AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #1 Skrevet 20. oktober 2023 Hvorfor blir kvinner så provisert på temaet hypergami? Anonymkode: 231df...b49
ClausSaus Skrevet 20. oktober 2023 #2 Skrevet 20. oktober 2023 Provosert. Og svaret er at kvinner blir provosert av absolutt alt som setter et kritisk søkelys på kvinners adferd. Enkelt og greit. 1 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #3 Skrevet 20. oktober 2023 ClausSaus skrev (1 time siden): Provosert. Og svaret er at kvinner blir provosert av absolutt alt som setter et kritisk søkelys på kvinners adferd. Enkelt og greit. Jeg har samme oppfatning jeg også. Men hvorfor er det slik. Menn står ikke sammen med alle menn. Hvis en mann driter i buksa, blir han som regel ikke forsvart av andre menn, bare for å være en mann. Eller tar jeg feil? Kanskje noen kvinner her, har innsigelser? Anonymkode: 231df...b49 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #4 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jeg har samme oppfatning jeg også. Men hvorfor er det slik. Menn står ikke sammen med alle menn. Hvis en mann driter i buksa, blir han som regel ikke forsvart av andre menn, bare for å være en mann. Eller tar jeg feil? Kanskje noen kvinner her, har innsigelser? Anonymkode: 231df...b49 Jobber et sted med mye menn. Synes mange er svake, i den forstand at de følger massen. De gjør det de tror er tøfft/ pop blandt de andre mennene. De mener det samme som den som snakker høyest mener, men i enerom kan de mene noe helt annet. Som om de hele tiden søker status i " gutteklubben". Faktisk litt tragisk å se de tøffe karene være så svake. Kvinnene står mer støtt i det de mener og gjør. Bare en observasjon på mitt arbeidsted. Anonymkode: c68c6...4cc 13 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #5 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Jobber et sted med mye menn. Synes mange er svake, i den forstand at de følger massen. De gjør det de tror er tøfft/ pop blandt de andre mennene. De mener det samme som den som snakker høyest mener, men i enerom kan de mene noe helt annet. Som om de hele tiden søker status i " gutteklubben". Faktisk litt tragisk å se de tøffe karene være så svake. Kvinnene står mer støtt i det de mener og gjør. Bare en observasjon på mitt arbeidsted. Anonymkode: c68c6...4cc Er du mann? Anonymkode: 231df...b49
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #6 Skrevet 20. oktober 2023 Hypergami er jo bare tull. Menn gjør det som gruppe dårligere enn kvinner når det gjelder status og utdanning og trolig etter hvert også på inntekt, og de fleste kvinner velger likevel å leve sammen med menn, selv om vi vet dette. Problemet er ikke at menn som gruppe har litt dårligere utdanning og evt jobb, men problemet oppstår når disse mennene opptrer dominerende eller nedvurderende eller bedrevitende enn kvinner. Hvorfor må liksom noen menn føle seg "bedre" enn kvinner for å føle seg bra? Anonymkode: 33c9d...702 5 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #7 Skrevet 20. oktober 2023 Jeg blir overhodet ikke provosert av ordet eller diskusjonen, men jeg blir irritert av generaliseringen, og av at kvinner tillegges ekstra egenskaper for noe både kvinner og menn gjør på lik linje. Bare for å ta mitt eget eksempel: jeg har hatt tre langvarige forhold, der det siste er mitt nåværende ekteskap. Imellom der hadde jeg fire "moropartnere" fordi det er det som jeg hadde behov for i mine to singelperioder. Hvis man ser på min ekssamboer og min eksmann, så har begge to hatt lange forhold før meg, altså på lik linje med meg. De fant seg også nye damer ETTER meg, altså på samme måte som jeg fant en ny mann etter dem. Så når jeg gjør det, heter det hypergami, og er noe forkastelig, men når de gjør det, heter det "vanlig liv"? Det er nettopp det jeg ikke skjønner. Både eksene mine og jeg har gjort akkurat det samme - hatt flere langvarige forhold. Så da har vi alle bedrevet hypergami? Jeg har heller aldri gått fra en mann til en annen mann fordi jeg "fant noe bedre" eller "følte meg berettiget til høyere status". Det ble slutt av helt andre, svært forståelige grunner (ja, jeg gikk begge gangene, men forholdene var allerede døde en stund da jeg tok steget). Anonymkode: 68fa3...f0b 6 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #8 Skrevet 20. oktober 2023 ClausSaus skrev (2 timer siden): Provosert. Og svaret er at kvinner blir provosert av absolutt alt som setter et kritisk søkelys på kvinners adferd. Enkelt og greit. Mens mange av dere menn skylder på kvinner for at menn voldtar, oppfører seg ufyselig overfor kvinner, kaller kvinner stygge ord, er utro og så videre. Anonymkode: 68fa3...f0b 3 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #9 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): Er du mann? Anonymkode: 231df...b49 Nei. Anonymkode: c68c6...4cc
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #10 Skrevet 20. oktober 2023 Spørsmålet er om kvinner faktisk blir provoserte, eller om det bare er beleilig for de det gjelder å plassere uenighet i den kategorien. Jeg ser ikke bort fra at det kan være en hersketeknikk benyttet av den gruppa menn her på KG som er opptatt av hypergami. I den grad kvinner lar seg provosere i diskusjonene om hypergami, skyldes det den bastante generaliseringen, mansplainingen og manglende evne eller vilje til nyansering. Det kan se ut som om de fleste påstandene om hypergami ikke blir framsatt med intensjonen om en fruktbar diskusjon, men i den mening å provosere og virke splittende. De som kommer med påstandende, gjør det på måter de vet virker provoserende, for deretter å benytte dette som "bevis" på at de har "rett". Men det handler som sagt sjelden om et ønske om en nyansert diskusjon rundt begrepet, slik jeg oppfatter det. Anonymkode: c05b8...f7e 4 5
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #11 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Spørsmålet er om kvinner faktisk blir provoserte, eller om det bare er beleilig for de det gjelder å plassere uenighet i den kategorien. Jeg ser ikke bort fra at det kan være en hersketeknikk benyttet av den gruppa menn her på KG som er opptatt av hypergami. I den grad kvinner lar seg provosere i diskusjonene om hypergami, skyldes det den bastante generaliseringen, mansplainingen og manglende evne eller vilje til nyansering. Det kan se ut som om de fleste påstandene om hypergami ikke blir framsatt med intensjonen om en fruktbar diskusjon, men i den mening å provosere og virke splittende. De som kommer med påstandende, gjør det på måter de vet virker provoserende, for deretter å benytte dette som "bevis" på at de har "rett". Men det handler som sagt sjelden om et ønske om en nyansert diskusjon rundt begrepet, slik jeg oppfatter det. Anonymkode: c05b8...f7e Nettopp. Jeg har mottatt slik påstand fra en av brukerne i denne tråden for en stund siden, der han var helt sikker på at jeg en eller flere ganger i livet ble kvotert inn i jobben. Da jeg sa nei, så fortsatte han bare på det samme gamle. Selvfølgelig blir man provosert av å bli beskyldt for noe man ikke har gjort, ut fra stigmatisering/generalisering av kvinner fra kvinnehatende menn. Anonymkode: 68fa3...f0b 5 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #12 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg blir overhodet ikke provosert av ordet eller diskusjonen, men jeg blir irritert av generaliseringen, og av at kvinner tillegges ekstra egenskaper for noe både kvinner og menn gjør på lik linje. Bare for å ta mitt eget eksempel: jeg har hatt tre langvarige forhold, der det siste er mitt nåværende ekteskap. Imellom der hadde jeg fire "moropartnere" fordi det er det som jeg hadde behov for i mine to singelperioder. Hvis man ser på min ekssamboer og min eksmann, så har begge to hatt lange forhold før meg, altså på lik linje med meg. De fant seg også nye damer ETTER meg, altså på samme måte som jeg fant en ny mann etter dem. Så når jeg gjør det, heter det hypergami, og er noe forkastelig, men når de gjør det, heter det "vanlig liv"? Det er nettopp det jeg ikke skjønner. Både eksene mine og jeg har gjort akkurat det samme - hatt flere langvarige forhold. Så da har vi alle bedrevet hypergami? Jeg har heller aldri gått fra en mann til en annen mann fordi jeg "fant noe bedre" eller "følte meg berettiget til høyere status". Det ble slutt av helt andre, svært forståelige grunner (ja, jeg gikk begge gangene, men forholdene var allerede døde en stund da jeg tok steget). Anonymkode: 68fa3...f0b Hypergami er likestilt eller høyere. Ikke bare høyere. Og det er høyst reelt. Når kvinner gjør det slutt med eksiterende partner er det forsket mye på. (og det er kvinner som dumper) Typiske faresignaler: Dama har fått ny jobb= Mer penger mer ansvar, mer status. Dama har gått ned mye i vekt = Plutselig blir menn som ikke ga henne oppmerksomhet tidligere interessert. Oppgradering skjer fordi hun har sjangs på "bedre" menn enn hun har i dag. Fedmeoperasjon = Skilsmisse. Tallene er entydige. Dama er ferdig med utdanning = Ny høyere status. Spør omtrent hvem som helst av gutter med yrkesfag bakgrunn hva som skjedde når ungdomskjæresten ble ferdig på høyskolen og han fremdeles "bare" var elektriker, bilmekaniker, tømrer. Og hun hadde master, han hadde fagbrev. Hvem ble dumpet da?? Vi er jo medren mennesker tror viog ingen vil være goldiggere. Det indre viktige og verdier må matche. Men serøst. hypergamiet gjelder i alle samfunn til alle tider. Om en lastebilsjåfør prøver seg på en lege på byen vil alle forstå at de ikke passer sammen. At han ikke forstår det betyr at han er uaktuell kun fordi han ikke har skjønt det alle andre veit. Selv 12år gamle gutter veit hvordan dette fungerer. At voksne damer later som de ikke eksisterer er bare forbløffende. Anonymkode: b5ef8...989 1 3
Trolltunge Skrevet 20. oktober 2023 #13 Skrevet 20. oktober 2023 ClausSaus skrev (3 timer siden): Provosert. Og svaret er at kvinner blir provosert av absolutt alt som setter et kritisk søkelys på kvinners adferd. Enkelt og greit. Mennesker blir generelt provosert av å bli generalisert på negative måter. Menn også. Ikke er det særlig rart heller. Satt på spissen blir fort slik generalisering sammenlignbart med å møte mennesker med spørsmål som "Jeg har skjønt at du er idiot. Hvorfor er du idiot?". Det blir ingen god dialog av å stemple andre på negative måter som inngang til "dialog". Da blir det ikke vilje og grunnlag til dialog, men motvilje. 8 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #14 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Hvorfor blir kvinner så provisert på temaet hypergami? Anonymkode: 231df...b49 Fordi det indikerer at de er golddiggere, om enn i light versjon. Og offisielt så er det det indre som teller. At penger betyr noe regnes overfladisk så det tones ned og "verdier", mål ol. brukes isteden. Men ingen blir egentlig lurt. Alle forstår hva som gjelder. Anonymkode: b5ef8...989 2
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #15 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hypergami er likestilt eller høyere. Ikke bare høyere. Og det er høyst reelt. Når kvinner gjør det slutt med eksiterende partner er det forsket mye på. (og det er kvinner som dumper) Typiske faresignaler: Dama har fått ny jobb= Mer penger mer ansvar, mer status. Dama har gått ned mye i vekt = Plutselig blir menn som ikke ga henne oppmerksomhet tidligere interessert. Oppgradering skjer fordi hun har sjangs på "bedre" menn enn hun har i dag. Fedmeoperasjon = Skilsmisse. Tallene er entydige. Dama er ferdig med utdanning = Ny høyere status. Spør omtrent hvem som helst av gutter med yrkesfag bakgrunn hva som skjedde når ungdomskjæresten ble ferdig på høyskolen og han fremdeles "bare" var elektriker, bilmekaniker, tømrer. Og hun hadde master, han hadde fagbrev. Hvem ble dumpet da?? Vi er jo medren mennesker tror viog ingen vil være goldiggere. Det indre viktige og verdier må matche. Men serøst. hypergamiet gjelder i alle samfunn til alle tider. Om en lastebilsjåfør prøver seg på en lege på byen vil alle forstå at de ikke passer sammen. At han ikke forstår det betyr at han er uaktuell kun fordi han ikke har skjønt det alle andre veit. Selv 12år gamle gutter veit hvordan dette fungerer. At voksne damer later som de ikke eksisterer er bare forbløffende. Anonymkode: b5ef8...989 Men du driver nettopp med generalisering. Jeg kjenner ikke meg igjen i din beskrivelse. Jeg har aldri datet "oppover" i status i hele mitt liv. Når det gjelder ferdig utdanning, så opplevde jeg at eksmannen reagerte svært negativt på dette, for da hadde han plutselig ikke så mye makt over meg. Jeg har en master og en bachelor, mannen har ingen utdanning (to år på bachelorgrad som skulle vare i tre år, og et uferdig fagbrev). Dette var ikke et av vurderingskriteriene. Jeg har dog "dumpet" mine to ekser, men det hadde overhodet ingenting med status å gjøre. Jeg hadde for eksempel samme jobb, cirka samme lønn og sånt da jeg startet med ekssamboer og da vi brøt. Ikke er jeg noen golddigger, da jeg alltid har tjent mer enn menn jeg var sammen med. Jeg kjenner også mekanikere, lastebilsjåfører, rørleggere mv. som er sammen med akademikerdamer. Ofte passer man ikke sammen fordi forskjellige grupper yrkesutøvere har forskjellige interesser og vaner. Det er for eksempel mer sannsynlig å møte en lege, en advokat eller en ingeniør på et utstilling med moderne kunst eller klassisk konsert, enn en lastebilsjåfør eller en mekaniker. Mine ekser leste for eksempel ingen bøker, mens jeg er en ordentlig lesehest. Men det hadde ingen avgjørende betydning for vårt forhold, da jeg kunne diskutere bøker med venner og familie. Ingen sier at hypergami ikke eksisterer, men det eksisterer for det første hos begge kjønn (mange menn har hatt flere lange forhold i løpet av et liv), og fordi det ikke gjelder alle kvinner. Meg gjelder det blant annet ikke, kjenner flere andre det heller ikke gjelder. Når du tar opp fedmeoperasjon = skilsmisse, så gjør dere menn noe som er enda verre. Dere forlater kona når hun blir alvorlig eller kronisk syk. https://www.finansavisen.no/nyheter/livsstil/2014/05/menn-skiller-seg-fra-syke-koner https://forskning.no/aldring-kreft/flere-brudd-nar-kvinnen-blir-syk/886884 Det er ifølge forskningen seks ganger større sjanse for at en mann forlater kona hvis hun får kreft eller MS, enn at kona forlater mannen med en slik diagnose. Det dere gjør, er derfor mer forkastelig enn når damer rett og slett ikke lenger ønsker å være med mannen fordi de vil ha noe mer spennende, uten at mannen er syk og hjelpeløs. Det er for øvrig rundt 30-40 prosent som skilles etter fedmeoperasjon, og forskningsresultatene for skilsmisser er kjønnsnøytrale: https://forskning.no/medisin-samliv-overvekt/flere-samlivsbrudd-men-ogsa-nye-forhold-etter-fedmeoperasjon/277082 Altså vil en mann som har gjennomgått fedmeoperasjon ofte skille seg fra kona. Anonymkode: 68fa3...f0b 3 6
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #16 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Hypergami er likestilt eller høyere. Ikke bare høyere. Og det er høyst reelt. Når kvinner gjør det slutt med eksiterende partner er det forsket mye på. (og det er kvinner som dumper) Typiske faresignaler: Dama har fått ny jobb= Mer penger mer ansvar, mer status. Dama har gått ned mye i vekt = Plutselig blir menn som ikke ga henne oppmerksomhet tidligere interessert. Oppgradering skjer fordi hun har sjangs på "bedre" menn enn hun har i dag. Fedmeoperasjon = Skilsmisse. Tallene er entydige. Dama er ferdig med utdanning = Ny høyere status. Spør omtrent hvem som helst av gutter med yrkesfag bakgrunn hva som skjedde når ungdomskjæresten ble ferdig på høyskolen og han fremdeles "bare" var elektriker, bilmekaniker, tømrer. Og hun hadde master, han hadde fagbrev. Hvem ble dumpet da?? Vi er jo medren mennesker tror viog ingen vil være goldiggere. Det indre viktige og verdier må matche. Men serøst. hypergamiet gjelder i alle samfunn til alle tider. Om en lastebilsjåfør prøver seg på en lege på byen vil alle forstå at de ikke passer sammen. At han ikke forstår det betyr at han er uaktuell kun fordi han ikke har skjønt det alle andre veit. Selv 12år gamle gutter veit hvordan dette fungerer. At voksne damer later som de ikke eksisterer er bare forbløffende. Anonymkode: b5ef8...989 Forresten, hvordan er man golddigger hvis man ønsker seg en LIKEVERDIG partner? Må man "date ned" og forsørge mannen for å ikke bli stemplet som golddigger? Anonymkode: 68fa3...f0b 1 3
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #17 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Forresten, hvordan er man golddigger hvis man ønsker seg en LIKEVERDIG partner? Må man "date ned" og forsørge mannen for å ikke bli stemplet som golddigger? Anonymkode: 68fa3...f0b Date økonomisk likeverdig er ikke golddigging. Men hva legger du egentlig i likeverdig? Kvinner dater veldig sjelden ned. De kan hvis de ser potensialet. En jusstudent er en student, men potensialet er der. klart at dama da kan hevde hun tjente mer en mannen når de møttes. Ergo hun valgte ikke iht hypergamiets regler ifølge henne selv😊. Anonymkode: b5ef8...989 1
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #18 Skrevet 20. oktober 2023 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Date økonomisk likeverdig er ikke golddigging. Men hva legger du egentlig i likeverdig? Kvinner dater veldig sjelden ned. De kan hvis de ser potensialet. En jusstudent er en student, men potensialet er der. klart at dama da kan hevde hun tjente mer en mannen når de møttes. Ergo hun valgte ikke iht hypergamiets regler ifølge henne selv😊. Anonymkode: b5ef8...989 Som sagt, jeg har alltid tjent mer enn mennene jeg har vært sammen med, og jeg har alltid vært den med høyest utdanning. På hvilken måte har jeg datet OPP? Potensialet for en jusstudent er høy lønn og bra jobb. Men for menn er det utseende, hvor tynn dama er og hvor pent ansikt hun har, samt hvor føyelig hun er, som spiller en rolle. Så at dama har høyere utdanning og god jobb er ikke en egenskap som gjør henne mer attraktiv for menn enn en butikkmedarbeider uten utdanning. Anonymkode: 68fa3...f0b 7
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #19 Skrevet 20. oktober 2023 De fleste ønsker en langvarig partner de kan oppdra barn sammen med. Blant småbarnsforeldre i dag er det mer og mer vanlig at kvinnen var høyere utdannelse og høyere lønn enn mannen. Min mann har lavere utdannelse enn meg. Han tjente bedre enn meg lenge, men nå som jeg har fått meg bedre jobb og høyere lønn jobber han redusert så han får mer tid sammen med barna våre. Jeg tror det vil bli mer og mer vanlig fremover. Hans mål er å bli hjemmeværende, hehe. I følge «hypergamiets regler» skal jeg dumpe ham for å skaffe meg en mann med enda høyere lønn enn både meg og mannen nå. Ja vel. Anonymkode: b92b8...40a 4
AnonymBruker Skrevet 20. oktober 2023 #20 Skrevet 20. oktober 2023 Blir ikke provosert egentlig, tenker alle får leve som de selv vil. Anonymkode: d6619...097
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå