AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Hei. Jeg har 2 små hunder på 9 og 11 år. Og barn 2-4 år, er alene med alt. Og har nå innsett at jeg ikke kan ha hundene lenger, rett og slett. problemet er at jeg syntes det er for vondt å avlive de, men samtidig har de det ikke noe godt nå… de får ikke bli med i stua lenger, rett ig slett for det ikke går da jeg sitter med alt ansvaret alene. Den ene hunden har tissa i sofaen hver gang hun har kommet inn, den andre stoler jeg ikke helt på med barna. Så det blir kaos å passe på alt. den ene hunden, den eldste, sliter med tørr og sprukken hud og har et tørt øye, i tillegg har han nå mistet hørsel. Men syntes det er så vondt å tenke på å avlive han, uten at han får nyte livet den siste tiden😭 men som sagt er bare alt feil. Det er stress å ha de. Da jeg legger barna for kvelden, står de å skriker og uler, så det blir problemer. De kan brått begynne å bjeffe midt på natta og vekke både meg og barn. vurdert omplassering, men blir vel feil å omplassere en hund som ikke er helt frisk? Er det noen som har noen tanker om dette? Skulle så gjerne ønske de kunne hatt en fin avslutning på livet, altså de siste årene 🥲 Anonymkode: e5cb9...30f
Troyamin Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): blemet er at jeg syntes det er for vondt å avlive de, men samtidig har de det ikke noe godt nå… Dette er jo en voldsom egoistisk tankegang. Hundenes beste skal alltid komme i første rekke. Og her har du latt ting gått for langt allerede. Synes du virkelig at det er en verdig avslutning på et langt liv å både ha dårlig helse og så lukkes borte fra flokken? Endret 20. oktober 2023 av Troyamin
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 Troyamin skrev (38 minutter siden): Dette er jo en voldsom egoistisk tankegang. Hundenes beste skal alltid komme i første rekke. Og her har du latt ting gått for langt allerede. Synes du virkelig at det er en verdig avslutning på et langt liv å både ha dårlig helse og så lukkes borte fra flokken? Jeg vet. Men tanken er om evt noen kunne hatt de den siste tiden så de fikk et godt liv på slutten, men jeg vet ikke hvordan det skulle gått til… mener du det er helt ok med avlivning i denne situasjonen? Får jeg føler det er så slemt, at jeg skal styre når et annet liv skal avsluttes på en møte… men noe må skje, for det kan ikke være sånn lenger. Både for hundene sin del og min og barna sin del… Anonymkode: e5cb9...30f
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 Sofakona skrev (37 minutter siden): Ring fod og finn nye hjem til dem. Hvirdan fungerer det? Har jeg hundene hjemme også ordner de nye hjem? Anonymkode: e5cb9...30f
Troyamin Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg vet. Men tanken er om evt noen kunne hatt de den siste tiden så de fikk et godt liv på slutten, men jeg vet ikke hvordan det skulle gått til… mener du det er helt ok med avlivning i denne situasjonen? Får jeg føler det er så slemt, at jeg skal styre når et annet liv skal avsluttes på en møte… men noe må skje, for det kan ikke være sånn lenger. Både for hundene sin del og min og barna sin del… Anonymkode: e5cb9...30f Sånn er det å ha hund. Det er din oppgave å ta den vanskelige avgjørelsen.
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 Troyamin skrev (Akkurat nå): Sånn er det å ha hund. Det er din oppgave å ta den vanskelige avgjørelsen. Ja, jeg syntes bare det er så feil. Samtidig som det er det som er mest riktig nå…😢 skulle ønske jeg hadde mer tid til å gi all den kjærligheten jeg kunne før jeg evt måtte det. Men det er helt umulig i situasjonen jeg er i nå. Alt er bare slit og kaos, etter jeg ble alene med alt😢 Anonymkode: e5cb9...30f
Troyamin Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ja, jeg syntes bare det er så feil. Samtidig som det er det som er mest riktig nå…😢 skulle ønske jeg hadde mer tid til å gi all den kjærligheten jeg kunne før jeg evt måtte det. Men det er helt umulig i situasjonen jeg er i nå. Alt er bare slit og kaos, etter jeg ble alene med alt😢 Anonymkode: e5cb9...30f Da må du ta avgjørelsen ut i fra den situasjonen du er i nå. Selv om det er vondt.
Myrmica Skrevet 23. oktober 2023 #9 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg ville forsøkt omplassering. Kan godt være noen vil ha dem, tross helseutfordringer. Bare være helt tydelig på hva de eventuelt har av utfordringer, og hva de vil trenge av oppfølging. Vel verdt å prøve før avlivning.
Sofakona Skrevet 23. oktober 2023 #10 Skrevet 23. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 12.53): Hvirdan fungerer det? Har jeg hundene hjemme også ordner de nye hjem? Anonymkode: e5cb9...30f de tar inn hunden din...så blir den der til de finner nytt hjem
Gjest EmKay Skrevet 23. oktober 2023 #11 Skrevet 23. oktober 2023 Jeg hadde nok også forsøkt omplassering, men jeg ville aldri levert dem til en gård (som fod) for "mellomlagring". Sørg for rett familie til rett hund. Har du ingen venner eller familie som kan bidra med avlastning i perioder? Den eldste har jo en del helseutfordringer, så det er ikke nødvendigvis sikkert avlivning er en feil avgjørelse. Men dette ville jeg diskutert med veterinær, og tatt en avgjørelse basert på det og ikke på egen kapasitet. Så lenge utfordringene ikke er verre enn tørr hud og et øye som må dryppes, er omplassering sikkert ikke så vanskelig. Hunden på 9 år er jo bare akkurat passert midten av livet, og burde ikke være noe problem å omplassere.
Sofakona Skrevet 23. oktober 2023 #12 Skrevet 23. oktober 2023 EmKay skrev (13 minutter siden): Jeg hadde nok også forsøkt omplassering, men jeg ville aldri levert dem til en gård (som fod) for "mellomlagring". Sørg for rett familie til rett hund. Har du ingen venner eller familie som kan bidra med avlastning i perioder? Den eldste har jo en del helseutfordringer, så det er ikke nødvendigvis sikkert avlivning er en feil avgjørelse. Men dette ville jeg diskutert med veterinær, og tatt en avgjørelse basert på det og ikke på egen kapasitet. Så lenge utfordringene ikke er verre enn tørr hud og et øye som må dryppes, er omplassering sikkert ikke så vanskelig. Hunden på 9 år er jo bare akkurat passert midten av livet, og burde ikke være noe problem å omplassere. Husk at fod sender de ikke til hvem som helst. Du må søke og være god kjent for å kunne adoptere en hund. Gjennom samtaler med eier vil de finne ut om den bør adopterres av yngre mennesker eller eldre...med eller uten barn..med eller uten katt...de vil da finne eiere som har masse tid og økonomi til eventuelt eldre hunder med plager. De finner riktig hjem...og skulle det vise seg at dette nye hjemmet ikke funker så tar fod de tilbake og prøver å finne nytt hjem igjen. Ikke legg ut denne på finn eller gi de bort bare for å bli "kvitt den" selv om du ikke kan ta vare på de vil du jo at de skal gå et godt hjem
Gjest EmKay Skrevet 24. oktober 2023 #13 Skrevet 24. oktober 2023 Sofakona skrev (19 timer siden): Husk at fod sender de ikke til hvem som helst. Du må søke og være god kjent for å kunne adoptere en hund. Gjennom samtaler med eier vil de finne ut om den bør adopterres av yngre mennesker eller eldre...med eller uten barn..med eller uten katt...de vil da finne eiere som har masse tid og økonomi til eventuelt eldre hunder med plager. De finner riktig hjem...og skulle det vise seg at dette nye hjemmet ikke funker så tar fod de tilbake og prøver å finne nytt hjem igjen. Ikke legg ut denne på finn eller gi de bort bare for å bli "kvitt den" selv om du ikke kan ta vare på de vil du jo at de skal gå et godt hjem Det var forsåvidt ikke det jeg mente heller, men at det umulig kan være en fin opplevelse for en hund å bli sendt på mellomlagring før den igjen skal videre. Om man kan ha den hjemme i trygge og vante omgivelser frem til den skal til ny familie vil det være å foretrekke i mine øyne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå