shakini Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg har en baby på fem uker og begynte å veie meg i forrige uke, for å sjekke om gravidkiloene bare kom til å «renne av» av seg selv, eller om jeg burde gjøre noen tiltak. Jeg hadde ikke tenkt å slanke meg mens jeg ammet, men jeg tenkte at jeg kanskje kunne kutte sukker og være litt nøye med å komme meg ut på trilletur hver dag om det gikk tregt. Har tross alt gått opp nesten 30 kg under svangerskapet. Det jeg oppdaget når jeg begynte å veie meg, er at det kan se ut som om jeg er i ferd med å rase ned i vekt! Gjennomsnittelig vektnedgang per dag er 300 gram!? Jeg har en baby som er veldig klengete om dagen, så jeg sliter med å gjøre noe annet enn å bære rundt på henne. Dermed blir det lite mat på dagen mens mannen min er på jobb. Appetitten min er heller ikke så stor, sånn at jeg glemmer å spise når jeg har sjansen, og jeg blir mett fort. For å få i meg en porsjon middag, må jeg ta en pause midt i, siden magen fylles opp så fort nå. Jeg har lest at man kan få økte miljøgifter i melka og at babyen kan avvise puppen om man går ned i vekt for hurtig mens man ammer. Går jeg så raskt ned i vekt at dette kan være en fare? Har det noe å si på miljøgift-innholdet om man har lagt på seg hurtig, eller har det mindre å si?
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Hvordan mener du at de økte miljøgiftene kommer inn i kroppen pga vektnedgangen? Det skjønner jeg ikke. Miljøgifter skapes jo ikke inne i kroppen, det er vel slik at den kommer inn i kroppen via mat og drikke man inntar? Som f.eks blåskjell som har vokst i en forurenset del av sjøen nær kloakkutslipp o.l. Så om du spiser normalt og sunt, mat uten nevneverdige miljøgifter, hvor skal de miljøgiftene du nevner komme fra? Lurer litt på dette for jeg har aldri hørt det før. Du har kanskje en link? Anonymkode: 28571...0e1
shakini Skrevet 20. oktober 2023 Forfatter #3 Skrevet 20. oktober 2023 34 minutter siden, AnonymBruker said: Hvordan mener du at de økte miljøgiftene kommer inn i kroppen pga vektnedgangen? Det skjønner jeg ikke. Miljøgifter skapes jo ikke inne i kroppen, det er vel slik at den kommer inn i kroppen via mat og drikke man inntar? Som f.eks blåskjell som har vokst i en forurenset del av sjøen nær kloakkutslipp o.l. Så om du spiser normalt og sunt, mat uten nevneverdige miljøgifter, hvor skal de miljøgiftene du nevner komme fra? Lurer litt på dette for jeg har aldri hørt det før. Du har kanskje en link? Anonymkode: 28571...0e1 De kommer ikke inn, de går ut. Miljøgifter hoper seg visst opp i fettvevet, så frigjøres de når man går ned i vekt. Bioakkumulering. 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg vet ikke svaret på spm men jeg raste og ned i vekt. Nevnte det for fastlege som virket ubekymret. Jeg var sulten da, spiste masse, gikk likevel ned.. Jeg ammet likevel, satset på at det gikk fint. Du bør få sjekket stoffskifte da. Jeg fant ut senere at det kan være symptom på problemer med stoffskifte som mange får etter fødsel. Anonymkode: 04dba...2a4 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg raste også ned i vekt da jeg ammet. Ammet nesten et år og det gikk fint, men man må passe på å ikke bli undervektig da. Hvis du har «litt å gå på» så gjør ikke det så mye. Hos meg stabiliserte vekta seg etter hvert. Anonymkode: d7eca...e56 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvordan mener du at de økte miljøgiftene kommer inn i kroppen pga vektnedgangen? Det skjønner jeg ikke. Miljøgifter skapes jo ikke inne i kroppen, det er vel slik at den kommer inn i kroppen via mat og drikke man inntar? Som f.eks blåskjell som har vokst i en forurenset del av sjøen nær kloakkutslipp o.l. Så om du spiser normalt og sunt, mat uten nevneverdige miljøgifter, hvor skal de miljøgiftene du nevner komme fra? Lurer litt på dette for jeg har aldri hørt det før. Du har kanskje en link? Anonymkode: 28571...0e1 Miljøgifter lagres i fettvev. Når kroppen forbrenner fett, frigjøres miljøgiftene til blodet, og kan gå over i morsmelken. Jo mer fett som forbrennes, jo mer miljøgifter som frigis. Det er derfor det ikke anbefales rask vektnedgang når man ammer. Anonymkode: 57408...43b 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 De første 5 ukene er det nok ikke mesteparten fett du har gått ned så miljøgifter ville jeg ikke vært så bekymret over. Bare pass på å få i deg nok mat fremover så vil det nok bremse opp naturlig når kroppen er gått tilbake til en mer normal komposisjon. Anonymkode: be7f3...b4e 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 Du vil nok ikke oppleve like rask vektnedgang fremover. Hvis du gikk opp 30 kg, så er jo dette 30 kg mer enn normalvekten din og da naturlig at de forsvinner fortere også. Gikk opp 18 kg i svangerskapet og var 2 kg under startvekt 2 mnd senere, så det blir vel ca 300 g pr dag det også. Men stabiliserte seg der, selv om jeg fortsatt ammet mye fortsatt. Anonymkode: 2656a...f55 1
IkkeStudentLenger Skrevet 20. oktober 2023 #9 Skrevet 20. oktober 2023 (endret) Jeg gikk mye ned pga amming, og slet med å ikke bli radmager. Du må tvinge i deg mat selv med klengete baby, jeg spiste enorme porsjoner med müsli med yoghurt på, det kunne jeg fikse raskt, og spise med en hånd md baby på fanget som ammet. Ellers lage ferdig smørbrød mens mannen din er hjemme som kan spises med en hånd i løpet av dagen. Gikk opp 12 kg i graviditeten, de var borte 2 uker etter, og fortsatte å gå ned 16 kg til etter det før jeg stabiliserte seg på et nivå som var undervektig, men ikke skummelt. Gikk ikke noe opp igjen før jeg sluttet å amme da mini var 2 år og 4 måneder Endret 20. oktober 2023 av IkkeStudentLenger 1
Trøstogbære Skrevet 20. oktober 2023 #10 Skrevet 20. oktober 2023 Gikk også fort ned i vekt. Var heller ikke sulten og ble mett av ingenting. Det har bedret seg litt nå som ungen er 4 uker og apetitten kommer litt tilbake. Gikk ned 11 kg etter 8 dager, 14 etter 11 dager og 17 kg etter 4 uker. Gikk opp totalt 20 kg Mye av dette har vært vann og annet innhold i kroppen som forsvant naturlig etter fødselen..tror ikke så mye fett har forsvunnet. Ser ikke sånn ut i hvertfall 🙃 Tror dette går helt fint 😊 1
shakini Skrevet 20. oktober 2023 Forfatter #11 Skrevet 20. oktober 2023 4 hours ago, AnonymBruker said: De første 5 ukene er det nok ikke mesteparten fett du har gått ned så miljøgifter ville jeg ikke vært så bekymret over. Bare pass på å få i deg nok mat fremover så vil det nok bremse opp naturlig når kroppen er gått tilbake til en mer normal komposisjon. Anonymkode: be7f3...b4e Hvis det ikke er fett, er det vann da tenker du?
shakini Skrevet 20. oktober 2023 Forfatter #12 Skrevet 20. oktober 2023 1 hour ago, IkkeStudentLenger said: Jeg gikk mye ned pga amming, og slet med å ikke bli radmager. Du må tvinge i deg mat selv med klengete baby, jeg spiste enorme porsjoner med müsli med yoghurt på, det kunne jeg fikse raskt, og spise med en hånd md baby på fanget som ammet. Ellers lage ferdig smørbrød mens mannen din er hjemme som kan spises med en hånd i løpet av dagen. Gikk opp 12 kg i graviditeten, de var borte 2 uker etter, og fortsatte å gå ned 16 kg til etter det før jeg stabiliserte seg på et nivå som var undervektig, men ikke skummelt. Gikk ikke noe opp igjen før jeg sluttet å amme da mini var 2 år og 4 måneder Åj! Takk for gode råd! Skal fikse litt enhåndsmat!
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #13 Skrevet 20. oktober 2023 shakini skrev (5 minutter siden): Hvis det ikke er fett, er det vann da tenker du? Bl.a. Det er selvfølgelig mye annet også, men det er uviktig. Det viktigste er at du prøver å få i deg nok næring og så prøve å bekymre deg minst mulig. Anonymkode: be7f3...b4e
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #14 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg fikk mye vann i kroppen etter fødsel, og det tok noen uker før det slapp. Gikk da ned ganske mye på kort tid. Kan dette være tilfelle for deg? 1 kg fett er jo 7000 kcal, så du må være i veldig kraftig underskudd for å gå ned såpass mye i fett. Kjenner jeg er litt misunnelig på deg da, har motsatt problem🙈 veeldig god matlyst og vekta rikker seg nesten ikke, til tross for klistremerkebaby som må bæres hele dagen og 13 kg mer enn startvekt 2 mnd etter fødsel 😅 Anonymkode: 17379...439
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå