AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #21 Skrevet 20. oktober 2023 Var på Babysang, og da var to fedre blitt med i gruppen, han ene hadde en grøtpose til jenta si fordi han hadde kjapp mat klart til jenta for han var på farten, en gruppe på 5 mødre begynte da og snakke om hvor giftig og fælt dette var og hadde sin hjemmelagde grøt mef, wow kjempegøy steminig i rommet da, så aldri disse fedrene igjen på lunsj delen av Babysang Anonymkode: 9c9a6...d22 4 2
Blåttvann Skrevet 20. oktober 2023 #22 Skrevet 20. oktober 2023 (endret) velociraptor skrev (34 minutter siden): I følge media er det jo omvendt, hvis du lager mat til babyen i stedet for kjøpegeøt så blir den underernært og feilernært, hvis du gir den sunn, variert hjemmelaget mat kommer ungen til å enten få spiseproblemer eller på magisk mystisk vis klikke og bli rabiat og kaste seg frådende over godteskåla på besøk hos andre, og hvis man ammer er det egentlig kun for å plage de som må eller velger å gi mme… Og ja, jeg synes denne forherligelsen av dårlig mat er skremmende, med tanke på at helsevesenet vårt drukner under mengden pasienter med livsstilssykdommer. 100%. Helt sykt å se hvordan det hele har utviklet seg. 60% av det nordmenn spiser er ultraprosessert. Vi er også et unødvendig sykt folkeslag, 80% av behandlinger ved norske sykehus er pga livsstilssykdommer! 80%!!! 900.000 normenn går på blodtrykksmedisiner. Det er flaut! Så hadde man bare gått tilbake til naturlig mat, litt bevegelse og begrensninger når det kommer til hva og hvor mye vi spiser så kunne vi hatt det bedre jevnt over. Tenk at det blir ramaskrik fordi man har lyst til å fremme hjemmelaget mat. Verden er gal. Endret 20. oktober 2023 av Blåttvann 11 3 1
velociraptor Skrevet 20. oktober 2023 #23 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Var på Babysang, og da var to fedre blitt med i gruppen, han ene hadde en grøtpose til jenta si fordi han hadde kjapp mat klart til jenta for han var på farten, en gruppe på 5 mødre begynte da og snakke om hvor giftig og fælt dette var og hadde sin hjemmelagde grøt mef, wow kjempegøy steminig i rommet da, så aldri disse fedrene igjen på lunsj delen av Babysang Anonymkode: 9c9a6...d22 det er jo veldig uvanlig og ufin oppførsel. Jeg ser folk spise mye søppel, men man kommenterer da ikke andres mat eller kropp! Men ene stedet jeg jobbet så sluttet jeg å spise på jobb på grunn av stadige stikk om maten min «åh, du skal nå alltid være så sunn», «fant du ikke noe brød mer mer frø i?» «ja se på henne da, må passe på den slanke kroppen og spise salat!» Aldri opplevd andre steder, så regner med det var en unormal ukultur på dette arbeidsstedet og blant akkurat denne lille gruppen mødre, for normalt utrustede mennesker snakker ikke sånn til hverandre. Ene bestevenninnen min både spiser toro og gir barna sine fastfood. Vi spiser aldri middag sammen, men kommenterer heller ikke hverandres matvaner. 7 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #24 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Var på Babysang, og da var to fedre blitt med i gruppen, han ene hadde en grøtpose til jenta si fordi han hadde kjapp mat klart til jenta for han var på farten, en gruppe på 5 mødre begynte da og snakke om hvor giftig og fælt dette var og hadde sin hjemmelagde grøt mef, wow kjempegøy steminig i rommet da, så aldri disse fedrene igjen på lunsj delen av Babysang Anonymkode: 9c9a6...d22 Noe så ufint. Å ingen tok dem i forsvar når meggene begynte tenker jeg? Anonymkode: e903f...72e 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #25 Skrevet 20. oktober 2023 Tanuki skrev (1 time siden): og hvordan skulle det blitt laget sunnere? Det er jo ikke slik at babier skal utelukkende spise grøt, uansett om den er hjemmelaga eller kjøpt. Vet ikke jeg vel, er verken ernæringsfysiolog eller produktutvikler Men det går selvsagt an å lage en bedre kjøpegrøt, hadde de villet. Anonymkode: 34ea6...f6c 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #26 Skrevet 20. oktober 2023 Dette er ingrediensene i Nestlé sin mild havregrøt fra 4 måneder og opp: Nedbrutt Hvetemel, havremel (35 %), skummetmelkpulver, melkepulver, vegetabilske oljer (raps, solsikke), kostfiber (inulin), mineraler (kalsium, jern, sink, jod) og vitaminer (a, d, e, k, c, tiamin, niacin, b6, folinsyre, biotin, pantotensyre). fullkorn 35 % og melk 27 %. Jeg ser ikke problemet med å gi dette til barnet mitt? HVA er det av innholdet som ikke er anbefalt til baby? Anonymkode: 1863d...619 2 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #27 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Dette er ingrediensene i Nestlé sin mild havregrøt fra 4 måneder og opp: Nedbrutt Hvetemel, havremel (35 %), skummetmelkpulver, melkepulver, vegetabilske oljer (raps, solsikke), kostfiber (inulin), mineraler (kalsium, jern, sink, jod) og vitaminer (a, d, e, k, c, tiamin, niacin, b6, folinsyre, biotin, pantotensyre). fullkorn 35 % og melk 27 %. Jeg ser ikke problemet med å gi dette til barnet mitt? HVA er det av innholdet som ikke er anbefalt til baby? Anonymkode: 1863d...619 Det er forstoppelse på boks for mitt barn vertfall. Helsestasjonen ønsket at vi skulle fortsette med kjøpegrøt og gi Movicol mot forstoppelsen. Vi valgte å lage egen grøt og fokusere på annen type mat. Forstoppelse plagene gikk over med en gang. Jeg fortalte helsestasjonen at vi fortsatt gav barnet kjøpegrøt for å slippe kritikken. Ungen min har alltid fulgt en normal vekstkurve. Anonymkode: a4049...469 7 2 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #28 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er forstoppelse på boks for mitt barn vertfall. Helsestasjonen ønsket at vi skulle fortsette med kjøpegrøt og gi Movicol mot forstoppelsen. Vi valgte å lage egen grøt og fokusere på annen type mat. Forstoppelse plagene gikk over med en gang. Jeg fortalte helsestasjonen at vi fortsatt gav barnet kjøpegrøt for å slippe kritikken. Ungen min har alltid fulgt en normal vekstkurve. Anonymkode: a4049...469 Javel, men da snakker vi om noe helt annet.... ikke ernæring. Pære og sviskemos, evt fullkornsvariant skulle løst problemet. Barnet skal jo ikke bare leve på grøt heller? Anonymkode: 1863d...619 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #29 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Javel, men da snakker vi om noe helt annet.... ikke ernæring. Pære og sviskemos, evt fullkornsvariant skulle løst problemet. Barnet skal jo ikke bare leve på grøt heller? Anonymkode: 1863d...619 Nope. Prøvde alle kjøpegrøtene. Det var jo det vi ble rådet om. Det ble full stopp med en gang uansett sort og merke. Ga kokt pære, sviskemos, aperikosmos. Hjalp ikke. Vi måtte velge mellom avføringsmiddel eller la være med kjøpegrøten. https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/abo1LM/forstoppelse-hos-barn-oekt-forbruk-av-movicol-og-andre-avfoeringsmidler Anonymkode: a4049...469 4 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #30 Skrevet 20. oktober 2023 IDGAF skrev (2 timer siden): Her er jeg uenig. Hos alle influensere jeg har vært innom (IGJ, BBM OG BMF for å nevne noen) har jeg fått inntrykket «både kjøpegrøt og hjemmelaget er greit, men vit at du MÅ ikke kjøpe grøt, det er greit å lage selv også. Mitt inntrykk etter den artikkelen var «IKKE gi hjemmelaget, det er IKKE bra nok». De er ganske flinke til å peke frem det de mener er skadelige stoffer da. Her jeg bor finnes det ikke en eneste leverpostei som er godkjent av barebrabarnemat feks. Jeg må kjøre i 4 timer for å få tak i slik leverpostei. De er flinke å reklamere/anbefale sære spesielle produkter som er svært dyre, og som ikke finnes i distriktsnorge. Da gjør du det ikke enkelt og lettvint for andre og gi barnet det beste. Du gjør det umulig. Det er også hele greia samlet som gir neg hodepine. For det gjelder jo ikke bare grøt! Brød MÅ bakes selv, knekkebrød er fyfy, kaker må lages på spesialprodukter som er dyre og umulig å få tak i. Selv smoothie er feil om den ikke inneholder enkelte komponenter. Og jeg lager all middag fra bunn. Men ifølge råd fra influencere spiser vi alt for mye ultra prosessert . Anonymkode: abc14...149 6 2
velociraptor Skrevet 20. oktober 2023 #31 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Dette er ingrediensene i Nestlé sin mild havregrøt fra 4 måneder og opp: Nedbrutt Hvetemel, havremel (35 %), skummetmelkpulver, melkepulver, vegetabilske oljer (raps, solsikke), kostfiber (inulin), mineraler (kalsium, jern, sink, jod) og vitaminer (a, d, e, k, c, tiamin, niacin, b6, folinsyre, biotin, pantotensyre). fullkorn 35 % og melk 27 %. Jeg ser ikke problemet med å gi dette til barnet mitt? HVA er det av innholdet som ikke er anbefalt til baby? Anonymkode: 1863d...619 Er det et seriøst spørsmål? Det er forøvrig ikke snakk om ingredienser som ikke er anbefalt baby, men som ikke er bra for noen mennesker. Det er ikke hvetemel, men «nedbrutt hvetemel». Skummetmelkpulver, og så tilsette vegetabilske oljer for å få nok fett. Inulin. AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De er ganske flinke til å peke frem det de mener er skadelige stoffer da. Her jeg bor finnes det ikke en eneste leverpostei som er godkjent av barebrabarnemat feks. Jeg må kjøre i 4 timer for å få tak i slik leverpostei. De er flinke å reklamere/anbefale sære spesielle produkter som er svært dyre, og som ikke finnes i distriktsnorge. Da gjør du det ikke enkelt og lettvint for andre og gi barnet det beste. Du gjør det umulig. Det er også hele greia samlet som gir neg hodepine. For det gjelder jo ikke bare grøt! Brød MÅ bakes selv, knekkebrød er fyfy, kaker må lages på spesialprodukter som er dyre og umulig å få tak i. Selv smoothie er feil om den ikke inneholder enkelte komponenter. Og jeg lager all middag fra bunn. Men ifølge råd fra influencere spiser vi alt for mye ultra prosessert . Anonymkode: abc14...149 Hvilke vanskelige ingredienser er det snakk om? Det de egentlig sier er jo enkelt og greit råvarebasert og variert. Jeg fatter ikke at det er for komplisert for folk? Jeg kjenner mange som lager leverpostei selv, det er visstnok kjempelett (jeg liker ikke, så lager ikke). Smoothie kan være ganske sunn eller ganske usunn. Lager du den på banan og bær så er det mer godteri enn et måltid. De man kjøper, med innkokt frukt, er mye verre. Som forskjellen på å spise plomme og å spise sviske. Lager du den på avokado, rå egg, litt havregryn og bær, så er det mer egnet som et måltid. 5 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #32 Skrevet 20. oktober 2023 Vil også påpeke at jeg ALDRI har sett disse influenserne skrive på sone kanaler at det er ok å gi kjøpegrøt nå og da, og kombinere med hjemmelaget. Frem til i forrige uke da, nå skriver de det overalt. Anonymkode: abc14...149 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #33 Skrevet 20. oktober 2023 https://www.helsenorge.no/spedbarn/spedbarnsmat-og-amming/fast-fode/#introduksjon-og-matemetoder Fra helse norge: Grøt passer som en av de første matvarene å starte med. Lag gjerne grøten selv. Bruk hirse eller sammalt mel av havre, hvete, bygg eller rug. Sammalt mel inneholder mer jern enn hvitt mel. Hirse (hele korn eller flak) inneholder særlig mye jern. Varier mellom ulike kornslag for å venne barnet til ulike smaker. Unngå siktet hvetemel, fint rismel, semulegryn, maismel og polenta. Disse gir lite jern og andre næringsstoffer. Bløtlegg sammalt mel/korn/flak i minst en time. Da suges jernet lettere opp i barnets tarm. Hele korn finmoses etter koking. Kok grøten tykk på vann og avkjøl før du tilsetter morsmelk/ morsmelkerstatning til passe konsistens. La grøten være tynn i starten. Server grøten sammen med frukt, bær eller grønnsaker som inneholder C vitamin. C-vitamin til måltidet øker opptaket av jern. Anonymkode: a4049...469 9 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #34 Skrevet 20. oktober 2023 velociraptor skrev (1 minutt siden): Er det et seriøst spørsmål? Det er forøvrig ikke snakk om ingredienser som ikke er anbefalt baby, men som ikke er bra for noen mennesker. Det er ikke hvetemel, men «nedbrutt hvetemel». Skummetmelkpulver, og så tilsette vegetabilske oljer for å få nok fett. Inulin. Hvilke vanskelige ingredienser er det snakk om? Det de egentlig sier er jo enkelt og greit råvarebasert og variert. Jeg fatter ikke at det er for komplisert for folk? Jeg kjenner mange som lager leverpostei selv, det er visstnok kjempelett (jeg liker ikke, så lager ikke). Smoothie kan være ganske sunn eller ganske usunn. Lager du den på banan og bær så er det mer godteri enn et måltid. De man kjøper, med innkokt frukt, er mye verre. Som forskjellen på å spise plomme og å spise sviske. Lager du den på avokado, rå egg, litt havregryn og bær, så er det mer egnet som et måltid. Kan du vise til en faktisk kilde som viser at nedbrutt hvetemel ikke er bra for mennesker? Det er jo de samme bestanddelene. Det er glukose slik jeg leser, og det er det meste av karbohydrater fra naturlige råvarer også. Barebrabarnemat kommer ofte med forslag feks leverpostei fra et spesialmerke du ikke finner i mine nærbutikker. Svinelever må jeg sikkert til Tromsø for å kjøpe, og den vil være uspiselig etter den lage kjøreturen tilbake. Å lage leverpostei er ikke fort gjort! Jeg ser heller ikke problemet med å gi banan her og der. Igjen så ja, det omdannes til sukker. Sukker som en hjerne i utvikling er helt avhengig av. Pålegget barnebrabarnemat anbefaler krever mye tid. Den har vel en varighet på 48 timer i kjøleskapet. Hummus, solsikkekjernepålegg, nøttepate, grønnkålchips og mandelsmør er ikke noe jeg har tid å lage i en travel hverdag hvor jeg ser barna 3 timer hver dag mellom jobb og leggetid. Anonymkode: abc14...149 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #35 Skrevet 20. oktober 2023 Det som provoserer meg mest med denne debatten som og provoserte meg noe helt sykt med den for en måneds tid siden mellom samme «influencerne» og Kaveh Rashidi er at de nettopp blir omtalt som influencere uten å nevne at de har både master og bachelor innenfor feltet (uten IGJ) men hun sier jo bare det samme som de sier, mens Kaveh blir omtalt som lege. Han er jo like mye influencer selv… jeg har lært utrolig mye av både IGJ og ernæringsmamma og har bøker fra begge to. De har gjort meg mye tryggere i mamma-rollen når det kommer til mat og kosthold for barna mine. Til tross for dette har alle mine tre barn fått kjøpegrøt (fordi jeg ikke hadde den kunnskapen jeg nå har). Jeg føler meg ikke krenket av den grunn. Og jeg tror heller ikke de hadde syntes jeg er en dårlig mor av den grunn. kan samtidig nevne at jeg har hatt tre forskjellige helsesykepleiere på helsestasjonen som jeg egentlig har syntes har hatt lite å bidra med. Tydelig mangel på kunnskap når jeg har spurt om ting jeg lurer på. ting er ikke så svart hvitt som media og kommentarfeltene gjør det til. Jeg står støtt i mine meninger her, nettopp fordi jeg føler jeg har kunnskapen og kompetansen jeg trenger. Heier veldig på ernæringsmamma og gjengen hennes. Anonymkode: dde78...4f1 12 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #36 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Vil også påpeke at jeg ALDRI har sett disse influenserne skrive på sone kanaler at det er ok å gi kjøpegrøt nå og da, og kombinere med hjemmelaget. Frem til i forrige uke da, nå skriver de det overalt. Anonymkode: abc14...149 Det blir vel nevnt rett som det er at målet ikke er å være helt perfekt. Det går jo ikke. Men at man kan ta grep der man har mulighet og lyst. De sier jo også at heller ikke de eller deres barn spiser 100% perfekt (hva nå det er). Men at poenget er at man skal kunne ta informerte valg for seg og sine barn. Anonymkode: 34ea6...f6c 1 1 3
Blåttvann Skrevet 20. oktober 2023 #37 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (32 minutter siden): De er ganske flinke til å peke frem det de mener er skadelige stoffer da. Her jeg bor finnes det ikke en eneste leverpostei som er godkjent av barebrabarnemat feks. Jeg må kjøre i 4 timer for å få tak i slik leverpostei. De er flinke å reklamere/anbefale sære spesielle produkter som er svært dyre, og som ikke finnes i distriktsnorge. Da gjør du det ikke enkelt og lettvint for andre og gi barnet det beste. Du gjør det umulig. Det er også hele greia samlet som gir neg hodepine. For det gjelder jo ikke bare grøt! Brød MÅ bakes selv, knekkebrød er fyfy, kaker må lages på spesialprodukter som er dyre og umulig å få tak i. Selv smoothie er feil om den ikke inneholder enkelte komponenter. Og jeg lager all middag fra bunn. Men ifølge råd fra influencere spiser vi alt for mye ultra prosessert . Anonymkode: abc14...149 Man kan ikke unngå å gi informasjon fordi det kan være vanskelig for enkelte å etterleve det. 9 3
Honningmor Skrevet 20. oktober 2023 #38 Skrevet 20. oktober 2023 Å spise ultraprossesert mat har blitt så normalisert for folk at hvis man spiser rene råvarer kalles det for "diett" ?? 6 4
katties Skrevet 20. oktober 2023 #39 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Dette er ingrediensene i Nestlé sin mild havregrøt fra 4 måneder og opp: Nedbrutt Hvetemel, havremel (35 %), skummetmelkpulver, melkepulver, vegetabilske oljer (raps, solsikke), kostfiber (inulin), mineraler (kalsium, jern, sink, jod) og vitaminer (a, d, e, k, c, tiamin, niacin, b6, folinsyre, biotin, pantotensyre). fullkorn 35 % og melk 27 %. Jeg ser ikke problemet med å gi dette til barnet mitt? HVA er det av innholdet som ikke er anbefalt til baby? Anonymkode: 1863d...619 Nedbrutt hvetemel betyr at de har gjort mye av det om til sukker. Altså er hovedingredienaene egentlig sukker og hvitt mel som blir brutt lett ned til mer sukker, deretter havremel (vet ikke om dette er fullkorn eller ikke). Altså masse sukker oppi den grøten, som vender barn til å like søtt. 1 6
Blåttvann Skrevet 20. oktober 2023 #40 Skrevet 20. oktober 2023 Honningmor skrev (2 minutter siden): Å spise ultraprossesert mat har blitt så normalisert for folk at hvis man spiser rene råvarer kalles det for "diett" ?? Jepp. Det vanlige virker nesten å være å la barna spise frokostblanding til frokost, polarbrød med tubeost og klemmepose med smoothie til lunsj, en is på butikken, Toro laget med farseprodukter som pølser til middag og litt mer polarbrød med syltetøy til kvelds. Nam nam! Voks deg stor og sterk lille barn! Ikke så mye energi? Vanskelig å konsentrere deg i klasserommet? Mye frustrasjon og følelser? Vond mage? Vi gir deg noen diagnoser og så kan du få litt medisin mot symptomene du opplever. ... Men det er altså ernæringsfysiologene som ønsker å hjelpe barna våre og oss som blir angrepet. Fordi det jo er lettere å kjøpe polarbrød og klemme på noe tubepålegg enn å lage skikkelig mat til ungene. Og man ser ikke effekten av et dårlig kosthold der og da, så man orker ikke forholde seg til det. Å føle seg utilstrekkelig gjør folk opprørte og angrep er det beste forsvar for mange. Ingen vil føle seg som en dårlig mor, da angriper man de som får deg til å føle deg som det. Så istedenfor å ta til seg kunnskap og sette seg inn i det som formidles så blir man sint og frustrert på formidleren. Dont shoot the messenger, bortsett fra de som formidler det vi ikke vil høre da. 4 7
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå