Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vel. Min bestefar levde når å røyke var helsefremmende.... 

Mye har endret seg til det bedre også. 

Anonymkode: abc14...149

Ultraprosessert mat er IKKE en av disse tingene 🙄

Endret av katties
  • Liker 3
  • Nyttig 4
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Honningmor skrev (6 minutter siden):

Men altså - prosessert hvetemel har ikke lengre noe cellestruktur noe som betyr at frigjøring av sukker skjer allerede i munnen, og ikke i tarmen når maten brytes ned.  Dette gir en unaturlig høy vekst av ugunstige bakterier allerede i munnen og gjennom hele fordøyelsessystemet, noe som videre fører til en unaturlig høy mengde sukker og stivelse i tynntarmen.  Tarmfloran blir seende svært anderledes ut enn hvis man spiser mat med cellestrukturen i behold - altså råvarer.  Så selv om alle karbohydrater omdannes til glukose i tynntarmen betyr ikke det karbohydrater fra råvarer og karbohydrater fra ultraprossesert mat er det samme.. 

Nå putter du ord i munnen min jeg aldri har sagt. Jeg har ikke sagt det er identisk, men her var det også mye tullete info. Selvsagt er dette med cellestruktur interessant og vi trenger mer forskning på dette, men å gå rundt å fortelle folk at alle nedbrutte karbohydrater er sukker (som folk flest assosierer med sukrose), eller sidestille bærsmoothie med godteri blir for dumt. Råvarer er alltid best om man vet hva man gjør og har tid. Kjøpegrøt er et fint alternativ for resten av tiden. Veldig få barn vokser opp på bare kjøpegrøt, det er oftest et supplement i tillegg til most mat og morsmelk/ mme. 

Anonymkode: b0891...99f

Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Nå putter du ord i munnen min jeg aldri har sagt. Jeg har ikke sagt det er identisk, men her var det også mye tullete info. Selvsagt er dette med cellestruktur interessant og vi trenger mer forskning på dette, men å gå rundt å fortelle folk at alle nedbrutte karbohydrater er sukker (som folk flest assosierer med sukrose), eller sidestille bærsmoothie med godteri blir for dumt. Råvarer er alltid best om man vet hva man gjør og har tid. Kjøpegrøt er et fint alternativ for resten av tiden. Veldig få barn vokser opp på bare kjøpegrøt, det er oftest et supplement i tillegg til most mat og morsmelk/ mme. 

Anonymkode: b0891...99f

Gjerne presiser hva som er tullete info? Det jeg beskriver har det aldri vært noen uenighet rundt. Vi vet at raffinert sukker, hvetemel, og annen ultraprosesert mat mangler cellestruktur. Herregud, det er da helt basic kunnskap som du kan verifisere gjennom å se på "maten" i under et mikroskop.

Og btw så ER alle nedbrutte karbohydrater sukkerarter. Sukrose, glukose og galaktose.  "Folk flest forbinder sukker med sukrose", javel det er din oppfatning og fullstendig irrelevant. 

Det er selvfølgelig greit at man gir ungen kjøpesgrøt som en del av kostholdet for en periode, men det er påstanden om at det er "bedre" enn annen mat som blir helt riv ruskende gal (nei, jeg sier ikke at det var dine ord).   Kjøpesgrøt ER ultraprossesert mat i pulverform, og det HAR negative effekter (som for eksempel dårlig tarmflora). Og jeg mener det er feil av helsepersonell å hoppe bukk over dette i et forsøk på å fjerne dårlig samvittighet hos travle mødre. 

• Liker 6
  • Nyttig 5
Skrevet
Honningmor skrev (3 minutter siden):

Gjerne presiser hva som er tullete info? Det jeg beskriver har det aldri vært noen uenighet rundt. Vi vet at raffinert sukker, hvetemel, og annen ultraprosesert mat mangler cellestruktur. Herregud, det er da helt basic kunnskap som du kan verifisere gjennom å se på "maten" i under et mikroskop.

Og btw så ER alle nedbrutte karbohydrater sukkerarter. Sukrose, glukose og galaktose.  "Folk flest forbinder sukker med sukrose", javel det er din oppfatning og fullstendig irrelevant. 

Det er selvfølgelig greit at man gir ungen kjøpesgrøt som en del av kostholdet for en periode, men det er påstanden om at det er "bedre" enn annen mat som blir helt riv ruskende gal (nei, jeg sier ikke at det var dine ord).   Kjøpesgrøt ER ultraprossesert mat i pulverform, og det HAR negative effekter (som for eksempel dårlig tarmflora). Og jeg mener det er feil av helsepersonell å hoppe bukk over dette i et forsøk på å fjerne dårlig samvittighet hos travle mødre. 

Men kroppen reagerer jo på samme måte ved andre karbohydrater som feks hjemmelaget brød. 

Så da skal en unngå det også? 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Vel. Min bestefar levde når å røyke var helsefremmende.... 

Mye har endret seg til det bedre også. 

Hva legger du i "til det bedre"? Eksemplet ditt viser jo at helseråd har endret seg. Kanskje det er på høy tid at rådene om å gi fabrikkmat til barna våre også bør endres?

Anonymkode: bc42d...f6a

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet

Ferdiggrøten er god og helsefremmende mat for babyer 6mnd+ Den er designet for å være akkurat det. 

Anonymkode: 8b351...fed

Den er (også) designet slik at produsenten tjener mest mulig penger på den.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Men kroppen reagerer jo på samme måte ved andre karbohydrater som feks hjemmelaget brød. 

Nei, det gjør den ikke. Det er forskjell på hvordan kroppen reagere på noe som er tilsatt/brutt ned til sukker, og noe som har masse kostfiber. Brødene i butikken har også oftest masse tilsetningsstoffer du aldri ville hatt hjemme. De er ofte også tilsatt sykker, noe de fleste ikke tilsetter hjemme. Fullt mulig å lage usunn loff hjemme også da. 

Endret av katties
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hæ? Kan du lese? Hele poenget er at kroppen IKKE reagerer likt på for eksempel nedbryting av siktet hvetemel og grovere melblandinger, selv om det er snakk om karbohydrater hos begge.

Kan jo forøvrig nevne at det heller ikke finnes naturlig fiber igjen i ultraprossesert mat. Kun raffinert eller tilsatt fiber. Det er heller ikke fytokjemikalier. 

Bruker du kun hvetemel i brød blir det loff, noe som ikke er sunt uavhengig om det er hjemmelaget eller ikke. Har aldri sett noen anbefale at du skal spise loff fordi det er positivt for helsa..  Igjen - det er jo ikke dette debatten handler om.

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nå er det desverre slik at mange ikke engang har råd å kjøpe 1,2 kg gulost som er billigst pr kg. De må kjøpe mindre dyrere forpakning. 

Dette er faktisk slik svært mange lever. 

Dårlig poeng. Disse bør jo virkelig ikke kaste vekk pengene sine på dyr søppelmat. Det tar ikke lang tid å lage grøt selv, når man har gjort det et par ganger, og det er mye billigere. 

Anonymkode: b755e...a06

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
2 hours ago, katties said:

Du ANTAR at det er designet for å være det. Den er designet for at foreldre som ikke har noe særlig kompetanse på å vurdere barnemat og ikke har tid, kan gi barna ultraprosessert og føle at de har gjort noe riktig. 

Nå må du se ting litt i perspektiv da. Ja, babygrøt er innenfor kategorien UP mat, det betyr ikke at å gi baby kjøpegrøt er det samme som å gi frossenpizza, nuggets og fjordland. 
Man kan gjerne lage grøt selv, om man gjør det riktig, det gjør en ikke til bedre forelder enn dem som velger å gi kjøpegrøt. Uansett en unødvendig ting å henge seg opp i, da babygrøt ikke er det eneste baby skal leve av. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Nå er det desverre slik at mange ikke engang har råd å kjøpe 1,2 kg gulost som er billigst pr kg. De må kjøpe mindre dyrere forpakning. 

Dette er faktisk slik svært mange lever. 

Til dem kan jeg opplyse at kjøpegrøt er mye dyrere enn hjemmelaget grøt. 

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet

:popcorn:

Anonymkode: e903f...72e

• Liker 1
Skrevet
12 hours ago, Honningmor said:

Jeg tviler sterkt på at babyer får dårlig helse av å spise en porsjon ferdiglaget grøt hver dag i et år eller to. Man anbefaler både barn og voksne å ha et variert kosthold. Har man det, kan man fint spise godteri innimellom til og med! Vi voksne spiser også mye ultraprosessert mat i hverdagen. Jeg spiser toro supper, sauser og kjøper ferdigmat i blant. Men mange ganger lager jeg også mat fra bunnen. Sånn gjelder nok de fleste. Ultraprosessert mat er ikke farlig. Men hvis du spiser det samme HELE tiden eller veldig ofte  kan det være farlig. Det gjelder ikke kun ultraprosessert mat. F.ks må mange vegetarianere ta tilskudd fordi de ikke spiser kjøtt. De har ikke et variert kosthold. Og de som spiser mye burger og godteri har heller ikke et variert kosthold. Alt med måte, også for babyer. Da går det helt fint. Slapp av.

Anonymkode: b5c5a...5c0

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet
11 hours ago, Honningmor said:

Hæ? Kan du lese? Hele poenget er at kroppen IKKE reagerer likt på for eksempel nedbryting av siktet hvetemel og grovere melblandinger, selv om det er snakk om karbohydrater hos begge.

Kan jo forøvrig nevne at det heller ikke finnes naturlig fiber igjen i ultraprossesert mat. Kun raffinert eller tilsatt fiber. Det er heller ikke fytokjemikalier. 

Bruker du kun hvetemel i brød blir det loff, noe som ikke er sunt uavhengig om det er hjemmelaget eller ikke. Har aldri sett noen anbefale at du skal spise loff fordi det er positivt for helsa..  Igjen - det er jo ikke dette debatten handler om.

Men spiser du en skive loff hver dag i tillegg til et ellers variert kosthold, så går da det helt fint!

Skrevet

Min fikk morsmelk erstatning og Nestlé grøt.Lever godt i dag.🙈Ingen helse problemer heller.

Anonymkode: c027b...476

• Liker 1
Skrevet

Min fikk morsmelk erstatning og Nestlé grøt.Lever godt i dag.🙈Ingen helse problemer heller.

ja vel ,og så? hva er poenget ditt?

Min fikk hirsegrøt laget med morsmelk. Lever godt idag, Ingen helseproblemer heller.

Anonymkode: b755e...a06

• Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Min bestefar røyket, og levde uforskammet frisk og fin til han var 98 år, uten så mye som besøk av hjemmesykepleien. Så med din logikk må da røyking være bra…

En jeg kjenner drakk mye alkohol og røyket mens hun var gravid og ungen ble helt frisk og fin, så da er nok det også helt greit!

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
18 minutter siden, velociraptor said:

Min bestefar røyket, og levde uforskammet frisk og fin til han var 98 år, uten så mye som besøk av hjemmesykepleien. Så med din logikk må da røyking være bra…

En jeg kjenner drakk mye alkohol og røyket mens hun var gravid og ungen ble helt frisk og fin, så da er nok det også helt greit!

Babygrøt er da ikke like farlig som røyk og alkohol 😛

Ta det med ro, kjøpegrøt er trygt. Du trenger ikke gi det hvis du ikke vil. Nå sier jo til og med disse to bloggerene Ida og Maja at kjøpegrøt er helt trygt. Så alle er jo enige til slutt, selv de med utdannelse. Det er ingen med kompetanse som lenger går ut og mener at kjøpegrøt er farlig. Men hvis du mener at du innehar like god eller bedre kompetanse enn disse og sitter på informasjon som de har oversett, så bør du kanskje skrive en kronikk om det. 

Skrevet

Babygrøt er da ikke like farlig som røyk og alkohol 😛

Ta det med ro, kjøpegrøt er trygt. Du trenger ikke gi det hvis du ikke vil. Nå sier jo til og med disse to bloggerene Ida og Maja at kjøpegrøt er helt trygt. Så alle er jo enige til slutt, selv de med utdannelse. Det er ingen med kompetanse som lenger går ut og mener at kjøpegrøt er farlig. Men hvis du mener at du innehar like god eller bedre kompetanse enn disse og sitter på informasjon som de har oversett, så bør du kanskje skrive en kronikk om det. 

Poenget var at «mine fikk det og de er friske» er et elendig argument.

Har aldri hørt noen si at kjøpegrøt er FARLIG, bare at det er et dårligere alternativ. 

• Liker 4
  • Nyttig 5
Skrevet
1 hour ago, velociraptor said:

Poenget var at «mine fikk det og de er friske» er et elendig argument.

Har aldri hørt noen si at kjøpegrøt er FARLIG, bare at det er et dårligere alternativ. 

Det er ikke et dårligere alternativ. Ingen mener det. Hvis du som sagt mener at du sitter på informasjon som alle andre ikke vet noe om, så bør du kanskje bli med i den debatten offisielt.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...