også, for det er enkelt å få nok folat i kosten. Likevel fikk ikke mange kvinner nok folat før man gjorde det til nasjonal anbefaling, der mange barn ble født med store handicap pga det. I dag er det sjelden. Vi kan ikke gå baklengs i tid, der var en tid før ferdiggrøten og. Anonymkode: 8b351...fed Hva tror du kom først da? Vitaminmangel eller ultraprosessert mat? Jeg vet i hvert fall hva som kom først av fedme og ultraprosessert mat. Anonymkode: f19fb...aa6 3
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #98 Skrevet 23. oktober 2023 Etter den ultraprosseserte maten kom har vi fått flere sykelig overvektige barn, feilernærte barn, flere forstoppede barn som bruker avføringsmiddel, flere allergiske barn, flere psykisk syke barn/ungdommer. Verden går stadig fremover 👍 Før alle begynner med: ja, men i gamle dager... Vi er i 2023. Det er flaut at voksne folk ikke bryr seg mer om hva de putter i barna sine. Det er latskap. Kjøpegrøt er dyrt og tar like lang tid å lage som hjemmelaget grøt. Grøt er en skandinavisk greie. Det er få andre land som gir den søte latskapen (med tilsatt kosttilskudd) til barna sine. Nestlé vinner stadig. For en fantastisk reklamekampanje de har! Imponerende 👏 Må være noen mektige folk som tjener godt på det. Lol https://markets.ft.com/data/equities/tearsheet/profile?s=NESN:SWX Anonymkode: a4049...469 5 4
TulleJenny Skrevet 23. oktober 2023 #99 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (53 minutter siden): Etter den ultraprosseserte maten kom har vi fått flere sykelig overvektige barn, feilernærte barn, flere forstoppede barn som bruker avføringsmiddel, flere allergiske barn, flere psykisk syke barn/ungdommer. Verden går stadig fremover 👍 Før alle begynner med: ja, men i gamle dager... Vi er i 2023. Det er flaut at voksne folk ikke bryr seg mer om hva de putter i barna sine. Det er latskap. Kjøpegrøt er dyrt og tar like lang tid å lage som hjemmelaget grøt. Grøt er en skandinavisk greie. Det er få andre land som gir den søte latskapen (med tilsatt kosttilskudd) til barna sine. Nestlé vinner stadig. For en fantastisk reklamekampanje de har! Imponerende 👏 Må være noen mektige folk som tjener godt på det. Lol https://markets.ft.com/data/equities/tearsheet/profile?s=NESN:SWX Anonymkode: a4049...469 👏 5
AnonymBruker Skrevet 23. oktober 2023 #100 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Etter den ultraprosseserte maten kom har vi fått flere sykelig overvektige barn, feilernærte barn, flere forstoppede barn som bruker avføringsmiddel, flere allergiske barn, flere psykisk syke barn/ungdommer. Verden går stadig fremover 👍 Før alle begynner med: ja, men i gamle dager... Vi er i 2023. Det er flaut at voksne folk ikke bryr seg mer om hva de putter i barna sine. Det er latskap. Kjøpegrøt er dyrt og tar like lang tid å lage som hjemmelaget grøt. Grøt er en skandinavisk greie. Det er få andre land som gir den søte latskapen (med tilsatt kosttilskudd) til barna sine. Nestlé vinner stadig. For en fantastisk reklamekampanje de har! Imponerende 👏 Må være noen mektige folk som tjener godt på det. Lol https://markets.ft.com/data/equities/tearsheet/profile?s=NESN:SWX Anonymkode: a4049...469 Ja, tenk at i denne David mot Goliat-debatten så er det Nestlè (Goliat) som får mest støtte. Anonymkode: 34ea6...f6c 5 1 2
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå