Gå til innhold

I hvor stor grad kan man styre barnets interesser?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I tråder om kjønn på barnet blir det ofte sagt at det ikke alltid gutter har typiske gutteinteresser eller jenter typiske jenteinteresser. Man ønsker jo gjerne at barna skal ha interesser man kjenner seg igjen i, for å kunne bli mer involvert i barnas liv og skape et bedre forhold. Kanskje har man også gode forutsetninger for enkelte interesser der man bor.  I hvor stor grad kan man styre barnets interesser? Både bort fra ting man selv ikke ønsker at de skal være så opptatte av, og mot ting man selv liker? Og er det i det hele tatt greit å prøve å påvirke hva barnet skal like? 

Anonymkode: 0eab7...5b1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker det er lov å styre litt om de er helt retningsløse og ikke vet hva de vil, eller å styre vekk fra veldig dyre interesser familien ikke har råd til å følge opp. Å styre et barn med en tydelig interesse for noe unna det bare fordi man selv ikke er interessert, eller synes det er en typisk jente/gutteinteresse (f.eks. en gutt som vil danse ballett, eller jente som vil bokse) synes jeg ikke er greit.

Jeg har aldri hatt noe ønske om å bli «soccer mom», ei heller spilt selv (er totalt uinteressert i sport), men har likevel oppfordret datteren min til å spille da jeg så hun var interessert. Hun har nå blitt med på et lag og storkoser seg 😊 Jeg hater alt rundt (kakelotteri, stå ute og fryse på kamp etc.), men sånn er det. 

Anonymkode: ea8e2...76b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Man kan alltid melde barna på fritidsaktiviteter eller gjøre ting med dem som man selv liker, men man kan ikke tvinge fram interesse eller engasjement. Jeg synes det ville være direkte slemt å nekte barnet å drive med noe det liker bare fordi man selv er helt uinteressert og også motsatt, tvinge barnet til å drive med noe det har null interesse for bare fordi man selv så gjerne vil at barnet skal like det. Det er helt greit å foreslå ting eller oppfordre barnet til å prøve noe, men la barnet velge etter egen interesse for og ikke etter foreldrenes preferanser.

• Liker 4
Skrevet

Ganske naturlig at min yngste ble interessert i fotball da hun var med på sidelinjen omtrent hver av brorens trening og kamp fra hun var 4 år.  

Jeg drev med håndball da jeg var liten så tok med datteren dit og tilbød meg å være trener, det gikk kort stund etter jeg ga meg som trener at hun ville slutte, men måtte gå ut halvåret. Andre ting har barna gått fordi vennene ville. 

Mine liker å stå på ski i ferier, og det er fordi de får prøvd det om vinteren. De liker også å gå turer fordi vi har gjort det fra de er små. 

Kombinasjon av foreldre og venners interesser har mye å si.  Begge har vært innom allidrett, turn, håndball, basket og fotball) Noen år var de med på både to og tre ting.  De har mest sluttet for at det var ikke venner der eller kolliderende tider. Vi har vist like mye interesse for alt barna har villet. Vi har oppfordret til fysisk aktivitet, de har fått velge hva, men ikke utelukke det. Yngste ville en stund på kor, men det var samtidig som noe annet så kor utgikk.  Begge trener/kamp nå 3-6 dager i uka avhengig av sesong.  

Vi tror også på å gi litt motstand, får ikke slutte med engang, men gå ut semesteret. De har ombestemt seg da og blitt. Eldste spiller nå på juniorlaget

Anonymkode: 804e2...ccf

Skrevet

Tror helt ærlig at man i veldig liten grad kan styre, annet enn at man kan introdusere dem for ting som de kanskje kan komme til å like. 

Men har lest mer og mer i det siste om hvor mye gener faktisk har å si for alt mulig. Så om du er veldig musikalsk er det stor sannsynlighet for at ungen også blir det, helt uavhengig av om du bevisst styrer han dit eller ikke. 

Jeg har mange unger, og vi voksne har vært trenere i mange år, altså har de yngste alltid vært med på sidelinja (som en skriver over her), det har resultert i at noen av de elsker de idrettene, og noen ikke 😅 Den ene store ungen min trikset med alt han fant som kunne minne om ball da han var liten (steiner, sokker ++). Vi var begge "talenter" som barn og unge, men hadde ikke noen spesielt gode minner fra organisert fotball, så vi hadde egentlig tenkt å styre ungene unna lagidrett. Funka bra 🤣

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...