Fiske Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Nabohuset har kommet ut for salg. Vi bor langt fra folk og fe, og når vi sier nabohuset så mener vi huset 1km herfra. Huset har blitt brukt til air bnb de siste 10årene. Vi ønsker å kjøpe det for å ha mer kontroll over hva huset blir brukt til (utleie til lokale istedenfor air bnb og/eller hytte). Da dette er ett problem i området. Vi har råd til å kjøpe det (med finansiering). Men vi har planer om å bygge nytt hus her på gården. Vi har ikke råd til begge deler med inntekten pr nå, men vi har råd hvis man regner med inntekten dette huset vil generere i leieinntekter (mange som leter etter plass å bo/leie i området, fordi alt ender opp som hytter…). Vi vil IKKE by over lokale, dersom noen lokale vil kjøpe det for å bo der. Det er hyttefolk vi evt vil by over. Noen som har erfaring med å få banken med på å kjøpe ett hus for utleie, for så å få nytt lån til å kjøpe/bygge hus når det huset man kjøpte først «dekker seg selv»? Vi skal i banken neste uke å snakke med dem, men jeg synes det er greit å forberede meg litt før slike møter, så jeg vet hva jeg kan forvente/møte.
Frosty Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Det som er viktig er å få banken til å tro på deg og dine prosjekter. Du bør sette deg ned og lage deg et budsjett som viser realistiske tall for utleiehuset du ønsker å kjøpe. Med mindre man har veldig mye egenkapital er det i dagens marked ekstremt vanskelig å bare kjøpe et hus og leie det ut og så gå i pluss, med mindre man har mulighet til å gjøre boligen mer verdifull i form av ekstra soverom o.l. Nå er det riktignok store forskjeller på markedet i landet vårt, og lokalkunnskap er alfa omega, så her bør du gjøre en grundig jobb og komme med realistiske tall på inntekt og utgifter. For senere prosjekter er det ofte egenkapital som er det største hinderet, da det kan ta lang tid å bygge seg opp. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 Har du faktisk satt opp et realistisk regnestykke som får dette prosjektet til å gå opp? Det hadde vært veldig interessant å se! Anonymkode: 2bc64...236 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå