AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #81 Skrevet 21. oktober 2023 Hypergami = det som ødelegger for at kvinner skal få lykkelige og langvarige forhold Anonymkode: 227c7...21b 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #82 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 14.13): Jeg er en kvinnelig jurist som er sammen med en mannlig håndverker. Før det var jeg sammen med en mannlig mekaniker. Kan du fortelle meg hvordan jeg passer inn i dette hypergamiet? Anonymkode: 68fa3...f0b Håndtverkere har fine muskler. Ikke sånne bolemuskler som kompenserer hardt for noe. Men skikkelig fine muskler. Du hypergamet fra en grei mann til en kjekkas. Anonymkode: b9db5...677
Grandidosa83 Skrevet 21. oktober 2023 #83 Skrevet 21. oktober 2023 (endret) AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Hvorfor var det sånn da? Tenk tenk tenk..kan det være noen detaljer i fortiden, som kan for at hypergami var normalen? 🤔🤔🤔🤔 Ganske viktige detaljer også, åpenlyse kan man også si. Er din største fiende logikk? Anonymkode: 6f903...1d9 Hvis det vare skyldes kulturelle og sosiale omstendigheter ville man sett endringer i dagens samfunn. https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/nat.34.2.2?af=R Senest nå i 2023 ser forskerne ikke tegn til at hypergamiet forsvinner. Forøvrig er det ganske fascinerende egentlig, fordi det potensielt skaper en situasjon hvor høyt presterende kvinner, som ofte er politisk engasjert på en side i politikken (feminist/venstresiden), hvor man i grunn utrydder ens egne politiske oppfatninger. Argumentet er ganske interessant; https://unherd.com/thepost/why-feminists-should-fear-a-declining-birth-rate/ Bakgrunnen er at politisk tankegods er noe man i stor grad får fra sine foreldre. Når store grupper progressive kvinner i stadig mindre grad får unger pga man ikke får seg partner og/eller velger å få barn.. er vinnerne de som får barn. Og det er stort sett folk som er på andre siden av spektrumet mtp kvinnerettigheter som har høye fødselstall. Fra et slikt perspektiv er det faktisk verdt å spørre seg om man burde skape en samfunnsorden som tar høyde for at hypergamiet finnes - om man ønsker at progressive ideer skal være der i framtiden også. Det betyr selvfølgelig ikke at man lå skru klokken tilbake 100 år i tid osv, men kanskje det er nok å sikre kjønnene like valgmuligheter fremfor å jobbe for likt utfall eller bedre i favør kvinner. Sikkert provoserende, men tallenes tale er tydelig.. progressive ideer(som feministiske ideer er en del av) vil dø ut av seg selv over tid om grep ikke tas snart. Endret 21. oktober 2023 av Grandidosa83
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #84 Skrevet 21. oktober 2023 Artig hvordan det bare er kvinners preferanser som anses som hypergami, selv av forskere. Som om ikke også menn oppgraderer hvis de kan. Anonymkode: 07c7d...278 2 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #85 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Artig hvordan det bare er kvinners preferanser som anses som hypergami, selv av forskere. Som om ikke også menn oppgraderer hvis de kan. Anonymkode: 07c7d...278 Det er ikke det at menn oppgraderer, det er det at menn har andre behov enn kvinner har. Menn trenger å spre sin mannsyoghurt mest mulig. Kvinner har ikke samme behov. Anonymkode: b9db5...677
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #86 Skrevet 21. oktober 2023 Grandidosa83 skrev (8 minutter siden): Hvis det vare skyldes kulturelle og sosiale omstendigheter ville man sett endringer i dagens samfunn. https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/nat.34.2.2?af=R Senest nå i 2023 ser forskerne ikke tegn til at hypergamiet forsvinner. Forøvrig er det ganske fascinerende egentlig, fordi det potensielt skaper en situasjon hvor høyt presterende kvinner, som ofte er politisk engasjert på en side i politikken (feminist/venstresiden), hvor man i grunn utrydder ens egne politiske oppfatninger. Argumentet er ganske interessant; https://unherd.com/thepost/why-feminists-should-fear-a-declining-birth-rate/ Bakgrunnen er at politisk tankegods er noe man i stor grad får fra sine foreldre. Når store grupper progressive kvinner i stadig mindre grad får unger pga man ikke får seg partner og/eller velger å få barn.. er vinnerne de som får barn. Og det er stort sett folk som er på andre siden av spektrumet mtp kvinnerettigheter som har høye fødselstall. Fra et slikt perspektiv er det faktisk verdt å spørre seg om man burde skape en samfunnsorden som tar høyde for at hypergamiet finnes - om man ønsker at progressive ideer skal være der i framtiden også. Det betyr selvfølgelig ikke at man lå skru klokken tilbake 100 år i tid osv, men kanskje det er nok å sikre kjønnene like valgmuligheter fremfor å jobbe for likt utfall eller bedre i favør kvinner. Sikkert provoserende, men tallenes tale er tydelig.. progressive ideer(som feministiske ideer er en del av) vil dø ut av seg selv over tid om grep ikke tas snart. Om jeg liker Arne, og han er advokat, liker jeg han fordi han er advokat? Denne teorien, går fullstendig glipp av at folk kan gå godt sammen for andre grunner enn jobb også, men så har den ene parten tilfeldigvis en god jobb. Kan kun snakke for megselv, jeg bryr meg mer om poletikk enn foreldrene mine, og stemmer veldig anderledes enn det de gjør. Ikke alle vil ha barn, er selv veldig usikker. Skal du ikke ha med slike detaljer? Anonymkode: 6f903...1d9
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #87 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det er ikke det at menn oppgraderer, det er det at menn har andre behov enn kvinner har... Anonymkode: b9db5...677 Poenget er å forlate forholdet for noe man anser som et bedre alternativ. Anonymkode: 07c7d...278
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #88 Skrevet 21. oktober 2023 Grandidosa83 skrev (12 minutter siden): Hvis det vare skyldes kulturelle og sosiale omstendigheter ville man sett endringer i dagens samfunn. https://www.idunn.no/doi/full/10.18261/nat.34.2.2?af=R Senest nå i 2023 ser forskerne ikke tegn til at hypergamiet forsvinner. Forøvrig er det ganske fascinerende egentlig, fordi det potensielt skaper en situasjon hvor høyt presterende kvinner, som ofte er politisk engasjert på en side i politikken (feminist/venstresiden), hvor man i grunn utrydder ens egne politiske oppfatninger. Argumentet er ganske interessant; https://unherd.com/thepost/why-feminists-should-fear-a-declining-birth-rate/ Bakgrunnen er at politisk tankegods er noe man i stor grad får fra sine foreldre. Når store grupper progressive kvinner i stadig mindre grad får unger pga man ikke får seg partner og/eller velger å få barn.. er vinnerne de som får barn. Og det er stort sett folk som er på andre siden av spektrumet mtp kvinnerettigheter som har høye fødselstall. Fra et slikt perspektiv er det faktisk verdt å spørre seg om man burde skape en samfunnsorden som tar høyde for at hypergamiet finnes - om man ønsker at progressive ideer skal være der i framtiden også. Det betyr selvfølgelig ikke at man lå skru klokken tilbake 100 år i tid osv, men kanskje det er nok å sikre kjønnene like valgmuligheter fremfor å jobbe for likt utfall eller bedre i favør kvinner. Sikkert provoserende, men tallenes tale er tydelig.. progressive ideer(som feministiske ideer er en del av) vil dø ut av seg selv over tid om grep ikke tas snart. Var uheldig å postet før jeg skrev ferdig. Disse progresvie femenistiske ideene er simple og har et mål, at kvinner i likhet med menn skal få rettigheter til å være folk som har stemmerett over egen kropp og eget liv, altså, være fri til å velge og samhandle i verden på eget ansvar. Så vil noen ha barn og får det, noen vil ikke men får det likevel, noen vil ikke, og får ikke, andre vil men får ikke av ulike grunner, noen av dem veldger kanskje å adoptere, andre gjør ikke. Altså frie individer som møter det verden byr på i deres utgangspunkt, noe som varierer veldig, trist i noen tilfeller, i andre tilfeller går det bra. Anonymkode: 6f903...1d9
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #89 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Om jeg liker Arne, og han er advokat, liker jeg han fordi han er advokat? Denne teorien, går fullstendig glipp av at folk kan gå godt sammen for andre grunner enn jobb også, men så har den ene parten tilfeldigvis en god jobb... Anonymkode: 6f903...1d9 Dette handler ikke om akkurat Arnes og Lises forhold, men måten man velger partner på i snitt. Statistiske mønstre. Anonymkode: 07c7d...278 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #90 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Poenget er å forlate forholdet for noe man anser som et bedre alternativ. Anonymkode: 07c7d...278 Ingen med sunn fornuft forlater et forhold for noe de selv anser som et verre alternativ. Men det er oftest menn som har en ny klar, når de forlater. Anonymkode: c68c6...4cc 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #91 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Dette handler ikke om akkurat Arnes og Lises forhold, men måten man velger partner på i snitt. Statistiske mønstre. Anonymkode: 07c7d...278 Å slik går du glipp av mye, for statistikk viser ikke hele bildet. Så om du vil gå rundt å være korttenkt, versegod. Men ikke gjør det til andre folk sitt problem. Anonymkode: 6f903...1d9
Grandidosa83 Skrevet 21. oktober 2023 #92 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Om jeg liker Arne, og han er advokat, liker jeg han fordi han er advokat? Denne teorien, går fullstendig glipp av at folk kan gå godt sammen for andre grunner enn jobb også, men så har den ene parten tilfeldigvis en god jobb. Kan kun snakke for megselv, jeg bryr meg mer om poletikk enn foreldrene mine, og stemmer veldig anderledes enn det de gjør. Ikke alle vil ha barn, er selv veldig usikker. Skal du ikke ha med slike detaljer? Anonymkode: 6f903...1d9 Det faktum at hypergami finnes er godt dokumentert, så ingen sosialantropolog ville brukt tid på å diskutere fenomenets eksistens. Det at det finnes en slik generell trend hos kvinner, betyr jo selvfølgelig ikke at det finnes en skokk med damer som avviker fra det generelle. Det er vanskelig å vite hva som skjer i et enkelttilfelle som deg og Arne, så det er derfor man heller ser på det overordnede. Det er jo ingen tvil om at man kan like partneren sin av ulike årsaker. Samtidig tror jeg det man skal huske på er at dette ikke nødvendigvis er noe man styrer bevisst. Nå er ikke dette argumentet noe jeg har satt opp selv. Jeg hørte bare en podcast med en amerikansk kvinnesaksforskjemper som ropte varsku over de implikasjonene hun så av å sette ulik viten sammen. Argumentene hennes er da det jeg egentlig har gjengitt. Hørte henne på "Modern wisdom" for en stund siden - klarte ikke å finne igjen den episoden akkurat nå. Politikk er opp mot 50% arv; https://forskning.no/dna-politikk/gener-pavirker-politisk-engasjement/541713 . Med andre ord er det absolutt rom for at du kan gjøre andre ting. Igjen går trenden likevel i en retning som er tydelig for forskere. Om man velger å få barn eller ikke er et helt fritt valg. Ønsker du ikke barn dropper du det. En gjeng som er mer fascinerende i slike sammenhenger er jo disse som går på "fødselsstreiker for klimaet". Da får man jo akkurat et fantastisk eksempel på hvordan de mest klimainteresserte i praksis utrydder sine egne ideer på veldig kort tid.. Alt ovenfor og forrige innlegg er selvfølgelig ikke noe som er 100% sikkert. Mye kan skje, men risikoen for slike utfall er høyst reelle. For min del synes jeg slike mulige utilsiktede konsekvenser er interessante, fordi det er sjeldent noen faktisk evnes å se slikt og gjøre folk oppmerksom om det.. før det allerede er for sent. 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #93 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Ingen med sunn fornuft forlater et forhold for noe de selv anser som et verre alternativ. Men det er oftest menn som har en ny klar, når de forlater. Anonymkode: c68c6...4cc Poenget er hvordan folk velger statistisk sett. Anonymkode: 07c7d...278
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #94 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Å slik går du glipp av mye, for statistikk viser ikke hele bildet... Anonymkode: 6f903...1d9 Statistikk viser deler av bildet, nemlig det vi forsker på eller har tall om. Så hva vil du ha fram? Anonymkode: 07c7d...278 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #95 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (På 20.10.2023 den 9.34): Hvorfor blir kvinner så provisert på temaet hypergami? Anonymkode: 231df...b49 Aldri møtt en kvinne som blir provosert av det… hva slags folk henger du rundt? Anonymkode: 3c81c...705 1
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #96 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (48 minutter siden): Håndtverkere har fine muskler. Ikke sånne bolemuskler som kompenserer hardt for noe. Men skikkelig fine muskler. Du hypergamet fra en grei mann til en kjekkas. Anonymkode: b9db5...677 Jeg hadde forblitt hos min mekanikereks livet ut hvis han ikke hadde oppført seg skikkelig dårlig. Jeg Anonymkode: 68fa3...f0b
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #97 Skrevet 21. oktober 2023 Grandidosa83 skrev (9 minutter siden): Det faktum at hypergami finnes er godt dokumentert, så ingen sosialantropolog ville brukt tid på å diskutere fenomenets eksistens. Det at det finnes en slik generell trend hos kvinner, betyr jo selvfølgelig ikke at det finnes en skokk med damer som avviker fra det generelle. Det er vanskelig å vite hva som skjer i et enkelttilfelle som deg og Arne, så det er derfor man heller ser på det overordnede. Det er jo ingen tvil om at man kan like partneren sin av ulike årsaker. Samtidig tror jeg det man skal huske på er at dette ikke nødvendigvis er noe man styrer bevisst. Ingen sosialantropolog ville heller ha benektet at menn kan være fokusert på utseende, ungdom og helse når de søker partner. Anonymkode: 07c7d...278 2
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #98 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Poenget er å forlate forholdet for noe man anser som et bedre alternativ. Anonymkode: 07c7d...278 Jeg forlot forholdet for å være alene, fordi det aktuelle forholdet ødela meg. Anonymkode: 68fa3...f0b
Grandidosa83 Skrevet 21. oktober 2023 #99 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Var uheldig å postet før jeg skrev ferdig. Disse progresvie femenistiske ideene er simple og har et mål, at kvinner i likhet med menn skal få rettigheter til å være folk som har stemmerett over egen kropp og eget liv, altså, være fri til å velge og samhandle i verden på eget ansvar. Så vil noen ha barn og får det, noen vil ikke men får det likevel, noen vil ikke, og får ikke, andre vil men får ikke av ulike grunner, noen av dem veldger kanskje å adoptere, andre gjør ikke. Altså frie individer som møter det verden byr på i deres utgangspunkt, noe som varierer veldig, trist i noen tilfeller, i andre tilfeller går det bra. Anonymkode: 6f903...1d9 Spørsmålet er jo hva ting medfører i praksis. Ideen er ganske enkelt å fremme kvinnesak, det vet vi alle. Problemet er at man får en situasjon hvor man glemmer at ting henger sammen. Hva hjelper det kvinner generelt om man utkonkurrer menn på alle områder, hvis det samtidig gjør at man ikke finner seg partnere? Det er jo det komplekse spørsmålet man må tørre å diskutere, gitt man vet hypergami finnes. Da handler det ikke om å vise til enkelthistoriene, men heller se på det generelle. Og ja, kvinner gjør det best på stort sett alle statistikker (foruten jobb/inntekt - som da er det eneste man ser på av en eller annen grunn). Men hvis prisen man betaler er at mange blir ulykkelige og ikke får partner og barn man kanskje ønsket seg.. vel, da bør man kanskje vurdere å korrigere kursen på samfunnsnivå noe etter hvert.
AnonymBruker Skrevet 21. oktober 2023 #100 Skrevet 21. oktober 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Ingen med sunn fornuft forlater et forhold for noe de selv anser som et verre alternativ. Men det er oftest menn som har en ny klar, når de forlater. Anonymkode: c68c6...4cc Nettopp. De forlater sin jevnaldrende kone for en yngre dame, eller sin syke kone for en frisk dame. Da hypergamer de også? Anonymkode: 68fa3...f0b 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå