Grandidosa83 Skrevet 21. oktober 2023 #101 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ingen sosialantropolog ville heller ha benektet at menn kan være fokusert på utseende, ungdom og helse når de søker partner. Anonymkode: 07c7d...278 Det er vel lest, forstått og godtatt av alle i verden. Menn og kvinner er relativt enkle vesener når man ser på det overordnede..
Grandidosa83 Skrevet 21. oktober 2023 #102 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Nettopp. De forlater sin jevnaldrende kone for en yngre dame, eller sin syke kone for en frisk dame. Da hypergamer de også? Anonymkode: 68fa3...f0b Nei, fordi hypergami handler om å velge seg partner med en høyere status/inntekt enn seg selv. Menns generelle preferanse for unge/friske/pene kvinner tror jeg ikke har et ord for seg.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #103 Skrevet 21. oktober 2023 Grandidosa83 skrev (7 minutter siden): Nei, fordi hypergami handler om å velge seg partner med en høyere status/inntekt enn seg selv. Menns generelle preferanse for unge/friske/pene kvinner tror jeg ikke har et ord for seg. Nei, dere har påstått at vi går fra en mann til en bedre mann. Menn går fra en dame til en bedre dame. Men misogynister vil selvfølgelig se kvinnelig "oppgradering" som noe problematisk og forkastelig, mens menns oppgradering som normalt, kult og "fordi biologi". Anonymkode: 68fa3...f0b 3 1 3
Grandidosa83 Skrevet 21. oktober 2023 #104 Skrevet 21. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Nei, dere har påstått at vi går fra en mann til en bedre mann. Menn går fra en dame til en bedre dame. Men misogynister vil selvfølgelig se kvinnelig "oppgradering" som noe problematisk og forkastelig, mens menns oppgradering som normalt, kult og "fordi biologi". Anonymkode: 68fa3...f0b "Hypergami" handler ikke om å oppgradere. Hypergami handler om at man velger noen som er bedre stilt enn seg selv sosialt, økonomisk eller utdanningsmessig. Menns preferanse for yngre kvinner vil ikke omfattes av ordet "hypergami", gitt det ikke er omfattet av definisjonen. Ingen oppegående personer vil vel fornekte at menn generelt har preferanser i retning yngre og pene kvinner? Når det kommer til "oppgraderinger" er dette et annet spørsmål. Om noen velger å gå fra en rik mann til en rikere mann, eller om man går fra en pen kvinne til en yngre, penere kvinne.. Tja, det er vel det siste som er mest sett ned på i dagens verden? Endret 21. oktober 2023 av Grandidosa83
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #105 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Var uheldig å postet før jeg skrev ferdig. Disse progresvie femenistiske ideene er simple og har et mål, at kvinner i likhet med menn skal få rettigheter til å være folk som har stemmerett over egen kropp og eget liv, altså, være fri til å velge og samhandle i verden på eget ansvar. Anonymkode: 6f903...1d9 Så du mener altså at grunnleggende menneskerettigheter er "progressive feministiske ideer'". Kondolerer med trådens mest kunnskapsløse og misogyne innlegg. Anonymkode: c05b8...f7e
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #106 Skrevet 21. oktober 2023 Grandidosa83 skrev (2 timer siden): Nei, fordi hypergami handler om å velge seg partner med en høyere status/inntekt enn seg selv. Menns generelle preferanse for unge/friske/pene kvinner tror jeg ikke har et ord for seg. Det handler om å bytte ut det man anser som en for dårlig partner vs det man selv har å tilby. Hvis det ene er hypergami er det andre også det. Anonymkode: 07c7d...278 1
Grandidosa83 Skrevet 21. oktober 2023 #107 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Det handler om å bytte ut det man anser som en for dårlig partner vs det man selv har å tilby. Hvis det ene er hypergami er det andre også det. Anonymkode: 07c7d...278 Hypergami har en konkret betydning. Søk det opp. Det har ikke noe med å bytte ut å gjøre, bare med faktorer som vektlegges ved valg av partner. Et eple er ikke et pattedyr bare fordi en sau er det.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #108 Skrevet 21. oktober 2023 Rødt flagg! Anonymkode: fbeb6...d6f
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #109 Skrevet 21. oktober 2023 Grandidosa83 skrev (24 minutter siden): Hypergami har en konkret betydning... Det er i utgangspunktet et slektskapsbegrep med fokus på klasse/økonomi, nå bruker incels det til å bety at damer er golddiggere. Anonymkode: 07c7d...278 1
Grandidosa83 Skrevet 21. oktober 2023 #110 Skrevet 21. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Det er i utgangspunktet et slektskapsbegrep med fokus på klasse/økonomi, nå bruker incels det til å bety at damer er golddiggere. Anonymkode: 07c7d...278 Det er et begrep som blant annet brukes i sosialantropologien og har en bestemt betydning. Hvorfor du vil lage egne betydninger på ord forstår jeg ikke. Det endrer ikke på hva vitenskapen sier. Hva feminister og incels bruker ordet til i «Kjønnskrigen»får være deres sak. Om du er langt nede i skyttergraven trenger du ikke prøve dra meg med i det. Personlig forstår jeg ikke hvorfor det skal være «incel» å snakke om vitenskap. Menn er ikke annerledes når det kommer til å ha generelle preferanser som kan kritiseres, men ingenting tyder på at hypergami er en av de. Endret 21. oktober 2023 av Grandidosa83
Gjest Inverto Skrevet 21. oktober 2023 #111 Skrevet 21. oktober 2023 Har det noe å si om hypergami er en greie eller ikke? Stor eller liten? Bare se rundt deg. Der finnes tapere som er sammen med vakre kjærlige kvinner og har det godt sammen. Jeg snakker fra personlige observasjoner og bekjente Ikke gjør dommedagstenking slik jeg brukte å gjøre
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #112 Skrevet 21. oktober 2023 Grandidosa83 skrev (3 timer siden): Det er et begrep som blant annet brukes i sosialantropologien og har en bestemt betydning. Hvorfor du vil lage egne betydninger på ord forstår jeg ikke. Det endrer ikke på hva vitenskapen sier. Hva feminister og incels bruker ordet til i «Kjønnskrigen»får være deres sak. Om du er langt nede i skyttergraven trenger du ikke prøve dra meg med i det. Personlig forstår jeg ikke hvorfor det skal være «incel» å snakke om vitenskap. Menn er ikke annerledes når det kommer til å ha generelle preferanser som kan kritiseres, men ingenting tyder på at hypergami er en av de. Jeg vet hva ordet betyr og hvordan det brukes vitenskapelig. Jeg viser til hvordan ordet nå inngår i en offentlig samtale der kvinner hetses for å ville ha barn og en økonomisk trygg oppvekst (men også hetses om de ikke vil ha barn) - og der menns valg og preferanser ikke får like mye fokus. Anonymkode: 07c7d...278 2
Grandidosa83 Skrevet 21. oktober 2023 #113 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): Jeg vet hva ordet betyr og hvordan det brukes vitenskapelig. Jeg viser til hvordan ordet nå inngår i en offentlig samtale der kvinner hetses for å ville ha barn og en økonomisk trygg oppvekst (men også hetses om de ikke vil ha barn) - og der menns valg og preferanser ikke får like mye fokus. Anonymkode: 07c7d...278 Men i en tråd som handler om hvorfor kvinner reagerer på å høre om Hypergami.. er det jo gjerne hensikten å diskutere dette temaet? Hvis du er den som begynner å kaste rundt deg med "incel" osv.. er du egentlig bedre enn "motstanderen" din? For øvrig er jeg helt enig i at menns valg og preferanser kan få mer fokus. På den annen side er det vanskelig å diskutere dette uten å få beskjed om at menn må ta tak i dette selv/ "skjerpe seg" og lignende. Feminist- og incel-krigerne vil alltid gjøre alt til en kamp framfor en debatt. Det er tross bare en fordel at man går vekk fra idealer og ønsketenkninger hvis man faktisk kan bruke vitenskap. Menn har mange områder hvor biologien gir utfordringer i en moderne tidsalder og likeledes har kvinner dette. I dette tilfellet har jeg måtte krangle med deg(?) om bare innholdet i et begrep - fordi du virker å tro at det bare brukes i vondvilje når det brukes som et nøytralt begrep. Det jeg synes er spennende med å diskutere med dette, er at det er et tilfelle at "alle" bare mente ville føre godt ved seg, også får utilsiktede konsekvenser. At kvinner begynner å utkonkurrere menn på snart alle områder medfører at de faktisk vil slite med å finne seg partnere de er fornøyd med.. Hvem skulle trodd det for 30-40 år siden? Dersom monogame forhold er "gullstandarden" blir det jo da slik at det er et ca 1-1 forhold mellom ikke-tilsiktet partnerløse mennesker av begge kjønn. Hypergami er altså en faktor i et overordnet problem som skaper like store utfordringer for kvinner som det gjør for menn.
SPOCA Skrevet 22. oktober 2023 #114 Skrevet 22. oktober 2023 Provosert? Nei. Ikke nevneverdig. Jeg bare klarer ikke å se hvorfor dette er så innmari interessant å diskutere. Finnes fenomenet? Helt sikkert. Er jeg veldig opptatt av det? Nei. Bryr jeg meg? Nicht, nei. Men det har vel litt med at jeg ikke kjenner meg igjen i det, i det hele tatt. For meg er det f.eks sexy at samboeren min er så opptatt av å oppdra og være der for sønnen sin. At han dermed må jobbe redusert i perioder og tjener mindre enn meg er faktisk beundringsverdig. Jeg er stolt over hvor dedikert han er, hvor mye han er der for sitt barn med diagnoser. Det er rett og slett ganske vakkert - og det er også sexy. For det oser selvtillit, at han har riktige prioriteringer, omsorgsevne m.m. Jeg har mye mer utdanning enn han, men vi har begge mastergrader. Jeg tjener noe mer enn ham. Hadde vi hatt råd hadde jeg virkelig unnet ham muligheten til å jobbe ennå mer redusert. Jeg skulle gjerne betalt mer for å gi ham den muligheten. Det som var viktig for meg da vi ble sammen var ikke at han hadde mye penger, men kunne forsørge seg selv og sitt barn. Men det viktigste var at vi klaffet intellektuelt, personlighetsmessig, at han var snill, grei, omsorgsfull og alle de andre tingene som jeg verdsetter. Status, penger og makt var ikke engang på radaren min. Jeg klarer ikke helt å se meg selv i hypergamiet. 2
Tanuki Skrevet 22. oktober 2023 #115 Skrevet 22. oktober 2023 Ikke provosert nei. Virker som bekrepet blir brukt som krykke for menn som ikke finner seg partner. Tviler ikke på at mange gifter seg ut i fra status, eller tar status med i betraktning, men at det er så svart-hvitt som enkelte her mener tror jeg ikke noe på. 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå