Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
katties skrev (3 minutter siden):

Nedbrutt hvetemel betyr at de har gjort mye av det om til sukker. Altså er hovedingredienaene egentlig sukker og hvitt mel som blir brutt lett ned til mer sukker, deretter havremel (vet ikke om dette er fullkorn eller ikke). Altså masse sukker oppi den grøten, som vender barn til å like søtt.

Med sukker, sikter du til glukose eller sukrose? Og hvor søtt tror du ikke morsmelk er? Den er søt fordi babyer foretrekker søtt naturlig, de andre smakene kommer etter hvert. 

Anonymkode: b0891...99f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi trenger produkter som kjøpegrøt.

At man selv er ressurssterk kvinne med nok fritid til å lese seg opp på næringsstoffer babyer trenger og tid til å lage flere hjemmelagede måltider til ett barn, gjør ikke det til en god løsning for kvinner generelt. Og vi trenger løsninger som fungerer for kvinner generelt så barna er trygge. Overvekten av kvinner er travle, har flere barn og veldig mange har ikke kunnskap nok til å spesialtilpasse mat til særegne behov som babyer på 6mnd + har. Det er unødvendig å ta folat under svangerskap også, for det er enkelt å få nok folat i kosten. Likevel fikk ikke mange kvinner nok folat før man gjorde det til nasjonal anbefaling, der mange barn ble født med store handicap pga det. I dag er det sjelden. Vi kan ikke gå baklengs i tid, der var en tid før ferdiggrøten og. 

Anonymkode: 8b351...fed

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Gav min utelukkende kjøpegrøt og blandet i litt smoothie, også kjøpt, for god smak. Fikk mme før dette og i på natt til han var 1,5. Ville gjort det samme i dag! Det er snakk om fra ca 4 mnd alder og i noen mnd, før de eter alt vi gjø. Har en frisk fireårig, nesten  aldri syk, og spiser alt. Synes synd på nye mødre nå, om de er lett påvirkelige..

Anonymkode: 1063f...937

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi trenger produkter som kjøpegrøt.

At man selv er ressurssterk kvinne med nok fritid til å lese seg opp på næringsstoffer babyer trenger og tid til å lage flere hjemmelagede måltider til ett barn, gjør ikke det til en god løsning for kvinner generelt. Og vi trenger løsninger som fungerer for kvinner generelt så barna er trygge. Overvekten av kvinner er travle, har flere barn og veldig mange har ikke kunnskap nok til å spesialtilpasse mat til særegne behov som babyer på 6mnd + har. Det er unødvendig å ta folat under svangerskap også, for det er enkelt å få nok folat i kosten. Likevel fikk ikke mange kvinner nok folat før man gjorde det til nasjonal anbefaling, der mange barn ble født med store handicap pga det. I dag er det sjelden. Vi kan ikke gå baklengs i tid, der var en tid før ferdiggrøten og. 

Man må ikke lage ett og ett måltid, mye kan lages i større kvanta og fryses ned.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Skjønner ikke hvorfor alle som ikke lager babygrøten selv føler seg så veldig truffet av dette. Det eneste de vil er jo å gjøre oss bevisst på det, så har vi valget selv. På samme måte som det oppfordres til å være mer i fysisk aktivitet enn hva de fleste av oss er, vi blir jo ikke krenket av det? Eller ikke bruke mobilen så mye foran barna, de fleste gjør jo det og? Selv om vi egentlig vet bedre. Det er greit å vite at man kan lage grøten selv om man ønsker det. 

• Liker 9
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det blir vel nevnt rett som det er at målet ikke er å være helt perfekt. Det går jo ikke. Men at man kan ta grep der man har mulighet og lyst. De sier jo også at heller ikke de eller deres barn spiser 100% perfekt (hva nå det er). Men at poenget er at man skal kunne ta informerte valg for seg og sine barn. 

Anonymkode: 34ea6...f6c

Det siste må du uttdype? Hvor skriver jeg at deres barn ikke spiser perfekt? Jeg kom akkurat inn i tråden. 

Anonymkode: abc14...149

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Med sukker, sikter du til glukose eller sukrose? Og hvor søtt tror du ikke morsmelk er? Den er søt fordi babyer foretrekker søtt naturlig, de andre smakene kommer etter hvert. 

Spørs på enzymene de bruker, men hvetemel er ca 57% sukrose, 15% maltose, 15% fruktose og 13% glukose. 

Det er 17% sukker i Nestle grøt + enda mer som brytes ned til sukker, mot 7% sukker i morsmelk...

Endret av katties
  • Liker 1
  • Nyttig 6
Skrevet
Blåttvann skrev (2 minutter siden):

Man må ikke lage ett og ett måltid, mye kan lages i større kvanta og fryses ned.

Hilken del av ALLE kvinner kan få barn og må kunne gi dem trygg mat er det du ikke skjønner? Bruk hodet du har fått utlevert. Mange kvinner med barn har ikke engang den fryseren du tar som en selvfølge, Og mange kvinner med barn greier knapt nok lage brent ferdig pizza..ferdiggrøt er helt fantastisk fordi det er godt nok for alle barn.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hilken del av ALLE kvinner kan få barn og må kunne gi dem trygg mat er det du ikke skjønner? Bruk hodet du har fått utlevert. Mange kvinner med barn har ikke engang den fryseren du tar som en selvfølge, Og mange kvinner med barn greier knapt nok lage brent ferdig pizza..ferdiggrøt er helt fantastisk fordi det er godt nok for alle barn.

Alle som får barn har et ansvar om å gi barna god og helsefremmende mat. Det er helt grunnleggende.

Og så så sint fordi jeg bare sier at mat kan lages i større kvanta og fryses... Jaja, enkelte burde kanskje prøve ut et kosthold som gir jevnere blodsukker...

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet
Blåttvann skrev (1 minutt siden):

Alle som får barn har et ansvar om å gi barna god og helsefremmende mat. Det er helt grunnleggende.

Og så så sint fordi jeg bare sier at mat kan lages i større kvanta og fryses... Jaja, enkelte burde kanskje prøve ut et kosthold som gir jevnere blodsukker...

Nå er det desverre slik at mange ikke engang har råd å kjøpe 1,2 kg gulost som er billigst pr kg. De må kjøpe mindre dyrere forpakning. 

Dette er faktisk slik svært mange lever. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nå er det desverre slik at mange ikke engang har råd å kjøpe 1,2 kg gulost som er billigst pr kg. De må kjøpe mindre dyrere forpakning. 

Dette er faktisk slik svært mange lever. 

Ja det er også et problem.

Skrevet
katties skrev (17 minutter siden):

Spørs på enzymene de bruker, men hvetemel er ca 57% sukrose, 15% maltose, 15% fruktose og 13% glukose. 

Det er 17% sukker i Nestle grøt + enda mer som brytes ned til sukker, mot 7% sukker i morsmelk...

Jeg skjønner at spørsmålet gikk over hodet på deg. Karbohydrater brytes ned til glukose (noen få unntak), glukose er ikke sukker. Glukose er vår energikilde.

Hjemmelaget grøt er supert når man følger oppskrift fra Helse-Norge, men som noen over påpeker så er det ikke alltid realistisk. Ferdiggrøten vi har i dag er mer enn god nok som et alternativ. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Det siste må du uttdype? Hvor skriver jeg at deres barn ikke spiser perfekt? Jeg kom akkurat inn i tråden. 

Du skriver at du aldri har observert disse barnematinfluenserne uttrykke at det er ok å gi kjøpegrøt i ny og ne. Det vet jeg ikke om jeg har sett heller, men jeg har heller ikke sett at de har sagt at man aldri aldri skal gi det. Jeg ville bare få frem at ingen av de (som jeg har sett, i alle fall) fronter et perfeksjonistisk kosthold hvor barna kun skal spise optimal kost hele tiden. Men heller at dersom man prøver å få i barna god næring mesteparten av tiden så er det ikke så nøye med om det blir litt mindre optimalt innimellom. Og at slik er det for deres barn, de får også spise is og kake i bursdager i ny og ne.

Hovedbudskapet slik jeg oppfatter det er at når man vet bedre så kan man gjøre bedre der man har muligheten til det. Eller der økonomi/tilgjengelighet/tid/etc. tillater det. At alt monner og at det ikke er sånn at alt må være på stell, ellers er det bortkastet. 

Vet ikke om det var mer forståelig, det er sent 😛

Anonymkode: 34ea6...f6c

• Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Har du krukker som må lukkes, lagre maten varm i de og sett i kjøleskap... eller t.o.m. på kjøkkenbenken - det er jo slik annen krukkemat er lagret, fordi den puttes på krukkene varm, og da dør alt av bakterier. 

• Nyttig 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg skjønner at spørsmålet gikk over hodet på deg. Karbohydrater brytes ned til glukose (noen få unntak), glukose er ikke sukker. Glukose er vår energikilde.

Hjemmelaget grøt er supert når man følger oppskrift fra Helse-Norge, men som noen over påpeker så er det ikke alltid realistisk. Ferdiggrøten vi har i dag er mer enn god nok som et alternativ. 

Glukose er ikke sukker??? Hva i all verden er det du snakker om??? Hva tror du man får for mye av i blodet ved diabetes??? Herre min hatt... noe så idiotisk som du skriver har jeg ikke hørt på LENGE

Endret av katties
  • Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
Blåttvann skrev (15 minutter siden):

Ferdiggrøten er god og helsefremmende mat for babyer 6mnd+ Den er designet for å være akkurat det. 

• Liker 3
Skrevet

Jeg er en av de late mødrene som har gitt barna butikkgrøt. Jeg har hørt på jordmor, lest ingredienslisten, og ansett dette som næringsrikt og trygt. Men i lys av denne debatten så har pratet med moren min og eldre slektninger og revurdert valget. Mamma prater om en Nestlé utbredt boycott på 1980-tallet hvor pulver og grøt ble ansett som næringsfattig og usunt. Så hun ammet oss lenge og gikk rett over hjemmelaget most mat. 

Debatten her blir irriterende. Mannlige leger (som folk automatisk gir kred) mot influensere (som folk automatisk avfeier fordi de "bare er kleine influensere") Synd. Prat med mødrene og bestemødrene deres. Mødrene våre kommer til å leve lenger enn barna våre, dessverre, levealderen går ned, mye grunnet overvekt og fabrikkert mat.

Jeg har lært nå. 

Anonymkode: bc42d...f6a

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg er en av de late mødrene som har gitt barna butikkgrøt. Jeg har hørt på jordmor, lest ingredienslisten, og ansett dette som næringsrikt og trygt. Men i lys av denne debatten så har pratet med moren min og eldre slektninger og revurdert valget. Mamma prater om en Nestlé utbredt boycott på 1980-tallet hvor pulver og grøt ble ansett som næringsfattig og usunt. Så hun ammet oss lenge og gikk rett over hjemmelaget most mat. 

Debatten her blir irriterende. Mannlige leger (som folk automatisk gir kred) mot influensere (som folk automatisk avfeier fordi de "bare er kleine influensere") Synd. Prat med mødrene og bestemødrene deres. Mødrene våre kommer til å leve lenger enn barna våre, dessverre, levealderen går ned, mye grunnet overvekt og fabrikkert mat.

Jeg har lært nå. 

Anonymkode: bc42d...f6a

Vel. Min bestefar levde når å røyke var helsefremmende.... 

Mye har endret seg til det bedre også. 

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ferdiggrøten er god og helsefremmende mat for babyer 6mnd+ Den er designet for å være akkurat det. 

Du ANTAR at det er designet for å være det. Den er designet for at foreldre som ikke har noe særlig kompetanse på å vurdere barnemat og ikke har tid, kan gi barna ultraprosessert og føle at de har gjort noe riktig. 

• Nyttig 8
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Jeg skjønner at spørsmålet gikk over hodet på deg. Karbohydrater brytes ned til glukose (noen få unntak), glukose er ikke sukker. Glukose er vår energikilde

Men altså - prosessert hvetemel har ikke lengre noe cellestruktur noe som betyr at frigjøring av sukker skjer allerede i munnen, og ikke i tarmen når maten brytes ned.  Dette gir en unaturlig høy vekst av ugunstige bakterier allerede i munnen og gjennom hele fordøyelsessystemet, noe som videre fører til en unaturlig høy mengde sukker og stivelse i tynntarmen.  Tarmfloran blir seende svært anderledes ut enn hvis man spiser mat med cellestrukturen i behold - altså råvarer.  Så selv om alle karbohydrater omdannes til glukose i tynntarmen betyr ikke det karbohydrater fra råvarer og karbohydrater fra ultraprossesert mat er det samme.. 

Endret av Honningmor
  • Liker 4
  • Nyttig 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...