AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Fytti, at man kan lage så mye oppstyr over GRØT. Refererer til kronikken på nrk for noen dager siden, hvor flere høyt utdannede mennesker med autorisasjon som helsepersonell og PhD gikk ut og sa at man skal være forsiktig med å lage hjemmelaget grøtpulver til babyer, fordi man i så fall skal være helt sikker på at de får i seg de næringsstoffene de trenger. Helt fair synes jeg. Men disse barnematinfluencerne ble jo rasende, og mente at Nestle har kjøpt og betalt disse utdannede menneskene (hvis jobb er å lese og vurdere hvorvidt forskning er relevant eller ikke…). Som om influencerne ikke får betalt for å selge oppskrifter, kurs og til og med «hjemmelaget grøtpulver» til usikre mødre. Det er jo det som setter mat på bordet hjemme hos dem. Synes det i større og større grad gis dårlig samvittighet til mødre som ikke lager absolutt alt fra bunn. For da vil man ikke barnet sitt vel. Kan ikke hver enkelt få lov til å bestemme hva som passer for akkurat dem? Kjøpegrøt? Supert. Hjemmelaget grøt med de riktige tilsatte næringsstoffene? Supert. Er fader meg glad jeg har flere barn og er i 30-årene, og dermed kan stå støtt i egne vurderinger. Vet ikke hvordan jeg ville følt det som 23-årig førstegangsmamma. Jeg er helt for at man bruker gode råvarer og tilbyr baby fornuftig mat ellers, men grøt er altså en så liten del av kostholdet i det store og hele. Forstår ikke hvorfor de så absolutt skal gi foreldre dårlig samvittighet for å kjøpe den pakken med Nestle babygrøt. De sier også at de er fagpersoner. Ja, de har studiepoeng i ernæring. Men ingen av dem er autorisert helsepersonell (og på den måten har formell kompetanse). Håper de kan stå støtt i å «shame» mødre som ikke ammer men gir mme også da, siden dette også er prosessert mat og dermed «usunt». Anonymkode: 01992...60d 20 4 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Tror det er lurt for alle førstegangsgravide/ mødre å begrense tiden på sosiale medier. Noen profiler har god informasjon, men for folk flest er det vanskelig å skille de gode fra de dårlige. Helsepersonell er best om man er usikker, de kan evt sjekke og gå gjennom infoen du har funnet på nett. Anonymkode: b0891...99f 10
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 Veldig enig. Jeg husker hvor fælt det var som nybakt og usikker mor, å bli bombardert med "gode råd", og "Du vil vel det beste for barnet ditt"? Rådene spriket i alle retninger, og hvor kvalifisert de som kom dem var, var det heller ikke alltid lett å se. Forskning (ref Brene Brown) har vist at for kvinner er morsrollen skam-trigger nr 1. Det er ingenting som trigger skam så mye som morsrollen. Og det at noen, samma om denne noen er en villt fremmed person på Internettet, insinuerer at du er en dårlig mor, eller at du "ikke vil det beste for barnet ditt", er ekstremt skam-triggende. Det som er ekstra synd er når helsepersonell og de offentlige helserådene svikter, og det skaper tvil og usikkerhet og gjør at folk ikke stoler på dem lengre heller. Som for eksempel dette med D-vitaminer, hvor de offentlige helserådene ikke ble oppdatert med ny informasjon om at man ikke skulle gi D-vitamin til barn som fikk mme - og det var flere saker i media med folk med babyer som hadde blitt syke pga alt for styre doser D-vitamin som resultat av at de fulgte helsestasjonens råd om å gi D-vitamin, samtidig som de ga mme. Og det kom frem at helsemyndighetene var helt klar over den nye forskningen som viste at mme-barn ikke måtte få d-vitamin, men de hadde bare ikke oppdatert de offentlige rådene... Og man møter på helsesykepleiere som ikke er oppdatert - som kommer med helt utdaterte råd, gjerne i strid med hva man finner på helsenorge... Jeg hadde det sånn med min eldste. Jeg fikk en helsesykepleier som var ganske opp i åra, og som kom med masse råd som var utdatert for lenge siden, og som var tydelig usikker selv og ikke visste hva som var nyeste rådene fra helsemyndighetene. Når folk opplever slikt er det jo ikke rart de søker etter hjelp andre steder.. med veldig varierende resultat.. Anonymkode: b03f5...003 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 Det er ikke rart førstegangsmødre er forvirret og redd alt de gjør er feil.. for i følge media så er alt man gjør feil med mindre man ammer i 1år, kun gir barnet økologisk hjemmelaget babymat osv osv... Det har tatt helt av.. På en svært negativ måte spør du meg. Syns det er skremmende å se all propagandaen som blir spredd ut i media, sosialemedier osv.. Og enda mer skremmende å se hvor mange som hiver seg på første og beste nye trend. Sunn fornuft kommer man langt med og ens egen magefølelse. Anonymkode: 14144...d75 1
katties Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 (endret) Troe det er flere ting influensere reagerer på her. Matindustrien har gjort kjempemye galt gjennom historien. F.eks. Nestle er grunnen til at 3 millioner barn døde i Afrika, der de overbeviste mòdre om at morsmelkerstatning var bedre enn brystmelk. Afrikanske mødte kynne ikke alltid lese eller haddr gode nok instruksjiner til tillaging, blandet ut eratatningen for tymt, og mistet sin egen melk. Babyeneble da syke eller sultet til døde, og Nestle fortsatte som de ville uten konsekvenser. https://en.m.wikipedia.org/wiki/1977_Nestlé_boycott I tillegg er matindustrien til dels dårlig regulert: ulike tilsetninger i mat er faktisk IKKE så godt forsket på som man skulle tro, og matbutikkene er ca 70% ultraprosessert mat som gir mange negative helsebivirkninger, som man kan lese om bl.a. her: https://www.kreftregisteret.no/Forskning/Prosjekter/CRCbiome-tarmbakterier-og-livsstil/masterprosjekter/ Matindustrien nudger folk hele tiden lengre og lengre mot at det er greit å ta snarveier. Hadde du sett på hva som blir gitt barn i barnehager i andre land i Europa så hadde du mamge steder sett f.eks. null ultraprosessert brød med for det meste ultraprosessert pålegg. Mamge steder mener folk faktisk at ultraprosessert er "bæsj", og barn fortjener det beste. I tillegg er det slik at mye av grøten er tilsatt unødvendige og usunne ting (selv om den er laget for barn), og hvis folk lærer seg å lage mat selv kan de ofte se at det er ikke nødvendigvis vanskelig. Når Norge er omtrent på verdenstoppen over tarmkrefttilfeller, som snart blir den mest dødelige kreftformen for folk under 50 år, og slikt var unormalt før folk var 80, men er nå normalt 30 år tidligete... da er det faktisk langt på tide å gjøre noe med ting. Mat var annerledes 30 år siden, og faktisk t.o.m. 10 år siden, så de i den eldre generasjonen trenger ikke tenke så mye på å få en kreftform som kunne bli unngått pga mat, mindre kosmetikk, teflonstekepanner og mye andre moderne greier som til sammen utgjør stor risiko. Tror influensere blir ganske opprørte når det er de som bryr seg om barna, prøver å endre ting til det bedre, og får kritikk for at "de har skylden for underernæring pga sin hjemmelagde grøt". Jeg tror ikke jeg har sett noen av dem si at man må gi barn bare grøt - det er stor fokus på grønnsaksmoser og før blod ikke ble solgt mer, var det bl.a. blodpannekaker som var foreslått ift. jern. Det er jo ganske bekymringafult at foreldre tror at barn kan overleve fint på bare kornprodukter da... det sier vel litt sitt det óg: at i dag vet folk for lite om kosthold. Endret 20. oktober 2023 av katties 10 3 8
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 Hvem er det som har mest penger å tjene/tape på at småbarnsforeldre velger/velger bort kjøpegrøt? Det er viktig og naturlig å stille spørsmål ved hvorfor noen anbefaler noe. Og ja, grøt bør ikke være en så stor del av kostholdet til spedbarnet at det utgjør så voldsomt stor forskjell, men noen spedbarn får nok mye grøt fordi det er lettvint. Anonymkode: 34ea6...f6c 6 4
Blåttvann Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 katties skrev (1 time siden): Troe det er flere ting influensere reagerer på her. Matindustrien har gjort kjempemye galt gjennom historien. F.eks. Nestle er grunnen til at 3 millioner barn døde i Afrika, der de overbeviste mòdre om at morsmelkerstatning var bedre enn brystmelk. Afrikanske mødte kynne ikke alltid lese eller haddr gode nok instruksjiner til tillaging, blandet ut eratatningen for tymt, og mistet sin egen melk. Babyeneble da syke eller sultet til døde, og Nestle fortsatte som de ville uten konsekvenser. https://en.m.wikipedia.org/wiki/1977_Nestlé_boycott I tillegg er matindustrien til dels dårlig regulert: ulike tilsetninger i mat er faktisk IKKE så godt forsket på som man skulle tro, og matbutikkene er ca 70% ultraprosessert mat som gir mange negative helsebivirkninger, som man kan lese om bl.a. her: https://www.kreftregisteret.no/Forskning/Prosjekter/CRCbiome-tarmbakterier-og-livsstil/masterprosjekter/ Matindustrien nudger folk hele tiden lengre og lengre mot at det er greit å ta snarveier. Hadde du sett på hva som blir gitt barn i barnehager i andre land i Europa så hadde du mamge steder sett f.eks. null ultraprosessert brød med for det meste ultraprosessert pålegg. Mamge steder mener folk faktisk at ultraprosessert er "bæsj", og barn fortjener det beste. I tillegg er det slik at mye av grøten er tilsatt unødvendige og usunne ting (selv om den er laget for barn), og hvis folk lærer seg å lage mat selv kan de ofte se at det er ikke nødvendigvis vanskelig. Når Norge er omtrent på verdenstoppen over tarmkrefttilfeller, som snart blir den mest dødelige kreftformen for folk under 50 år, og slikt var unormalt før folk var 80, men er nå normalt 30 år tidligete... da er det faktisk langt på tide å gjøre noe med ting. Mat var annerledes 30 år siden, og faktisk t.o.m. 10 år siden, så de i den eldre generasjonen trenger ikke tenke så mye på å få en kreftform som kunne bli unngått pga mat, mindre kosmetikk, teflonstekepanner og mye andre moderne greier som til sammen utgjør stor risiko. Tror influensere blir ganske opprørte når det er de som bryr seg om barna, prøver å endre ting til det bedre, og får kritikk for at "de har skylden for underernæring pga sin hjemmelagde grøt". Jeg tror ikke jeg har sett noen av dem si at man må gi barn bare grøt - det er stor fokus på grønnsaksmoser og før blod ikke ble solgt mer, var det bl.a. blodpannekaker som var foreslått ift. jern. Det er jo ganske bekymringafult at foreldre tror at barn kan overleve fint på bare kornprodukter da... det sier vel litt sitt det óg: at i dag vet folk for lite om kosthold. Enig med deg. . Jeg skjønner ikke den voldsomme motstanden mot informasjon. Det er også veldig spesielt at vi blir manet til å stole blindt på våre egne myndigheter. Ser man på de nye kostholdsrådene så burde man forstå at det å stole blindt på dem er en svært dårlig idé. Her blandes det inn så mye bullshit at det er uforståelig at det går an. 9 1 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvem er det som har mest penger å tjene/tape på at småbarnsforeldre velger/velger bort kjøpegrøt? Det er viktig og naturlig å stille spørsmål ved hvorfor noen anbefaler noe. Og ja, grøt bør ikke være en så stor del av kostholdet til spedbarnet at det utgjør så voldsomt stor forskjell, men noen spedbarn får nok mye grøt fordi det er lettvint. Anonymkode: 34ea6...f6c Du shamer jo mødre her, forstår du ikke de andre kommentarene? Gå vekk heller. Hvem bryr seg om det er lettvint???? Samme det vel? La folk gi grøt selvom det er lettvint, hvorfor skal det liksom være så sinnsykt negativt? Anonymkode: dae9c...f62 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #9 Skrevet 20. oktober 2023 Blåttvann skrev (3 minutter siden): Enig med deg. . Jeg skjønner ikke den voldsomme motstanden mot informasjon. Det er også veldig spesielt at vi blir manet til å stole blindt på våre egne myndigheter. Ser man på de nye kostholdsrådene så burde man forstå at det å stole blindt på dem er en svært dårlig idé. Her blandes det inn så mye bullshit at det er uforståelig at det går an. Ok, ikke stol på myndighetene, og jorden er flat Anonymkode: dae9c...f62 1 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #10 Skrevet 20. oktober 2023 Slutt å lese blogger, gi barna det de trenger av næring!!! Prosessert mat er bra, drit i trender. Anonymkode: e2578...002 3
Blåttvann Skrevet 20. oktober 2023 #11 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Ok, ikke stol på myndighetene, og jorden er flat Anonymkode: dae9c...f62 Herregud, må alt være så svart hvitt for folk? Fordi jeg vet at mange med utdanning innen ernæring trakk seg fra arbeidet med de nasjonale kostholdsrådene fordi de ikke kunne stå inne for det som står i den, så tror jeg også at jorda er flat. Javel, lever godt med at du tror det altså, det sier mest om deg. 7 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #12 Skrevet 20. oktober 2023 Synes det er rart at Helsedirektoratet selve anbefaler å lage hjemmelaget grøt? På akkurat samme måte som influencerene anbefaler å gjøre. Selvsagt er der greit å gi kjøpegrøt, men det ene behøver vell ikke utelukke det andre? Det viktigeste er at babyen får et godt og variert kosthold, og jern kan man få fra mange andre kilder også! Anonymkode: 23237...f23 4 1 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #13 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du shamer jo mødre her, forstår du ikke de andre kommentarene? Gå vekk heller. Hvem bryr seg om det er lettvint???? Samme det vel? La folk gi grøt selvom det er lettvint, hvorfor skal det liksom være så sinnsykt negativt? Anonymkode: dae9c...f62 Shamer ingen andre enn produsentene av kjøpegrøt, som kunne valgt å lage et sunnere produkt. Anonymkode: 34ea6...f6c 9 1 4
Tanuki Skrevet 20. oktober 2023 #14 Skrevet 20. oktober 2023 38 minutter siden, AnonymBruker said: Shamer ingen andre enn produsentene av kjøpegrøt, som kunne valgt å lage et sunnere produkt. Anonymkode: 34ea6...f6c og hvordan skulle det blitt laget sunnere? Det er jo ikke slik at babier skal utelukkende spise grøt, uansett om den er hjemmelaga eller kjøpt.
IDGAF Skrevet 20. oktober 2023 #15 Skrevet 20. oktober 2023 Her er jeg uenig. Hos alle influensere jeg har vært innom (IGJ, BBM OG BMF for å nevne noen) har jeg fått inntrykket «både kjøpegrøt og hjemmelaget er greit, men vit at du MÅ ikke kjøpe grøt, det er greit å lage selv også. Mitt inntrykk etter den artikkelen var «IKKE gi hjemmelaget, det er IKKE bra nok». 15 1 3
katties Skrevet 20. oktober 2023 #16 Skrevet 20. oktober 2023 Tanuki skrev (3 minutter siden): og hvordan skulle det blitt laget sunnere? Det er jo ikke slik at babier skal utelukkende spise grøt, uansett om den er hjemmelaga eller kjøpt. Hva med å ikke gjøre den søt ved å jukse og bryte ned stivelse til sukker, og så reklamere med at den ikke er tilsatt sukker? 8 1 4
velociraptor Skrevet 20. oktober 2023 #17 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Fytti, at man kan lage så mye oppstyr over GRØT. Refererer til kronikken på nrk for noen dager siden, hvor flere høyt utdannede mennesker med autorisasjon som helsepersonell og PhD gikk ut og sa at man skal være forsiktig med å lage hjemmelaget grøtpulver til babyer, fordi man i så fall skal være helt sikker på at de får i seg de næringsstoffene de trenger. Helt fair synes jeg. Men disse barnematinfluencerne ble jo rasende, og mente at Nestle har kjøpt og betalt disse utdannede menneskene (hvis jobb er å lese og vurdere hvorvidt forskning er relevant eller ikke…). Som om influencerne ikke får betalt for å selge oppskrifter, kurs og til og med «hjemmelaget grøtpulver» til usikre mødre. Det er jo det som setter mat på bordet hjemme hos dem. Synes det i større og større grad gis dårlig samvittighet til mødre som ikke lager absolutt alt fra bunn. For da vil man ikke barnet sitt vel. Kan ikke hver enkelt få lov til å bestemme hva som passer for akkurat dem? Kjøpegrøt? Supert. Hjemmelaget grøt med de riktige tilsatte næringsstoffene? Supert. Er fader meg glad jeg har flere barn og er i 30-årene, og dermed kan stå støtt i egne vurderinger. Vet ikke hvordan jeg ville følt det som 23-årig førstegangsmamma. Jeg er helt for at man bruker gode råvarer og tilbyr baby fornuftig mat ellers, men grøt er altså en så liten del av kostholdet i det store og hele. Forstår ikke hvorfor de så absolutt skal gi foreldre dårlig samvittighet for å kjøpe den pakken med Nestle babygrøt. De sier også at de er fagpersoner. Ja, de har studiepoeng i ernæring. Men ingen av dem er autorisert helsepersonell (og på den måten har formell kompetanse). Håper de kan stå støtt i å «shame» mødre som ikke ammer men gir mme også da, siden dette også er prosessert mat og dermed «usunt». Anonymkode: 01992...60d Det er da ferdigmat-tilhengerene som shamer mødre som lager maten selv, kaller det «slankemat» for babyer og insinuerer at babyen blir underernært eller feilernært om man ikke gir dem kjøpegrøt. Det er helt hinsides påstander, og det burde virkelig ikke få stå uimotsagt. Det er så grovt at de faktisk burde miste lisensene sine. Jeg både ammet og ga mme forøvrig, fordi jeg ikke produserte nok melk selv. Mme er et dårlig alternativ sammenlignet med morsmelk, men et fantastisk alternativ sammenlignet med død baby. 11 1 9
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #18 Skrevet 20. oktober 2023 Er 28 og mamma til en på 2 mnd. Selv vurderer jeg å lage hjemmelaget grøt, ikke pga ultraprosseserings-debatten, men pga den sinnssyke prisen på kjøpegrøt. Anonymkode: f0984...3d8 3 1
velociraptor Skrevet 20. oktober 2023 #19 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det er ikke rart førstegangsmødre er forvirret og redd alt de gjør er feil.. for i følge media så er alt man gjør feil med mindre man ammer i 1år, kun gir barnet økologisk hjemmelaget babymat osv osv... Det har tatt helt av.. På en svært negativ måte spør du meg. Syns det er skremmende å se all propagandaen som blir spredd ut i media, sosialemedier osv.. Og enda mer skremmende å se hvor mange som hiver seg på første og beste nye trend. Sunn fornuft kommer man langt med og ens egen magefølelse. Anonymkode: 14144...d75 I følge media er det jo omvendt, hvis du lager mat til babyen i stedet for kjøpegeøt så blir den underernært og feilernært, hvis du gir den sunn, variert hjemmelaget mat kommer ungen til å enten få spiseproblemer eller på magisk mystisk vis klikke og bli rabiat og kaste seg frådende over godteskåla på besøk hos andre, og hvis man ammer er det egentlig kun for å plage de som må eller velger å gi mme… Og ja, jeg synes denne forherligelsen av dårlig mat er skremmende, med tanke på at helsevesenet vårt drukner under mengden pasienter med livsstilssykdommer. 9 1 5
RockyRose Skrevet 20. oktober 2023 #20 Skrevet 20. oktober 2023 Einig med innlegget til @katties Også forstår eg ikkje kvifor det er ein debatt! "Matinfluensarane" som du nemner ts, har ofte ein bachelor/master, så å kalle dei influensara blir litt feil. Dei skriv nesten i kvart einaste innlegg "Det er heilt ok å kjøpe mat, vi vil berre at de skal ta eit informativt valg". Er så lei av at folk som er ueinige og svergar til kjøpemat skal sei at dei som lagar heimelaga mat er hysteriske og shamar dei som kjøper. Eg lagar heimelaga babymat, og gjorde det med førstemann også. Eg har kjøpt middagsglas/snacks av og til med god samvittighet. Men ein kan jo knapt vere ærleg på at man lagar heimelaga mat, fordi då shamar ein jo automatisk dei som kjøper... For eit styr 😂 You do you, og det er faktisk det "influensarane" seier og! 12 2 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå