AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Del Skrevet 20. oktober 2023 Dpo 15. Påvist gravid etter blodprøve på Riksen. Ferskforsøk i styrt syklus. 1 kjemisk abort tidligere i dpo 15 etter første ferske ivf forsøk jeg hadde. Nå skriver Riksen at jeg skal stoppe på cyclogest. Hva enn jeg googler så står det at man bruker cyclogest eller støtte videre til uke 7 - 12 minimum. Både privat og ved andre sykehus. Pga alder har jeg ingen tid å miste. Er det vanlig å slutte med en gang man får påvist positiv test? Jeg finner lite forskning som støtter dette. Anonymkode: 96f37...297 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Del Skrevet 20. oktober 2023 Hadde ikke jeg gått med på i hvert fall. Jeg har brukt til uke 12. Det er på ingen måte farlig å ta, så bedre å være på sikre siden. Klinikken min sa vel egentlig at jeg kunne slutte etter UL i uke 7, men jeg ville fortsette og det var helt greit for de skjønte det godt. Anonymkode: 16fec...641 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Del Skrevet 20. oktober 2023 Det er helt vanlig ja å slutte med progesteron ved positiv test. Har man ikke lave progesteron nivåer i utgangspunktet så forskriver de dem ikke lengre enn til positiv test. Har gått helt fint her 👍 Jeg har også hatt forsøk hvor jeg skulle bruke dem til uke 12. Ble 1 MA og en SA i uke 7-9. Men fått barn av syklus hvor jeg stoppet ved positiv test. Anonymkode: 947a4...3e1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Del Skrevet 20. oktober 2023 Jeg fikk beskjed jeg kunne slutte, eller bare bruke opp det jeg hadde. Virket ikke så bastant, men ikke nødvendig å fortsette på. Anonymkode: a9bbf...648 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Del Skrevet 20. oktober 2023 Tusen takk for svar! Hører gjerne fra flere. Dere som fikk beskjed om å fortsette å benytte støtte, hadde dere fått påvist tidligere dårlige progesteronprøver? Anonymkode: 96f37...297 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Del Skrevet 20. oktober 2023 Jeg har gått privat og fått beskjed om å slutte i dag 5+0. 😬 Har lyst til å bare fortsette bak ryggen deres. Anonymkode: 15127...d3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lorieen Skrevet 20. oktober 2023 #7 Del Skrevet 20. oktober 2023 Jeg hadde fortsatt, og trappet ned gradvis. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #8 Del Skrevet 20. oktober 2023 Fikk også beskjed om å slutte ved positiv test, ev ta de jeg hadde igjen. Det gikk fint. Jeg hadde ikke påvist lave progesteronverdier. Anonymkode: 254cb...81d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #9 Del Skrevet 20. oktober 2023 10 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk for svar! Hører gjerne fra flere. Dere som fikk beskjed om å fortsette å benytte støtte, hadde dere fått påvist tidligere dårlige progesteronprøver? Anonymkode: 96f37...297 For min del, nei. Anonymkode: 16fec...641 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #10 Del Skrevet 21. oktober 2023 Jeg var også på Riksen og fikk beskjed om det samme. Det har gått helt fint og jeg er nesten halvveis i svangerskapet nå 😊 Anonymkode: 99741...3ba 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerfugl154 Skrevet 21. oktober 2023 #11 Del Skrevet 21. oktober 2023 (endret) Jeg fikk ingen beskjed annet enn muntlig etter egguttaket, så det hadde jeg glemt 😅 Fortsatte på dem i flere uker fordi det hadde jeg hørt at jeg skulle i andre settinger og andre leger jeg snakket med var enig. Så når jeg sendte dialogmelding ble de veldig forundret over at jeg fremdeles gikk på dem. Slutta derfor i uke 10, og fikk beskjed om at jeg eeeegentlig bare skulle gått på dem til 15.dpo 🤷🏼♀️ Men hadde vært skeptisk til å slutte Endret 21. oktober 2023 av sommerfugl154 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #12 Del Skrevet 21. oktober 2023 Det er, som du merker, litt ulik praksis, men det er vanlig å slutte når graviditet er påvist. Så vidt jeg husker, fikk jeg beskjed om at jeg hadde normale progesteronnivåer i utgangspunktet, og trengte ikke å ta det lenger enn til 17. dpo (det var da jeg fikk påvist svangerskapet ved blodprøve rekvirert av legen). Men jeg husker også at det var veldig skummelt å slutte å ta den cyclogesten. Legen sa at jeg kunne trappe ned, og ta halv dose til jeg hadde brukt opp det jeg hadde, men at det ikke var noen medisinsk årsak til at jeg skulle gjøre det sånn. Det var ikke skadelig å ta det litt til, og han hadde forståelse for at det var skremmende å bare slutte å ta den progesteronen. Jeg hadde også litt småblødninger, så det er mulig det bidro til at han nevnte at jeg kunne trappe ned (men han presiserte at det ikke ville utgjøre noe fra eller til for noe annet en min frykt). I hvert fall så brukte jeg opp pakken. Akkurat hvor lenge den varte, husker jeg ikke mer. Men det var ikke så lenge, og det gikk helt fint da jeg stoppet. Gratulerer med graviditeten Anonymkode: 44fa9...5f6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venterpåregnbuen Skrevet 21. oktober 2023 #13 Del Skrevet 21. oktober 2023 Etter hva jeg har forstått så har det med hva slags forsøk det er. Ved ferskforsøk har man vært gjennom egguttak, der alle de tømte eggposene blir til gule legemer - som produserer progesteron. Dermed har man stor egenproduksjon av progesteron, og trenger ikke ta tilskudd lenger enn til rundt 15 dpo (med mindre man har fått påvist lave progesteronnivåer). Ved fryseforsøk i styrt syklus har man ikke eggløsning, og dermed ikke noe gult legeme, og må ha tilskudd til rundt uke 10 (morkaken overtar produksjon av progesteron rundt uke 8 har jeg skjønt). Ved fryseforsøk i naturlig syklus, så har man egen eggløsning og trenger i utgangspunktet ikke progesterontilskudd. Selv har jeg kort lutealfase og fikk progesteronstøtte ved fryseforsøk i naturlig syklus. Da jeg fikk påvist graviditet fikk jeg beskjed om å fortsette til 9+6 (men mistet dessverre før det). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #14 Del Skrevet 21. oktober 2023 Venterpåregnbuen skrev (9 minutter siden): Etter hva jeg har forstått så har det med hva slags forsøk det er. Ved ferskforsøk har man vært gjennom egguttak, der alle de tømte eggposene blir til gule legemer - som produserer progesteron. Dermed har man stor egenproduksjon av progesteron, og trenger ikke ta tilskudd lenger enn til rundt 15 dpo (med mindre man har fått påvist lave progesteronnivåer). Ved fryseforsøk i styrt syklus har man ikke eggløsning, og dermed ikke noe gult legeme, og må ha tilskudd til rundt uke 10 (morkaken overtar produksjon av progesteron rundt uke 8 har jeg skjønt). Ved fryseforsøk i naturlig syklus, så har man egen eggløsning og trenger i utgangspunktet ikke progesterontilskudd. Selv har jeg kort lutealfase og fikk progesteronstøtte ved fryseforsøk i naturlig syklus. Da jeg fikk påvist graviditet fikk jeg beskjed om å fortsette til 9+6 (men mistet dessverre før det). Jeg satte inn fryst blasto i styrt syklus, satte eggløsningssprøyte. Har nå tatt ut mer Cyclogest bak ryggen til klinikken og kommer til å fortsette å ta det frem til TUL selv om de sier jeg skulle slutte i går. 🙈 Når det ikke skader så ser jeg ikke poenget med å slutte, jeg vil jo helst ikke ta noen sjanser nå som jeg endelig er gravid for første gang på 4 år. Så er det kanskje ikke bevist å hjelpe, men det hjelper mot stresset jeg hadde følt om jeg sluttet så det er verdt det. Anonymkode: 15127...d3d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #15 Del Skrevet 21. oktober 2023 Jeg fikk beskjed av klinikken om å ta siste rest av brettet etter positiv blodprøve, men turde ikke slutte så leste på felleskatalogen om behandlingsanbefaling av cyclogest, og fortsatte til dag 38 som det står der. Trappet ned de to siste ukene og tok siste cyclogest-pille på dag 38🙃 Anonymkode: 7b11b...af4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #16 Del Skrevet 21. oktober 2023 Jeg slutta ved positiv test. Dette var ved Stork klinik i Danmark som praktiserte ekstra høy dose letorozol i perioden før test. Men sluttet ved testdato. Alt gikk fint, velskapt barn og normal graviditet. Anonymkode: 24295...27b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #17 Del Skrevet 21. oktober 2023 Venterpåregnbuen skrev (1 time siden): Etter hva jeg har forstått så har det med hva slags forsøk det er. Ved ferskforsøk har man vært gjennom egguttak, der alle de tømte eggposene blir til gule legemer - som produserer progesteron. Dermed har man stor egenproduksjon av progesteron, og trenger ikke ta tilskudd lenger enn til rundt 15 dpo (med mindre man har fått påvist lave progesteronnivåer). Ved fryseforsøk i styrt syklus har man ikke eggløsning, og dermed ikke noe gult legeme, og må ha tilskudd til rundt uke 10 (morkaken overtar produksjon av progesteron rundt uke 8 har jeg skjønt). Ved fryseforsøk i naturlig syklus, så har man egen eggløsning og trenger i utgangspunktet ikke progesterontilskudd. Selv har jeg kort lutealfase og fikk progesteronstøtte ved fryseforsøk i naturlig syklus. Da jeg fikk påvist graviditet fikk jeg beskjed om å fortsette til 9+6 (men mistet dessverre før det). Man har EL ved styrt syklus også, man setter eggløsningssprøyte. Jeg har fått beskjed om å slutte test dag både ved frys forsøk og fersk. Har ingenting med det å gjøre. Har man mange mist bak seg, får man gjerne forskrevet progesteron støtte lengre enn til test dag, men hvis man ikke har lave nivåer eller flere mist bak seg så kan man fint slutte når legen sier det ved test dag. Anonymkode: 947a4...3e1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Venterpåregnbuen Skrevet 21. oktober 2023 #18 Del Skrevet 21. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Man har EL ved styrt syklus også, man setter eggløsningssprøyte. Jeg har fått beskjed om å slutte test dag både ved frys forsøk og fersk. Har ingenting med det å gjøre. Har man mange mist bak seg, får man gjerne forskrevet progesteron støtte lengre enn til test dag, men hvis man ikke har lave nivåer eller flere mist bak seg så kan man fint slutte når legen sier det ved test dag. Anonymkode: 947a4...3e1 Det er nok ulike typer forsøk, men ved fryseforsøk i styrt syklus med Progynova setter man ikke eggløsningssprøyte, og har ikke EL. Dersom det er follikler som utvikler seg slik at man får EL, så avbrytes forsøket. Progynova brukes sammen med Cyclogest (eller annet progesterontilskudd) til å lage en kunstig syklus, og man må derfor bruke progesteron lenger. Har spurt ekstra rundt disse tingene da jeg har lave nivåer av progesteron, og fikk det forklart på den måten jeg beskrev over. Endret 21. oktober 2023 av Venterpåregnbuen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #19 Del Skrevet 21. oktober 2023 Så merkelig. Jeg går også på rikshospitalet, og hadde innsett på torsdag. Under innsettet sa legen at ved positiv test skal jeg fortsette på Cyklogest til uke 10 (9+6). Kunne forstått det med ulik praksis på ulike klinikker, men at de gir ulike beskjeder til ulike pasienter? Det er rart🤔 Anonymkode: bbc91...18b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #20 Del Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Så merkelig. Jeg går også på rikshospitalet, og hadde innsett på torsdag. Under innsettet sa legen at ved positiv test skal jeg fortsette på Cyklogest til uke 10 (9+6). Kunne forstått det med ulik praksis på ulike klinikker, men at de gir ulike beskjeder til ulike pasienter? Det er rart🤔 Anonymkode: bbc91...18b Hadde du fersk eller fryseforsøk? Jeg fikk nemlig beskjed av legene ved alle forsøk at jeg skulle slutte ved negativ test, og fortsette ved positiv. Så når jeg nå fikk positiv, men beskjed om å slutte så ble jeg forvirra. Ts Anonymkode: 96f37...297 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå